Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-03, 12:58
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tack H24 för en bra och överskådlig sammanställning. Men jag är lite tveksam till det här med att Lars Jeppsson har hamnat i den högra kolumnen, dvs. med de som har vittnat om att gärningsmannen skall ha haft en blå täckjacka:
https://imgur.com/Dhkfewb

Det kan vara jag som har missat något i förhören med Lars J, men jag kan inte hitta just den uppgiften. Det närmaste jag hittar är det här i det andra förhöret med Lars J 860304, sid 4, första meningen. Men här är det väl ganska uppenbart att han beskriver sin egen klädsel:
"Jeppsson uppger att han vid tillfället var iklädd en blå täckjacka som slutar nedanför stussen. Han hade också blåa jeans på sig. Och var barhuvad."
www.itdemokrati.nu/page36am1.html
Lars Jeppsson till kommissarie Dalsgaard på åsen några minuter efter mordet.

https://drive.google.com/file/d/1evs8rSVn8L50lNhaaw0l2DotGPLCAWxA/view?usp=sharing

Blå dun täckjacka.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-02-03 kl. 13:03.
Citera
2021-02-03, 13:01
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Tack H24 för en bra och överskådlig sammanställning. Men jag är lite tveksam till det här med att Lars Jeppsson har hamnat i den högra kolumnen, dvs. med de som har vittnat om att gärningsmannen skall ha haft en blå täckjacka:

Det kan vara jag som har missat något i förhören med Lars J, men jag kan inte hitta just den uppgiften. Det närmaste jag hittar är det här i det andra förhöret med Lars J 860304, sid 4, första meningen. Men här är det väl ganska uppenbart att han beskriver sin egen klädsel:
"Jeppsson uppger att han vid tillfället var iklädd en blå täckjacka som slutar nedanför stussen. Han hade också blåa jeans på sig. Och var barhuvad."

De tidigaste vittnesmålen är viktigast.Det visar all forskning:

...Jeppsson har vid tre tillfällen under mordnatten uppgett signalementet blå dunjacka.

1. Till Dalsgaard
2. Till Piketpoliserna på mordplatsen
3. Vid telefonförhöret kl 01.15 på natten.

Redan i piketen blev han påverkad då han fick vetskap om att något vittne sagt rock.
I förhöret den 4/3 har han påverkats till jacka eller rock, men då har han sannolikt både läst tidningar och sett på tv.
Längre än så sträcker sig inte LJ, och det går liksom inte att placera detta dunjacksliknande plagg på Engström....

Senast redigerad av HAARP 2021-02-03 kl. 13:05.
Citera
2021-02-03, 13:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
De tidigaste vittnesmålen är viktigast.Det visar alla forskning:

...Jeppsson har vid tre tillfällen under mordnatten uppgett signalementet blå dunjacka.

1. Till Dalsgaard
2. Till Piketpoliserna på mordplatsen
3. Vid telefonförhöret kl 01.15 på natten.

Redan i piketen blev han påverkad då han fick vetskap om att något vittne sagt rock.
I förhöret den 4/3 har han påverkats till jacka eller rock, men då har han sannolikt både läst tidningar och sett på tv.
Längre än så sträcker sig inte LJ, och det går liksom inte att placera detta dunjacksliknande plagg på Engström....

Tack. Dalsgaards uppgifter (nr.1) länkade andersaanderssona till i inlägget före ditt:
https://drive.google.com/file/d/1evs8rSVn8L50lNhaaw0l2DotGPLCAWxA/view

Finns det länkar till dina nr.2 och 3 också?

Edit: Din nr.3 är ju det redan kända första förhöret med Lars J, och där säger han väl inte blå täckjacka?
Senast redigerad av Draifos 2021-02-03 kl. 13:11.
Citera
2021-02-03, 13:10
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Tack. Dalsgaards uppgifter (nr.1) länkade andersaanderssona till i inlägget före ditt:
https://drive.google.com/file/d/1evs8rSVn8L50lNhaaw0l2DotGPLCAWxA/view

Finns det länkar till dina nr.2 och 3 också?

Jag skall kolla , behöver du 3 vittnesmål av LJ för att bli övertygad?
Citera
2021-02-03, 13:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag skall kolla , behöver du 3 vittnesmål av LJ för att bli övertygad?
Det är ju anomalierna som är intressanta, och som kanske behöver en förklaring (lite som det här med att Anders B säger att gärningsmannen hade mörk stickad mössa). Om nu Lars J i något annat och kanske sämre dokumenterat sammanhang skall ha sagt att gärningsmannen hade en blå täckjacka, då går ju inte det ihop med vad han själv säger i de "officiella" förhören som har hållits med honom:

Det här eventuella vittnesmålet om en blå täckjacka sticker ju också ut lite om man jämför med vad de flesta andra vittnen har sagt om gärningsmannens klädsel:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Senast redigerad av Draifos 2021-02-03 kl. 13:28.
Citera
2021-02-03, 13:36
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Det är ju anomalierna som är intressanta, och som kanske behöver en förklaring (lite som det här med att Anders B säger att gärningsmannen hade mörk stickad mössa). Om nu Lars J i något annat och kanske sämre dokumenterat sammanhang skall ha sagt att gärningsmannen hade en blå täckjacka, då går ju inte det ihop med vad han själv säger i de "officiella" förhören som har hållits med honom:

Det här eventuella vittnesmålet om en blå täckjacka sticker ju också ut lite om man jämför med vad de flesta andra vittnen har sagt om gärningsmannens klädsel:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

För många vittnen som såg händelseförloppet under några få sekunder såg det ut som en mörk rock i mörkret och motljuset. https://imgur.com/a/zZx8M1U

Bara de som var närmare och kunde se den i bättre ljus uppfattade vad det var. En tunnare 3/4" lång blå parkasliknande täckjacka.
Citera
2021-02-03, 13:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
För många vittnen som såg händelseförloppet under några få sekunder såg det ut som en mörk rock i mörkret och motljuset. https://imgur.com/a/zZx8M1U

Bara de som var närmare och kunde se den i bättre ljus uppfattade vad det var. En tunnare 3/4" lång blå parkasliknande täckjacka.
Ja, det är spännande uppgifter om de stämmer. I så fall var det ju inte SE som sprang uppför trappan. Kunde du hitta någon länk till det här du skrev nyss om Jeppssons uppgifter till piketpoliserna på mordplatsen?:
Senast redigerad av Draifos 2021-02-03 kl. 13:45.
Citera
2021-02-03, 14:30
Medlem
Lisa-Ss avatar
Ann. uppfattning av färg under gatubelysning på -80 talet.
Om det var natrium lampor i gatubelysningen (oranga lampor) på platsen då får man problem med att uppfatta färger rätt, likaså med dom så kallade quiksilver lampor som fans då, även om något mindre fel.
Alla färger har en tendens att framstå som grå, så en blå jacka kan framstå som grå på vissa avstånd och vinklar.
Citera
2021-02-03, 15:51
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag har ett par tidningsartiklar med Perä:
https://www.4shared.com/photo/ybzjINsuea/DN_1976-02-15_1.html
https://www.4shared.com/photo/ccmasqqGea/DN_1982-06-20_4.html

Hoppas detta funkar.

Bror Perä har en 41-årig dotter i Upplands Väsby. Heter Emilsdotter efter sin moder (som ogift).
Tack! Det var verkligen ett annorlunda ansikte än det som syntes på bildsök.

Vi kan väl f ö anta att denne herre var finsktalande, liksom C-G Östling.
Citera
2021-02-03, 17:48
Medlem
Kn Kroks avatar
Läget som jag uppfattar det:

Aktiva indicier:
1. ”Det var känt i Palmes närhet att de skulle gå på bio. Det framkom tydligt ¬tidigt i utredningen, i förhör med Palmes arbetskamrater. Det var känt inom säkerhetspolisen sedan ¬ungefär mitt på dagen, på fredagen – åtminstone tolv timmar innan mordet inträffade.” Leif GW Persson i Aftonbladet, 06 jan 2013

2. Samma fredag, den 28 februari, klockan 18.23, 4 timmar och 58 minuter innan Palme mördades, raderades Olof Palmes digitala akt rörande den skatteprocess som pågick och en av de två fysiska akterna försvann ur arkivet. Den digitala raderingen skedde från en terminal på Länsrätten och någon lyfte ur den fysiska.

3. Någon form av bevakning av makarna Palme tycks ha skett från Gamla stan till Bion. Walkie-Talkie-män verkar överlappa med denna övervakning.

4. En ansamling av WT-män i en radie runt mordplatsen timmarna innan och fram till mordet tycks fastställd.

5. Polisen verkar ha haft WT-aktivitet inom samma radie. Knarkspaning har nämnts.

6. En mängd Poliser av en lite speciell sort verkar ha befunnit sig i i fordon väldigt taktiskt lämpliga lägen

7. Vitten hävdar att de tycker sig ha sett någon slags kontakt mellan makarna Palme och en tredje person

8. Larmcentralen agerar rent letargiskt och inga ”riktiga” poliser tycks göra någonting rätt de första timmarna

Passiva indicier (the dog that didn’t bark):
1. Polisen har inte förklarat vad de vet om WT-aktiviteter

2. Polisen har inte förklarat vad de vet om övervakning. Om det var personskydd/SÄPO så hade det ju varit lite pinsamt, men inte konstigt.

Hypotes:
1. En grupp har övervakat OP under en tid
2. Gruppen har förberett ett sätt att locka OP till ett möte, när läge ges
3. G får underrättelser om att makarna Palme planerar ett bio-besök
4. G intensifierar övervakning och förstärker med WT
5. G stjäl/raderar skatte-akterna för att ha som lockbete till OP
6. Gs representant når OP med budet om ett viktigt möte med avgörande info rörande skatte-frågan
7. OP och Gs representant stämmer träff vid Tunnelgatan/Sveavägen efter Bion
8. OP inser känsligheten och håller detta extremt konfidentiellt, kanske inte ens Lisbet vet om det, eller så gör hon det.
9. Makarna Palme genomför biobesöket och nojsar lite efteråt, men avböjer tillslut te-inbjudan och rör sig söder ut hemmåt.
10. Lisbet Palme kan passa på att titta i skyltfönstret på Sari som hon fått tips om
11. Makarna Palme kommer fram till korsningen TG/SV, en man i ljus rock approcherar dem avtalsenligt och de byter några ord. Han kanske tom visar den fysiska akten från Länsrätten.
12. Gruppens attentatsman glider upp och avlossar skotten
13. Mannen i ljus rock och attentatsmännen använder den allmänna oron förvirringen för att urnästla och försvinna.
14. Polisen väntar påpassligt några timmar med rikslarm
15. Gruppen når kretsen runt Lisbet Palme med oerhört starkt kompromat på OP, det kan vara bilder på OP med andra kvinnor eller med ”fel” underrättelsetjänster och dylikt. Och visar trovärdigt på en ”kill-switch” för röjande av allt om någon av medlemmarna i Gruppen känner sig hotade
16. SAP tvingas att knäcka ryggen rejält för att utredningen skall gå framåt och ändå inte hota avslöja Gruppen och därmed riskera att ”Sanningen om OP” kommer fram

Det jag anser bestickande är:
1. Att någon bemödat sig med att radera i Länsrättens dator och stjäla ett fysiskt ex, säkert medvetna om att det fanns ännu ett ex och att det måste finnas massor med arbetsmaterial på andra ställen. Man hare velat ha den fysiska akten till
2. Den förmodade WT-trafiken runt mordplatsen som ingen har kunnat/velat förklara. Den trafiken indikerar att någon planerat något just där.
Citera
2021-02-03, 19:10
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det blir väldigt omaka par. Hans Holmer som de västliga hemliga tjänsterna inte ville lämna uppgifter till då de såg honom som Sovjetvänlig och Teutenberg som är allt annat än sovjetvänlig på samma sida. Det går inte ihop. HH hand i hand med Carl Lidbom vars kompis Ebbe Carlsson
Hans Holmér ansågs nog inte som sovjetvänlig av västeuropeisk polis och säkerhetspolis. Han uppfattades som opålitlig i meningen oseriös, som jag uppfattat det. Han hade dåligt omdöme, han var m a o personlighetsmässigt opålitlig, inte politiskt opålitlig. Då blir din matris ovan lite lättare att få ihop.

På 1970-talet höll Hans Holmér för övrigt på bli folkpartistisk kommunalpolitiker i Värmdö, hur stort förklaringsvärde man nu tycker det har. Eller om det var 1960-tal.
Citera
2021-02-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag gjorde en tabell förut över vad vittnena uppger rörande gärningsmannens klädsel. Tre kolumner: Mörk rock, blå täckjacka och vittnen som kan passa med båda (exempelvis de som uppger bara mörk klädsel). Jag tog bara med de vittnen som med säkerhet ser gärningsmannen. Alltså har jag exkluderat både Nieminen (som möjligtvis ser en ny person) samt Lisbeth, som sannolikt beskriver Anders Björkman. Här ryker en poäng ur vardera kategori, så urvalet gynnar inte någon sida så att säga.

Då ser det ut såhär:

Att gärningsmannen hade en mörk fladdrande rock är objektivt mer sannolikt. Utan att detta har någonting med Stig Engström och det spåret att göra.
Blå täckjacka spreds via media. Vittnen vill vara till lags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in