2021-11-29, 20:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Det borde åtminstone kunna ge svaret på hur lång en psykos är.
Berätta hur den här "gud" du tänker dig att jag talar om skulle vara bevisad för dig. Väga, mäta, bild med mobilen?
Berätta. NU.
Något säger mig att du inte ens tänker försöka.

these people are sick
Citera
2021-11-29, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Hypotetiskt sätt så kan det bo en 2 cm lång osynlig farbror i blå kostym i mitt skägg.
Han är bara inte upptäckt än.

Jag är givetvis beredd att ändra uppfattning i ljuset av evidens. Innan några evidens existerar för diverse extraordinära påståenden som strider mot allt vi vet om universum så är det enda rationella att inte tro på dem.

Vill du vara rationell så lever du ditt liv, blir gammal och dör, sen inget mer.

När det gäller påståenden som strider mot allt vi vet om universum, det var ju precis det som kvantteorin gjorde "nyligen" med sammanflätade partiklar. Helt omöjligt med allt sunt förnuft och alla hittills kända fysilagar, men ändå stämmer alla experiment,, tester. Evidensen motsäger alla andra lagar alltså,,ska du förkasta eller acceptera då?
Citera
2021-11-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Vill du vara rationell så lever du ditt liv, blir gammal och dör, sen inget mer.

När det gäller påståenden som strider mot allt vi vet om universum, det var ju precis det som kvantteorin gjorde "nyligen" med sammanflätade partiklar. Helt omöjligt med allt sunt förnuft och alla hittills kända fysilagar, men ändå stämmer alla experiment,, tester. Evidensen motsäger alla andra lagar alltså,,ska du förkasta eller acceptera då?

Citat:
men ändå stämmer alla experiment,, tester.

Vilka experiment och tester har visat att någon gud finns eller att Bibeln är sann (vare sig det strider mot några naturlagar eller ej)?
Citera
2021-11-29, 21:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vilka experiment och tester har visat att någon gud finns eller att Bibeln är sann (vare sig det strider mot några naturlagar eller ej)?
Nu vill snubben dra in Gud i ett laboratorium också för experiment och tester...
Med halmdockor kan man göra så.
Citera
2021-11-29, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nu vill snubben dra in Gud i ett laboratorium också för experiment och tester...
Med halmdockor kan man göra så.

Du förstod visst inte poängen, som vanligt.

Men ja, om du vill att andra ska se din tro som något annat än primitiv vidskepelse så är det bevisning som gäller. Hur det ska gå till är helt upp till er som påstår att en gud finns.

Det går ju även att medge att det bara rör sig om personlig religiös tro och inte några objektiva sanningar.
Senast redigerad av GamlaDraggen 2021-11-29 kl. 22:26.
Citera
2021-11-29, 22:23
Medlem
Citat:

Ditt eget liv,, men du måste själv inse det.
Citera
2021-11-29, 22:25
Medlem
Citat:
Ditt eget liv,, men du måste själv inse det.

Nejdå, mitt liv är inte ett bevis för någon gud. Det är din tro att det finns en gud som har med den saken att göra.
Det är helt okej att du tror det, men det är inget bevis.
Citera
2021-11-29, 22:31
Medlem
Citat:
Nejdå, mitt liv är inte ett bevis för någon gud. Det är din tro att det finns en gud som har med den saken att göra.
Det är helt okej att du tror det, men det är inget bevis.

Jaja, försöker bara säga att det här handlar om DIN tro, jag bara visar alternativ. Tror du inte så gör du det inte, men du bör kolla upp av ren nyfikenhet kanske varför det finns folk som tror.
Citera
2021-11-29, 23:10
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Tror du att Bibeln skrevs på svenska?
I så fall kan jag tala om att NT skrevs på grekiska.
Det är därför ingen mening att du kommer och påstår att Bibeln innehåller självmotsägelser utifrån ett svenskt ord.
Hade Bibeln sagt det som du med orätt hävdar att den säger, nämligen att de spenderade resten av sina liv i templet, 24/7, och inte bara det, utan att de också var vakna och bad 100% av varje ögonblick tills de dog, ja, hade du haft ett case.
Men som det är nu strider du mot en halmdocka.
Det grekiska ord som står där i originalet betyder ständigt som i all tid. Det används fel i texten helt enkelt.
Citera
2021-11-29, 23:13
Medlem
Citat:
Jaja, försöker bara säga att det här handlar om DIN tro, jag bara visar alternativ. Tror du inte så gör du det inte, men du bör kolla upp av ren nyfikenhet kanske varför det finns folk som tror.

I de flesta fallen så är människor religiösa därför att de blivit indoktrinerade av föräldrarna.

En del religiösa vill gärna göra gällande att deras tro har en rationell grund, men tyvärr är det inget av de argument/anledningar som framförs som håller.
Jag har nog tagit del av ett par tusen olika argument för Guds existens de senaste 10 åren och allihopa har varit olika varianter på samma typ av logikfel.
Cirkelresonemang och arguments from ignorans skulle jag säga är de vanligaste argumentationsfelen.
T.o.m. en av de mest uppskattade teologerna, William Lane Craig, har en argumentation som vilar på cirkelresonemang.

Så, jag har alltså redan kollat upp varför folk tror och enligt min mening har folk mycket dåliga anledningar till att tro som de gör.
Citera
2021-11-29, 23:35
Medlem
Citat:
Tycker du dig ha hittat ett ställe i den Heliga Skrift där det står att Guds barn ska bevisa att den Heliga Skrift är sann? Ja eller nej?

Har sällan skådat någon uttrycka så mycket ateism som du.
Citera
2021-11-29, 23:53
Medlem
TwoThousands avatar
Född till att bli religiös, född till att vara troende, född till att utöva dessa kraftgärningar.

Vad du än må tro din utbildning lett dig, ska du veta noggrant att inte är född till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in