2021-11-29, 17:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man redovisar vaccinerade över 12 år, så ser det bättre ut i statistiken. Google statistics redovisar för hela befolkningen, då blir ju siffran lägre, men också lättare att jämföra mellan länder.

Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Troligen för att de rapporterar alla över 16 år och de andra källorna hela befolkningen.

Vilket är rätt?

Edit:
Fantomen har rätt.
Citera
2021-11-29, 17:55
Medlem
Det tog inte många dagar agera nu för helvete Folkhälsomyndigheten. Plocka ur fingrarna ur röven och inför restriktioner omgående.
Citera
2021-11-29, 17:55
Medlem
raskenss avatar
Flrsta fallen bekräftade nu i Sverige.

https://f7td5.app.goo.gl/WT4y6z
Citera
2021-11-29, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mavingon
Viruset är med stor sannolikhet här. Då som nu i Jönköping. De fick det första Coronafallet och är först att rapportera den nya mutationen.
Och region Jönköping har tredje högsta antalet smittade totalt per 100k invånare (1a Gävleborg, 2a Halland).
Citera
2021-11-29, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Flrsta fallen bekräftade nu i Sverige.
Ännu en gång ett misslyckande Tegnell & Co.
Citera
2021-11-29, 17:57
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Nu måste vi snabbt få ut dos nummer fyra så att vi inte står helt handfallna inför denna nya virusvariant!
Citera
2021-11-29, 17:58
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det här ligger lite utanför tråden men det är ett återkommande tema att antivaxxers gärna drar likhetstecken med lobotomi, sterilisering och ingrepp i kroppen med vaccination. Vaccin är vetenskapligt belagt räddar miljontals liv och gör livskvalitén bättre för alla. Det är som att påstå att man ska ha frihet att få kloakvatten i sin kran om man vill. Har man den vanföreställningen att vaccin skadar och förorsakar död och förintelse så vill man naturligtvis göra allt för att motverka vaccination. Eftersom antivaxxers så gärna drar likhetstecken med sterilisering (vilket är absurt) så kan jag också göra (o)logiska resonemang med skolplikt, krigstjänstgöring och massa andra samhällskontrakt vi tvingas till mot vår vilja.

Det stora problemet är all denna vantolkning av forskningsresultat att vaccinerna skulle skada som är farligt. Nu kommer Sverige aldrig att genomföra tvångsvaccinering då man troligen ändå inte kommer få dom som behöver vaccination att ta den.
Detta är ett nytt vaccin. Du kan inte garantera att man inte blir steril av det. Det du nämner är inga medicinska ingrepp. Alla vill inte vara försökskaniner.
Citera
2021-11-29, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Flera ggr i olika populationer vid olika tillfällen.

Vaccinen är väldigt effektiva kort efter andra dosen. Kring 90 procent. Och avtar sedan till omkring 50 procent 6 månader senare. Det gäller effektiviteten mot infektion. Mot allvarlig covid och dödsfall är skyddet mer beständigt, men avtar där snabbare för de äldsta. Den avtagande effektiviteten är vad som motiverat tredje dosen i Sverige och i andra länder. Effektiviteten efter 3e dosen ligger också över 90 procent. Men då med de dubbeivaccinerades ca 6-10 månader innan som kontrollgrupp. Hur det skyddet avtar återstår att se. Och dessa siffror gäller för Delta.

20% säger andra. 0% tror jag eftersom antikropparna verkar vara helt borta hos de flesta efter 5-6 månader. Och ingen T-cells aktivitet kunde mätas i studien nedan.

Riktigt, riktigt uselt vaccin. Helt sjukt att vaccinet ger flera hundra procent mer antikroppar än infektion, samtidigt som skyddet är mycket svagare och antikropparna är helt borta efter 5-6 månader med omätbar T-cells aktivitet. I jämförelse med naturlig immunitet som växer sig starkare under första året och verkar hålla i sig fortfarande för de som smittades tidigt 2020. Vaccinet kan verkligen inte bli sämre.

The effectiveness of the Pfizer-BioNTech vaccine against any SARS-CoV-2 infection was about 20% among patients in Qatar 5 to 7 months after administration of the second dose

https://www.healio.com/news/primary-care/20211006/pfizer-vaccine-effectiveness-diminishes-against-infection-not-severe-disease

Recent reports have suggested declining efficacy of the BNT162b2 vaccine after 4-6 months7,8, although protection against severe disease has remained high9,10. In the present study, participants were vaccinated a median of 5-6 months prior to the outbreak and thus were in the timeframe of declining antibody titers11,12. In fact, the majority of BNT162b2 vaccinated uninfected individuals had undetectable neutralizing antibody titers against the SARS-CoV-2 delta variant at the timepoint analyzed

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.18.21265113v1.full.pdf
Senast redigerad av MachDiamonds 2021-11-29 kl. 18:05.
Citera
2021-11-29, 18:03
Medlem
Bara att hoppas att omikron inte är farligare och vaccinresistent.
Citera
2021-11-29, 18:05
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Angående dessa kränkande vaccinpass som Fhm kommit med.

Om du nyligen haft covid och har fräscha antikroppar så gäller inte det, man måste ändå gå och vaccinera sig först.

Varför ska man vaccinera sig mot en sjukdom man har antikroppar från?
Som dessutom ger ett bättre skydd än vaccinet.

Hur dum kan man bli?

Alla ska tydligen in i detta vaccinbås på nåt vis.

Fhm spelar läkemedelsindustrin rakt i händerna.

Bojkotta dessa sprutor nu gott folk.

Jag håller med dig, vi kan inte veta vilka bieffekter vaccin har eller om de är tillräckligt verksamma.
Jag föreslår som jag lever, andningsskydd minskar risken att smittas eller smitta.
Citera
2021-11-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Bara att hoppas att omikron inte är farligare och vaccinresistent.
Vaccinresistent vet vi ju redan att den är. Det intressanta är om den kan knäcka naturlig immunitet. Det tror inte jag.
Citera
2021-11-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag håller med dig, vi kan inte veta vilka bieffekter vaccin har eller om de är tillräckligt verksamma.
Jag föreslår som jag lever, andningsskydd minskar risken att smittas eller smitta.
Munskyddskrav kan nog bli aktuellt om det visar sig att varianten är farligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in