2021-11-20, 14:33
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför tror du man genomförde tvångssteriliseringar enligt den akademiska disciplinen rashygiens principer om det inte var för att man ansåg sig göra något gott och rädda mänskligheten från förfall?

Ingen tvingar dig att dricka mjölk. Ingen stöter ut dig för att du inte dricker mjölk. Inga mjölkdrickarpass diskuteras för att få tillträde till evenemang.

Poängen är att trodde man att tvångssteriliseringar var något gott. Nu predikar man att massvaccinering, vaccinpass, och i vissa länder och sammanhang vaccintvång är något gott.

Är det? Varför tror du vi har en grundlagskyddad rättighet att inte påtvingas kroppsliga ingrepp?

Det är bara sunt att ha en befolkning som inte är på tok för följsam.

Det här ligger lite utanför tråden men det är ett återkommande tema att antivaxxers gärna drar likhetstecken med lobotomi, sterilisering och ingrepp i kroppen med vaccination. Vaccin är vetenskapligt belagt räddar miljontals liv och gör livskvalitén bättre för alla. Det är som att påstå att man ska ha frihet att få kloakvatten i sin kran om man vill. Har man den vanföreställningen att vaccin skadar och förorsakar död och förintelse så vill man naturligtvis göra allt för att motverka vaccination. Eftersom antivaxxers så gärna drar likhetstecken med sterilisering (vilket är absurt) så kan jag också göra (o)logiska resonemang med skolplikt, krigstjänstgöring och massa andra samhällskontrakt vi tvingas till mot vår vilja.

Det stora problemet är all denna vantolkning av forskningsresultat att vaccinerna skulle skada som är farligt. Nu kommer Sverige aldrig att genomföra tvångsvaccinering då man troligen ändå inte kommer få dom som behöver vaccination att ta den.
Citera
2021-11-20, 14:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det här ligger lite utanför tråden men det är ett återkommande tema att antivaxxers gärna drar likhetstecken med lobotomi, sterilisering och ingrepp i kroppen med vaccination. Vaccin är vetenskapligt belagt räddar miljontals liv och gör livskvalitén bättre för alla. Det är som att påstå att man ska ha frihet att få kloakvatten i sin kran om man vill. Har man den vanföreställningen att vaccin skadar och förorsakar död och förintelse så vill man naturligtvis göra allt för att motverka vaccination. Eftersom antivaxxers så gärna drar likhetstecken med sterilisering (vilket är absurt) så kan jag också göra (o)logiska resonemang med skolplikt, krigstjänstgöring och massa andra samhällskontrakt vi tvingas till mot vår vilja.

Det stora problemet är all denna vantolkning av forskningsresultat att vaccinerna skulle skada som är farligt. Nu kommer Sverige aldrig att genomföra tvångsvaccinering då man troligen ändå inte kommer få dom som behöver vaccination att ta den.
Vaccin är väl bra om det är frivilligt. Alla tar inte influensavaccin, varför skulle man ta det nya, ineffektiva vaccinet mot covid om risken förknippad med att avstå är så försvinnande liten? Pro choice heter det f ö, inte anti. Ingen är väl emot att vaccinet finns för de som vill ha det. Däremot bör det vara helt frivilligt och individers val bör respekteras. Pro Choice!

Faktum kvarstår att vi har en grundlag mot påtvingade kroppsliga ingrepp. Folk får göra egna informerade val, och alla kommer inte att tycka som du.

Framför allt är det två små risker som vägs mot varann. Risken med att avstå är faktiskt försvinnande liten för många. Då faller liksom ditt argument att vaccinet marknadsförs som ofarligt. Man kan ändå avstå, utan större risk. Man väljer själv, och alla val bör respekteras.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-20 kl. 14:49.
Citera
2021-11-20, 15:04
Medlem
Citat:

Det stora problemet är att sådana som du inte skäms för att spy ut sitt skitsnack och leka informerad. Du kan inte prata om vaccin som något samlingsnamn för något som alltid är positivt. Vissa vaccin funkar bra, vissa inte så bra. Tillverkningsprocesser skiljer sig och många av coronavaccinen är tillverkade med ny teknologi.

Inse att du är okunnig istället för att låtsas att du vet saker. Blir så patetiskt när du pratar om "vantolkning" samtidigt som du tolkar dig själv som expert..
Citera
2021-11-20, 15:10
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Orsaken till att det inte börjat ännu i Sverige är att vi redan förra året låg ca 1 månad efter andra länder. t.ex. Belgien och Nederländerna.
Med stor sannolikhet kommer vi får en kraftig ökning igen. Det är nog det FHM har kommit fram till och därför kommer restriktionerna snart införas här också.

Fast det där är helt och hållet din åsikt och teori. Du kan lika gärna vända på det och se att vi ligger över en månad efter oss själva från förra året.
Den här tiden förra året hade vi 4 gånger högre smitta, runt 40 döda per dag, ca 170 på iva och 1500 på sjukhus.
Vad är det som bromsar oss men inte våra närmaste grannländer tror du?
Varför är det minst vaccinerade landet som hade den största smittan i höstas bäst i klassen nu?

Jag sticker ut hakan och säger att vi inte kommer få en ökning som går att jämföra med våra grannländer.
Den som lever får se.
Citera
2021-11-20, 15:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Fast det där är helt och hållet din åsikt och teori. Du kan lika gärna vända på det och se att vi ligger över en månad efter oss själva från förra året.
Den här tiden förra året hade vi 4 gånger högre smitta, runt 40 döda per dag, ca 170 på iva och 1500 på sjukhus.
Vad är det som bromsar oss men inte våra närmaste grannländer tror du?
Varför är det minst vaccinerade landet som hade den största smittan i höstas bäst i klassen nu?

Jag sticker ut hakan och säger att vi inte kommer få en ökning som går att jämföra med våra grannländer.
Den som lever får se.
Erfarenhet från tidigare vågor är vad som ligger i min teori. Stämde bra med mutationen från UK och deltan. Vad som gör att vi ligger lite efter vet jag ej men ser man på statistiken ser man mönstret.
Det luriga var att vi slutade testa vaccinerade med symptom men nu är det återinfört.

Jag hoppas innerligt att du har rätt för jag är jäkligt trött på pandemin och vill att alla ska kunna få leva som vanligt i Sverige och snart i övriga länder. Första veckorna med distansarbete var kul men efter ett kort tag börjar man sakna gemenskapen på jobbet.
Citera
2021-11-20, 15:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absooluut
reflektion.
Jag är ovaccinerad och har inte varit sjuk, inte ens lite. Har även varit intim med en covidinfekterad människa, helt utan att bli smittad😰
Sjukt smittsam sjukdom..

Var det före eller efter Delta-variantens ankomst?
Citera
2021-11-20, 15:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absooluut
reflektion.
Jag är ovaccinerad och har inte varit sjuk, inte ens lite. Har även varit intim med en covidinfekterad människa, helt utan att bli smittad😰
Sjukt smittsam sjukdom..
Troligen är du immun.
Kanske haft covid utan att märka det.
Jag har en kollega som haft barn och barnbarn hemma hos sig som visade sig sjuka utan att han själv blev sjuk. Då ej vaccinerad. Barnbarnen satt i hans knä fler tillfällen.

Sedan andra som endast varit i samma rum som en med covid på 3-4 meters håll och blivit sjuka.
Det finns olika grader på hur det smittar.
Kolla du om du har antikroppar vilket du troligen har.
Citera
2021-11-20, 15:49
Bannlyst
Citat:
TBE vaccin måste ges i fyra doser sen har man livslångt skydd. Tog min serie för två år sen. Det är ju fullt möjligt man får livslångt skydd efter tre coviddoser. Ingen vet än med säkerhet. Kunde slutat betydligt värre, sen har dom ju inte justerat rna än utan kör på originalet. Hade dom justerat så hade nog vaccinet haft 95% skydd för delta.

Nej TBE påfyllnadsdos vart femte år resten av livet. Jag har tagit sju doser hittills tror jag. Nästa om två år igen.
Citera
2021-11-20, 15:50
Medlem
Cancerogens avatar
Munskydd är odiskutabelt den enskilt mest framgångsrika åtgärden för att begränsa smittan.

Förekomsten minskar med 53% enligt den senaste gigantiska metastudien:

https://www.bmj.com/content/375/bmj-2021-068302

Hela övriga världen har förstått detta utom lalalandet Sverige med Tegnell i spetsen följt av metrosexuella hipsters som inte vill raka av sig skägget.

Citera
2021-11-20, 15:53
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Munskydd är odiskutabelt den enskilt mest framgångsrika åtgärden för att begränsa smittan.

Hela övriga världen har förstått detta utom lalalandet Sverige med Tegnell i spetsen följt av metrosexuella hipsters som inte vill raka av sig skägget.

Berätta gärna vad munskydd hade tillfört i Sverige just nu!
Citera
2021-11-20, 15:54
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är rätt uppenbart vad jag menar
Dom har redan svängt om vaccinering av barn, deras tidigare agerande tyder på att vi kommer följa efter och även godkänna vaccin för 5 åringar.

Jag väntar fö fortfarande på svar från dig där du påstår att enigt Pfizer så bör man ta det lugnt 1 åt efter vaccin för att ej riskera hjärtproblem.
Säg att jag har missförstått.

Du har missförstått JA!

Ett par av mina vänner som är läkare har rekommenderat mig detta.
Deras förklaring var ganska självklar..
Citera
2021-11-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen

I Tyskland och Österrike används munskydd överallt i slutna offentliga utrymmen, och inte vilka munskydd som helst, bara FFP, och nu har dessa två länder flest nya fall sedan pandemins början.

Hur förklarar du det för dig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in