Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
Ja absolut, kompromisser kommer det naturligtvis bli. Men det finns kärnfrågor ett parti finner viktigare än andra och en tydlig gräns för hur långt de är beredda att kompromissa i dessa. För M är det den ekonomiska politiken.
Kompromissviljan kan alltså vara olika stor i olika frågor, och vilka dessa är varierar från ett parti till ett annat. Och ligger man långt ifrån varandra i just dessa kärnfrågor kan ett samarbete t.o.m. bli helt omöjligt. Det är just därför t.ex. M och V eller SD och MP inte samarbetar, inte för att de inte skulle kunna finna andra frågor där de ligger närmre varandra, för de kan de nog.
Ju starkare SD surrar fast sid vid en ekonomisk politik liknade S:s desto svåra blir det för dem att få gehör för den hos M. Och kan i värsta fall t.o.m. helt stjälpa ett potentiellt samarbete dem emellan.
Dessutom finns det redan ett original -S. De som absolut vill ha S:s politik har redan S att rösta på. Jämför t.ex. invandringspolitiken, där M nu ligger ganska nära SD, trots det väljer nog de flesta som finner denna viktig hellre SD då deras trovärdighet i frågan är högre än M:s.
Men vänd på frågan, hur skulle SD reagerat om en potentiell samarbetspartner, t.ex. M, valt att ta en allt tydligare ståndpunkt i motsatt riktning i SD:s profilfråga invandringspolitiken? Det skulle sannolikt medfört en stor irritation och t.o.m. kunnat stjälpa möjligheten till samarbete. Att det skulle kunna öka möjligheterna till att locka över enstska miljöpartister (som senare skulle bli skitsura) tror jag inte SD hade brytt sig nämnvärt om. Men de hade nog inte blivit lika sura om M istället försökt locka över miljöpartisterna med t.ex. satsningar på järnvägen eller en miljöbilspremie och liknade. Dessutom hade det också varit mer sannolikt att SD kunnat gått med på det och M kunnat hålla det löftet till sina väljare än ett löfte om ökad invandring.
Du behöver naturligtvis inte hålla med mig, men jag hoppas du åtminstone förstår vad jag menar.
Jag menar inte att M skulle släppa igenom SDs arbetarvänliga politik. I den frågan står ju partierna på helt motsatta sidor. Istället kan M genomföra de frågor där de och SD är överens, även om de då behöver kompromissa.
Om vi tar invandringsfrågan, så vill M nu kortsiktigt se en kraftig minskning i mottagandet samt verkställda utvisningar. De vill dock se en underlättad arbetskraftsinvandring eftersom det försvagar svenska arbetares förhandlingsposition (och det kommer nu också som krav från EU, men jag ignorerar det i exemplet).
SD vill också se arbetskraftsinvandring.
SD vill ha nettominus; färre utrikesfödda.
SD vill verkställa utvisningar.
Dessutom vill SD att det ska bli regel att utländska våldsbrottslingar döms till utvisning. Detta ligger i linje med Ms väljares intresse.
M vill dock inte försvåra arbetskraftsinvandringen, men inser att det just idag behövs åtgärder eftersom det tar hit människor som snart blir illegaler. En kompromiss kan här nås.
Inget av partierna sviker sina väljare när ovanstående genomförs, tvärtom!
Den ekonomiska politiken ses över på samma vis. Dvs;
Var är partierna överens?
Det är sällan jag håller med Ulf Kristersson, men i påståendet att M inte kan bilda regering med SD pga partiernas olika ideologi håller jag med honom. Att samarbeta där partierna är överens är någonting helt annat.
Där emot skulle jag inte se M som det naturliga oppositionsledande partiet.