2021-11-29, 10:36
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hoppas innerligt att du har rätt.

En kapplöpning mellan SD och M torde även den förhindra stödröster från M till L.

Jag vill åminna mig en undersökning där 85% av Ms väljare ville se samarbete med SD, vilket ger 15% som inte var uttalat för ett sådant samarbete. Det var dock länge sedan, och om det finns någon ny vet jag inte.
Kan det finnas kvar väljare hos M som har den inställningen? Och vart skulle isf dessa kunna vända sig om de tycker att SD ges för mycket inflytande? Dessutom handlade den undersökningen om att samarbeta i frågor där parterna tycker lika, dvs den handlade väl mest om ifall M alls skulle prata med SD.

För att åter igen växa på S bekostnad behöver SD betona att de är ett parti för arbetare likväl som för företagare. Ju närmare M SD positionerar sig desto mindre villiga att gå från S till SD blir nog de LO-.kvinnor jag misstänker innan Corona gick över till SD. Nedskärningar och privatiseringar är ingen liten fråga för många av dessa kvinnor.

Möjligen har NS haft detta i åtanke när hon bytte fot. Det bör finnas en andel väljare som är borgerliga och vill se stöd till UK men avståndstagande till SD. Om L inriktar sig på dessa kanske det kan förklara deras spagat vad gäller att rata nya budgeten. Skälet var soppaskatten om vi ska tro dem, en väldigt märklig hållning kan man tycka... Eller underskattar jag exakt hur rabiata ideologiskt övertygade globalister NS har att hantera?

Fast att 85% av M:s väljare vill se ett samarbete mellan M och SD är trots allt ganska mycket. Och nog t.o.m. högre än andelen av SD:s väljare som vill se ett samarbete med M. Det finns nog inga partier där några 100% är för ett samarbete med något annat parti. Så jag tror inte M behöver vara speciellt oroliga just i det avseendet.

Jag instämmer i att om SD önskar ett samarbete med M och KD efter valet bör SD försöka undvika att konkurrera om samma väljaregrupper som M och KD och istället försöka vinna över andra, sannolikt främst från S. Problemet med detta är att M:s stora profilfråga alltid varit den ekonomiska politiken med skatter och företagande. Det är således inte troligt att de kommer ge upp det i någon förhandling med SD. Jämför t.ex. med SD:s profilfråga invandring som de knappast kommer ge upp.

Vid ett eventuellt samarbete kommer m.a.o. M tvingas ge SD sin invandringspolitik, om inte till 100% så åtminstone stora delar av. Och på samma vis lär SD tvingas ge M sin ekonomiska politik, om inte till 100% så åtminstone stora delar av. Tycka vad man vill om det, men partiet ger inte fullständigt upp sina stora profilfrågor. Så för att undvika en svekdebatt efter valet tror jag SD gör bättre i att försöka locka över sossar med andra argument än att de med SD kommer få samma ekonomiska politik som med S, för det kommer de högst sannolikt inte få.
Citera
2021-11-29, 11:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Fast att 85% av M:s väljare vill se ett samarbete mellan M och SD är trots allt ganska mycket. Och nog t.o.m. högre än andelen av SD:s väljare som vill se ett samarbete med M. Det finns nog inga partier där några 100% är för ett samarbete med något annat parti. Så jag tror inte M behöver vara speciellt oroliga just i det avseendet.

Jag instämmer i att om SD önskar ett samarbete med M och KD efter valet bör SD försöka undvika att konkurrera om samma väljaregrupper som M och KD och istället försöka vinna över andra, sannolikt främst från S. Problemet med detta är att M:s stora profilfråga alltid varit den ekonomiska politiken med skatter och företagande. Det är således inte troligt att de kommer ge upp det i någon förhandling med SD. Jämför t.ex. med SD:s profilfråga invandring som de knappast kommer ge upp.

Vid ett eventuellt samarbete kommer m.a.o. M tvingas ge SD sin invandringspolitik, om inte till 100% så åtminstone stora delar av. Och på samma vis lär SD tvingas ge M sin ekonomiska politik, om inte till 100% så åtminstone stora delar av. Tycka vad man vill om det, men partiet ger inte fullständigt upp sina stora profilfrågor. Så för att undvika en svekdebatt efter valet tror jag SD gör bättre i att försöka locka över sossar med andra argument än att de med SD kommer få samma ekonomiska politik som med S, för det kommer de högst sannolikt inte få.
Nej M behöver knappast oroa sig för något stort tapp till L, men även ett litet tapp kan rädda kvar L i RD. Det var så jag menade.

Det finns ett annat sätt att se på saken än den som fått råda tidigare inom politiken, ett sätt jag anar också vunnit gehör hos KD och M sedan samtalen i somras;

Inget parti ska behöva kohandla. Det är en sak att kompromissa, det behöver man göra, men att sälja ut ett politikområde för att vinna ett annat är inte att visa varandras väljare respekt. Partier som vill förhandla med M, KD eller SD måste respektera alla partiers väljare.

Rent praktiskt innebär detta att SD inte kommer att kohandla bort sin ekonomiska politik för att vinna invandringsfrågan. Istället behöver alla tre partier finna stöd för respektive fråga hos de övriga två partierna, eller rödgröna partier. Vad gäller tex invandringen är inte SD, M och KD oeniga i sak, på kort sikt. Det är istället vision och långsiktiga mål som helt skiljer sig åt. Därför kan dessa tre partier göra upp i frågan utan att bedra några väljare.

I den ekonomiska politiken har SD och M också vissa gemensamma konkreta saker de vill göra, och dessa genomförs därför. De åtgärder som inte kan erhållas stöd för genom majoritet vad gäller väljarnas vilja kommer inte att genomföras. Istället behöver man då söka annat stöd för detta alternativt stöd hos väljarkåren efter nästa val.

Det är en värdegrund jag hoppas att sverigevänner lyckas implementera i hela RD med tiden.
Senast redigerad av LadySweden 2021-11-29 kl. 11:20.
Citera
2021-11-29, 11:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det förefaller som att L:s största problem är att man sliter sönder sig inifrån. Den som överväger att rösta på L motverkas av att man inte har en aning om vad utfallet blir. Fronderande interna falanger kan mycket väl knuffa partiledaren i direkt kontrakurs mot utställda löften. L är sannolikt det mest osäkra parti man kan rösta på - därför bör man låta bli.
Jag håller med om att det ser så ut, men av erfarenhet vågar jag inte räkna ut L redan nu
Citera
2021-11-29, 12:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag håller med om att det ser så ut, men av erfarenhet vågar jag inte räkna ut L redan nu

Nej, det skall man absolut aldrig göra. Den svenska erfarenheten är att det är vanligare att partier kommer in i Riksdagen, än att de åker ut, så på rena erfarenhetsgrunder så kommer förstås L att klara sig igen. Fast denna gång ser det mörkare ut vid den här tiden före valet, jämfört med motsvarande tidpunkter längre tillbaka.
Citera
2021-11-29, 12:53
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Om vi betänker att M vill förstöra arbetarnas möjligheter till skapliga förhandlingslägen gentemot arbetsgivare är dessa rörelser inte lika konstiga. SD behöver visa att de inte kommer att låta M bedriva en politik som försämrar systemen för arbetarna.

Vad ska en vanlig arbetare rösta på? Många röstar förstås redan SD (mestadels män), men kvinnor som arbetar i vården, skolan och omsorgen vill inte se M få ännu en chans att kraftigt försämra villkoren för dem. Samtidigt är de väljare som ändå överväger partibyte inte nöjda med S. Klart att dessa nu hoppas att S ska sansa sig.

Både S och M kämpar hårt för att återgå till en blockpolitik med två block. Dessa partier lever på att väljarna har att välja på pest eller kolera. För att SD ska kunna fortsätta att växa på bekostnad av M och S måste SD visa att de är en fristående kraft i politiken, och inte på något vis ett stödben till något parti. Det är också därför både S och M desperat vill låta påskina att SD nu skulle vara ett stödparti åt M.

Det ligger något i det fetmarkerade. Det tror jag är en taktik främst Moderaterna trycker på. Och ja, det gynnar nog SD mer att vara lite tuffare mot bägge sidorna, även om de kommer tvingas samarbeta med M o KD.

Men det varken förklarar, eller försvarar hur folk kan vara så brutalt naiva att man väljer ge S ytterliga chanser på att få ordning på det kaos de skapat. Dessa väljare har ju trots allt redan bytt till SD och M en gång. Men väljer nu hoppa på det sjunkande skeppet(igen?). Om arbetare tror deras villkor kraftigt kommer försämras för att SD o M bildar regering så har de köpt vänsterns propaganda återigen. Sossarna bedriver redan mer eller mindre borglig politik. Men då förtjänar de fan inte bättre heller.
Citera
2021-11-29, 12:56
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Så enligt den senaste undersökningen från Sentio ökar Sossarna med ett nytt Miljöparti samtidigt som SD och M rasar.

Vad är det för fel på dessa väljare? Varför skulle någon människa välja att gå över från M eller SD till S i dagsläget? Vad motiverar det? Absolut ingenting. "Magdalena effekten, väljarna längtar tillbaka till en Göran Persson". Så beskrev en statsvetare det hela. Herregud.

Det är verkligen inte konstigt att Sverige ser ut som det gör. Vi har de mest lättlurade och intellektuellt befriade väljarna i Europa. Tror de på fullt allvar, att efter allt kaos sossarna skapat, att nu helt plötsligt ska de lösa alla problem? Partiet som varit med o skapat dem under 7 år?
Min teori är att man i Magdalena Andersson ser något av en tuffing som har kapaciteten att "styra upp skutan", till skillnad mot den velige och handlingsförlamade Löfven. Dessa väljare vill ge henne en chans och visa vad hon går för helt enkelt.
Citera
2021-11-29, 12:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Det ligger något i det fetmarkerade. Det tror jag är en taktik främst Moderaterna trycker på. Och ja, det gynnar nog SD mer att vara lite tuffare mot bägge sidorna, även om de kommer tvingas samarbeta med M o KD.

Men det varken förklarar, eller försvarar hur folk kan vara så brutalt naiva att man väljer ge S ytterliga chanser på att få ordning på det kaos de skapat. Dessa väljare har ju trots allt redan bytt till SD och M en gång. Men väljer nu hoppa på det sjunkande skeppet(igen?). Om väljare tror deras villkor kraftigt kommer försämras för att SD o M bildar regering så har de köpt vänsterns propaganda återigen. Men då förtjänar de fan inte bättre heller.
De väljare som var och vände hos SD och M står ju och velar, och kan därför inte vara övertygade än om att S är hopplöst förlorat. En aspekt av det är också att sossar generellt ogillar Mp, och de hoppas väl säkert nu att när Mp är borta ska S bli bättre.

Korkade tror jag inte att dessa kvinnor (?) är, mer desperata- och de hör hemma hos SD! Både de som gick från S till SD om än oroliga för inflytande av M och de som gick till M pga oro för SDs nationalism. Alla dessa kvinnor behöver få bekräftat att SD går att lita på.

Vi har väntat länge på kvinnorna. De kommer.
Citera
2021-11-29, 13:02
Medlem
Citat:

Inför valet 2014 skulle de vara emot Löfven
De stödde Löfven medelst D.Ö

Inför valet 2018 skulle de vara emot Löfven
De stödde Löfven medelst JÖKen

Inför valet 2022 är de emot sossarna, men det verkar vara lite osäkert...

Förstår inte hur någon som inte är avlönad av dem kan läggas in röst där
Citera
2021-11-29, 13:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Inför valet 2014 skulle de vara emot Löfven
De stödde Löfven medelst D.Ö

Inför valet 2018 skulle de vara emot Löfven
De stödde Löfven medelst JÖKen

Inför valet 2022 är de emot sossarna, men det verkar vara lite osäkert...

Förstår inte hur någon som inte är avlönad av dem kan läggas in röst där
Nej det är obegripligt. De har ju inte heller någon fanatisk fråga de driver. "Mer EU" är så att säga ingen valvinnare, och de verkar de ha insett....
Citera
2021-11-29, 14:18
Medlem
Emolls avatar
Citat:
De väljare som var och vände hos SD och M står ju och velar, och kan därför inte vara övertygade än om att S är hopplöst förlorat. En aspekt av det är också att sossar generellt ogillar Mp, och de hoppas väl säkert nu att när Mp är borta ska S bli bättre.

Korkade tror jag inte att dessa kvinnor (?) är, mer desperata- och de hör hemma hos SD! Både de som gick från S till SD om än oroliga för inflytande av M och de som gick till M pga oro för SDs nationalism. Alla dessa kvinnor behöver få bekräftat att SD går att lita på.

Vi har väntat länge på kvinnorna. De kommer.

Hur kan någon inte vara övertygad om att S är förlorat efter dessa 7 åren....?
Citera
2021-11-29, 14:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

I anledning av att L i dagens statsministeromröstning ånyo var splittrade, och att en L-ledamot röstade gult, kan man fundera på om inte L kommer att tippa ytterligare i kommande OU. Man har som vanligt ingen aning om vad man får om man röstar L.
Citera
2021-11-29, 14:26
Medlem
Det här är ju en Oponionsundersökningstråd fast det inte diskuteras så nycket , men när kommer nästa Poll ? Nån som har koll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in