2021-11-29, 12:20
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Jag brukar tänka att de som är upprörda över Ebbas "moralkompass" i detta, men aldrig säger ett ord om den som försöker våldta barn, eller de som försvarar den som försöker våldta barn, inte vet vad ordet "moralkompass" egentligen betyder.

Av all granskning som Ebba utsatts för i detta, har det visat sig att hon inte har gjort någonting fel i denna husaffären.
Det är ju för den här tråden handlar om Ebbas husaffär. Det andra får man skriva om i andra trådar. För det är inte så att hur Ebba handlar i detta ursäktas av att det finns människor som begått värre handlingar.
Hur skulle det se ut om man kunde ursäkta sig själv genom att peka på någon annan?
2021-11-29, 12:42
Medlem
Reimers avatar
Efter ännu mer mailväxling med Svea Hovrätt (de börjar nog tröttna på mig nu ) så vet jag gången, den ser ut som följer i citatet.

Citat:
Om prövningstillstånd beviljas ska hovrätten först skicka överklagandet till Ebba Busch (genom hennes ombud) för svarsskrivelse, därefter handlägga målet vidare och slutligen pröva Esbjörns överklagande, dvs. bestämma om tingsrättens dom ska undanröjas eller inte. Om domen undanröjs återförvisas målet sannolikt till tingsrätten. Hur handläggningen närmare kommer att se ut i hovrätten om pt beviljas kan inte närmare sägas i nuläget. Det beror på vad parterna anför i sina yttranden, bl.a. vilken bevisning som åberopas.

Det är alltså tågordningen och beviljas prövningstillstånd så väntar en rättegång i Tingsrätten vars dom alltså kan överklagas, kort sagt en "neverending story".
2021-11-29, 12:53
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Ebba Busch representerar inte någon annan än sej själv och Livets Ord, hennes moralkompass den är tillverkad hos Livets Ord. Att Ebba är partiledare hos KD är bara den ultimata platsen för henne och församlingens vägnar. När man förstått och inser hennes bakgrund är det inte konstigt att hon blåser Esbjörn, det är bara enligt alla konstens regler i denna miljö.
Esbjörn skulle bara bli ett mycket enkelt byte för vår kära Ebba Busch, det var fullständigt rekat och klart av Ebbas familj, tillika Livets Ordanhängare. Men ingen av de hade räknat med att denna i deras ögon mycket EGNA-80-plus gubbe (trots sina stora kognitiva störningar) skulle vägra bli bedragen på sin fastighet, denna fantastiska fastighet med strandläge vilken funnits lång tid i Esbjörns familj, så är dock fallet, frågan nu är endast när Ebba Busch kommer att backa, inte om.
Det är sant att Ebbas moraliska kompass grundades i Livets ord. En hardcore frireligiös församling.

Det är oxå sant om att man inom dessa församlingar gör en väldig skillnad på medlemmar och andra. Det är okey att blåsa människor utanför församlingen. De människorna är ju ändå orena.

Jag har en bekant som är medlem i en hardcore församling (Vingård). Hen har sagt att det ända som skiljer hans troende vänner och hans icke troende vänner är att de troende är mer oärliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
De skiter egentligen fullständigt i Esbjörn väl och ve.
De struntar i generalfullmakten från helvetet och att han slösat hundratusentals kronor, på en mål som han inte haft en chans att vinna.
De viktiga för dem, är att Ebba skall lida.
Det intressanta är ju varför de skulle göra det. Och att det vore en stor konspiration att få ihop. I synnerhet som dessa personer var ytligt bekanta innan detta. Varför skulle dessa personer bära ett så stort hat till Ebba att de lägger så mycket tid och prestige i detta?

Vi har ingen aning om vad detta mål skulle få för utslag vid en rättslig prövning. Det är lätt att vara stursk innan rättegång. Jag tycker det bästa hade varit att rättegången blivet av och denna affär granskades av opartiska utomstående ögon.

Dock verkar Ebba inte riktigt vara ett fan av oberoende ögon. Hon tog inte fighten om förtalet. Vare sig angående sakfrågan eller om skadeståndet.
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Omvänd bevisföring much?
Om du nu hävdar att Esbjörn är dement och följdaktligen borde vara omyndigförklarad är det ju du som får bevisa det. Av den bevisning som förelagts i rätten är det inte så.

Stackaren borde ju i så fall inte ha behövt stå i rätten och förklara varför han råkade köra på en ung kvinna med bil i sitt tillstånd. Det är ju rent av oförsvarligt att någon ens lånade ut en bil till en dement man. Tingsrätten borde ju också klandras för att de inte upptäckte att det var en dement man de hade framför sig, enda vettiga åtgärden borde vara omedelbar indragning av körkortet.
Men Esbjörn vill inte bli klassad som dement, och därigenom mista förmåner som körkort och självbestämmande. Jag tror inte heller hans omgivning vill det heller, det hade kunnat ge alldeles för mycket insyn utifrån hur hans ekonomi sköts.
Återigen, det blandas äpplen och päron. Den har inget med detta att göra. Självklart är det rätt att Esbjörn ska stå till svars för att han körde på cyklisten. Det var en annan rättsprocess. Den är utredd och rättegång har varit.

Utom att det faktum att Esbjörn utifrån oaktsamhet vållade en olycka. Tyder på att han ser illa, att han har försämrad reaktions förmåga och att han har problem med att hålla sin uppmärksamhet riktad åt flera håll.

Vem i helskotta vill bli klassad som dement? Vem vill bli omyndigförklarad eller ge människor insyn i ens privatekonomi?

Nu blir dementa för det första inte omyndigförklarade. Men självklart vill ingen få diagnosen dement. Människor brukar göra allt som står i deras makt för att dölja sin förvirring för omgivningen. De försöker hitta på strateger för att deras sjukdom inte ska skina igenom. Du kan tala ganska länge med en dement person utan att du märker dennes demens. Med tiden blir personerna så sjuka att det inte går att dölja. Men det är inte där demens börjar.

Att Esbjörn skulle kunna tala redigt och sammanhängande om hur huset såg ut förr och vad som behövdes för renovering är inte alla otroligt utifrån en tanke om demens. Men att det inte skulle skina igenom när man började förhandla pris och försäljning är knappast troligt.
2021-11-29, 13:04
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum

Dock verkar Ebba inte riktigt vara ett fan av oberoende ögon. Hon tog inte fighten om förtalet. Vare sig angående sakfrågan eller om skadeståndet.
Det var fel av henne där håller jag med.
Hon valde en enkel utväg, för att slippa en rättegång under valrörelsen, men hon kunde lämnat det mesta till sin advokat, alltså fokuserat på valet trots detta.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-11-29 kl. 13:06.
2021-11-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är alltså tågordningen och beviljas prövningstillstånd så väntar en rättegång i Tingsrätten vars dom alltså kan överklagas, kort sagt en "neverending story".

Kan bli en rätt intressant vändning om Ebbas ombud börjar ställa obekväma frågor. Exempelvis när i tiden kan han anses varit så pass dement att han inte kan anses vara kapabel att svara för vad han skriver på. OM Så varit fallet, vem har då hjälpt honom med att skriva under och skicka diverse handlingar och har han i så fall varit medveten om vad han skrivit under?
Varför inte personen med generalfullmakt (för rättsfrågor) verkat för att få till en hävning av avtalet.

Citat:
Utom att det faktum att Esbjörn utifrån oaktsamhet vållade en olycka. Tyder på att han ser illa, att han har försämrad reaktions förmåga och att han har problem med att hålla sin uppmärksamhet riktad åt flera håll.
Om jag inte missminner mig så kom man fram till att det INTE var oaktsamhet i samband med olyckan. Rätten ansåg dessutom att han var frisk nog att få behålla körkortet.

Samtliga symptom du räknar upp där har inget med demens att göra och framförallt har de inget med förmågan att skriva på ett papper att göra
2021-11-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tror att det visade sig, att han inte sålt bostadsrätten.
Är dock ganska säker på att MPL använder den till något skumt, misstänker flyktingförläggning.
Jag tror att det är en trådsanning att ingen av lägenheterna är sålda. Jag tror dessutom att Binninge påstod i en skrivelse till rätten att bostadsrätterna var hyresrätter. Man ska inte tro på någonting som kommer från Esbjörn Bolins sida. Rättshaverister och utpressare är per definition opålitliga och ohederliga.
2021-11-29, 14:24
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror att det är en trådsanning att ingen av lägenheterna är sålda. Jag tror dessutom att Binninge påstod i en skrivelse till rätten att bostadsrätterna var hyresrätter. Man ska inte tro på någonting som kommer från Esbjörn Bolins sida. Rättshaverister och utpressare är per definition opålitliga och ohederliga.

Samma lika gällande Ebba Buschs sida, fanatiska sektliknande församlingar och dess medlemmar är också per definition opålitliga, ohederliga.
2021-11-29, 15:02
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Kan bli en rätt intressant vändning om Ebbas ombud börjar ställa obekväma frågor. Exempelvis när i tiden kan han anses varit så pass dement att han inte kan anses vara kapabel att svara för vad han skriver på. OM Så varit fallet, vem har då hjälpt honom med att skriva under och skicka diverse handlingar och har han i så fall varit medveten om vad han skrivit under?
Varför inte personen med generalfullmakt (för rättsfrågor) verkat för att få till en hävning av avtalet.

Om jag inte missminner mig så kom man fram till att det INTE var oaktsamhet i samband med olyckan. Rätten ansåg dessutom att han var frisk nog att få behålla körkortet.

Samtliga symptom du räknar upp där har inget med demens att göra och framförallt har de inget med förmågan att skriva på ett papper att göra
Vem menar du att dessa frågor skulle ställas till? Jag hoppas du oxå förstår att det är omöjligt att sätta ett datum för när i tiden exakt Esbjörn inte klarade att förstå ett beslut som en försäljning.

Vem som skulle skriva på åt Esbjörn? Man blir inte omyndighets förklarad för att man får en sjukdom. Det hela handlar om vilken hjälp och stöd man får i att förstå och fatta sitt beslut. Om Ebba tagit in en mäklare hade detta inte hänt.

Det handlar inte heller riktigt om att skriva på eller inte. Själv säger Esbjörn att han inte kunde stå emot Ebbas tjatandet. Så detta handlar, tycker jag, om hur Ebba gått till väga med denna affär.

Affären tog från första förfrågan, till påskrivet kontrakt 2 månader. Jag tycker det är kort tid. I synnerhet som Esbjörn sa Nej från början. Det finns stora frågetecken kring hur värderingen gick till. Vi vet att Ebba iallafall inte fick någon skriftlig värdering innan kontraktet skrevs.

Hade hon fått det skulle denna vara inlämnad till rätten. Notars värdering är gjord två månader efter kontrakskrivningen, och mäklaren skriver att han inte varit på plats vid huset. Det finns inte ett ord i denna värdering om att den är gjord 2 månader tidigare.

Anmärkningsvärt är att Ebba skriver på partiets Facebook-sida att värderingar är gjorda och att Uppsala mäklare varit på plats.

Ytligare en anmärkningsvärd sak är förhandlingar om priset. För det första. Avdraget på priset på 300 000 kr som Ebba skriver om i sin status. Finns inte nämnd någonstans i kontraktet. Inte heller i någon bilaga. Ytligare intressant är att den ska täcka hantverkskostnader på ett värderar hus.

Men säg nu att det är som Ebba säger, de hade 4,2 som utgångspunkt. Ebbas första bud är 3,8. Pinsamt lågt om ni frågar mig. Men det intressanta här är Esbjörns mot bud. Esbjörn sitter alltså på ett hus Ebba bett om att få köpa. Till och med tjatat om att få köpa.

Vad hade du själv sagt då? Jag hade sagt 4,5. Jag menar, jag sitter ju på trumf, huset hon vill åt. Men inte Esbjörn, han säger 3,9. Tyder det på att han inte tillgodosett sig uppgifterna om 4,2? Eller tyder det på att han har noll koll på fastighetsmarknaden?

Vi kan vidare konstatera att det finns saker som tyder på att Esbjörn var invaggad i tron om att han skulle få vistas i huset och att han skulle ha saker att säga till om vad som gjordes i trädgården och huset.

Dels hans egna ord om att Ebba lurade honom. Ebbas egna ord om att de gick från rum till rum och diskuterade hur det varit. Dels att Esbjörn och Ebbas son satt tillsammans i köket och fantiserade om julen. (olämpligheten att han satt där med sonen pandemi året 2020, lämnar vi just nu hädan). Samt att det finns uppgifter om att Ebba skulle låtit bygga en friggebod åt Esbjörn på tomten.

Att Esbjörn blir så oerhört upprörd över att Ebba märkt träd som han misstänker ska fällas. Är ytligare ett tecken på att han inte förstått försäljningen eller att han trodde att han fortsatt skulle få bestämma saker. I Ebbas handskrivna brev till Esbjörn, där hon talar om restaurering av huset. Skriver hon oxå att inte alla träd med röd färg ska ner. Bara de som är av nöden tvunget. Detta tyder enligt mig på att samtal om hur hus och trädgård ska förvaltas ägt rum.

Jag vet inte hur rätten resonerade kring bilolyckan. Jag vet inte heller vad de kom fram till. Men om det var upp till mig hade han fått indragit körkort.

Slutligen. Att en lindrig kognitiv funktionsnedsättning så gott som alltid utvecklas till en demens är fakta. Det vore bra om alla försökte läsa på lite om demens. I tidiga stadium, som en lindrig kognitiv funktionsnedsättning är. Och hur det utvecklas och vad sjukdomen gör med en människa. Det skulle vara lättare för oss alla då.
2021-11-29, 15:25
Medlem
Citat:
Vem menar du att dessa frågor skulle ställas till? Jag hoppas du oxå förstår att det är omöjligt att sätta ett datum för när i tiden exakt Esbjörn inte klarade att förstå ett beslut som en försäljning.

Vem som skulle skriva på åt Esbjörn? Man blir inte omyndighets förklarad för att man får en sjukdom. Det hela handlar om vilken hjälp och stöd man får i att förstå och fatta sitt beslut. Om Ebba tagit in en mäklare hade detta inte hänt.

Det handlar inte heller riktigt om att skriva på eller inte. Själv säger Esbjörn att han inte kunde stå emot Ebbas tjatandet. Så detta handlar, tycker jag, om hur Ebba gått till väga med denna affär.

Affären tog från första förfrågan, till påskrivet kontrakt 2 månader. Jag tycker det är kort tid. I synnerhet som Esbjörn sa Nej från början. Det finns stora frågetecken kring hur värderingen gick till. Vi vet att Ebba iallafall inte fick någon skriftlig värdering innan kontraktet skrevs.

Hade hon fått det skulle denna vara inlämnad till rätten. Notars värdering är gjord två månader efter kontrakskrivningen, och mäklaren skriver att han inte varit på plats vid huset. Det finns inte ett ord i denna värdering om att den är gjord 2 månader tidigare.

Anmärkningsvärt är att Ebba skriver på partiets Facebook-sida att värderingar är gjorda och att Uppsala mäklare varit på plats.

Ytligare en anmärkningsvärd sak är förhandlingar om priset. För det första. Avdraget på priset på 300 000 kr som Ebba skriver om i sin status. Finns inte nämnd någonstans i kontraktet. Inte heller i någon bilaga. Ytligare intressant är att den ska täcka hantverkskostnader på ett värderar hus.

Men säg nu att det är som Ebba säger, de hade 4,2 som utgångspunkt. Ebbas första bud är 3,8. Pinsamt lågt om ni frågar mig. Men det intressanta här är Esbjörns mot bud. Esbjörn sitter alltså på ett hus Ebba bett om att få köpa. Till och med tjatat om att få köpa.

Vad hade du själv sagt då? Jag hade sagt 4,5. Jag menar, jag sitter ju på trumf, huset hon vill åt. Men inte Esbjörn, han säger 3,9. Tyder det på att han inte tillgodosett sig uppgifterna om 4,2? Eller tyder det på att han har noll koll på fastighetsmarknaden?

Vi kan vidare konstatera att det finns saker som tyder på att Esbjörn var invaggad i tron om att han skulle få vistas i huset och att han skulle ha saker att säga till om vad som gjordes i trädgården och huset.

Dels hans egna ord om att Ebba lurade honom. Ebbas egna ord om att de gick från rum till rum och diskuterade hur det varit. Dels att Esbjörn och Ebbas son satt tillsammans i köket och fantiserade om julen. (olämpligheten att han satt där med sonen pandemi året 2020, lämnar vi just nu hädan). Samt att det finns uppgifter om att Ebba skulle låtit bygga en friggebod åt Esbjörn på tomten.

Att Esbjörn blir så oerhört upprörd över att Ebba märkt träd som han misstänker ska fällas. Är ytligare ett tecken på att han inte förstått försäljningen eller att han trodde att han fortsatt skulle få bestämma saker. I Ebbas handskrivna brev till Esbjörn, där hon talar om restaurering av huset. Skriver hon oxå att inte alla träd med röd färg ska ner. Bara de som är av nöden tvunget. Detta tyder enligt mig på att samtal om hur hus och trädgård ska förvaltas ägt rum.

Jag vet inte hur rätten resonerade kring bilolyckan. Jag vet inte heller vad de kom fram till. Men om det var upp till mig hade han fått indragit körkort.

Slutligen. Att en lindrig kognitiv funktionsnedsättning så gott som alltid utvecklas till en demens är fakta. Det vore bra om alla försökte läsa på lite om demens. I tidiga stadium, som en lindrig kognitiv funktionsnedsättning är. Och hur det utvecklas och vad sjukdomen gör med en människa. Det skulle vara lättare för oss alla då.

Esbjörn uttrycker klart och tydligt i Aktbilaga 174 att han tvingats till att skriva under förlikningsavtalet. De som tvingat honom är Monica Pernroth-Lüllma och hans advokat. Detta har du överseende med. Detta protesterar du inte mot! Det är bara köparen du har åsikter om. Det är märkligt hur viktigt det är att skilja på folk och folk. Vet du inte att vi är lika inför lagen Det du uttrycker är hat och inget annat, personligt och utstuderat hat!

I Aktbilaga 75 förklarar en geriatrikprofessor att Esbjörn har rättshandlingsförmåga. Jag tror definitivt mer på en geriatrikprofessor än på självpåtagna experter, med egen agenda, som inte har en aning om vad de skriver om. Påståenden som dina gällande Esbjörns kognitiva förmåga och rättshandlingsförmåga är tagna helt ur luften och visar bara på hur er agenda styr er!

Försök förstå att det Monika Pernroth-Lüllma och Esbjörns advokater gjorde. De tvingade honom skriva på. Esbjörns egna ord! Detta har han aldrig påstått köparen gjorde, bara sina egna.
2021-11-29, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Esbjörn uttrycker klart och tydligt i Aktbilaga 174 att han tvingats till att skriva under förlikningsavtalet. De som tvingat honom är Monica Pernroth-Lüllma och hans advokat. Detta har du överseende med. Detta protesterar du inte mot! Det är bara köparen du har åsikter om ändå påstår du att du skiter i henne. Det du uttrycker är hat och inget annat, personligt och utstuderat hat!

Att lag och rätt inget betyder för dig och dina gelikar behöver ingen undra över. Det hemska är att du gör skillnad på folk och folk. Det enda som kanske kan ge Esbjörn tillbaka huset han sålde 20 aug 2020 är att han vid detta tillfälle inte hade rättshandlingsförmåga. I Aktbilaga 75 förklarar en geriatrikprofessor att Esbjörn har rättshandlingsförmåga. Jag tror definitivt mer på en geriatrikprofessor än på självpåtagna experter, med egen agenda, i detta forum som inte har en aning om vad de skriver om!

Att denne geriatrikprofessor o Ebba känner varandra sedan tidigare är väl känt i tråden. De föreläser bla på samma event. Finns fakta bara en googling bort för de som är intresserade!

Så hur objektiv var han!
2021-11-29, 15:34
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Esbjörn uttrycker klart och tydligt i Aktbilaga 174 att han tvingats till att skriva under förlikningsavtalet. De som tvingat honom är Monica Pernroth-Lüllma och hans advokat. Detta har du överseende med. Detta protesterar du inte mot! Det är bara köparen du har åsikter om. Det är märkligt hur viktigt det är att skilja på folk och folk. Vet du inte att vi är lika inför lagen Det du uttrycker är hat och inget annat, personligt och utstuderat hat!

I Aktbilaga 75 förklarar en geriatrikprofessor att Esbjörn har rättshandlingsförmåga. Jag tror definitivt mer på en geriatrikprofessor än på självpåtagna experter, med egen agenda, som inte har en aning om vad de skriver om. Påståenden som dina gällande Esbjörns kognitiva förmåga och rättshandlingsförmåga är tagna helt ur luften och visar bara på hur er agenda styr er!

Försök förstå att det Monika Pernroth-Lüllma och Esbjörns advokater gjorde. De tvingade honom skriva på. Esbjörns egna ord! Detta har han aldrig påstått köparen gjorde, bara sina egna.

MPL var mej veterligen inte med Ebba Busch och syskonen Dietz när Esbjörn initialt blev lurad, dvs övertalad att sälja fastigheten mot sin egen vilja
2021-11-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Att denne geriatrikprofessor o Ebba känner varandra sedan tidigare är väl känt i tråden. De föreläser bla på samma event. Finns fakta bara en googling bort för de som är intresserade!

Så hur objektiv var han!

En geriatrikprofessor riskerar inte sin karriär på en sådan här skitfråga. Att tro det är sorgligt naivt och dumt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in