Citat:
Ursprungligen postat av
rhdf
Kan bli en rätt intressant vändning om Ebbas ombud börjar ställa obekväma frågor. Exempelvis när i tiden kan han anses varit så pass dement att han inte kan anses vara kapabel att svara för vad han skriver på. OM Så varit fallet, vem har då hjälpt honom med att skriva under och skicka diverse handlingar och har han i så fall varit medveten om vad han skrivit under?
Varför inte personen med generalfullmakt (för rättsfrågor) verkat för att få till en hävning av avtalet.
Om jag inte missminner mig så kom man fram till att det INTE var oaktsamhet i samband med olyckan. Rätten ansåg dessutom att han var frisk nog att få behålla körkortet.
Samtliga symptom du räknar upp där har inget med demens att göra och framförallt har de inget med förmågan att skriva på ett papper att göra
Vem menar du att dessa frågor skulle ställas till? Jag hoppas du oxå förstår att det är omöjligt att sätta ett datum för när i tiden exakt Esbjörn inte klarade att förstå ett beslut som en försäljning.
Vem som skulle skriva på åt Esbjörn? Man blir inte omyndighets förklarad för att man får en sjukdom. Det hela handlar om vilken hjälp och stöd man får i att förstå och fatta sitt beslut. Om Ebba tagit in en mäklare hade detta inte hänt.
Det handlar inte heller riktigt om att skriva på eller inte. Själv säger Esbjörn att han inte kunde stå emot Ebbas tjatandet. Så detta handlar, tycker jag, om hur Ebba gått till väga med denna affär.
Affären tog från första förfrågan, till påskrivet kontrakt 2 månader. Jag tycker det är kort tid. I synnerhet som Esbjörn sa Nej från början. Det finns stora frågetecken kring hur värderingen gick till. Vi vet att Ebba iallafall inte fick någon skriftlig värdering innan kontraktet skrevs.
Hade hon fått det skulle denna vara inlämnad till rätten. Notars värdering är gjord två månader efter kontrakskrivningen, och mäklaren skriver att han inte varit på plats vid huset. Det finns inte ett ord i denna värdering om att den är gjord 2 månader tidigare.
Anmärkningsvärt är att Ebba skriver på partiets Facebook-sida att värderingar är gjorda och att Uppsala mäklare varit på plats.
Ytligare en anmärkningsvärd sak är förhandlingar om priset. För det första. Avdraget på priset på 300 000 kr som Ebba skriver om i sin status. Finns inte nämnd någonstans i kontraktet. Inte heller i någon bilaga. Ytligare intressant är att den ska täcka hantverkskostnader på ett värderar hus.
Men säg nu att det är som Ebba säger, de hade 4,2 som utgångspunkt. Ebbas första bud är 3,8. Pinsamt lågt om ni frågar mig. Men det intressanta här är Esbjörns mot bud. Esbjörn sitter alltså på ett hus Ebba bett om att få köpa. Till och med tjatat om att få köpa.
Vad hade du själv sagt då? Jag hade sagt 4,5. Jag menar, jag sitter ju på trumf, huset hon vill åt. Men inte Esbjörn, han säger 3,9. Tyder det på att han inte tillgodosett sig uppgifterna om 4,2? Eller tyder det på att han har noll koll på fastighetsmarknaden?
Vi kan vidare konstatera att det finns saker som tyder på att Esbjörn var invaggad i tron om att han skulle få vistas i huset och att han skulle ha saker att säga till om vad som gjordes i trädgården och huset.
Dels hans egna ord om att Ebba lurade honom. Ebbas egna ord om att de gick från rum till rum och diskuterade hur det varit. Dels att Esbjörn och Ebbas son satt tillsammans i köket och fantiserade om julen. (olämpligheten att han satt där med sonen pandemi året 2020, lämnar vi just nu hädan). Samt att det finns uppgifter om att Ebba skulle låtit bygga en friggebod åt Esbjörn på tomten.
Att Esbjörn blir så oerhört upprörd över att Ebba märkt träd som han misstänker ska fällas. Är ytligare ett tecken på att han inte förstått försäljningen eller att han trodde att han fortsatt skulle få bestämma saker. I Ebbas handskrivna brev till Esbjörn, där hon talar om restaurering av huset. Skriver hon oxå att inte alla träd med röd färg ska ner. Bara de som är av nöden tvunget. Detta tyder enligt mig på att samtal om hur hus och trädgård ska förvaltas ägt rum.
Jag vet inte hur rätten resonerade kring bilolyckan. Jag vet inte heller vad de kom fram till. Men om det var upp till mig hade han fått indragit körkort.
Slutligen. Att en lindrig kognitiv funktionsnedsättning så gott som alltid utvecklas till en demens är fakta. Det vore bra om alla försökte läsa på lite om demens. I tidiga stadium, som en lindrig kognitiv funktionsnedsättning är. Och hur det utvecklas och vad sjukdomen gör med en människa. Det skulle vara lättare för oss alla då.