2021-11-29, 14:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är ingen mening att du poserar som en hederlig sökare, neutralt inställd till Bibeln, en vars strävan består av att komma till visshet om den är sann eller inte. Du är en Bible basher och förvränger vad Bibeln säger för att kunna hacka på den.
Att Gud finns är ingen märklig insikt. Det är därför supermajoriteten har den insikten.
Så fråga nu för en gångs skull vad det är för fel på dig, inte bara vad det var för fel på dig när du var sc-nt-l-g utan även nu när du fortsätter att vara snurrig.
Nu som då, samme Par-o-o (minns du hur du fick det namnet?).
Jag ser att du som vanligt inte har några argument att komma med, utan bara är intresserad av att försöka att förolämpa och skriva strunt.
Det ger ett patetiskt intryck.
Citera
2021-11-29, 14:38
Medlem
Diamondgrits avatar
Alltså... det beror på vad man menar med "sann". Bibeln innehåller ju självmotsägelser och är därmed inte ordagrant sann. Ingen kan helt 100% säkert säga om det grundläggande meddelandet i bibeln (lita på att judiska zombies kan ge dig evigt liv, så blir det så) är sant eller ej. All rimlighet lutar ju mot att det inte är så. Men allt möjligt, allt från jordens klotform till kvantmekanik till hur modern ekonomi fungerar, förefaller till viss grad orimligt när man upplever det för första gången. Att något är orimligt betyder inte att det inte är sant.
Så man vet inte helt enkelt.
Citera
2021-11-29, 14:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag ser att du som vanligt inte har några argument att komma med, utan bara är intresserad av att försöka att förolämpa och skriva strunt.
Det ger ett patetiskt intryck.
Om det förolämpar dig att ditt poserande som ärlig sökare avslöjas är det något du har framkallat själv. Jämför med näsblod när man petar sig ivrigt i näsan.
Citera
2021-11-29, 14:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
... Bibeln innehåller ju självmotsägelser och är därmed inte ordagrant sann. ...
Det gör den inte, men klurigt att försöka ge intryck av att det är allmänt och med rätta erkänt, med det lilla ordet "ju".
Citera
2021-11-29, 14:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Lurigt där av dig, Herr Scientologdissident, att inte berätta att det inte bara var för Herodias Döparen tillrättavisade Herodes, Luk 3:19-20:

Men landsfursten Herodes blev tillrättavisad av Johannes för sitt förhållande till sin brors hustru Herodias och för allt ont som han hade gjort. Då lade Herodes till allt annat också det att han spärrade in Johannes i fängelse.

Så skapar du en falsk opposition mellan "dennes äktenskap ..." och "en annan anledning".
Klassisk Bible bashing av vår farao: "hitta på eller åtminstone förtig och vinkla, sedan hacka".
Och hur menar du att det att han även påstås ha kritiserat honom för allt annat ont som han hade gjort skulle stämma mer med vad Josefus skrev? Josefus skriver ju inget alls om att Johannes Döparen kritiserade någon överhuvudtaget, så då är det inte relevant. Däremot skriver Josefus om Herodias, så den biten är relevant.
Citera
2021-11-29, 14:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och hur menar du att det att han även påstås ha kritiserat honom för allt annat ont som han hade gjort skulle stämma mer med vad Josefus skrev? Josefus skriver ju inget alls om att Johannes Döparen kritiserade någon överhuvudtaget, så då är det inte relevant. Däremot skriver Josefus om Herodias, så den biten är relevant.
Falska gubbe, du förteg att Döparens kritik inte endast var ang. Herodias, för att skapa en motsättning mellan Bibeln och Josefus. Bibeln anger att det var fler punkter än Herodias, vilket för Bibeln och Josefus närmare varandra, medan du får gå till skamhörnan.
Jag ser också att du längtar efter att få tolka Josefus i viss riktning ang. ordet ἀρχήν, att det skulle betyda först i rangordning, inte först i tidsordning.
Senast redigerad av Calovius 2021-11-29 kl. 14:57.
Citera
2021-11-29, 15:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag tycker att det är märkligare med ateister. Ateism är en oerhörd störning i och ett flagrant övergrepp på Skapelsen
Vad då "Skapelsen"?
Citat:
och ett hån av Skaparen.
Vad då "Skaparen"?
Citat:
Hur kunde du bli så fel?
Men ack så naggande god.

Är du så himla rädd för mitt inlägg att du var tvungen att klippa bort allt utom en fråga och dessutom fullständigt ignorera till och med den? Kan du inte bättre än så? Dessutom efter att du faktiskt bad mig vederlägga dina "argument".
Citera
2021-11-29, 15:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Svara på mitt inlägg i stället för att stresshantera dig själv.
Vad ironiskt att du ber andra svara på dina inlägg medans du själv inte svarar på andras. Är du för god för det?
Citera
2021-11-29, 15:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du säger att det inte går att vederlägga påståenden?
Du behöver komma in på verkstad.
Det är ju endast ett påstående. Vad kan man vederlägga där som inte bara blir ett avfärdande?
Du kanske föredrar ett "Nähä!" -"Joho!" krig?
Citera
2021-11-29, 15:09
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vad ironiskt att du ber andra svara på dina inlägg medans du själv inte svarar på andras. Är du för god för det?
App-app-app, inte hävda att jag inte svarar på andras inlägg.
Du skulle ha skrivit, typ: ".... medan du själv inte svarar på allt som skrivs till dig".
Gör om, gör rätt.
Senast redigerad av Calovius 2021-11-29 kl. 15:22.
Citera
2021-11-29, 15:11
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är ju endast ett påstående. Vad kan man vederlägga där som inte bara blir ett avfärdande?
Du kanske föredrar ett "Nähä!" -"Joho!" krig?
For the record: Robot ("Sepiritz") påstår att man inte kan vederlägga påståenden.
Citera
2021-11-29, 15:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Falska gubbe, du förteg att Döparens kritik inte endast var ang. Herodias, för att skapa en motsättning mellan Bibeln och Josefus. Bibeln anger att det var fler punkter än Herodias, vilket för Bibeln och Josefus närmare varandra, medan du får gå till skamhörnan.
Jag ser också att du längtar efter att få tolka Josefus i viss riktning ang. ordet ἀρχήν, att det skulle betyda först i rangordning, inte först i tidsordning.
Okej, så din invändning var alltså helt grundlös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in