2021-11-29, 09:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Det är inte vår skyldighet att göra heller.
Helt sant. Din tro är din tro. Det är när du påstår att din tro måste vara min verklighet som åtminstone jag kommer kräva bevis först. Sedan kan man ju alltid diskutera saker, hur man vet vad man säger sig veta ex. brukar jag ofta efterfråga men så länge den troende håller sig till tro och är ärlig med att det är just det, så tummen upp.
You do you.
Citera
2021-11-29, 09:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Fast det är du som nu försöker bestämma vad som är extraordinärt. Det kan du inte göra i ensamt majestät, och inte heller i grupp med andra värstingar.
Är talande ormar vanliga i ditt liv?
Citat:
Varför är det inte du och andra värstingar som ska bevisa att Bibeln inte är Guds ord?
För att det inte går att vederlägga påståenden.
Citera
2021-11-29, 09:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det här är ingen rättegång. Man har all rätt att påstå att den Heliga Bibeln är Guds ord utan att behöva bevisa det.

Gud är högst levande, och Bibeln är Hans ord. Kan jag bevisa det? Nej! Betyder det att det inte är sant bara för att jag inte kan bevisa det? Verkligen inte!
Jag skulle vilja veta hur du kommit fram till att Gud är högst levande och att Bibeln är hans ord. Vilka faktorer indikerar att så är fallet?
Citera
2021-11-29, 09:29
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nu vet jag inte exakt hur det står i originaltexten som Josephus skrev, men i engelska översättningar står det ungefär att kungen gjorde det till sitt "första skäl" till ett krig, ja, men det står samtidigt direkt efter att de också bråkade om gränserna i området kring "Gabalis". Jag har svårt att se hur det skulle kunna vara ett senare skäl än det första, utan det skulle snarare kunna tolkas som att det andra skälet redan fanns, men skymfen mot dottern blev huvudskälet och det andra bara en territoriell förevändning. Jag vet inte hur det fungerar i grekiskan, men "första skälet" skulle möjligen kunna betyda "huvudskälet" snarare än i vilken ordning som skälen uppstod.

Varifrån fick du uppgiften att Antipas träffade Herodias kring år 26 och då avtalade om att de skulle gifta sig?

Ett problem med din tolkning är att Josefus skriver kronologiskt och skriver tre stycken tidigare att Herodes Antipas bror dog under Tiberius 20:e regeringsår (år 34), och han inleder både stycket om broderns död och stycket om problemet med kung Aretas med frasen "About this time ...", så händelserna att brodern dog och det som ledde till kriget är enligt Josephus ungefär samtida.

Intressant nog finns det en diskussion om huruvida tidiga kristna skulle ha hittat på omnämnandet av just Johannes Döparen och interpolerat det i Josefus texter för att stärka trovärdigheten för Nya testamentets texter. Det finns flera problem med att den texten skulle vara en interpolering i efterhand, och så här har t.ex. ett försvar av textens autenticitet formulerats:

The New Testament shows John the Baptist as active prior to Jesus and narrates his death during the ministry of Jesus. The death of Jesus is placed when Pilate is prefect in the New Testament Gospels. Book 18 of the Antiquities begins its discussion of Pilate at Ant. 18.2.2 (Ant. 18.35) terminates its discussion of Pilate at Ant. 18.4.2 (Ant. 18.89). Before and during the discussion of Pilate, there is some discussion of Herod Antipas from Ant. 18.2.1 (Ant. 18.27) to Ant. 18.2.3 (Ant. 18.38). If a Christian were interpolating a passage on John the Baptist into the text of Josephus, it would be more expected that the location chosen would be close to the earlier discussion of Herod Antipas and thus just before or during the discussion of Pilate, in accordance with the chronology of the New Testament Gospels.

On the other hand, if an original mention by Josephus, it would be more understandable to position the reference in such a location in his narrative as to make it seem plausible that John the Baptist might have been executed close in time to 36 AD, by which time Pilate had already been removed from office (and thus make it seem that John the Baptist could have died after Jesus of Nazareth, a person whom Josephus does not mention in connection with John the Baptist, who died under Pilate in Christian tradition). In this regard, not only is the location of the passage relevant but so is the fact that the death of John the Baptist is mentioned as being regarded, by some of the Jews, as the reason for the defeat of Herod Antipas (which happened near the beginning of 37 AD). None of this seems likely to be the invention of a Christian interpolator.

Slutsatsen är alltså att det faktum att Josephus placerar Johannes Döparens död omkring 5 år senare än vad Nya testamentet gör och det faktum att han anger en annan dödsorsak och inte på något sätt försöker att vinkla det så att det stämmer med berättelsen i NT gör det högst osannolikt att det är en kristen avskrivare som har lagt till det avsnittet i Josefus text.
Årtalet 26 kom från en sida som heter "early church history" Men jag ser nu att det var mer av en gissning.

Det Josefus skriver om kriget mot Aretas så är ju själva kriget i föregiven kronologisk ordning och något som hände efter det att Filip tetrarken dog. Men det som ledde fram till kriget verkar inte vara bundet till exakta årtal på något sätt. För det är tydligt att Josefus berättar en bakgrundshistoria här.
Citera
2021-11-29, 13:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Därför att det inte är "vi" som påstår att Bibeln är just "Guds ord".

Det är alltid enklare att bevisa att ett påstående är sant än att visa att det inte är det. Den som påstår att något är sant bör ju rimligen redan ha bevisen klargjorda för sig själv, annars har hen ju inget att stå på när hen hävdar sanning.

Fast det ligger troligen över din nivå, eftersom du ju själv inte brukar ge några som helst belägg för dina påståenden, oavsett hur "sanna" du än påstår att de är.

De som hävdar att Bibeln är Guds ord behöver för det första kunna ge belägg för att den Gud de talar om faktiskt finns och sedan ge belägg för att det är just denne Gud som orden i Bibeln baseras på, och inte bara t.ex. är Satans försök att vilseleda folk (som ju är en bekväm ursäkt för att t.ex. Koranen inte är Guds ord).

Alltså, vilka belägg har du för att Gud finns och att det inte t.ex. är Satan som ligger bakom Bibeln genom att på något slugt och förtäckt sätt ha lurat i folk att Bibeln egentligen är Guds ord? Fungerar den förklaringen för Koranen så kan den ju fungera för Bibeln också.

Kan du komma med något matnyttigt för diskussionen eller blir det bara glåpord från dig som vanligt?
(Alltså, om du svarar över huvud taget och inte bara smiter när dina kort synas.)
Det är ingen mening att du poserar som en hederlig sökare, neutralt inställd till Bibeln, en vars strävan består av att komma till visshet om den är sann eller inte. Du är en Bible basher och förvränger vad Bibeln säger för att kunna hacka på den.
Att Gud finns är ingen märklig insikt. Det är därför supermajoriteten har den insikten.
Så fråga nu för en gångs skull vad det är för fel på dig, inte bara vad det var för fel på dig när du var sc-nt-l-g utan även nu när du fortsätter att vara snurrig.
Nu som då, samme Par-o-o (minns du hur du fick det namnet?).
Citera
2021-11-29, 14:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Är talande ormar vanliga i ditt liv?
...
Jag tycker att det är märkligare med ateister. Ateism är en oerhörd störning i och ett flagrant övergrepp på Skapelsen och ett hån av Skaparen. Hur kunde du bli så fel?
Citera
2021-11-29, 14:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Ska inte sticka under stol med att dina inlägg är flummiga i allmänhet och ologiska i synnerhet men seså, innan den lilla hunden börjar skälla, tänk lite, använd det du har mellan öronen. Hantera dina dunkla känslor och samla dig i dina grumliga resonemang. Om hjärnkontoret fungerar bör du snart ha listat ut svaret på din fråga.
Svara på mitt inlägg i stället för att stresshantera dig själv.
Citera
2021-11-29, 14:05
Medlem
Citat:
Det här är ingen rättegång. Man har all rätt att påstå att den Heliga Bibeln är Guds ord utan att behöva bevisa det.
Visst har du det. Men att du blott tror detta och inte har några skäl till tron att presentera, är ju inte särskilt givande i en diskussion som denna..

Citat:
Gud är högst levande, och Bibeln är Hans ord. Kan jag bevisa det? Nej! Betyder det att det inte är sant bara för att jag inte kan bevisa det? Verkligen inte!
Det är ingen som påstår att det inte är sant bara för att det inte kan bevisas.
Men å andra sidan kan ingen heller bevisa att det bor en osynlig farbror i blå kostym i mitt skägg. Betyder det att han inte existerar? Verkligen inte.
Citera
2021-11-29, 14:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Fast det som Bibeln skriver om hur Johannes Döparen dog stämmer inte med vad den judiske historikern Josefus skrev om hur Johannes Döparen dog och när han dog.

I Bibeln anges att Johannes greps av Herodes Antipas efter att ha kritiserat dennes äktenskap med sin brors hustru, men Josefus skriver att Johannes dödades innan det äktenskapet och av en annan anledning.
Lurigt där av dig, Herr Scientologdissident, att inte berätta att det inte bara var för Herodias Döparen tillrättavisade Herodes, Luk 3:19-20:

Men landsfursten Herodes blev tillrättavisad av Johannes för sitt förhållande till sin brors hustru Herodias och för allt ont som han hade gjort. Då lade Herodes till allt annat också det att han spärrade in Johannes i fängelse.

Så skapar du en falsk opposition mellan "dennes äktenskap ..." och "en annan anledning".
Klassisk Bible bashing av vår farao: "hitta på eller åtminstone förtig och vinkla, sedan hacka".
Citera
2021-11-29, 14:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Det finns inga evidens för att någon gud överhuvudtaget existerar. Att en gammal bok skulle vara dennes ord är således ett extraordinärt påstående.
...
Varför säger du "gammal", varför var det relevant enligt dig? Är du en kronologisk snobb?
Citera
2021-11-29, 14:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
För att det inte går att vederlägga påståenden.
Du säger att det inte går att vederlägga påståenden?
Du behöver komma in på verkstad.
Citera
2021-11-29, 14:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Årtalet 26 kom från en sida som heter "early church history" Men jag ser nu att det var mer av en gissning.

Det Josefus skriver om kriget mot Aretas så är ju själva kriget i föregiven kronologisk ordning och något som hände efter det att Filip tetrarken dog. Men det som ledde fram till kriget verkar inte vara bundet till exakta årtal på något sätt. För det är tydligt att Josefus berättar en bakgrundshistoria här.
Just det, Josefus skriver om kriget, men jag har svårt att se att han menar att det dröjde flera år mellan bakgrundshistorien och själva kriget. Jag tycker inte alls att texten ger det intrycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in