2021-11-29, 14:10
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det hade varit en för lätt fråga i På Spåret "Vad heter krögaren uppväxt i Göteborg, som nu driver stjärnkrogen Red Rooster i New York".

Det är ta mig tusan ren och skär allmänbildning. Det är oroväckande att personer i detta land numera är så outbildade, och inte vill ta till sig kunskap från vanliga hederliga uppslagsverk.
I vilket uppslagsverk förekommer Red Rooster? Finns den med i Guide Michelin? Tillhör det allmänbildningen att veta vem som driver en krog med friterad kyckling i Harlem?

Du vet inte till dig i ditt negervurmande.
Citera
2021-11-29, 14:27
Moderator
zanteras avatar
Tycker det är lite tråkigt att 80% av diskussionen i en tråd om På Spåret är endast trams om hudfärgen på deltagarna osv. Angående första avsnittet så kan man väl konstatera att det var stor skillnad på de 2 nykomlingslagen. Ena laget kan säkert gå till en semi men andra laget känns som de kommer bomba nästa match också.
Citera
2021-11-29, 14:27
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
I vilket uppslagsverk förekommer Red Rooster? Finns den med i Guide Michelin?
Javisst, https://guide.michelin.com/se/en/new-york-state/new-york/restaurant/red-rooster

Citat:
Tillhör det allmänbildningen att veta vem som driver en krog med friterad kyckling i Harlem?
Eftersom han är den yngste kock som någonsin fått tre stjärnor av Guide Michelin (för Aquavit) hör det nog i alla fall till allmänbildning bland branschfolk.
Citera
2021-11-29, 15:04
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
För det kan väl ändå inte vara så illa att att det bland 1,3 miljarder afrikaner finns två
som är smartare än två av 10 miljoner svenskar?

Citat:
Ursprungligen postat av tatoomike
Jo så illa kan det vara.
Eller en av tio miljoner svenskar? Marcus Oscarsson är adopterad från Iran.
Citera
2021-11-29, 15:14
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Jo, är det därifrån han fått sitt kändisskap?
Marcus Samuelsson är lika känd och har gjort lika stora prestationer i matvärlden som Zlatan i fotbollsvärlden. Om Du inte vet något alls om Marcus Samuelsson säger det mera om dig än du tror.

Tror nu att jag ska gå o äta på hans matställe i stockholm imorgon.

För övrigt tror jag det har varit en fråga om Marcus S o hans restauranger i På Spåret.
Citera
2021-11-29, 16:03
Medlem
Marcus Samuelsson måste ju vara den mest berömda och framgångsrika kocken/krögaren Sverige har idag.
Citera
2021-11-29, 16:41
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Vi kan nog däremot alla i tråden vara ense om paret Bergfelt/Oscarssons pinsamma insats. Beklämmande på så många sätt mot bakgrund av att de anlitas av statsmedierna för att upplysa svenska folket om hur det ligger till därute i den stora världen. En värld de uppenbart inte vet så mycket om.

Ja det är mycket talande för tillståndet i svensk media att så okunniga personer får toppjobb. Men det är verkligen inget förvånande om man följt svensk media de senaste 25 åren. Att veta vad man snackar om har blivit allt mindre viktigt i den branschen. Andra egenskaper som att man har "rätt" åsikter väger allt tyngre.
Citera
2021-11-29, 18:06
Medlem
Q6s avatar
Bergfeldt visar sin okunnighet, dags för SVT att göra sig av med PK journalisten.

Mackan reagerar både i rutan och på krogen, hans anka med kaffe är magisk.
Citera
2021-11-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Hur i helvete hade dom sminkat Marcus Oskarsson? Han såg ju ut som en inkarnation av Vlad Tepes...?
Dom kunde ha gett honom en cape också.
En cape som han kunde dra över huvudet av pinsamhet när han och Bergfeldtskan bommade Avignon hade suttit fint. 2 poäng? Övervägde själv på 10 men "drog" på 8. Hur fan kan två journalister missa det så grymt?
Citera
2021-11-29, 18:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
I vilket uppslagsverk förekommer Red Rooster? Finns den med i Guide Michelin? Tillhör det allmänbildningen att veta vem som driver en krog med friterad kyckling i Harlem?

Du vet inte till dig i ditt negervurmande.

Ajdå. Det går inte så bra med dina försök att förminska Samuelsson. Vad blir nästa tappra försök?
Senast redigerad av Clay Allison 2021-11-29 kl. 18:52.
Citera
2021-11-29, 18:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Javisst, https://guide.michelin.com/se/en/new-york-state/new-york/restaurant/red-rooster

Eftersom han är den yngste kock som någonsin fått tre stjärnor av Guide Michelin (för Aquavit) hör det nog i alla fall till allmänbildning bland branschfolk.

Ja, om man inte hört talas om vårt svenske superkrögare Marcus Samuelsson så lär man ha sovit under en sten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Restaurant_Aquavit
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aquavit_(restaurang)

Restaurang Aquavit, som fick tre stjärnor efter att Marcus blivit kökschef 1995. Snacka om imponerande, han var då 23 år gammal och hade jobbat sig till kökschef i en av New Yorks finaste restauranger. Den beskrivs som en skandinavisk restaurang på Manhattan, man kan nog tänka sig att Marcus gjort mer för att sprida den svenska kulturen än 100 flashbacksrassar tillsammans.

Det var Marcus mormor i Smögen som väckte matlagningsintresset. Han var även en lovande konståkare på skridskor när han var ung.
Citera
2021-11-29, 20:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej jag hade inte en susning att det fanns så mkt branschfolk på fb som kände igen negern. Handen på hjärtat måste jag erkänna att jag inte läser guide Michelin eller bor i Harlem.

Det var väl därför du trodde hans restaurang inte nämndes där.

Jag är långt ifrån ’branschfolk’ men jag har vetat vem han är i över fem år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in