2021-11-29, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Problemet med fältsjukhusen var att de inte finns personal. Man insåg att de är lika bra att köra skiten ur sjukhusen istället. Även om symbol handlingar är fina.

När beslut om fältsjukhuset togs visste vi ju inte hur det skulle bli.

Vi hade sett bilder från länder där sjukvården kollapsade totalt.

Fältsjukhuset blev en slags nödlösning där NÅGON form av vård skulle kunna ges om varenda liten plats och yta på sjukhusen var fullbelagd.

Jag tror aldrig det var aktuellt i detta fall att slänga upp ett fältsjukhus där man skulle kunna ha samma bemanning och vårdklass som på ordinarie sjukhus vid ordinarie tider.

Typ en massa sängplatser där vem som helst kan hjälpa till med enkla arbetsuppgifter som vända på patienten och där det samtidigt finns riktig vårdpersonal i närheten.
Citera
2021-11-29, 13:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Då har du också svaret på att det förmodligen inte är så många som testar sig där.

En annan siffra är också att 81% av alla nya fall har tillkommit i Gauteng. Detta innebär i faktiska tal 2308 fall.

Jag hittar inga siffror på hur många totalt som testar sig i Gauteng per dag men om man skulle gissa att dessa 30000 test per dag är utspridda i befolkningen så innebär det att 6000 test utförs i Gauteng. Om då hitraten är nästan 40% så är det lite otäckt kan jag tycka.
Uppskattad befolkning i Gauteng 2021 är 15,8 miljoner, Sydafrikas befolkning 2021 är 60,3. Mer än en fjärdedel antas alltså bo i Gauteng. Dessutom bör väl testningen vara störst där spridningen är högst. Så 6000 verkar vara en något låg skattning.

I Europa är det vinter och säsong för förkylning och influensa, vilket kan göra att många med symptom som inte har covid testar sig.
Citera
2021-11-29, 13:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
När beslut om fältsjukhuset togs visste vi ju inte hur det skulle bli.

Vi hade sett bilder från länder där sjukvården kollapsade totalt.

Fältsjukhuset blev en slags nödlösning där NÅGON form av vård skulle kunna ges om varenda liten plats och yta på sjukhusen var fullbelagd.

Jag tror aldrig det var aktuellt i detta fall att slänga upp ett fältsjukhus där man skulle kunna ha samma bemanning och vårdklass som på ordinarie sjukhus vid ordinarie tider.

Typ en massa sängplatser där vem som helst kan hjälpa till med enkla arbetsuppgifter som vända på patienten och där det samtidigt finns riktig vårdpersonal i närheten.

Ja, de där fältsjukhusen säger jag inget om. Det var välmenat och proaktivt. De KUNDE ha kommit till användning. Dock tycker jag att Älvsjömässan som ägde marken där ett av fältsjukhusen stod, skulle ha kunnat sänka hyran för den goda sakens skull... De tjänar nog tillräckligt ändå. Stockholms stad skulle också helt enkelt ha kunnat kräva detta - kanske med stöd från Regeringen.
Citera
2021-11-29, 13:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Uppskattad befolkning i Gauteng 2021 är 15,8 miljoner, Sydafrikas befolkning 2021 är 60,3. Mer än en fjärdedel antas alltså bo i Gauteng. Dessutom bör väl testningen vara störst där spridningen är högst. Så 6000 verkar vara en något låg skattning.

I Europa är det vinter och säsong för förkylning och influensa, vilket kan göra att många med symptom som inte har covid testar sig.
Jag gjorde fel. En snabb googling gav mig 10.5 miljoner invånare i Gauteng. Den visade sig vara fel och det uppskattade antalet är som du säger ca 16 miljoner.

Jag hittar ingenstans hur många tester som utförs i just Gauteng. Det kan vara som du säger att man försöker öka testerna i drabbade områden men om det är få som vill testa sig så spelar det mindre roll. Jag tror inte man utför slumpmässiga tester på gatan.

Oavsett så känns 2308st positiva i Gauteng som en otäck siffra. Det är 4ggr fler än alla andra områden i Sydafrika tillsammans.
Citera
2021-11-29, 13:45
Medlem
fernebos avatar
Fast fältsjukhusen var verkligen till 100% propaganda för att visa att Sveriges beredskap var god. Det är inte lokaler som saknas vid en allvarlig pandemi utan personal, mediciner, ventilatorer och annan utrustning. Bara några få veckor in i pandemin så hade vi tex slut på narkosmedel och fick söva patienter med djurläkemedel.

Om man snabbt behöver och kan skala upp vårdapparaten så görs det bäst på sjukhus. Inte på Älvsjömässan!
Citera
2021-11-29, 13:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
En annan sak som antagligen gör en stor skillnad på Sydafrika och UK är att medellivslängden i Sydafrika ligger på 65 år. Det finns helt enkelt inte så många äldre för viruset att döda, därav de lägre dödstalen.
Å andra sidan har 13 % HIV, så deras riskgrupp ser annorlunda ut än vår.

https://www.who.int/news/item/15-07-2021-who-warns-that-hiv-infection-increases-risk-of-severe-and-critical-covid-19
Citera
2021-11-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, de där fältsjukhusen säger jag inget om. Det var välmenat och proaktivt. De KUNDE ha kommit till användning. Dock tycker jag att Älvsjömässan som ägde marken där ett av fältsjukhusen stod, skulle ha kunnat sänka hyran för den goda sakens skull... De tjänar nog tillräckligt ändå. Stockholms stad skulle också helt enkelt ha kunnat kräva detta - kanske med stöd från Regeringen.

Och Pfizer bör självmant säga upp sina patent och tillåta fri tillverkning av vaccin.
Citera
2021-11-29, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Är det? 50% är ju värdelöst jämfört med kroppens egna skydd som ligger betydligt högre än så?
50% är såklart en ökning utöver ovaccinerat tillstånd. Annars skulle inte effektiviteten kunna tillskrivas vaccinet.
Citera
2021-11-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
50% är såklart en ökning utöver ovaccinerat tillstånd. Annars skulle inte effektiviteten kunna tillskrivas vaccinet.

När år denna procent uppmätt?
Hur ser det ut över tid?
Är 50% en topp strax efter andra dosen och sjunker sedan fort?
Citera
2021-11-29, 14:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Och Pfizer bör självmant säga upp sina patent och tillåta fri tillverkning av vaccin.

Det var helvete vad kommunismen flödar här inne.

Är det inte privata bolag som skall ge rabatt på hyran åt statlig/kommunal verksamhet, så är det läkemedelsbolag som skall släppa sina patent..

Kan inte Ni kommunister skänka era löner istället?
Ni verkar ju vara så många att det räcker en bit..
Era bidrag kan ni ju avsäga er om ni saknar inkomst..
Citera
2021-11-29, 14:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du har som bara häver ut dig koskit.

Du hävdar att mutationen uppkommit hos vaccinerade baserat på 20 st kända fall hos vaccinerade..
Det är en helt idiotisk slutsats
Citera
2021-11-29, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok

Och sedan tänker du dig att de ska frivilligt lägga miljarder på att utveckla nästa vaccin när de inte ens kan få igen pengarna de lagt på vaccinutvecklingen?

Ni i vänstern är så jävla korkade och naiva. Kortsynta. Tur att världen inte styrs av sådana som er. Inom näringslivet är det fortfarande vi intelligenta som styr. Ni får hålla er till politik och NGO:s och demonstrera med fittmössor på skallen medans det är vi vuxna som driver utvecklingen här i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in