2021-11-29, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Detta gäller ju dock bara en minoritet av den vuxna befolkningen. För oss andra så finns det inga "extrema" ingrepp.

Att ens reflektera över detta när det inte drabbar en själv just nu eller att det står i total kontrast mot hantering av Omikron kan man ju inte göra.
Citera
2021-11-29, 11:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jag tror snarare att det hela mynnar ut i att Sydafrika har betydligt sämre smittspårning och kontroll än vad UK har. Om det nu är 25% som är vaccinerade i Sydafrika så tror jag siffran att prova sig när man har symptom är i samma paritet. Det finns helt enkelt ett större mörkertal i Sydafrika som gör det svårt att jämföra länderna.

Vi får se vad som händer med dödstalen i Sydafrika om några veckor. Min önskan är att denna Omicron inte är så dödlig som en del befarar.
Att färre vaccinerat sig kan ju bero på att de har en yngre befolkning. Medianålder i Gautengprovinsen är 27, och 81 % av befolkningen är under 45.
Citera
2021-11-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det kan inte finnas några andra orsaker. Inte ens formulerade hypoteser.
jag är inte helt övertygad
Citera
2021-11-29, 12:17
Medlem
Pethuglins avatar
Hoppas att det som står i texten stämmer!
Det vore ju bra om viruset orsakar mildare sjukdom och vi slipper överbelastningen på sjukhusen samt en massa döda i Corona.

Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Artikel i NY-times
Scientists are studying whether Omicron leads to severe illness.
Nov. 28, 2021

In the rush to understand the threat posed by the Omicron variant, the worrisome new version of the coronavirus, some experts are pointing hopefully to early signs that it may cause only mild illness, without some of the trademark symptoms of Covid.

But it is far too early to assume that the variant will not cause severe illness, too, warned Dr. Richard Lessells, who coordinates clinical and epidemiological data for the South African Covid Variant Research Consortium.

Many of the early infections in South Africa were spotted among younger people more likely to experience mild illness, he said. The picture may change as the virus spreads through the larger population.

At the moment, the variant has been spotted in at least a dozen countries, including Britain and the Netherlands. Many others are closely monitoring cases. Omicron has not yet surfaced in the United States, according to the Centers for Disease Control and Prevention.

Omicron has dozens of new mutations, including many that may enable the virus to be more contagious and to sidestep immune defenses. But Dr. Angelique Coetzee, who chairs the South African Medical Association, noted on Saturday that the nation’s hospitals were not overrun by patients infected with the new variant, and that most were not fully immunized.

Moreover, most patients she had seen did not lose their sense of taste and smell, and had only a slight cough, she told reporters.

But that may not be as reassuring as it sounds. Most of South Africa’s cases were initially found in the Gauteng province, mostly among younger people at universities and higher education institutions, said Dr. Lessells, who is also an infectious disease physician at the University of KwaZulu-Natal.

“We would of course expect the vast majority of those to be mild cases anyway, regardless of vaccination status,” he said.

In addition, cases overall have also been rising only in the last two weeks, Dr. Lessells noted: “There’s even barely enough time for infections to have had time to progress to severe disease and hospitalization.”

Should Omicron cause severe illness, that will become apparent if there is a significant rise in hospitalizations over the next week or two, he added.

Scientists have not yet analyzed infections in fully immunized people, but they are already seeing some cases of reinfection that suggest the variant can overcome natural immunity, Dr. Lessells said.

He and his colleagues plan to review the latest data on Monday to spot trends and to plan for Omicron’s spread.
Citera
2021-11-29, 12:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Att färre vaccinerat sig kan ju bero på att de har en yngre befolkning. Medianålder i Gautengprovinsen är 27, och 81 % av befolkningen är under 45.
Då har du också svaret på att det förmodligen inte är så många som testar sig där.

En annan siffra är också att 81% av alla nya fall har tillkommit i Gauteng. Detta innebär i faktiska tal 2308 fall.

Jag hittar inga siffror på hur många totalt som testar sig i Gauteng per dag men om man skulle gissa att dessa 30000 test per dag är utspridda i befolkningen så innebär det att 6000 test utförs i Gauteng. Om då hitraten är nästan 40% så är det lite otäckt kan jag tycka.
Citera
2021-11-29, 12:29
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Vi vet fortfarande inte hur farligt det är. Överreagerande är också en fel reaktion enligt många.

Kanske bättre att överreagera i början och sedan i bästa fall se att det inte var så illa. Istället för att förminska hotet i början och sedan stå mitt i skiten.
Citera
2021-11-29, 12:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Kanske bättre att överreagera i början och sedan i bästa fall se att det inte var så illa. Istället för att förminska hotet i början och sedan stå mitt i skiten.
Jag kan vara benägen att hålla med dig. Men hur ska man reagera för att de flesta ska vara nöjda?

Många tycker ju att fältsjukhuset i Älvsjö var helt onödigt vilket det med facit i hand var. Detta argument används ju av många på hur Sverige har gjort en massa felbedömningar. Men hur gör man egentligen en bedömning när ingen vet?
Citera
2021-11-29, 12:46
Medlem
Citat:
Jag kan vara benägen att hålla med dig. Men hur ska man reagera för att de flesta ska vara nöjda?

Många tycker ju att fältsjukhuset i Älvsjö var helt onödigt vilket det med facit i hand var. Detta argument används ju av många på hur Sverige har gjort en massa felbedömningar. Men hur gör man egentligen en bedömning när ingen vet?

Problemet med fältsjukhusen var att de inte finns personal. Man insåg att de är lika bra att köra skiten ur sjukhusen istället. Även om symbol handlingar är fina.
Citera
2021-11-29, 12:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det kan ju vara för att fler är smittade och därför fler har symptom i UK. Man testar sig i allmänhet vid symptom, och kanske i proportion därtill om man varit i kontakt med eller bor med någon smittad. UK har ju t ex långt fler döda per dag än Sydafrika, så det är uppenbart att det inte bara handlar om att fler testas i UK. UKs 7-dagarsmedelvärde avlidna är 121, Sydafrikas 32, trots att UK bara har ca 10 % större befolkning.
En annan sak som antagligen gör en stor skillnad på Sydafrika och UK är att medellivslängden i Sydafrika ligger på 65 år. Det finns helt enkelt inte så många äldre för viruset att döda, därav de lägre dödstalen.
Citera
2021-11-29, 13:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I det åldersspannet som hiv är vanligast i Sydafrika, eller?

Kan det finnas ett samband?

Det kan du nog ha rätt i, ja. Det gör det egentligen omöjligt att bedöma eventuell vaccinresistens samt hur allvarlig den här mutationen är. Vi får avvakta tills det börjar droppa in uppskattningar gjorda här i Europa, eller i vart fall utanför Afrika.
Citera
2021-11-29, 13:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tycker att jag känner igen detta!

I Sverige har det ju kommit liknande nyheter med jämna mellanrum som vissa här inne är snabba på att misstolka.
Typ.

Från valfri region ”patienterna är yngre och sjukare nu”

Ändå har det visat sig att ingen av de nya mutationerna ger svårare förlopp. Vad det gäller omikron, så får ju tiden utvisa.
Tycker folk försöker dra slutsatser utifrån gravt små datamängder. Man kan i stort sett dra vilka slutsatser man känner för genom att vända och vrida lite på 20-30 fall.
Det gäller oavsett vilket ”gäng” man tillhör.

Ja och den uppåtgående trenden fortsatte upp i Region Skåne, enligt prognos.

Härifrån plockas inga körsbär.
Citera
2021-11-29, 13:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, jättebra med nu 80 - 100% vaccinerade världen över och vågorna bara fortsätter komma och restriktioner blir värre och värre.
Jättebra, bara ni hysteriker som verkar blinda för verkligheten i er dagliga jakt på nästa alarmistiska lilla notis.
Miljoner har fått behålla livhanken. Alltid något tror jag att de tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in