2021-11-29, 02:00
  #26929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vadå för motsägelser och detaljer? Kan du ta några exempel på vad det skulle kunna vara?

Om han är GM är han det med mycket knapp marginal. Självklart påtalar man samtalet och hoppas att polisen ska få uppfattningen att samtalet var lite längre än det var. Nej, istället vill han att polisen ska tro att han var ute på Sveavägen TIDIGARE än han var.

Man kan ju se till helheten också. Om han är GM, så anpassar han ju alla detaljer från stämpelklockan framåt, så att han kommer fram till mordplatsen precis efter skotten. Om det är detta han vill etablera så gör han det väldigt effektivt. Om han i den storyn ska slänga in ett väktarsamtal på X minuter så måste han plocka de minuterna någon annanstans. Eller helt ändra story.

Det hade kanske varit smartare att inte ljuga alls, vad vet man. Han kanske borde ha placerat sig själv så långt från skotten som möjligt i tid och rum. Men det är inte det han gör. Förutsatt att han är GM så är nästan allt han säger lögn. Det blir då lite konstigt att man plockar ut just väktarsamtalet och tycker att just det vore smart att förlänga i storyn. När man vet vad väktarna ha sagt är det så. Men om man inte ved vad väktarna har sagt så blir det en ganska vild chansning på ett alibi. Med baksidan att om den inte går hem så har man dragit in väktarna I utredningen långt tidigare än nödvändigt.
Citera
2021-11-29, 02:37
  #26930
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
En människa använder ordet silhuett, och det är misstänkt.

Med ett sådant tänkande är alla misstänkta, för det går inte för en människa att exakt beskriva verkligheten så som alla andra vill se den.

Orsaken till att vi sitter här och pokulerar är ju just för att varje människa har sitt eget språk och sin egen uppfattning om verkligheten i varje ögonblick.

Vore det inte så, hade vi ingen diskussion.

Det är ju märkligt att SE i sitt första förhör verkar ha sett LJ ganska tydligt. Han kan avgöra LJ:s kön, ålder, nyans på jackan, typ av jacka. I senare förhör bleknar minnesbild av LJ till en silhuett.
Citera
2021-11-29, 04:20
  #26931
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Det är ju märkligt att SE i sitt första förhör verkar ha sett LJ ganska tydligt. Han kan avgöra LJ:s kön, ålder, nyans på jackan, typ av jacka. I senare förhör bleknar minnesbild av LJ till en silhuett.

Hur menar du att "minnesbilden av mannen vid väggen bleknar i senare förhör"?

SEs uttalanden:

1 mars.
När han passerade gränden vid Tunnelgatan, tittade han ditin. Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det så kallade kulturhuset var upplyst.
Mot denna vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka.
Han tillägger att han inte har någon klar bild av mannen vid väggen och att hans bedömning av åldern, grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning.
10 mars
På Tunnelgatan håller man på att bygga om ett hus, Där står byggnadsbaracker i tredubbel höjd staplade. Belysningen är dålig. Det enda ljus som lyser är på ett Kulturhus, Luntmakargatan 14.
Vid detta Kulturhus står en man, som Engström endast kan uppfatta i siluett. Mannen står blixt stilla.
I konturen ser det ut som om mannen har täckjacka. Åldersmässigt som en ung man cirka 20-25 år gammal. Engström släpper mannen med blicken för en stund. När han sedan tittar åt mannens håll är denne borta.
11 mars
När Engström befann sig framme på platsen och uppskattar det som 20 sekunder efter skottögonblicket fick höra en flyktväg Tunnelgatan bort så såg han längst bort vid den mörka platsen vid barackerna konturen av en som han uppfattade det yngre man, med relativt smala byxor och något möjligen typ bulsig täckjacka, barhuvad och i 20-årsåldern.
25 april
E: Det är bland det första jag gör eftersom jag funderar en liten kort stund vad det är jag skall företa mig, så tittarjag runt omkring, och när jag får blicken bort mot Luntmakargatan så ser jag siluetten utav en person som står alldeles stilla i en 5 - 6 sekunder, och tittar väldigt intresserat bort mot vårt håll där vi står, vid Sveavägen. Han står så där förvånansvärt stilla och gissningsvis en 5 - 6 sekunder minst och tittar åt vårt håll.
F: Du säger utifrån den skiss som du har framför dig att mannen står i linje med Luntmakargatan, och han står sett från ditt håll till vänster om byggbarackerna i byggbarackernas slutända?
E: Ja det är riktigt.
F: Du har sagt att du ser siluetten klart på mannen därför att det finns dels en ljus vägg på hörnet fastigheten Luntmakargatan nummer 14, alltså....... huset Skandia, samt att där finns en lampa som är då i bakgrunden. Är det riktigt?
E: Ja det är riktigt.
För övrigt går det att konstatera att förhörsledaren inte ställer några fler frågor om mannen i gränden 24 april, så det är väl som vanlig mycket misstänkt att SE spontant inte avbryter förhörsledaren och svarar på frågor som inte ställts.

Annars går det nog inte att styrka att SE kommer ihåg LJ sämre i senare förhör.
Citera
2021-11-29, 04:28
  #26932
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, men det skulle nog kunna vara rentav omöjligt att se LJ tillräckligt bra från trappan, inte minst pga att det är en gatlykta på varje trappavsats som bländar. Det skulle sätta punkt för den teorin. Fast ändå inte kanske, då har väl SE snappat upp det också från media, den tecknade bilden på en springande man.

Man kan också spekulera om att SE som GM bara gissar om fakta talar för andra alternativ än att SE är just GM. "SE blev kanske bländad av lamporna i trappen som GM och gissade i panik på morgonen 1 mars att LJ såg ut som en siluett eller kontur som avtecknade sig framför den upplysta väggen från mordplatsen."

SE var så säker som GM om hur LJ såg ut från mordplatsen att han kontaktade polisen med detta tips som han bara gissade om.
Citera
2021-11-29, 07:14
  #26933
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Avståndet är ca 65 meter och platsen där LJ stod var upplyst. Från mitt fönster till en byggnad som är upplyst (av en lampa ca 3 meter upp) är det enligt hitta.se ca 80 meter. Det är mörkt nu, men om någon skulle ställa sig där skulle jag kunna urskilja konturer.

Innan inzoomningen, nej, då förstår du inte hur kameror fungerar. Tittar man in i en upplyst gränd ser det inte svart ut, vilket det kan göra om man fotar eller filmar in i en upplyst gränd. På bild blir även avstånd missvisande. Titta t ex på bilden från IM:s vinkel från hans förhör, och ställ dig själv där sedan och jämför. Du kommer upptäcka, om du inte redan upptäckt det, att du måste zooma in bilden för att få det någorlunda rättvisande.


Jag har i allra högsta grad varit på mordplatsen.

Min poäng med inzooming vs inte inzoomning är att när kameran (på det klippet) inte zoomar in speglar det bättre hur det faktiska avståndet ter sig. Iaf bättre än merparten av bilder som florerar. På många bilder ser det ut som 15-20 meter.

Och jag har aldrig påstått att det är omöjligt att se "konturer" från det avståndet.
Jag har som sagt testat flera gånger att stå på mordplatsen och tittat in mot korsningen. Självklart ser jag "något". Jag ser att det är en människa som står där. Jag har som sagt inte problem med synen.

Vad jag säger att jag inte kan urskilja detaljer så som färg på kläder, frisyr (om det inte rör sig om en tuppkamm eller dylikt) eller ålder. Jag ser det mer eller mindre som en omöjlighet att efteråt peka ut en viss person bland andra - Om nu inte denna person sticker ut på ett extremt sätt.

Jag ställer mig fortfarande väldigt tveksam till att SE har sett LJ från just mordplatsen.
Detta betyder inte att jag anser att SE är GM. Det betyder bara att hans (SE) version av händelseförloppet troligtvis är fantasier. Eller en blandning av verklighet och fantasi.
Citera
2021-11-29, 07:57
  #26934
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du får gärna länka inlägg där jag skriver "Att ALLA i HELA Sverige läste ALLA tidningar gällande MOP."! Du kommer tyvärr inte att hitta något sånt inlägg från mig.

Tråden blir inte bättre av att du hittar på inlägg som inte finns.
Du har citerat en "papperslapp" på ett "tekniskt" sett lite märkligt sätt, så här ser din "citering" ut

(FB) Skandiamannen

Jag har sett sådana fulciteringar tidigare framför allt i andra trådar men kanske även i denna, där man medvetet förvanskat eller ibland rentav hittat på ett inlägg. Kan Du länka till det ursprungliga papperslapps-inlägget?

Edit: Jag sökte på "Haparanda", tre träffar men inget inlägg som matchade från någon "papperslapp", inte ens från "papperslapp2021" som borde vara det som ligger närmast till hands.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-29 kl. 08:38.
Citera
2021-11-29, 09:33
  #26935
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Min poäng med inzooming vs inte inzoomning är att när kameran (på det klippet) inte zoomar in speglar det bättre hur det faktiska avståndet ter sig. Iaf bättre än merparten av bilder som florerar. På många bilder ser det ut som 15-20 meter.

Och jag har aldrig påstått att det är omöjligt att se "konturer" från det avståndet.
Jag har som sagt testat flera gånger att stå på mordplatsen och tittat in mot korsningen. Självklart ser jag "något". Jag ser att det är en människa som står där. Jag har som sagt inte problem med synen.

Vad jag säger att jag inte kan urskilja detaljer så som färg på kläder, frisyr (om det inte rör sig om en tuppkamm eller dylikt) eller ålder. Jag ser det mer eller mindre som en omöjlighet att efteråt peka ut en viss person bland andra - Om nu inte denna person sticker ut på ett extremt sätt.

Jag ställer mig fortfarande väldigt tveksam till att SE har sett LJ från just mordplatsen.
Detta betyder inte att jag anser att SE är GM. Det betyder bara att hans (SE) version av händelseförloppet troligtvis är fantasier. Eller en blandning av verklighet och fantasi.
Vad menar du med "fantasier"? Har SE gissat att en person som såg ut som LJ stod där som LJ stod en kort stund efter mordet? Antingen har väl SE sett LJ från mordplatsen eller från trappan?

Blir man inte bländad av gatlyktorna i trappan om man tittar ner mot den plats där LJ säger att han stod? Nu menar jag inte från den lägre halvan av trappan, utan den övre eller trappkrönet. Eftersom du befinner dig där såpass ofta antar jag att du har en uppfattning om det. Annars kan du väl göra en liten rekonstruktion? Problemet är att platsen där LJ stod inte är upplyst som den var vid mordet, men det kanske går att få en god uppfattning om hur pass mycket ljuset från gatlyktorna stör synen i den riktningen.
Citera
2021-11-29, 12:31
  #26936
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vad menar du med "fantasier"? Har SE gissat att en person som såg ut som LJ stod där som LJ stod en kort stund efter mordet? Antingen har väl SE sett LJ från mordplatsen eller från trappan?

Blir man inte bländad av gatlyktorna i trappan om man tittar ner mot den plats där LJ säger att han stod? Nu menar jag inte från den lägre halvan av trappan, utan den övre eller trappkrönet. Eftersom du befinner dig där såpass ofta antar jag att du har en uppfattning om det. Annars kan du väl göra en liten rekonstruktion? Problemet är att platsen där LJ stod inte är upplyst som den var vid mordet, men det kanske går att få en god uppfattning om hur pass mycket ljuset från gatlyktorna stör synen i den riktningen.

Nej, SE har med största sannolikhet inte gissat sig till beskrivningen av LJ.
Men i egenskap som vittne (varanade på brottsplatsen) i ca 20 min får jag väl anta att han har haft flera möjligheter att få en hyfsad inblick av resterande människor som befann sig där?

Han säger ju sig själv ha sprungit in i gränden hela vägen fram till trappan.

Jag menar bara att det finns fler alternativ än att titta in i gränden från Sveavägen eller stå uppe i trappkrönet. Kan han inte ha rört sig längre in på Tunnelgatan?

Nu bortser jag helt från KP och TPs hypotes om att ingen har sett honom och spekulerar i en situation där han faktiskt var varande på brotssplatsen i ca 20 min.

Jag har inte gjort någon "rekonstruktion" stående i trappan.
Citera
2021-11-29, 13:35
  #26937
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nej, SE har med största sannolikhet inte gissat sig till beskrivningen av LJ.
Men i egenskap som vittne (varanade på brottsplatsen) i ca 20 min får jag väl anta att han har haft flera möjligheter att få en hyfsad inblick av resterande människor som befann sig där?

Han säger ju sig själv ha sprungit in i gränden hela vägen fram till trappan.

Jag menar bara att det finns fler alternativ än att titta in i gränden från Sveavägen eller stå uppe i trappkrönet. Kan han inte ha rört sig längre in på Tunnelgatan?

Nu bortser jag helt från KP och TPs hypotes om att ingen har sett honom och spekulerar i en situation där han faktiskt var varande på brotssplatsen i ca 20 min.

Jag har inte gjort någon "rekonstruktion" stående i trappan.
Han kan ha stått längre in i gränden när han såg LJ, men det är i princip samma sak. Intill OP:s kropp eller några meter ifrån den.
Citera
2021-11-29, 15:08
  #26938
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Han kan ha stått längre in i gränden när han såg LJ, men det är i princip samma sak. Intill OP:s kropp eller några meter ifrån den.

Varför är det de enda alternativen?

SE (i egenskap som vittne) ska ha hängt på brottsplatsen i ca 20 min.
Varför kan han inte ha gått runt kring mordplatsen?

Han säger ju själv att han har rusat in i gränden hela vägen fram till trappan.
Jag antar att han då gick tillbaka via tunnelgatan fram till Sveavägen för att komma till Skandiaentrén igen? Låter osannolikt att han har gått runt huset. Stod LJ tryckt bakom baracken i 20 min?
Citera
2021-11-29, 16:33
  #26939
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vad menar du med "fantasier"? Har SE gissat att en person som såg ut som LJ stod där som LJ stod en kort stund efter mordet? Antingen har väl SE sett LJ från mordplatsen eller från trappan?

Blir man inte bländad av gatlyktorna i trappan om man tittar ner mot den plats där LJ säger att han stod? Nu menar jag inte från den lägre halvan av trappan, utan den övre eller trappkrönet. Eftersom du befinner dig där såpass ofta antar jag att du har en uppfattning om det. Annars kan du väl göra en liten rekonstruktion? Problemet är att platsen där LJ stod inte är upplyst som den var vid mordet, men det kanske går att få en god uppfattning om hur pass mycket ljuset från gatlyktorna stör synen i den riktningen.

Tog en ny bild idag: https://ibb.co/pRJrKhk

Jag står längst upp i trappan.

Min slutsats är (och jag är medveten om att alla inte delar den), GM kan inte ha sett LJ från trappkrönet. Iaf inga detaljer. Även om LJ gick fram mot trappan vilket han själv påstår.

Bedömningen kvarstår - det är extremt osannolikt att se något vettigt från antingen mordplatsen eller från längst upp i trappan.

Om vi ser på SE som GM måste han ha sett LJ efter skotten när han rundar paret Palme och kutar mot barackerna.

Om vi ser på honom som "varande på plats" är min slutsats att han har sett honom på något annat sätt än från mordplatsen. Han måste ha rört sig längre in på Tunnelgatan. Vilket inte är så märkligt om han nu varit "varande" i ca 20 min.
Citera
2021-11-29, 16:51
  #26940
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Tog en ny bild idag: https://ibb.co/pRJrKhk

Jag står längst upp i trappan.

Min slutsats är (och jag är medveten om att alla inte delar den), GM kan inte ha sett LJ från trappkrönet. Iaf inga detaljer. Även om LJ gick fram mot trappan vilket han själv påstår.

Bedömningen kvarstår - det är extremt osannolikt att se något vettigt från antingen mordplatsen eller från längst upp i trappan.

Om vi ser på SE som GM måste han ha sett LJ efter skotten när han rundar paret Palme och kutar mot barackerna.

Om vi ser på honom som "varande på plats" är min slutsats att han har sett honom på något annat sätt än från mordplatsen. Han måste ha rört sig längre in på Tunnelgatan. Vilket inte är så märkligt om han nu varit "varande" i ca 20 min.
I förhöret med GS i rätten ca 06:30 in så har polisman Windén pratat med ett vittne och fått info om blå täckjacka:
https://www.youtube.com/watch?v=9eoYLXxUdis
finns också på länken enligt nedan:
http://www.politiskamord.com/p4gosta.html
"En knapp minut senare meddelade Windén att han från ett vittne erhållit ett vagt signalement på en misstänkt gärningsman (yngre man, klädd i en blå täckjacka), vilket jag tillsåg att Windén utlarmade från vår bil 2520. Samtidigt anlände ambulansen och dess personal fortsatte en stund med upplivningsförsöken genom att bl a använda syrgas.
I det sammanhanget utlarmades ett annat signalement på en misstänkt gärningsman (äldre man, klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar), och jag vet ej vem som meddelade detta. Jag tog en förnyad kontakt med den hysteriska kvinnan och frågade henne ännu en gång efter signalementet på gärningsmannen samt personuppgifter på såväl henne själv som på hennes sällskap, och då skrek hon: 'Är du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är ju Lisbeth Palme, och där (pekade) ligger min man Olof!"

Här står ju även "yngre man" om nu inte GS rör ihop med saker han hört i efterhand ...

För alla "förnekare" är det väl troligast att detta vittne då är SE (för självklart att ens nämna antagligen )

Men man kan ju också tänka sig att det är ett annat vittne som berättar detta och att "SE som vittne" hör detta vid mordplatsen och senare sätter sig själv i den rollen som det viktiga vittnet som säger det till polisen ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in