Mina vänner, det är skönt att vara tillbaka i tråden igen. Jag hade önskat att omständigheterna var bättre men det börjar bli allt mer uppenbart att den kommande vintern och våren kan bli en period vi aldrig kommer att glömma. Efter att slappnat av ett tag då viruset ebbade ut tvingar nu omnikron mig tillbaka inför den våg av död som snart lär skölja över landet. En våg som förmodligen kommer få tidigare vågor att blekna.
Jag hade, som förmodligen ni andra, hoppats på att omnikron skulle ge en mild infektion. Men det börjar nu sippra fram rykten från Sydafrika, och då i synnerhet Gautengprovinsen, som ger kalla kårar längs ryggraden.
Antalet inlagda har nära fyradubblats på två veckor. Från 135 inlagda till 438! Det talas om unga friska personer, starka som oxar, som nu kommer in medelsvårt till svårt sjuka. En hel del hamnar på intensiven.
Hittills verkar det mest drabba ovaccinerade och ofullständigt vaccinerade men även tidigare infektion verkar inte ge något vattentätt skydd.
Mina herrar - winter is coming - och alldeles särskilt för våra anti-vaxare. Det kommer nog snart en tid då de önskar mer än något annat att de varit trippelvaccinerade. Men nu kan det förmodligen snart vara för sent när Omnikron sköljer in som en Dödens Tsunami över våra kära purebloods.
Länk till Sydafrikas förträffliga statistik som slår FHM med hästlängder. Notera explosionen av fall i Gautengprovinsen.
https://www.nicd.ac.za/latest-confirmed-cases-of-covid-19-in-south-africa-28-november-2021/