2021-11-28, 22:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag begriper inte hur du kan ifrågasätta så mycket som du gör, om du nu är läskunnig och vet vad som händer i ärendet. Jag ska försöka förklara så att en femåring begriper:

Det är så att under den senaste omhäktningen, dvs häktningsförhandlingen, så lade åklagaren fram ny bevisning i målet. Detta för att få tingsrätten att gå med på fortsatt häktning. I förhandlingen ingick också en punkt att ändra rubriceringen från människorov till mord. Tingsrätten godkände rubriceringsändringen.

När häktningsförhandlingen hölls för stängda dörrar erkände CR att han orsakat BRs död. Han hade bragt henne om livet. Däremot protesterade han emot omrubriceringen till mord, och ville alltså inte vidgå att detta skulle handla om mord. MEN - läs nu väldigt noggrant, gärna flera gånger - han har erkänt att han orsakat hennes död. Om det varit en olycka så hade det inte varit han som orsakat hennes död.

Jag föreslår att du läser mitt inlägg flera gånger. För säkerhets skull fetar jag upp lite här och där. Kanske du begriper, men... fan tro´t.

Edit. Ingenting säger att han kommer bli fälld för mord. Det skall ske en tingsrättsförhandling först. Efter den förhandlingen får tingsrätten avgöra vad som hänt, varför och dödsorsak.
Ogjort arbete! 😭
Citera
2021-11-28, 22:49
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, det går att utesluta olycka, eftersom C erkänt att han bragt henne om livet.

Men om det uppstod gräl och hon råkade ramla baklänges och slog i huvudet med svåra skallskador som följd när de exempelvis knuffade varandra, kan inte det sägas vara en olycka? Allt är givetvis en teori men vi vet ej fortfarande vad som hände när hon gick ur tiden, eller hur?

C är kanske inte så duktig på svenska språket och vet inte exakt vad han har erkänt?
Citera
2021-11-28, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men om det uppstod gräl och hon råkade ramla baklänges och slog i huvudet med svåra skallskador som följd när de exempelvis knuffade varandra, kan inte det sägas vara en olycka? Allt är givetvis en teori men vi vet ej fortfarande vad som hände när hon gick ur tiden, eller hur?

C är kanske inte så duktig på svenska språket och vet inte exakt vad han har erkänt?
C har tolk! Sluta nu. Du är tröttsam.
Citera
2021-11-28, 22:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Nej, det var där han greps. Och man hade inte någon brottsplats och Beata var försvunnen. Antar att man behöver skriva NÅGOT på den raden. Nu i häktningsprotokollet står brottsplats som Malmö stad. De har fortfarande inte någon brottsplats, så vitt vi vet. Men de kanske har det nu i och för sig. Förundersökningen går förhoppningsvis framåt.
Så kan det förstås vara; att raden inte får lämnas tom. Ett huvudbry mindre. Tack!
Citera
2021-11-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Professorsgatan 3B Var deras fd gemensamma lägenhet. Dom var nog helt enkelt tvungna att ange misstänkt brottsplats då det gällde människorov.

Alltså, hon blev bortrövad därifrån.

Har hittat en artikel där brottsplatsen är nämnd från början.

Brottplatsen som anges i häktningsframställan är Beata Ratzmans lägenhet i Malmö.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a74la4/dykare-ska-soka-efter-forsvunna-beata
Citera
2021-11-28, 23:00
Medlem
sybels avatar
Citat:

En teori som motsägs av C i egen hög person eftersom han erkänt att han bragt B om livet.

Då hade tolken informerat honom.
Citera
2021-11-28, 23:00
Medlem
Citat:
Gå in här och ladda upp:
docdroid.net/
Tack, ska se om jag får till det tillslut.
Citera
2021-11-28, 23:02
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:

Men jösses! ”Vet inte vad han erkänt”…!?
Hört om tolkar?
Du frågar och frågar. Forsätter spekulera hejvilt trots du inte skulle.
Juridik är det något du läst?
Citera
2021-11-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Har hittat en artikel där brottsplatsen är nämnd från början.

Brottplatsen som anges i häktningsframställan är Beata Ratzmans lägenhet i Malmö.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a74la4/dykare-ska-soka-efter-forsvunna-beata

Ja, vilket även var Cezarys bostad. Gissar att hon hade tillgång till den då hon tog hand om barnen och väntade på skyddat boende.
Citera
2021-11-28, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
En teori som motsägs av C i egen hög person eftersom han erkänt att han bragt B om livet.

Då hade tolken informerat honom.
Nu blir jag petig här. Förlåt. Tolken får inte säga ett pip själv. Hon skall enbart tolka det advokat, polis och åklagare (samt andra div aktörer) säger. Och tolka tillbaka till dessa aktörer vad CR säger. Men absolut inte själv.
Citera
2021-11-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, vilket även var Cezarys bostad. Gissar att hon hade tillgång till den då hon tog hand om barnen och väntade på skyddat boende.

Det tror jag också och vidare tror jag att soc kanske har tolkat det som skyddat boende eftersom hon hade bytat lås.
Citera
2021-11-28, 23:10
Medlem
Citat:
Nu blir jag petig här. Förlåt. Tolken får inte säga ett pip själv. Hon skall enbart tolka det advokat, polis och åklagare (samt andra div aktörer) säger. Och tolka tillbaka till dessa aktörer vad CR säger. Men absolut inte själv.

Tolkning ska vara ordagrant av varandras utsagor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in