2021-11-28, 21:48
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Frida har ju väldigt hög grundkapacitet och det är ju det som gör att hon kan göra det bra i sprint, inte för att hon har specifika sprintkvaliteter. Man såg ju i heaten i Ruka hur hon inte hade den specifika sprintsnabbheten i starten utan att hon var sist ut från mål fram till första kurven. Sedan kom hon igen (och tog sig förbi) när hon kunde utnyttja sin stora grundkapacitet.
Johaug har en högre grundkapacitet än Frida och Ebba har likvärdig. Ändå är Frida bättre i sprint, alltså har hon specifika sprintkvaliteter. Mycket riktigt är inte startsnabbheten från startgrinden en styrka, inte heller är det taktiska en styrka. Däremot har du fel när du säger att hon bara tar sig förbi pga sin grundkapacitet. Hon gjorde flera omkörningar genom att stå fint på skidorna, ta kurvor och accelerera från halvhög till hög fart. Detta var inget specifikt för Ruka sprinten utan är något hon visat tidigare. Är det tillräckligt för att kvalificera sig för ett svenskt sprintlag i VC? Kanske inte men i kombination med att hon leder totalcupen (pallplaceringar i cuper ska prioriteras) och att de åkare hon konkurrerar med ännu inte gått till semi i VC (Frida har 3 finaler på 5 starter, och 2/2 i skejt) så är det givet att hon har en plats om hon själv. Dessutom en finalplats i senaste sprinten (vilket också är ett kriterie) och även om det är i annan stilart brukar förbundet inte bry sig om det.

Betyder det att Frida ska åka Lillehammer - det vet jag inte men det borde hon och hennes tränare få avgöra själva.
Citera
2021-11-28, 21:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Johaug har en högre grundkapacitet än Frida och Ebba har likvärdig. Ändå är Frida bättre i sprint, alltså har hon specifika sprintkvaliteter. Mycket riktigt är inte startsnabbheten från startgrinden en styrka, inte heller är det taktiska en styrka. Däremot har du fel när du säger att hon bara tar sig förbi pga sin grundkapacitet. Hon gjorde flera omkörningar genom att stå fint på skidorna, ta kurvor och accelerera från halvhög till hög fart. Detta var inget specifikt för Ruka sprinten utan är något hon visat tidigare. Är det tillräckligt för att kvalificera sig för ett svenskt sprintlag i VC? Kanske inte men i kombination med att hon leder totalcupen (pallplaceringar i cuper ska prioriteras) och att de åkare hon konkurrerar med ännu inte gått till semi i VC (Frida har 3 finaler på 5 starter, och 2/2 i skejt) så är det givet att hon har en plats om hon själv. Dessutom en finalplats i senaste sprinten (vilket också är ett kriterie) och även om det är i annan stilart brukar förbundet inte bry sig om det.

Betyder det att Frida ska åka Lillehammer - det vet jag inte men det borde hon och hennes tränare få avgöra själva.

Det du beskriver ser inte jag som specifika sprintkvaliteter. Och jag håller inte med dig om att hon själv skall få avgöra om hon skall få åka sprinten i Lillehammer.
Citera
2021-11-28, 21:56
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Finns i alla fall några på det här forumet som rankar Frida högt i sprint och det är med dem jag diskuterar. Jag rankar inte Frida högt i sprint (inte generellt i alla fall). Jag tycker hon kan åka sprint i världscupen lite då och då när det passar
Ungefär lite så är det Frida ska rikta sig på distans och inte på sprint utan ta sprinten nu och då när hon känner för det, Gissar Dresden kan vara ett dyl ställe för Frida att åka sprint för efter det är det inget innan TdS....
Citera
2021-11-28, 22:07
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Det du beskriver ser inte jag som specifika sprintkvaliteter. Och jag håller inte med dig om att hon själv skall få avgöra om hon skall få åka sprinten i Lillehammer.
Ok, vad ser du som specifika sprintkvaliteter förutom startsnabbhet? Jag exemplifierade endast och tycker Frida har andra kvaliteter som gör att hon åker bra i sprint (även om hon nog inte är så bra som statistiken ger sken av). Att som du påstår att hennes framgångar enbart beror på grundkapacitet är ju fel då det finns många distansåkare som inte alls har framgång i sprint.

Varför ska inte svenska skidförbundet följa de kriterier man slagit fast för uttagning?
Citera
2021-11-28, 22:14
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Ungefär lite så är det Frida ska rikta sig på distans och inte på sprint utan ta sprinten nu och då när hon känner för det, Gissar Dresden kan vara ett dyl ställe för Frida att åka sprint för efter det är det inget innan TdS....

Frida kommer stanna kvar på höjden i Davos efter tävlingarna där över jul och sedan direkt till Touren.
Citera
2021-11-28, 22:16
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ok, vad ser du som specifika sprintkvaliteter förutom startsnabbhet? Jag exemplifierade endast och tycker Frida har andra kvaliteter som gör att hon åker bra i sprint (även om hon nog inte är så bra som statistiken ger sken av). Att som du påstår att hennes framgångar enbart beror på grundkapacitet är ju fel då det finns många distansåkare som inte alls har framgång i sprint.

Varför ska inte svenska skidförbundet följa de kriterier man slagit fast för uttagning?

Insåg just att Man kan dra många paralleller mellan Frida och Ingvild.
Citera
2021-11-28, 22:31
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Glöm det jag skrivit om kriterierna. Såg nu att de ändrats sedan Grip slutade och kan sammanfattas med: ”ledarna bestämmer”
Citera
2021-11-28, 22:42
Medlem
Citat:
Det tycker inte jag och jag tycker att jag har motiverat varför jag tycker så.
jag resonerar som så här:
Vill Frida åka sprinten i Lillehammer så ingår det i en plan för att vara som bäst i OS.
Om det är så, att Frida och hennes team har en sån plan, så ska hon naturligtvis få åka sprinten.
Det kanske inte ger bästa resultatet för sprintlaget i just den tävlingen men kan betala sig senare i säsongen tex vid OS med en Frida som har fått göra och följa sitt upplägg för att vara på topp då.

Nu har ju jag inte en aning om hur Frida, hennes team och landslagstränarna tänker angående detta så det kanske inte ens finns i deras tankar, vad vet jag?

Men om, jag säger OM, Frida vill, så ska hon få åka sprinten.
Citera
2021-11-28, 23:07
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Vill Frida åka sprinten i Lillehammer så ingår det i en plan för att vara som bäst i OS.
Om det är så, att Frida och hennes team har en sån plan, så ska hon naturligtvis få åka sprinten.
Det kanske inte ger bästa resultatet för sprintlaget i just den tävlingen men kan betala sig senare i säsongen tex vid OS med en Frida som har fått göra och följa sitt upplägg för att vara på topp då.

Nu har ju jag inte en aning om hur Frida, hennes team och landslagstränarna tänker angående detta så det kanske inte ens finns i deras tankar, vad vet jag?

Jag kan hålla med om att Frida kan övervägas till sprinten i Lillehammer om hon vill köra den. Men att det skulle vara viktigt i nån OS plan och därtill skulle bejakas just därför. Det händer inte om man säger så.
Citera
2021-11-28, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Jag kan hålla med om att Frida kan övervägas till sprinten i Lillehammer om hon vill köra den. Men att det skulle vara viktigt i nån OS plan och därtill skulle bejakas just därför. Det händer inte om man säger så.
varför skulle inte det vara möjligt?
Frida är ett av våra största medaljhopp i skidåkningen och då ska hon ges alla möjligheter att på bästa sätt förbereda sig inför ett OS. Något annat vore ju knasigt eller hur?
Citera
2021-11-28, 23:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Beror ju lite på vad man lägger i begreppen gundkapacitet och sprintkvaliteter. Och bara för att man har en grundkapacitet så betyder inte det att man lyckas utnyttja den i sprint (Johaug är väl ett sådant exempel). Nu tog jag startsnabbheten bara som ett exempel på en sprintkvalitet just därför att det var så tydligt i helgens sprintlopp. Men rent allmänt så handlar det väl om explosivitet, att ha en sprintsnabbhet som man kan utnyttja under ett sprintlopps alla delar och att kunna växla fart. Men även också om att kunna positionera sig, att gör rätt typ av val, inte försätta sig i trånga situationer, taktisk förmåga, att ha en raceplan med olika alternativ, typ så.

I slutändan blir det ju någon form av helhetsbedömning vid uttagningar där olika aspekter vägs samman och där uttagningskriterierna är vägledande men på inget sätt absoluta.
Citera
2021-11-28, 23:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Nej säger jag bara till dina resonemang. Jag ser inte hur hon skulle kunna vara ett medaljhopp i sprinten på OS (om alla våra bästa sprinters är i form och är med) och då ser jag inte hur det kan var en del i en plan för att var som bäst i OS. Snarare så för att vinna totala världscupen.

Och om Frida och hennes team har en uppfattningen och landslagsledningen har en annan uppfattning då tycker jag att det är landslagsledningens uppfattning som skall gälla. Med andra ord, Frida skall inte få bestämma själv om hon skall åka sprinten i Lillehammer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in