2021-11-28, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hansson eller Solin.
Om Frida inte vill åka sprint kan man mycket väl ta in en av dessa.
Vill Frida åka sprint går hon före dessa 2 alla dar i veckan o 2 ggr på söndag.
Citera
2021-11-28, 20:12
Medlem
DjPuttes avatar
Frida kommer åka sprint men jag gissar i Lillehammer kommer hon hoppa beroendes på hur hon känner sig, Man såg i dag det var stumma buggar då hon skulle dra på och försöka men hon häll pace likväl!

Tror hade hon inte åkt sprinten hade det sett lite annorlunda ut för Frida men men vi får se till veckan vilka som får åka sprint respektive distansen, Säker är väl Moa Olsson på distansen med Ebba & Frida...
Citera
2021-11-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Frida kommer åka sprint men jag gissar i Lillehammer kommer hon hoppa beroendes på hur hon känner sig, Man såg i dag det var stumma buggar då hon skulle dra på och försöka men hon häll pace likväl!

Tror hade hon inte åkt sprinten hade det sett lite annorlunda ut för Frida men men vi får se till veckan vilka som får åka sprint respektive distansen, Säker är väl Moa Olsson på distansen med Ebba & Frida...
Jag tror också att om hon stått över sprinten så hade hon troligtvis vunnit idag. Tre lopp på tre dagar är nog ett för mycket i dagsläget för Frida även om hon är i bra form.
Sen skadar det inte att ta det lite lugnt med tanke på hennes sjukdomshistoria med undernäring etc. OS är ändock det viktigaste i år.
Citera
2021-11-28, 20:31
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Jag tror också att om hon stått över sprinten så hade hon troligtvis vunnit idag. Tre lopp på tre dagar är nog ett för mycket i dagsläget för Frida även om hon är i bra form.
Sen skadar det inte att ta det lite lugnt med tanke på hennes sjukdomshistoria med undernäring etc. OS är ändock det viktigaste i år.

Det är inte alls säkert. Johaug var betydligt bättre idag än igår. Och Frida kommer inte att köra tre lopp nästa helg.
Citera
2021-11-28, 20:34
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast uttagningar nu görs ju inte på historiska meriter.

Den sprinten du nämner var ju dessutom väldigt speciell.

Jag menar att Frida inte har den sprintsnabbhet som de bästa sprintåkarna har. Därför rankar jag henne inte så högt i sprint som vissa andra vill göra.

Men det är väl inte särskilt många som rankar Frida högt i sprint? Det är ju just därför hon vill köra sprint då och då, för att bli bättre på det och bli en mer komplett skidåkare. Hon har ju knappt kört sprint på VC-nivå.
Citera
2021-11-28, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E

Jag vet inte om vokabulären ”sjukdomshistoria” och ”undernäring” är rätt vokabulär att använda?

Att vara övertränad och fuskat med energiintagen en längre period kan INTE kallas sjukdom och undernärd…

Elitidrott är ingenting för vanligt folk - det är inte så lätt som att bara vila lite och äta lite mer…

Frida har ju själv sagt att man ”balanserar på kanten mellan himmel och helvete” som elitidrottare…
Citera
2021-11-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Men det är väl inte särskilt många som rankar Frida högt i sprint? Det är ju just därför hon vill köra sprint då och då, för att bli bättre på det och bli en mer komplett skidåkare. Hon har ju knappt kört sprint på VC-nivå.
Tycker ju att hon borde kört sprinten i Gällivare om hon hade varit intresserad av att köra sprinten i Lillehammer. Känns konstigt att hon skulle förutsätta att hon kommer erbjudas en friplats där utan att ha några färska frisstilssprintresultat att luta sig tillbaka på som skulle göra henne självskriven för en plats. Gissar därför att den inte ingått i hennes egna planer heller.
Citera
2021-11-28, 21:03
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Tycker ju att hon borde kört sprinten i Gällivare om hon hade varit intresserad av att köra sprinten i Lillehammer. Känns konstigt att hon skulle förutsätta att hon kommer erbjudas en friplats där utan att ha några färska frisstilssprintresultat att luta sig tillbaka på som skulle göra henne självskriven för en plats. Gissar därför att den inte ingått i hennes egna planer heller.

Fast Frida kan inte köra allt. Sprint i Lillehammer har aldrig varit aktuellt utan nu blev det ju en plats ledig i Ruka på grund av Sundlings och Riboms frånvaro.
Citera
2021-11-28, 21:25
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Både Hansson och Solin var dock närmare 10 sekunder efter Dahlqvist i sprintkvalet i Gällivare och Solin var åtta sekunder efter Dyvik i finalen, om vi nu ser till aktuella meriter.

Fast jag tycker man skall gå placeringar och inte tidsavstånd när det gäller uttagningar där man har den nationella premiären som grund (som jag också skrev i någon tidigare diskussion).
Citera
2021-11-28, 21:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennSvahn
Inga problem, vi är ju här för att diskutera och bolla åsikter?

Jag tycker du underskattar Frida i sprint, du tycker jag överdriver hennes sprintkvaliteter, fine…

Med ett glesare program i OS kanske tom. vill köra OS-sprinten?

Citat:
Ursprungligen postat av LennSvahn
Jag räknar till ca 40st åkare som brukar åka damsprint till start i Val Müstair, och där kvalade Frida som nummer 8:a om jag minns rätt, och blev till slut fyra i mål…

Men, Frida är väl kass i sprint, bara lite flax som gör att hon lyckas ta sig till final…

Frida har ju väldigt hög grundkapacitet och det är ju det som gör att hon kan göra det bra i sprint, inte för att hon har specifika sprintkvaliteter. Man såg ju i heaten i Ruka hur hon inte hade den specifika sprintsnabbheten i starten utan att hon var sist ut från mål fram till första kurven. Sedan kom hon igen (och tog sig förbi) när hon kunde utnyttja sin stora grundkapacitet.

På vissa sprintbanor kan hon utnyttja sin stora grundkapacitet på ett bra sätt, på andra banor inte alls i samma utsträckning. På en fristilssprint som körs på lätta banor i Lillehammer (ej den vanliga sprintbanan) tror jag inte att hon skulle kunna utnyttja sin grundkapacitet med ett bra resultat som följd.

Om hon skall köra något sprintigt i OS så är det sprintstafetten, inte den vanliga sprinten.
Citera
2021-11-28, 21:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Om Frida inte vill åka sprint kan man mycket väl ta in en av dessa.
Vill Frida åka sprint går hon före dessa 2 alla dar i veckan o 2 ggr på söndag.

Det tycker inte jag och jag tycker att jag har motiverat varför jag tycker så.
Citera
2021-11-28, 21:39
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw

Finns i alla fall några på det här forumet som rankar Frida högt i sprint och det är med dem jag diskuterar. Jag rankar inte Frida högt i sprint (inte generellt i alla fall). Jag tycker hon kan åka sprint i världscupen lite då och då när det passar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in