Citat:
Ursprungligen postat av
LennSvahn
Inga problem, vi är ju här för att diskutera och bolla åsikter?
Jag tycker du underskattar Frida i sprint, du tycker jag överdriver hennes sprintkvaliteter, fine…
Med ett glesare program i OS kanske tom. vill köra OS-sprinten?
Citat:
Ursprungligen postat av
LennSvahn
Jag räknar till ca 40st åkare som brukar åka damsprint till start i Val Müstair, och där kvalade Frida som nummer 8:a om jag minns rätt, och blev till slut fyra i mål…
Men, Frida är väl kass i sprint, bara lite flax som gör att hon lyckas ta sig till final…
Frida har ju väldigt hög grundkapacitet och det är ju det som gör att hon kan göra det bra i sprint, inte för att hon har specifika sprintkvaliteter. Man såg ju i heaten i Ruka hur hon inte hade den specifika sprintsnabbheten i starten utan att hon var sist ut från mål fram till första kurven. Sedan kom hon igen (och tog sig förbi) när hon kunde utnyttja sin stora grundkapacitet.
På vissa sprintbanor kan hon utnyttja sin stora grundkapacitet på ett bra sätt, på andra banor inte alls i samma utsträckning. På en fristilssprint som körs på lätta banor i Lillehammer (ej den vanliga sprintbanan) tror jag inte att hon skulle kunna utnyttja sin grundkapacitet med ett bra resultat som följd.
Om hon skall köra något sprintigt i OS så är det sprintstafetten, inte den vanliga sprinten.