2021-11-27, 21:23
Medlem
raskenss avatar
På ett flygplan från sydafrika var 60 av 600 smittade. Dom kan knappast hunnit bli smittade på planet. Det var otroligt hög andel smittade. Om det är Omicron som är så smittsam så är det nog snabbt över allt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pWVXRV/svenska-stella-satt-pa-covid-plan-fran-sydafrika?utm_source=upday&utm_medium=referral
Citera
2021-11-27, 21:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Bara klena människor tror att sprutan kommer till räddning mot coronaviruset. Du kommer att bära på viruset oavsett hur mycket du skriker efter hjälp, vi kommer dock att behöva stå ut med ditt glappande på Flashback även 2022, 2023, 2024... Wuhansnuvan har inte vad som krävs för att göra märkbar skillnad i befolkningsstatistiken.

Tyvärr.

Jag hade Covid-19 våren 2020 och klarade mig utmärk. Att du sedan, implicit önskar livet av mig, bara för att du är så värdelös på att debattera och har så usla argument, om en några, är enbart patetiskt!
Citera
2021-11-27, 21:28
Medlem
Vasterass avatar
Jag ser vad som händer, snackas det i media om att man bör bära andningsskydd så ser man det också bland folk runt sig. Om man nu bär andningsskydd så ses man som udda, hellre det än att bli smittad.

SUG PÅ DET!
Citera
2021-11-27, 21:30
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
På ett flygplan från sydafrika var 60 av 600 smittade. Dom kan knappast hunnit bli smittade på planet. Det var otroligt hög andel smittade. Om det är Omicron som är så smittsam så är det nog snabbt över allt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pWVXRV/svenska-stella-satt-pa-covid-plan-fran-sydafrika?utm_source=upday&utm_medium=referral

Finns ingen större skillnad mellan idioti eller ren ondska, resultatet blir typ detsamma.
Citera
2021-11-27, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Omicron, (engelsk stavning), har 30 mutationer, varav 10 gäller spike-proteinet. Alfa och delta hade 3 respektive 2 som gällde spike-proteinet.

Det som gör mig på så gott humör, så att jag, ändå väljer att svara dig, är att, kanske, ligger det något i min hypotes om hybridimmunitet. I alla fall tyder labbdata på att omicron ev. kan kringgå såväl "naturlig" immunitet som vaccinerna, men inte hybridimmunitet.
Hybridimmunitet är inget annat än en ökning av koncentrationen antikroppar som en infekterad fick av infektionen. Samma antikroppar i större mängd. Alltså inget nytt. Om omicron tar sig förbi antikropparna lär det inte spela någon roll vilken mängd antikroppar du har mot spikproteinet, antikropparna passar inte på virusets spikprotein. Det är här den naturliga immuniteten kan vara avgörande, inte hybridimmunitet, eftersom infektion ger antikroppar mot andra protein än spikproteinet. Flera lager av skydd. Vaccin gör ingen skillnad där, det ger bara fel antikroppar medans naturlig immunitet fortfarande har antikroppar som kommer bita på andra delar av viruset.

Mängden antikroppar är inte avgörande för styrkan hos naturlig immunitet. Rätt antikroppar är avgörande.
Senast redigerad av MachDiamonds 2021-11-27 kl. 21:37.
Citera
2021-11-27, 21:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Japp då har 10 procent av RSA:s befolkning redan blivit smittade av omnicron på några veckor. Det kommer bara att swischa till då. Men då är den goda nyheten att omnicron inte orsakar allvarlig sjukdom.Ellwr har jag missat att IVA och sjukhusen är helt överbelagda i RSA? Om inte så är ju omnicrom den bästa julklapp vi kunnat få!
Citera
2021-11-27, 21:35
Medlem
Citat:

Det kan ju om passagerarna planet är ett utsnitt av befolkningen uttydas som att 10% av befolkningen i Sydafrika har en pågående coronainfektion varav merparten är omikron.
Det kan ju också betyda att 10% av befolkningen har Hiv och aldrig blir kvitt sina infektioner.
Citera
2021-11-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Därför att det råder viss osäkerhet beträffande IFR. Men det cirkulerar också siffror som är helt uppebart falska.

Procentsiffran av befolkningen är den undre gränsen för vad som är möjligt för IFR. Det borde vara uppenbart att en sjukdom med IFR på 0,15% inte kan döda 0,35% av samtliga medlemmar i en population.

(IFR kan vara mycket lägre i länder med annan demografi än Europa. Exempelvis är Afrikas befolkning mycket yngre än Europas befolkning. Därför kan IFR antas vara mycket lägre i Afrika än i Europa. När jag betraktar IFR, så syftar jag på europeiska förhållanden, och jag fokuserar därför på europeiska länder.)

Men även inom Europa skiljer det sig. Både beroende på ålderstruktur, riskfaktorer och tillgång på vård. Vill man räka på Europa måste man både ålderstandarisera och vårdstandardisera.
Citera
2021-11-27, 21:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Är det fler som tycker Omicron är ett tråkigt namn på en ny spännande mutation?

Varför inte ha bättre namn som tex

COVID ultra. - Omicron
COVID classic - alpha
COVID original. - Wuhan lab version
COVID max - delta
COVID extra - beta
Citera
2021-11-27, 21:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Hybridimmunitet är inget annat än en ökning av koncentrationen antikroppar som en infekterad fick av infektionen. Samma antikroppar i större mängd. Alltså inget nytt. Om omicron tar sig förbi antikropparna lär det inte spela någon roll vilken mängd antikroppar du har mot spikproteinet, antikropparna passar inte på virusets spikprotein. Det är här den naturliga immuniteten kan vara avgörande, inte hybridimmunitet, eftersom infektion ger antikroppar mot andra protein än spikproteinet. Flera lager av skydd. Vaccin gör ingen skillnad där, det ger bara fel antikroppar medans naturlig immunitet fortfarande har antikroppar som kommer bita på andra delar av viruset.

Ingen dålig argumentation. Men även vaccinen kodar T-cellerna, (och B-cellerna som producerar dem), mot viruset, dock med betoning på spike-proteinet. Så, ja, en "naturlig" immunitet ger ett bredare och långvarigare skydd. Men labbresultaten, som tidskriften "Nature" skriver om, visar att hybridimmunitet är det enda som biter på omnicron.

Fast skulle nu 10 procent av RSA:s befolkning redan ha fått Covid-19 genom omnicron, inom bara några veckor, utan att sjukhus och IVA är helt överbelastade, så är det ovanstående, irrelevant. Istället så skulle det vara en fin julklapp till hela världen om omnicron innebär att SARS-COV2 muterat till att orsaka en väldigt smittsam sjukdom, men en mild sådan!
Citera
Medlem
Citat:
Vad bra och kul för dig själv, om du mot förmodan skulle ha rätt! Själv väljer jag att lita på experter.

Mot förmodan? Jag har utan tvekan rätt! Dina s.k. Experter skulle inte säga emot mig om de vet vad pratar om till skillnad mot dig.
Citat:
Ett litet tips bara: Istället för att överdosera t.ex vitamin D på artificiellt sätt, testa en burk sardiner i solrosolja, det näringsriktigaste du kan äta jämte kycklinglever,(som kan vara svårt att få tag i).
Ursäkta men jag har aldrig rekommenderat Vitamin D eller tagit sånt själv snarare avrått från galenskapen så du är helt fel ute och vilse även om det. Jag äter en normalt hälsosam kost och rör på mig en hel del. Är sällan sjuk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Är det fler som tycker Omicron är ett tråkigt namn på en ny spännande mutation?

Varför inte ha bättre namn som tex

COVID ultra. - Omicron
COVID classic - alpha
COVID original. - Wuhan lab version
COVID max - delta
COVID extra - beta
Du glömde Covid Pro!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto