Citat:
Jag har läst mer vetenskap på engelska än på svenska så det var begrepp confounding variables jag hade i åtanke. Som du vet är engelska något av nutidens latin inom naturvetenskaperna, och om du vill håna mig för du tycker jag använde fel ord på minoritetsspråket svenska (sett ur ett internationellt perspektiv) får du väl göra det, men jag kollade upp confounding variables på engelskspråkiga Wikipedia och sen motsvarande artikel på svenska och hittade då dessa termer. När det gäller vetenskap är inte semantiken det viktigaste (utöver att man behöver kunna förstå varann) utan att man förstår begreppet. Kollar du upp referenserna i den wikipediaartikel jag länkade till så verkar de minst sagt trovärdiga. Men nog om detta, det drar bara uppmärksamhet från sakfrågan.
Jag reagerar mot att du bygger en generell teori baserat på omikronmutationen. Lägg fram en hypotes om du vill, men bättre än så blir det inte. Inget fel i att spekulera som du gör så länge du förstår att det bara är en rena spekulationer från din sida, som det är lätt att ha invändningar mot.
Däremot tycker jag aw hade ett bra argument när hen påpekade att de nya mutationerna låg på just spikproteinets gener. Vad säger en vaccinkramare som du om det?
Jag reagerar mot att du bygger en generell teori baserat på omikronmutationen. Lägg fram en hypotes om du vill, men bättre än så blir det inte. Inget fel i att spekulera som du gör så länge du förstår att det bara är en rena spekulationer från din sida, som det är lätt att ha invändningar mot.
Däremot tycker jag aw hade ett bra argument när hen påpekade att de nya mutationerna låg på just spikproteinets gener. Vad säger en vaccinkramare som du om det?
Omicron, (engelsk stavning), har 30 mutationer, varav 10 gäller spike-proteinet. Alfa och delta hade 3 respektive 2 som gällde spike-proteinet.
Det som gör mig på så gott humör, så att jag, ändå väljer att svara dig, är att, kanske, ligger det något i min hypotes om hybridimmunitet. I alla fall tyder labbdata på att omicron ev. kan kringgå såväl "naturlig" immunitet som vaccinerna, men inte hybridimmunitet.