2021-11-27, 15:43
  #26833
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Verkligen. Efter att ha läst förhören som blirv tillgängliga efter 10/6 så lutar jag mot att gärningsmannen hade blå täckjacka i längre format. Det är vad de 4 bäst placerade vittnena anger i sin första kontakt med polisen, och det är vad rikslarmet baseras på.

I det ljuset tycker jag det är anmärkningsvärt att en av väktarna beskriver SEs klädsel som blå täckjacka.

Så om SE skulle vara GM bar han troligtvis blå täckjacka enl min uppfattning.

Det tycker Netflix också. PU har ju också "spillt bönorna" eftersom Arne I också konstaterade detta faktum redan 1986 när Ålandskvinnan var i ropet.

Däremot om vi är realistiska så tycker inte de andra väktarna att SE hade blå jacka utan det spretar ordentligt. Detta är omkring 3 månader efter mordet och läser man vittnesmålen är de inte så speciellt säkra utan beskriver vad de kände att "SE brukade ha".

SEs handledsväska är ett av det första offret i denna gissningslek!

Edit: Hur gärna man än vill lura sig själv med KPs "osannolika Power Point" så förstår man om man frågar en vuxen att YNs vittnesmål inte beskriver en man i mörkblå täckjacka.
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-27 kl. 15:46.
Citera
2021-11-27, 15:43
  #26834
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Verkligen. Efter att ha läst förhören som blirv tillgängliga efter 10/6 så lutar jag mot att gärningsmannen hade blå täckjacka i längre format. Det är vad de 4 bäst placerade vittnena anger i sin första kontakt med polisen, och det är vad rikslarmet baseras på.

I det ljuset tycker jag det är anmärkningsvärt att en av väktarna beskriver SEs klädsel som blå täckjacka.

Så om SE skulle vara GM bar han troligtvis blå täckjacka enl min uppfattning.

Synd att PU inte la mer krut på att identifiera jackan Fauzzi såg. Eller för den delen försökte få en utförligare bild av hur personen såg ut öht, rörelsemönster, etcetera. Hade varit intressant att jämföra en utförligare beskrivning, med korvgubbens, exempelvis.
Citera
2021-11-27, 15:50
  #26835
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Ja det finns många olika kombinationer av roll, klädsel, gissningar, signalement o.s.v.

Och nästan alla fungerar både med SE som vittne och GM.

Min gissning är att SE har en mörkblå rock/längre jacka om han är GM. Då blir dock som du säger förväxlingsbluffen väldigt avancerad. Då syftar den till att byta signalement på sig själv snarare än påstådd GM.

Lampers ger en liten förklaring till gissningen på LP och mörkblå täckjacka i senaste avsnittet av podden palmemordet.
Följande två förhör tycker jag är intressanta :

GS i rätten (kolla från ca 2:30 (vittne i 40-årsåldern säger DOM (pluralis) sprang ditåt) och från 6:30 (första signalementen) )
https://www.youtube.com/watch?v=9eoYLXxUdis

förhör med HH (från 8 min):
https://www.youtube.com/watch?v=9NWsur_Exf0&list=WL&index=44&t=480s

De första signalementen som gick ut från mordplatsen borde ju vara rätt intressanta och de omnämns här , om jag uppfattar GS rätt så kommer det ena från GS via Windén via vittne och det andra från troligen taxichauffören Delsborn (Järfälla taxi) då
..och sen pratar HH om Sabbatsberg också?

Från http://www.politiskamord.com/p4gosta.html
"En knapp minut senare meddelade Windén att han från ett vittne erhållit ett vagt signalement på en misstänkt gärningsman (yngre man, klädd i en blå täckjacka), vilket jag tillsåg att Windén utlarmade från vår bil 2520. Samtidigt anlände ambulansen och dess personal fortsatte en stund med upplivningsförsöken genom att bl a använda syrgas.

I det sammanhanget utlarmades ett annat signalement på en misstänkt gärningsman (äldre man, klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar), och jag vet ej vem som meddelade detta. Jag tog en förnyad kontakt med den hysteriska kvinnan och frågade henne ännu en gång efter signalementet på gärningsmannen samt personuppgifter på såväl henne själv som på hennes sällskap, och då skrek hon: 'Är du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är ju Lisbeth Palme, och där (pekade) ligger min man Olof!'
Citera
2021-11-27, 16:02
  #26836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det tycker Netflix också. PU har ju också "spillt bönorna" eftersom Arne I också konstaterade detta faktum redan 1986 när Ålandskvinnan var i ropet.

Däremot om vi är realistiska så tycker inte de andra väktarna att SE hade blå jacka utan det spretar ordentligt. Detta är omkring 3 månader efter mordet och läser man vittnesmålen är de inte så speciellt säkra utan beskriver vad de kände att "SE brukade ha".

SEs handledsväska är ett av det första offret i denna gissningslek!

Edit: Hur gärna man än vill lura sig själv med KPs "osannolika Power Point" så förstår man om man frågar en vuxen att YNs vittnesmål inte beskriver en man i mörkblå täckjacka.

Nä, YNs vittnesmål går inte ihop med blå täckjacka. Med god vilja kan man fantisera om att täckjackan var av längre modell, och att den för YN såg mörk(blå) ut. Oavsett om det var SE eller någon annan halkade förbi. Man kan dock följa vittnesmål av minst 2 personer (hoppas jag minns rätt nu) uppe på åsen som nämner något åt blå täckjackehållet (dock osäker på exakt formulering).

Edit: Netflixgrejen har jag inte sett ännu.
Citera
2021-11-27, 16:07
  #26837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Synd att PU inte la mer krut på att identifiera jackan Fauzzi såg. Eller för den delen försökte få en utförligare bild av hur personen såg ut öht, rörelsemönster, etcetera. Hade varit intressant att jämföra en utförligare beskrivning, med korvgubbens, exempelvis.

Ja verkligen. Alla utanför PU har ju fått förlita sig på handlingarna från CP-rättegången, tex Lars Ls genomgång i hans bok. Men den genomgången/statistiken är ju helt irrelevant när man inser att det finns flera olika beskrivningar av GM från en och samma person, tex LJ.
Citera
2021-11-27, 16:15
  #26838
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Ja verkligen. Alla utanför PU har ju fått förlita sig på handlingarna från CP-rättegången, tex Lars Ls genomgång i hans bok. Men den genomgången/statistiken är ju helt irrelevant när man inser att det finns flera olika beskrivningar av GM från en och samma person, tex LJ.

Ja, kan hålla med. Det är en enda röra.
Citera
2021-11-27, 16:18
  #26839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Tack. Jag vet vart Skandiahuset ligger. Även Träsket.

Det är väldigt ointressant, vad du anser om 80-talet som "fenomen" och tidsanda. Det är ren fakta att våldet/kriminaliteten ökade kraftigt under tidigt 80-tal i huvudstaden. Vill du ta del av rapporter gällande detta, även läsa ledare och artiklar i ämnet från tidpunkten, finner du med lätthet dessa i (exempelvis) DNs och SvD digitala arkiv. Det du förnekar (och förminskar) finns ett par knappsökningar bort.

Bevisade alarmismen på 80-talet.

Siewert Öholm larmade i SVT om att hårdrocken förledde ungdomen.

Allt var alarmism.

I skolan fick man skräckpropaganda om knark.

Var ute jämt och ständigt i City på helgerna. Har aldrig varit med om något våldsamt där på 80-talet.

DN och SvD var lika pålitligt då som nu. Fake News!
Citera
2021-11-27, 16:24
  #26840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Först undrar ni varför Engström hade ett vapen ...

När ni får en teori om varför Engström kanske ägde ett vapen så kallar ni det fria fantasier...

Förklara detta beteende på allvar tack !

För exakt vad är det ni begär när ni frågar?

Att någon i SEs närmaste krets vittnar om att SE hade en revolver.

Det finns ingenting om att SE hade en revolver utan tvärtom.

Han beskrivs mer som deras "Liberace". Kunde inte göra en fluga förnär.

Ändå påstår SE-sekten att SE hade en revolver och var en mördare.
Citera
2021-11-27, 16:42
  #26841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Först undrar ni varför Engström hade ett vapen ...

När ni får en teori om varför Engström kanske ägde ett vapen så kallar ni det fria fantasier...

Förklara detta beteende på allvar tack !

För exakt vad är det ni begär när ni frågar?
Mjaaa, "vi" begär av SEkten , att ni ska förklara hur SE kom över den ovanliga special metal piercing 357 ammon, som det i akt. batch bara såldes ett fåtal askar av, i detta land.
Shooot now!
Citera
2021-11-27, 16:58
  #26842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Att någon i SEs närmaste krets vittnar om att SE hade en revolver.

Det finns ingenting om att SE hade en revolver utan tvärtom.

Han beskrivs mer som deras "Liberace". Kunde inte göra en fluga förnär.

Ändå påstår SE-sekten att SE hade en revolver och var en mördare.

Du missförstår nog..

Låt säg att du inte tror på att Engström kan ha ägt ett vapen o vilket som självklart det mest troliga att folk inte hade vapen på sig !!

Men..

Om man då misstänker att Engström kan vara GM så måste man ju såklart ha en teori om varför han har vapen på sig ....Eller hur ?

Om man då lämnar teori att han antingen ägde vapen för skydd eller lånade ett vapen om man tror på grandmannen teorin så kallar du det fria fantasier...!

Nu undrar jag vad det är du begär ?
Citera
2021-11-27, 17:01
  #26843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Mjaaa, "vi" begär av SEkten , att ni ska förklara hur SE kom över den ovanliga special metal piercing 357 ammon, som det i akt. batch bara såldes ett fåtal askar av, i detta land.
Shooot now!

En teori är ju av vapensamlaren som bodde på samma gata...
Citera
2021-11-27, 17:08
  #26844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En teori är ju av vapensamlaren som bodde på samma gata...
Mr G....som innte köpte av den batchen, nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in