Nr regering, vrdinstanser, myndigheter och opinionsbildare talar om fr mig att en persons kn, inklusive mitt eget, definieras som det personen i frga knner sig som mste jag emellertid som medborgare, om inte annat undra: Vad betyder det? Vad betyder det att knna sig som en man, eller som en kvinna? Om det inte har med den biologiska kroppen alls att gra, vad har det d med att gra?
Jag knner mig som kvinna eftersom jag knner mig lite extra omhndertagande och undergiven? Jag knner mig som man eftersom jag knner mig som att jag passar som familjefar?
Handlar det om sociala roller r de inte hgst frnderliga och beroende av tid och kultur? I s fall tycks hormonbehandling och kirurgiska ingrepp vara en ganska brutal metod fr att anpassa kroppen till den sociala normen. Handlar de om en essens som verskrider bde biologiskt kn och genus och str detta i s fall inte i direkt strid med den position genusvetarna, att det inte i nmnvrd utstrckning finns ngot naturligt beteende knutet till reproduktiva organ?
Nr nu alltfler genusivrare brjar ifrgastta den ordning vi lnge tagit frgiven, att vra knslor, begr och identiteter sttet vi uttrycker oss som knade individer ska ligga i linje med A eller B, ggproducent eller spermieproducent blir jag ocks frvirrad r det inte just strvan efter att f kn och genus att bli kongruenta som r strvan fr de som genomgr en knskorrigerande behandling, och som det nya sttet att frst kn i viss mn vdjar till?
Jag har vid ett flertal tillfllen stllt mig frgan om vad det innebr att knna sig som ett visst kn och r helt ppen fr att jag, som vissa av mina meningsmotstndare inte varit sena att antyda, r alltfr oupplyst, cis-privilegierad och reaktionr fr att frst svaret. Men om s r fallet vet vi inte, eftersom jag nnu har jag inte sett tillstymmelsen till ett svar....
Vad betyder det? Vad betyder det att knna sig som en man, eller som en kvinna? Om det inte har med den biologiska kroppen alls att gra, vad har det d med att gra?
Klla:
https://www.expressen.se/kultur/hele...-skrackslagen/