2021-11-27, 12:57
Medlem
KalleNixons avatar
Nr regering, vrdinstanser, myndigheter och opinionsbildare talar om fr mig att en persons kn, inklusive mitt eget, definieras som det personen i frga knner sig som mste jag emellertid som medborgare, om inte annat undra: Vad betyder det? Vad betyder det att knna sig som en man, eller som en kvinna? Om det inte har med den biologiska kroppen alls att gra, vad har det d med att gra?

Jag knner mig som kvinna eftersom jag knner mig lite extra omhndertagande och undergiven? Jag knner mig som man eftersom jag knner mig som att jag passar som familjefar?

Handlar det om sociala roller r de inte hgst frnderliga och beroende av tid och kultur? I s fall tycks hormonbehandling och kirurgiska ingrepp vara en ganska brutal metod fr att anpassa kroppen till den sociala normen. Handlar de om en essens som verskrider bde biologiskt kn och genus och str detta i s fall inte i direkt strid med den position genusvetarna, att det inte i nmnvrd utstrckning finns ngot naturligt beteende knutet till reproduktiva organ?

Nr nu alltfler genusivrare brjar ifrgastta den ordning vi lnge tagit frgiven, att vra knslor, begr och identiteter sttet vi uttrycker oss som knade individer ska ligga i linje med A eller B, ggproducent eller spermieproducent blir jag ocks frvirrad r det inte just strvan efter att f kn och genus att bli kongruenta som r strvan fr de som genomgr en knskorrigerande behandling, och som det nya sttet att frst kn i viss mn vdjar till?

Jag har vid ett flertal tillfllen stllt mig frgan om vad det innebr att knna sig som ett visst kn och r helt ppen fr att jag, som vissa av mina meningsmotstndare inte varit sena att antyda, r alltfr oupplyst, cis-privilegierad och reaktionr fr att frst svaret. Men om s r fallet vet vi inte, eftersom jag nnu har jag inte sett tillstymmelsen till ett svar....

Vad betyder det? Vad betyder det att knna sig som en man, eller som en kvinna? Om det inte har med den biologiska kroppen alls att gra, vad har det d med att gra?

Klla: https://www.expressen.se/kultur/hele...-skrackslagen/
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2022-06-29 kl. 14:03. Anledning: Klla till trdstarten inlagd
Citera
2021-11-27, 13:17
Medlem
Huntsmans avatar
Dagens mnniskor "knner" alldeles fr mycket.

Kika ner mellan benen.
Har du ett manligt knsorgan s r du man.
Har du ett kvinnligt knsorgan s r du kvinna.
Har du en mix s r du en mycket sllsynt hermafrodit.

Lev sedan dit liv som du sjlv finner bst.
Citera
2021-11-27, 13:19
Medlem
dragkejdas avatar
Det r ett brott emot den logiska lagen om identitet. Ngot r vad det r och inte vad det inte r.

Logik r en reflektion av Guds perfekta tnkande.

Sverige lmnade Gud fr ateism dr relativism r mottot man lever efter. Svenskarna ville sjlva vara som gudar. Precis som Satan sa i lustgrden.

Och nu ter ni av den ruttna frukten.
Citera
2021-11-27, 13:22
Medlem
hbtq4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Lev sedan dit liv som du sjlv finner bst.

Efter ca 12 rs queerpropaganda i skolan r det ju perfekt. D kan alla vara knsfrvirrade och d kan vi ntligen rasera samhllet och bygga vr transutopi!
Citera
2021-11-27, 13:35
Medlem
Det r frvirrat p hos identitetsvnster DIE*, ena sida r kn en socialkonstruktion, andra sidan r genus (knsidentitet) super stark och allt annat n en socialkonstruktion. Kndisfori, speciellt hos unga flickor, r verkligen inte en socialsmitta.

Man borde enkelt, genom dekonstruktion och normkritik, knsskillnader; drmed skulle det inte heller finnas ngra olika genus. Utan bara sm unika snflingor - som r helt lika.

Att vara speciell, men inte sticka ut - var normal men inte binr.

Med tanke p hur postmodernisterna ser p logik, positivism och objektiv verklighet r det ju inte s frvnande.

* sociala rttvisekrigarnas ledord: diversity, inclution och equity.
Citera
2021-11-27, 13:45
Avstngd
guderis avatar
Det mrks ganska tydligt att ngonting r fel fr varje bokstav och tecken som mste lggas p HBT.
Citera
2021-11-27, 14:45
Medlem
En bra frga, faktiskt. Frhoppningsvis finns det underbyggda och vetenskapliga definitioner p vad det innebr att knna sig som en man eller en kvinna, grna konkreta, men fr mig som inte r s plst kan jag bara svara att jag vet att jag r kvinna fr att det knns s, och det r bergskert. Jag har vetat det s lnge jag kan komma ihg.

Skulle ngon frska sga till mig att jag i sjlva verket r en man, skulle det vara oacceptabelt. Det r inget att diskutera, jag vet hur det ligger till. Jag r inte en man.

Jag antar, men vet att det kan vara felaktigt, att det r s det knns ven fr andra, inklusive den som har en kropp man inte knner sig hemma i eller en etikett p sig som de vet inte stmmer. Det vore frfrligt att se ut som en man men knna sig som jag gr.

Vart sna knslor kommer ifrn har jag ingen aning om.
Citera
2021-11-27, 16:41
Medlem
Vad r problemet?

Du fr vl frga dig sjlv....vad knner du dig som? och hur knns det att knna sig som......?
Dr har du svaret.

tnk nu att du imorgon dag vaknar med exakt samma knsla av att knna sig som.....och att du i duschen upptcker att likt Orlando du pltsligt har ett annat kn.

DR har du vl svaret.
Citera
2021-11-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleNixon
Vad betyder det? Vad betyder det att knna sig som en man, eller som en kvinna? Om det inte har med den biologiska kroppen alls att gra, vad har det d med att gra?

Knet har med den biologiska kroppen att gra, genus med den sociala rollen ("en social konvention"). Att skilja p "sex" och "gender" som Judith Butler gjorde, var ett stt att "dekonstruera" knet och knsrollerna, helt i linje med de starka postmodernistiska strmningar som rdde under den senare halvan av 1900-talet.

Ett nytt samhlle, nya insikter, och politiskt med en innebrd av att identitetsfrgor kommer i centrum, medan knskampen och klasskampen mer eller mindre avfrs frn agendan och frpassas till glmskan.
Citera
2021-11-27, 19:15
Medlem
Citat:
Nr regering, vrdinstanser, myndigheter och opinionsbildare talar om fr mig att en persons kn, inklusive mitt eget, definieras som det personen i frga knner sig som mste jag emellertid som medborgare, om inte annat undra: Vad betyder det? Vad betyder det att knna sig som en man, eller som en kvinna? Om det inte har med den biologiska kroppen alls att gra, vad har det d med att gra?

Jag knner mig som kvinna eftersom jag knner mig lite extra omhndertagande och undergiven? Jag knner mig som man eftersom jag knner mig som att jag passar som familjefar?

Handlar det om sociala roller r de inte hgst frnderliga och beroende av tid och kultur? I s fall tycks hormonbehandling och kirurgiska ingrepp vara en ganska brutal metod fr att anpassa kroppen till den sociala normen. Handlar de om en essens som verskrider bde biologiskt kn och genus och str detta i s fall inte i direkt strid med den position genusvetarna, att det inte i nmnvrd utstrckning finns ngot naturligt beteende knutet till reproduktiva organ?

Nr nu alltfler genusivrare brjar ifrgastta den ordning vi lnge tagit frgiven, att vra knslor, begr och identiteter sttet vi uttrycker oss som knade individer ska ligga i linje med A eller B, ggproducent eller spermieproducent blir jag ocks frvirrad r det inte just strvan efter att f kn och genus att bli kongruenta som r strvan fr de som genomgr en knskorrigerande behandling, och som det nya sttet att frst kn i viss mn vdjar till?

Jag har vid ett flertal tillfllen stllt mig frgan om vad det innebr att knna sig som ett visst kn och r helt ppen fr att jag, som vissa av mina meningsmotstndare inte varit sena att antyda, r alltfr oupplyst, cis-privilegierad och reaktionr fr att frst svaret. Men om s r fallet vet vi inte, eftersom jag nnu har jag inte sett tillstymmelsen till ett svar....

Kolla lite klipp frn transpersoner (tex Contrapoints), ls p diverse forum eller skriv till transpersoner och frga hur de tnker kring allt detta som du r nyfiken p! Knns ju rtt meningslst fr oss andra att sitta och spekulera kring saken nr det finns frstahandskllor som kan ge dig svar.

Hur lnge har typ hela vstvrlden debatterat detta? En hel klase r nu iaf. Hur mnga lider av att nn fredrar att bli kallad hen istllet fr han/hon eller whatever?

Jvla icke-problem... lt folk vara som de r!
Senast redigerad av enhalvboj 2021-11-27 kl. 19:35.
Citera
2021-11-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Kolla lite klipp frn transpersoner (tex Contrapoints), ls p diverse forum eller skriv till transpersoner och frga hur de tnker kring allt detta som du r nyfiken p! Knns ju rtt meningslst fr oss andra att sitta och spekulera kring saken nr det finns frstahandskllor som kan ge dig svar.

Hur lnge har typ hela vstvrlden debatterat detta? En hel klase r nu iaf. Hur mnga lider av att nn fredrar att bli kallad hen istllet fr han/hon eller whatever?

Jvla icke-problem... lt folk vara som de r!

De som r "trans" sger ju att de "knner sig som det andra knet som de inte r" medan ts frga var vl mer grundlggande hur man vet hur detta knns som skiljer sig frn att just vara det. S dessa "trans" r inga kllor.
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-11-27 kl. 20:15.
Citera
2021-11-27, 20:13
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
.Vad betyder det? Vad betyder det att knna sig som en man, eller som en kvinna? Om det inte har med den biologiska kroppen alls att gra, vad har det d med att gra?

Varje land har ju sina tolkningar av knsbegreppet. Men som socialdemokratisk kvinna hr i Sverige betyder min knstillhrighet att jag har tolkningsfretrde i samhllet. Det r vi nordiska kvinnor som bestmmer vem som fr vara kvar p jobbet, och vem som fr sparken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in