Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-15, 14:22
  #265
Medlem
Warmanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Du får gärna säga du till mig.
När ni gör samma sak får ni räknas med att kallas ni.

Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Så säger jag att du inte vet vad fakta och vetenskap är om den så hoppade upp och bet dig i rumpan.
Din självinsikt är obefintlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Du tar inte till dig argument, du bemöter dem inte på något enda sätt och den enda anledningen jag kan tänka mig är, för att det du tror dig veta är för tunt för dig att ta ställning till och du saknar helt förmågan att tänka vidare själv.
Bra beskrivning på dig själv då du aldrig bemötte den fakta och vetenskap jag delade, du ogiltigförklarade den för att den inte passar din världsbild. Om du ändå kunna förnimma ironi.
Citera
2022-11-02, 22:17
  #266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda
Har ingen exakt tidpunkt men kring 60talet och har eskalerat sedan dess skulle jag tro.

Sigurd Odland hade nog hävdat att det började tidigare..
Citera
2022-11-04, 02:19
  #267
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleNixon
När regering, vårdinstanser, myndigheter och opinionsbildare talar om för mig att en persons kön, inklusive mitt eget, definieras som det personen i fråga ”känner sig som” måste jag emellertid – som medborgare, om inte annat – undra: Vad betyder det? Vad betyder det att känna sig som en man, eller som en kvinna? Om det inte har med den biologiska kroppen alls att göra, vad har det då med att göra?

Jag känner mig som kvinna eftersom jag känner mig lite extra omhändertagande och undergiven? Jag känner mig som man eftersom jag känner mig som att jag passar som familjefar?

Handlar det om sociala roller – är de inte högst föränderliga och beroende av tid och kultur? I så fall tycks hormonbehandling och kirurgiska ingrepp vara en ganska brutal metod för att anpassa kroppen till den sociala normen. Handlar de om en essens som överskrider både biologiskt kön och genus – och står detta i så fall inte i direkt strid med den position genusvetarna, att det inte i nämnvärd utsträckning finns något ”naturligt beteende” knutet till reproduktiva organ?

När nu alltfler genusivrare ”börjar ifrågasätta den ordning vi länge tagit förgiven, att våra känslor, begär och identiteter – sättet vi uttrycker oss som könade individer – ska ligga i linje med A eller B, äggproducent eller spermieproducent” blir jag också förvirrad – är det inte just strävan efter att få kön och genus att bli kongruenta som är strävan för de som genomgår en könskorrigerande behandling, och som det nya sättet att förstå kön i viss mån vädjar till?

Jag har vid ett flertal tillfällen ställt mig frågan om vad det innebär att känna sig som ett visst kön – och är helt öppen för att jag, som vissa av mina meningsmotståndare inte varit sena att antyda, är alltför oupplyst, cis-privilegierad och reaktionär för att förstå svaret. Men om så är fallet vet vi inte, eftersom jag ännu har jag inte sett tillstymmelsen till ett svar....

Vad betyder det? Vad betyder det att känna sig som en man, eller som en kvinna? Om det inte har med den biologiska kroppen alls att göra, vad har det då med att göra?

Källa: https://www.expressen.se/kultur/hele...-skrackslagen/
Svaret är självklart mycket enkelt. Ställ dig framför en spegel helt naken . Vad ser du i spegeln.
Kön är en beteckning som används för att bland arter som fortplantas genom sexuell förökning skilja på individer beroende på vilken typ av könsceller de producerar. De individer som producerar ägg kallas honor (honkön) och de som producerar spermier kallas hannar (hankön
Citera
2022-11-04, 15:37
  #268
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Din retorik används utbrett mot både homosexuella och transpersoner. Att både homosexualitet och transsexualitet råkar vara till största delen biologiskt är mer än ett tillräckligt underlag för jämförelser.

Transsexualitet har funnits sedan antika tider. Att kunskapen kring transsexualitet ökar med tiden är en annan sak.

Dina ”argument” är lögner, påhitt och felaktigheter. När du börjar erkänna den vetenskapliga fakta som finns kanske det ändras.

Att något är gammalt gör det inte mindre perverst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback