2021-11-27, 10:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Här ser man att det är en mycket hög koncentration av mutationer just i Spike-proteinet (svarta vs. gråa):

https://mobile.twitter.com/miamalan/status/1463846528578109444

N-proteinet (längst till höger) har däremot bara ett par mutationer som redan finns i Alpha, Gamma och Lambda, som man vet är förknippat med högre smittsamhet - ej immune evasion.

Det skulle kunna tyda på att den här varianten uppstått i en person som har antikroppar bara mot Spike-proteinet.
Men som jag redogjorde ovan så är sannolikheten väldigt liten med den låga vaccinationsgraden i SA där framförallt utbildad medelklass vaccinerat sig och inte HIV-smittade i slummen.

Här redogör jag för ett scenario men man ska komma ihåg att sannolikheten inte är stor för detta.

Och det viktigaste. Det är ett hypotetiskt resultat av misslyckad vaccinstrategi kombinerad med brist på adekvat HAART-behandling.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Så fortfarande handlar det om västs arrogans och egoism samt framförallt ignorans som gjort att länder som SA kommit efter och samtidigt haft stora brister i sjukvården. Kombinerat med anti-vaxxande och annat både lokalt och globalt.

Detta hade kunnat förhindrats av oss den övriga världen.

I Sverige och andra länder där det fungerar hyfsat är vaccinering en garant för att mutationer inte ska uppstå helt enkelt.

Och rent observationsmässigt är det så med tanke på alla mutationer vi har och deras ursprung.
Citat:
Här ser man att det är en mycket hög koncentration av mutationer just i Spike-proteinet (svarta vs. gråa):

https://mobile.twitter.com/miamalan/status/1463846528578109444

N-proteinet (längst till höger) har däremot bara ett par mutationer som redan finns i Alpha, Gamma och Lambda, som man vet är förknippat med högre smittsamhet - ej immune evasion.

Det skulle kunna tyda på att den här varianten uppstått i en person som har antikroppar bara mot Spike-proteinet.

Som sagt, även om det vore så skulle detta vara ett resultat av substandard vaccinationsstrategi och anti-vaxxande.
Senast redigerad av arbetet 2021-11-27 kl. 10:34.
Citera
2021-11-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men som jag redogjorde ovan så är sannolikheten väldigt liten med den låga vaccinationsgraden i SA där framförallt utbildad medelklass vaccinerat sig och inte HIV-smittade i slummen.

Här redogör jag för ett scenario men man ska komma ihåg att sannolikheten inte är stor för detta.

Och det viktigaste. Det är ett hypotetiskt resultat av misslyckad vaccinstrategi kombinerad med brist på adekvat HAART-behandling.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Så fortfarande handlar det om västs arrogans och egoism samt framförallt ignorans som gjort att länder som SA kommit efter och samtidigt haft stora brister i sjukvården. Kombinerat med anti-vaxxande och annat både lokalt och globalt.

Detta hade kunnat förhindrats av oss den övriga världen.

I Sverige och andra länder där det fungerar hyfsat är vaccinering en garant för att mutationer inte ska uppstå helt enkelt.

Och rent observationsmässigt är det så med tanke på alla mutationer vi har och deras ursprung.

Som sagt, även om det vore så skulle detta vara ett resultat av substandard vaccinationsstrategi och anti-vaxxande.
25% vaccinationsgrad och 14,1 miljoner vaccinerade är inte alls särskilt lågt.

Det går inte att vaccinera bort problemet med mutationer. Vaccinet funkar inte ens om du är immunsvag.

Det här kallas "dålig planering" och "bortförklaring". Man har en dålig plan. Och när planen misslyckas skyller man på den som inte följde planen.
Citera
2021-11-27, 10:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det vet vi.

Det är bara att stormedia inte pratar om det för att inte skapa hus i helvete i västvärlden.

Du kanske ska läsa lite mer om hela situationen.

Vilka är "vi"? Nej jag vill inte läsa mer om "det" på de konspirationsteoretiska sidor som du hjärntvättar dig med. Det räcker så bra med att funktion-gain skiten mixtrades ihop i Kina.

För just den "konspirationsteorin" finns det gott om belägg för, bl.a en unik virusuppbyggnad jämfört med alla andra corona virus, frånvaron av stor mutationsfrekvrns i början, de kinesiska myndigheterna och CCP:s agerande. Men bara för att, en "konspirationsteori" visat sig vara sann, så betyder det, inte, att alla andra är det också!
Citera
2021-11-27, 10:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vilka är "vi"? Nej jag vill inte läsa mer om "det" på de konspirationsteoretiska sidor som du hjärntvättar dig med. Det räcker så bra med att funktion-gain skiten mixtrades ihop i Kina.

För just den "konspirationsteorin" finns det gott om belägg för, bl.a en unik virusuppbyggnad jämfört med alla andra corona virus, frånvaron av stor mutationsfrekvrns i början, de kinesiska myndigheterna och CCP:s agerande. Men bara för att, en "konspirationsteori" visat sig vara sann, så betyder det, inte, att alla andra är det också!

Jag följer läkare och expeter.

Vilka följer du?

Tegnell och socialdemokraterna?
Citera
2021-11-27, 10:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vet de ens att den är värre över huvud taget! Nepp!

Det vet de.

Det är bara flashbackförnekare som inte vill läsa på.

För att du hänger hellre här och snackar skit än att utbilda dig.
Citera
2021-11-27, 10:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Så du menar att vi hade en massa skräckinjagande mutationer som uppkom i lilla Sverige innan majoriteten av svenskarna var vaccinerade?

Du pratar strunt.
Citera
2021-11-27, 11:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jag följer läkare och expeter.

Vilka följer du?

Tegnell och socialdemokraterna?
FYI, Tegnell är både läkare och expert.
Citera
2021-11-27, 11:09
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Här är korrekta rates för antal smittade i Storbritannien per 100,000 i grupperna vaccinerade (2 doser) respektive ovaccinerade.

Alla ålderskategorier:
Vaccinerade: 1,180
Ovaccinerade: 1,907

≥18 - ≤79:
Vaccinerade: 1,244
Ovaccinerade: 1,087

≥18:
Vaccinerade: 1,183
Ovaccinerade: 1,080

Den skillnad på 30% som du hänvisar till är i själva verket 9.1% och inget annat. Om man räknar alla ålderskategorier (vilket man naturligtvis skall göra) är det således 47% FLER ovaccinerade som blir smittade. Om man räknar som hasse3344 vill göra (18-79) så är det en skillnad på 13%.

Wow ett normalt inlägg från dig utan massa tjaffs bra jobbat.
Vi räknade med 79+ också tog du bort den gruppen? Om så vad får du med den gruppen?

Men dina siffror bevisar enligt mig att skyddseffekten mot infektion i den vuxna befolkningen är usel.
Citera
2021-11-27, 11:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
25% vaccinationsgrad och 14,1 miljoner vaccinerade är inte alls särskilt lågt.

Det går inte att vaccinera bort problemet med mutationer. Vaccinet funkar inte ens om du är immunsvag.

Det här kallas "dålig planering" och "bortförklaring". Man har en dålig plan. Och när planen misslyckas skyller man på den som inte följde planen.
Man kan vaccinera bort mutationer eller rättare sagt förhindra dem enkelt med tillräckligt hög vaccinationstäckning och bl.a. HAART-behandling av HIV-smittade. Som vi gör i Sverige. Vaccinerade även om de blir smittade har ett kortare sjukdomsförlopp. HIV-smittade under behandling skiljer sig inte nämnvärt från friska när det gäller COVID19.

Det är nog den absoluta största risken att låta smittan spridas fritt och att den till slut hamnar hos immunsvaga individer. Risken för det sistnämnda ökar betydligt med dålig sjukvård och brist på HAART-behandling.

UK-varianten från Kent uppstod när inte vacciner fanns. Vad jag har hört ska de ha en hög andel HIV-smittade och många eftersatta områden.
Senast redigerad av arbetet 2021-11-27 kl. 11:16.
Citera
2021-11-27, 11:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så du menar att vi hade en massa skräckinjagande mutationer som uppkom i lilla Sverige innan majoriteten av svenskarna var vaccinerade?

Du pratar strunt.
Var det den enda faktorn jag räknade in?

Jag trodde faktiskt att vi skulle se en svensk variant med tanke på smittspridningen vi haft. Tydligen kräver det att man har en hel del obehandlade HIV-smittade också.
Citera
2021-11-27, 11:18
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Wow ett normalt inlägg från dig utan massa tjaffs bra jobbat.
Vi räknade med 79+ också tog du bort den gruppen? Om så vad får du med den gruppen?

Men dina siffror bevisar enligt mig att skyddseffekten mot infektion i den vuxna befolkningen är usel.
I den tredje beräkningen är alla som är 18 eller äldre med (≥18).

Skyddseffekten mot infektion är sannolikt väldigt låg, det tror jag inte någon bestrider. Om någon sådan ens existerar.
Citera
2021-11-27, 11:23
Medlem
arbetets avatar
Jo, men det var väl väntat. Funkar inte vacciner funkar heller inte tidigare genomgången sjukdom:

StephenMills
@Stephengm99
Jinal Bhiman, principal medical scientist at National Institute for Communicable Diseases of South Africa, said that a key aspect of concern in South Africa… is that those who have already been infected by the delta variant appear to be getting reinfected with the new variant.
https://twitter.com/Stephengm99/status/1464451594729181184?s=20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in