2021-11-27, 05:19
Medlem
Mina tidigare grannar, ett par i 85-årsåldern sålde sin lägenhet och flyttade in i ett nyproducerat bostadsområde med hyresrätter. Det är kanske i den åldern man kommer på tur om man inte köat sedan man föddes?
Citera
2021-11-27, 05:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS
Jag tycker ni tänker fel, dessa 60åringar flyttar från någonstans, ofta ett hus som frigörs åt 20-30 åringar med familj. Det behovs rotation på bostadsmarknaden.
Ställde mina föräldrar i bostadskö i början av 90talet, när de inte orkade med huset så sålde de och flyttade in i en hyreslägenhet. Kan säga att de bodde billigare i huset så det var ingen ekonomisk vinst annat än att cash lossnade. Morsan bor numera kvar i hyreslägenheten själv med en hyra på 9k men hon har råd eftersom det lossnade pengar. Hade hon behövt köpa en lägenhet hade de nog inte flyttat för de bodde verkligen billigt i huset.

Det frigjorde ett stort hus som en barnfamilj kunde köpa och flytta in i. Win win!
Citera
2021-11-27, 06:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Kösystem är de mest orättvisa som finns. Vad är det som gör det rätt att den som stått 50 år i kö skall ha mer rätt till en lägenhet än den som stått 5 dagar i kö?

Finns ingen som helst "rättvisa" i sådana idiotsystem.

Det är väl just det som är rättvist? Att ingen ska kunna köpa sig förbi andra i kön. Att ingen ska kunna mygla till sig en lägenhet. Nu vet jag såklart att folk myglar till sig lägenheter. Och DET är orättvist.
Citera
2021-11-27, 06:17
Citat:
Kösystem är de mest orättvisa som finns. Vad är det som gör det rätt att den som stått 50 år i kö skall ha mer rätt till en lägenhet än den som stått 5 dagar i kö?

Kö är ett uråldrigt begrepp och menar att den som använt sin tid och pengar att stå i en kö längre än dig har rätten att komma fram fortare.

Väldigt rättvist för alla utom rättshaverister.

Är du en sån som skiter i busskön och tränger sig före också?
Citera
2021-11-27, 09:07
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vare sig Salem eller Hallstavik är Stockholm. Från Salem tar det 1 timme kollektivt till T centralen och från Hallstavik 1,5.
Jag har bott i Stockholm i 30 år. Södertälje och Norrtälje är definitivt Stockholm. Oavsett så fanns massor med bostäder att köpa i Stockholms län för under 2mkr på hemnet. 2mkr i lån ger en månadskostnad ränta på 1400 kr efter ränteavdrag. Har man inte råd med det får man bo i husvagn. Får man inte låna 2mkr med bostad som säkerhet från banken så får man bo i husvagn. Jag känner ingen harm över det. Det är inte en rättighet att få bo i Stockholm.
Citera
2021-11-27, 09:10
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Du missade att det är Stockholms bostadskö som diskuteras här?
Var i TS står det Stockholm?

Var i det du kommenterar länkar jag inte till Stockholm?

Var det du som trodde att jag inte visste var Rosengård ligger, fast jag bor 15 minuter därifrån?

Tjejer...
Citera
2021-11-27, 10:07
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:

Precis! Det vore betydligt rättvisare om vi tillämpade principen ”åt var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.”

Har jag bråttom till bussen och står i kö på Konsum är det självklart att jag ska ha företräde framför de som köat men inte har bråttom.
Citera
2021-11-27, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är väl just det som är rättvist? Att ingen ska kunna köpa sig förbi andra i kön. Att ingen ska kunna mygla till sig en lägenhet. Nu vet jag såklart att folk myglar till sig lägenheter. Och DET är orättvist.

Håller inte med. Är grymt orättvist att de som, utan ansträngning, bara ställt sig i en dum kö på flera år, automatiskt skall vara de som får tillgång till en subventionerad produkt som vi andra i samhället betalat för.

Finns inget som helst som påvisar att den som stått 50 år i kö, har mer rätt till en bostad än alla andra i samhället.
Citera
2021-11-27, 10:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Håller inte med. Är grymt orättvist att de som, utan ansträngning, bara ställt sig i en dum kö på flera år, automatiskt skall vara de som får tillgång till en subventionerad produkt som vi andra i samhället betalat för.

Finns inget som helst som påvisar att den som stått 50 år i kö, har mer rätt till en bostad än alla andra i samhället.

Rättvisan ligger i att de som tänkt till och bryr sig om sin framtida bostadssituation ställt sig i kön och kan sen, efter ett antal år, skörda frukterna av sitt smarta val.

Varför ska de som skiter i allt och hånat de som ställt sig i kön för 20 år sen helt plötsligt kunna kräva samma rätt som de som stått i kön?

Tycker du att det ska fungera på samma sätt utanför en korvkiosk? Om det står tio pers i kö ska jag kunna gå längst fram och beställa en tunnbrödsrulle för jag har ju lika mycket ”rätt” att bli mätt som alla andra?
Citera
2021-11-27, 10:22
Medlem
Citat:
Rättvisan ligger i att de som tänkt till och bryr sig om sin framtida bostadssituation ställt sig i kön och kan sen, efter ett antal år, skörda frukterna av sitt smarta val.

Varför ska de som skiter i allt och hånat de som ställt sig i kön för 20 år sen helt plötsligt kunna kräva samma rätt som de som stått i kön?

Tycker du att det ska fungera på samma sätt utanför en korvkiosk? Om det står tio pers i kö ska jag kunna gå längst fram och beställa en tunnbrödsrulle för jag har ju lika mycket ”rätt” att bli mätt som alla andra?

Kortsiktiga köer är tråkiga, men är nog tyvärr oundviklig ibland.

Skilj på;

A. Att köa kortsiktigt för att betala, köa i trafiken, etc.
B. Att köa långsiktigt för att tillskansa sig en av oss andra subventionerad produkt eller tjänst.
Citera
2021-11-27, 10:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Kortsiktiga köer är tråkiga, men är nog tyvärr oundviklig ibland.

Skilj på;

A. Att köa kortsiktigt för att betala, köa i trafiken, etc.
B. Att köa långsiktigt för att tillskansa sig en av oss andra subventionerad produkt eller tjänst.

Varför skilja på köer? En kö är en kö. Vissa köer är långa och vissa är korta. Vissa är ofrivilliga och andra är frivilliga. Det är rättvist om alla köar på samma villkor och den som står först i kön får priset. Det är orättvist om någon tränger sig i kön.
Citera
2021-11-27, 10:29
Medlem
Citat:
Varför skilja på köer? En kö är en kö. Vissa köer är långa och vissa är korta. Vissa är ofrivilliga och andra är frivilliga. Det är rättvist om alla köar på samma villkor och den som står först i kön får priset. Det är orättvist om någon tränger sig i kön.

Tja, du menar att alla system som innefattar köer är automagiskt rättvisa?

Kö till att stjäla en bil? Köa till en gruppvåldtäkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in