2021-11-27, 10:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Tja, du menar att alla system som innefattar köer är automagiskt rättvisa?

Kö till att stjäla en bil? Köa till en gruppvåldtäkt?

För de som står i kön är kön rättvis så länge ingen tränger sig. Vad kön leder till spelar ingen roll.
Citera
2021-11-27, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
För de som står i kön är kön rättvis så länge ingen tränger sig. Vad kön leder till spelar ingen roll.

Ahh. Bara man skapar köer över allt så blir samhället perfekt?

Även när man väntat i sin tur i en gruppvåldtäkt? Du har inte reflekterat att det är orättvist för våldtäktsoffret?

Har fö. inte sagt att det är rätt av någon att tränga sig. Bara att köer är i sig dåligt och negativt. De är nödvändigt ont i bland, men tillför i sig aldrig något gott eller positivt.

Eller du kanske gillar att köa?

Själv ogillar jag köer och köande.
Citera
2021-11-27, 10:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Även när man väntat i sin tur i en gruppvåldtäkt? Du har inte reflekterat att det är orättvist för våldtäktsoffret?

Har fö. inte sagt att det är rätt av någon att tränga sig. Bara att köer är i sig dåligt och negativt. De är nödvändigt ont i bland, men tillför i sig aldrig något gott eller positivt.

Du får gärna komma med ett bättre alternativ till köer. Jag är öppen för förslag. Men köer är per definition rättvisa (så länge ingen tränger sig) vad du än tycker.
Citera
2021-11-27, 10:54
Medlem
Citat:

Trollar du eller är du helt tappad?

Vad är det du försöker få sagt? Köer är dåliga om de som står i kön köar för att begå brott?

Därför är också bostadskön i Stockholm orättvis? Sluta knarka...
Citera
2021-11-27, 10:58
Medlem
Citat:
Du får gärna komma med ett bättre alternativ till köer. Jag är öppen för förslag. Men köer är per definition rättvisa (så länge ingen tränger sig) vad du än tycker.

Så istället för att som idag när vi köper bilar till marknadspriser så tycker du vi skall ge bort bilar gratis, eller kraftigt subventionera de, och sedan införa ett kösystem?

Man ställer sig i kö när man fått körkort vid 18 års ålder, och sedan när man är runt 60 så kan man hämta ut sin bil man köat efter i ca 40 års tid.

Varför ha intervjuer, CV och referenser när man söker jobb? Avskaffa hela processen och skapa en kö för att tillsätta alla tjänster. Gå inte på kompetens eller lämplighet. Den som köat längst till att bli doktor eller pilot får jobbet. Bra och rättvist.

Jobbigt med dejting? Skapa en kö för att få lämplig flickvän och fru. Låt inte folk bestämma detta naturligt.

Köer löser alla problem i samhället. Låt om oss införa köer till allt så blir samhället underbart!
Senast redigerad av mtflash 2021-11-27 kl. 11:00.
Citera
2021-11-27, 11:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Så istället för att som idag när vi köper bilar till marknadspriser så tycker du vi skall ge bort bilar gratis, eller kraftigt subventionera de, och sedan införa ett kösystem?

Man ställer sig i kö när man fått körkort vid 18 års ålder, och sedan när man är runt 60 så kan man hämta ut sin bil man köat efter i ca 40 års tid.

Varför ha intervjuer, CV och referenser när man söker jobb? Avskaffa hela processen och skapa en kö för att tillsätta alla tjänster. Gå inte på kompetens eller lämplighet. Den som köat längst till att bli doktor eller pilot får jobbet. Bra och rättvist.

Jobbigt med dejting? Skapa en kö för att få lämplig flickvän och fru. Låt inte folk bestämma detta naturligt.

Köer löser alla problem i samhället. Låt om oss införa köer till allt så blir samhället underbart!

Jag har inte talat om till VAD en viss kö leder. Det har jag ingen åsikt om. Det jag motsatte mig var din åsikt att en kö är ”orättvis”.
Citera
2021-11-27, 11:48
Medlem
15minFames avatar
Som Stockholmare står man i kön oavsett om man har bostad eller ej. Alltid bra med ett till alternativ om man skulle behöva det en dag.
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jag tycker man borde förlora sin plats i kön om man tackar nej till 3 lägenheter på raken. På så sätt finns ingen vits med att stå i kön om man faktiskt inte söker en lägenhet. Det är helt skruvat att kunna ställa sig i en bostadskö fast man inte söker en bostad. Jag har vänner och bekanta som står i bostadskö och samlar poäng fast de har villa, fru, barn och absolut inga planer på att flytta. Inte konstigt att kötiderna ser ut som de gör när det är en lång jävla låtsaskö som en bostadssökande måste ställa sig i.
Du tänker fel. Ingen påverkas av min kötid om jag inte klickar på intresseanmälan på ett boende. Bara då blir jag konkurrent.

Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Min grabb strulade och rökte på braja så pass mycket att han hamnade på något slags gruppboende inom tullar.. nu har han skött sig i ett år där och blev erbjuden försökslya i Fridhemsplan.. efter 1år strulfritt där får han kontraktet i sitt namn och slipper köa 40år...han är 20bast nu.
Det här är varför bostadsförmedligen har blivit sämre; Vänsterblivnas öppna gränser och alla invandrare och kriminella som går före i kön medans skötsamma får betala och vänta i flera år.
Citera
2021-11-27, 11:51
Medlem
Citat:
Jag har inte talat om till VAD en viss kö leder. Det har jag ingen åsikt om. Det jag motsatte mig var din åsikt att en kö är ”orättvis”.

Är det inte orättvist om det inte är den duktigaste och mest lämpade personen som blir läkare, utan att man inför en kö gällande vem som skall få jobbet?

Är det inte dumt och orättvist att behöva köa 40 år innan man får sin första personbil?

Jag ser ingen rättvisa i ett sådant kö-samhälle som du förespråkat.

Bara orättvisa.
Citera
2021-11-27, 11:55
Medlem
Hmm.. Tror jag har kötid sen 1989 eller nåt sånt Loggar jag in och söker en 2:a i innerstaden så ligger jag som Nr1 på båda.. Ja ja

Edit: på dom 2 som "Ploppar" upp

Edit igen: Sen vet jag väl inte om jag vill bo på Södermalm..

Edit 3: "Östramalmen" låter bättre.. =)
Senast redigerad av Tjonk 2021-11-27 kl. 12:07.
Citera
2021-11-27, 11:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Är det inte orättvist om det inte är den duktigaste och mest lämpade personen som blir läkare, utan att man inför en kö gällande vem som skall få jobbet?

Är det inte dumt och orättvist att behöva köa 40 år innan man får sin första personbil?

Jag ser ingen rättvisa i ett sådant kö-samhälle som du förespråkat.

Bara orättvisa.

Jag förespråkar ingenting. Jag påstår bara att en kö, per definition, är rättvis för de som står i den så länge ingen tränger sig.
Citera
2021-11-27, 11:57
Medlem
Citat:
Jag förespråkar ingenting. Jag påstår bara att en kö, per definition, är rättvis för de som står i den så länge ingen tränger sig.

Jag har inte förespråkat att man skall tränga sig i en kö, eller rättfärdigat det.

Jag påstår att den typen av köer som du förespråkar leder till ett väldigt orättvist, ineffektivt och enormt dåligt samhälle.
Senast redigerad av mtflash 2021-11-27 kl. 11:59.
Citera
2021-11-27, 12:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag har inte förespråkat att man skall tränga sig i en kö, eller rättfärdigat det.

Jag påstår att den typen av köer som du förespråkar leder till ett väldigt orättvist, ineffektivt och enormt dåligt samhälle.

Stockholms stads bostadskö som tråden handlar om är ett rättvist system för hyresrätter. Den som har stått längst i kön får lägenheten. Superenkelt och superrättvist.

Sen är det mycket möjligt att detta system suger pung. Men det är en annan diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in