2021-11-27, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ncogn1to
God morgon!

Har det kommit några rapporter ännu om den nya variationens potents, om folk faller som furor eller om mortaliteten väntas ligga kvar på ungefär samma nivå?
Hehe, nej tror inte några sådana studier dykt upp, inte vad jag sett. Men jag gissar att den nya grekiska bokstaven har något lägre IFR (sannolikhetsmässigt borde det vara så). Dock har en väldigt stor andel av världens befolkning åtminstone partiell immunitet som kanske ökar, kanske minskar just nu (därutöver varierar, geografiskt och med tiden, det hysteriska testandet och räknandet av antalet som öppnar pärleporten med c19). Så det blir lite att jämför päron med äpplen att ställa alla möjliga varianter av mutationer mot varandra...

Men tids nog kommer säkert en grekisk bokstavsvariant av covid dyka upp då vi tar klivet att likställa c19 med lindrig "bonnaförkylning" (istället för likställa med influensa, vilket är dagens situation). Tills dess kan rubrikmakarna på aftonhorna etc rida på guldvågen och fånga enkla "klick" genom att fortsätta skrämma upp en hel del hysteriker runt om i världen .
Senast redigerad av jerka11 2021-11-27 kl. 08:04.
Citera
2021-11-27, 07:59
Medlem
Läste igår kväll någonstans om hur och var de nya bekräftade fallen av den nya hade skett, hittar inte den artikeln, någon som läst densamma får gärna länka.

Det som slog mig var bl.a. Hong Kong fallet som testat negativt vid återresan till Hong Kong men sedan 2 dagar senare testat positivt på denna, hur många sekvenserar man i Hong Kong, är det automatiskt karantän för inresande dit, tror det stod att denna person satt i karantän när det positiva testet togs.

Sedan var det en kvinna som det stod bl.a. turkiet och ett land till, tror inte det var i Afrika, suck jag minns inte.

Snälla säg att någon läst detsamma och kan länka
Citera
2021-11-27, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Ja vilket är helt sjukt. Om det tar ca 3 mån för Pfizer att ge Sverige vaccin som täcker Omrikon så är det ju bara att stänga ner i 3 mån. Det klarar vi för att bespara onödiga dödsfall och sjukvården.

På universitetet och skolor nu går folk dit sjuka för att inte missa något?!

Vi gräver vår egen grav. Men så länge ingen dör inom närmsta familjen är det lugnt eller?!….
3 månader att börja leverera. Sen tar det väl minst 6 månader till att få tillräckligt levererat och vaccinera folk.

Sen kommer en ny variant med samma problem. Repeat.

ZERO lösning.
Citera
2021-11-27, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Ja vilket är helt sjukt. Om det tar ca 3 mån för Pfizer att ge Sverige vaccin som täcker Omrikon så är det ju bara att stänga ner i 3 mån. Det klarar vi för att bespara onödiga dödsfall och sjukvården.

På universitetet och skolor nu går folk dit sjuka för att inte missa något?!

Vi gräver vår egen grav. Men så länge ingen dör inom närmsta familjen är det lugnt eller?!….
Det är ju knappt någon som dör som inte redan var svårt sjuk eller tokfet folk dör generellt med viruset, inte av det!. Omikron är bara skrämselpropaganda.
Citera
2021-11-27, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Senaste Dr John om O mutationen.

Beta hade 3 mutationer på spiken
Delta hade 8 mutationer på spiken
omicron har 32 mutationer på spiken.

Så rejält mycket fler ändringar som kan påverka vaccinerna. Pfizer säger de tar upp till 2 veckor för att verifiera om deras vaccin funkar.

Teori att Hiv personer med nedsatt immunförsvar odlar mutationer mer effektivt än andra.

https://youtu.be/oxlYyZ08cEg
Ska det bli HIV-pass nu och stopp för organtransplantationer?

Jag tycker världen borde tagga ner lite med scapegoating av små grupper. Att virus muterar är helt enligt förväntan.

Det här kan ha gått till på andra sätt. Till exempel att djur varit mellanvärd. Kom ihåg mink-gate i Danmark. Och hur det gick med minkarna.
Citera
2021-11-27, 08:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Du missförstår varför "mutationer" uppstår. Virus muterar hela tiden helt oavsett vilken värd som har viruset. De allra flesta är inte livskraftiga eftersom de sprider sig sämre än det för tillfället dominerande viruset. Detta är ett ständigt "trial-and-error". Är det en population som har ett visst skydd, antingen via naturlig immunitet eller vaccin, så kommer de mutationer som bäst går förbi detta selekteras. Viruset försöker hela tiden hitta det bästa sättet att spridas i den population som för tillfället gäller.
Jag har inte missförstått något. Det är du som inte räknar in tidsfaktorn. Viruset måste få tid på sig hos värden för att en livskraftig mutation ska uppstå. De flesta mutationer är skadliga för viruset som hos andra varelser. Det uppstår alltid s.k. escape mutants med tiden hos värden. De är nästan alltid inte livskraftiga och kämpas ner de också av immunförsvaret till slut. Det finns också något speciellt med SCoV2. P.g.a. storleken har det en inbyggd korrekturläsarfunktion som håller koll på kopiorna. Annars skulle det mutera sönder då RNA-virus är väldigt instabila. Detta faktum har gjort att man tidigare inte trodde SCoV2 skulle mutera så snabbt som det har gjort. Det utgör också ett problem för antivirala.

Att det trots detta uppstått mutationer som nu denna omfattande och uppenbarligen livskraftiga är resultatet av den enorma spridning COVID19 fått och att viruset fått tid på sig hos en individ med immunbristsjukdom som HIV.

Risken hade således minimerats med omfattande vaccineringar och HAART-behandling av de HIV-sjuka.

Så bland alla misslyckanden som framförallt väst har gjort sig skyldiga till så kan vi lägga till detta. Vi hade kunnat undvika detta genom att hjälpa tredje världen med kampen mot COVID19 och ta i med hårdhandskarna mot alla foliehattar med sina ivermectin/hydroxiklorokin-fantasier och anti-vaxxande.
Citera
2021-11-27, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag ser lite annorlunda på saken. Jag vet så många som varit svårt sjuka i covid19. Flera har fått skador som över 1 år senare ännu inte är läkta, eller borta på något sätt. Covid19 är inte som andra virus, någon förkylning eller influensa som vissa vill få det till.
Jo det är som en förkylning eller influensa eller inte ens det för många. Även de kan leda till långtidsbesvär. Du känner säkert många, jag känner nog minst lika många som dig och har inte alls samma erfarenhet. Inte många jag känner har haft svår sjukdom utan mest mild eller ingen alls. En person jag kände har dött med corona men han var 88 år och hade haft svår sjukdom i nästan tio år innan.
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-11-27 kl. 08:34.
Citera
2021-11-27, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har inte missförstått något. Det är du som inte räknar in tidsfaktorn. Viruset måste få tid på sig hos värden för att en livskraftig mutation ska uppstå. De flesta mutationer är skadliga för viruset som hos andra varelser. Det uppstår alltid s.k. escape mutants med tiden hos värden. De är nästan alltid inte livskraftiga och kämpas ner de också av immunförsvaret till slut. Det finns också något speciellt med SCoV2. P.g.a. storleken har det en inbyggd korrekturläsarfunktion som håller koll på kopiorna. Annars skulle det mutera sönder då RNA-virus är väldigt instabila. Detta faktum har gjort att man tidigare inte trodde SCoV2 skulle mutera så snabbt som det har gjort. Det utgör också ett problem för antivirala.

Att det trots detta uppstått mutationer som nu denna omfattande och uppenbarligen livskraftiga är resultatet av den enorma spridning COVID19 fått och att viruset fått tid på sig hos en individ med immunbristsjukdom som HIV.

Risken hade således minimerats med omfattande vaccineringar och HAART-behandling av de HIV-sjuka.

Så bland alla misslyckanden som framförallt väst har gjort sig skyldiga till så kan vi lägga till detta. Vi hade kunnat undvika detta genom att hjälpa tredje världen med kampen mot COVID19 och ta i med hårdhandskarna mot alla foliehattar med sina ivermectin/hydroxiklorokin-fantasier och anti-vaxxande.

Det handlar om gradskillnader som inte gör någon skillnad i långa loppet. Speciellt i fallet med dagens covid-vaccin där vaccinerade blir infekterade och smitttar. Möjligen blir tiden de är smittsamma något kortare och möjligen har de något lägre virusnivåer men om det tar tre månader istället för två för en ny livskraftig mutation att dyka upp gör ingen direkt skillnad.
Citera
2021-11-27, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Senaste Dr John om O mutationen.

Beta hade 3 mutationer på spiken
Delta hade 8 mutationer på spiken
omicron har 32 mutationer på spiken.

Så rejält mycket fler ändringar som kan påverka vaccinerna. Pfizer säger de tar upp till 2 veckor för att verifiera om deras vaccin funkar.

Teori att Hiv personer med nedsatt immunförsvar odlar mutationer mer effektivt än andra.

https://youtu.be/oxlYyZ08cEg

2 veckor för att testa ett vaccin? Låter alldeles för länge, 1 vecka max säger jag
Citera
2021-11-27, 08:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ska det bli HIV-pass nu och stopp för organtransplantationer?

Jag tycker världen borde tagga ner lite med scapegoating av små grupper. Att virus muterar är helt enligt förväntan.

Det här kan ha gått till på andra sätt. Till exempel att djur varit mellanvärd. Kom ihåg mink-gate i Danmark. Och hur det gick med minkarna.

Läkare har varnat för det ända sedan förra året men tystas ner av flocken och idioter i makten.
Citera
2021-11-27, 08:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Läkare har varnat för det ända sedan förra året men tystas ner av flocken och idioter i makten.

Är inte det det här jag har sagt hela tiden? Starkare mutationer kommer som kommer att kräva starkare vaccin med kraftigare bi-effekter.

Jo men det är det ju, i flera månader har jag sagt det.

Vad har flocken sagt? "Skitsnack". Och nu hör man de grinandes.
Citera
2021-11-27, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Läkrae? De flesta av dom vet eller kan ju nästan ingenting om virus! Du menar kanske forskare och vetenskapsmän? De som sprider panik för att få ökade forskningsanslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in