2021-11-27, 03:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Inte alls, tänk efter lite.

1. Vi har redan haft en enorm smittspridning i fjol.

2. Många är nyvaccinerade.

3. Vi har inte sett en ökning på samma sätt som nere i Europa.

Vad talar för panik-lockdown?

De flesta som varit smittade var det för över 1 år sedan. Då har man sannolikt inte så god immunitet, speciellt inte mot mutationer. Vaccinets effekt tycks vara cirka 5-6 månader. Det faktum att vi inte haft någon större våg nu kan tala för att den kommer sen. 3e sprutan går trögt och osäkert ens om den hjälper mot nya HIV-mutationen.
Citera
2021-11-27, 03:43
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Inte alls, tänk efter lite.

1. Vi har redan haft en enorm smittspridning i fjol.

2. Många är nyvaccinerade.

3. Vi har inte sett en ökning på samma sätt som nere i Europa.

Vad talar för panik-lockdown?

Jag är förvånad över att det finns överlevande som kan skriva i den här tråden efter snart 2 år, gud hjälpe oss.
Citera
2021-11-27, 03:52
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De flesta som varit smittade var det för över 1 år sedan. Då har man sannolikt inte så god immunitet, speciellt inte mot mutationer. Vaccinets effekt tycks vara cirka 5-6 månader. Det faktum att vi inte haft någon större våg nu kan tala för att den kommer sen. 3e sprutan går trögt och osäkert ens om den hjälper mot nya HIV-mutationen.
Den nya mutationen verkar lindrig. Kanske kan den vara vår räddning om vi har tur.
Vaccinen funkar nog längre än ett halvår, och naturlig immunitet minst ett år. Tror nog det bästa är att kontinuerligt utsätta sig för smitta när man väl har ett grundskydd.
Citera
2021-11-27, 04:01
Medlem
Citat:
Vaccinen funkar nog längre än ett halvår, och naturlig immunitet minst ett år.

För mig går det inte ihop om det är mest oskyddade som viruset muterar mer hos. Min intuition säger att det är typ knapp skillnad så länge det gäller ett samma virus.
Citera
2021-11-27, 04:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manederi
För mig går det inte ihop om det är mest oskyddade som viruset muterar mer hos. Min intuition säger att det är typ knapp skillnad så länge det gäller ett samma virus.
Virus muterar alltid, oavsett om de som bär dem har tagit diverse sprutor eller ej.
Citera
2021-11-27, 04:09
Medlem
[quote=Manederi|78075925]
Citat:
Virus muterar alltid, oavsett om de som bär dem har tagit diverse sprutor eller ej.

Det är dock få som får fäste och tar övertag. Om alla från början hade immunitet då hade det varit svårt för viruset att "göra" något. Enkel logik och vetenskap.
Citera
2021-11-27, 04:12
Moderator
Mr.Woodss avatar
[quote=Manederi|78075947]
Citat:
Ursprungligen postat av Manederi

Det är dock få som får fäste och tar övertag. Om alla från början hade immunitet då hade det varit svårt för viruset att "göra" något. Enkel logik och vetenskap.
Vi får se. Jag tror vi klarat oss igenom det värsta, redan i fjol faktiskt.
Citera
2021-11-27, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, du kan inte alls räkna. Du höftade till en siffra som inte bara var ordentligt fel (16.8%) från början men lika kunde varit ÄNNU mer fel om du haft otur. Och allt detta för att du inte vet hur man räknar.

Jag frågade i vänlig ton från början om det var siffror som du hittat på själv, men då påstod du att siffrorna stod i dokumentet. Det gjorde de INTE, och du hittade helt enkelt på ett sätt att räkna som inte var korrekt.

Jag har nu förklarat för dig exakt VARFÖR man inte kan räkna som du gör. Jag har förklarat HUR man skall räkna och jag har dessutom givit dig korrekt grunddata (som du garanterat inte varit kapabel att räkna fram själv), och dessutom visat dig hur man räknar fram det med en dividend divisor quotient formel.

Värsågod, får man väl säga.

Presentera siffror per 100 000 för åldersgrupperna 0-29 år ovaccinerad vs ovaccinerad där inga riskgrupper ingår och där man tagit hänsyn till D-vitamin och allmänt god hälsostatus. Då kan vi se skillnaden på unga, friska etc.

Du är ju matteproffs, så detta bör du kunna göra i ett nafs. Kör igång så väntar vi
Citera
2021-11-27, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Fy fan vilken idiot du är!
Jävla cherrypicker!

Skillnaden är alltså 4 dödsfall på 22.000 i varje grupp..

”The FDA report, however, revealed a larger number of deaths by all causes in both groups, with 17 deaths among the control group and 21 in the vaccinated cohort.”

Du glömde denna raden.

”The relative difference in all-cause deaths between the two cohorts amounts to 23.5%, though the absolute number of deaths was small – 38 total for all participants in the trial.”

Detta är också intressent för er jävla mongoloider..

”The total number of serious adverse events reported among the placebo and vaccine group were comparable, with 103 events reported among the vaccine group and 117 among the control group, though a break-down and comparison of serious adverse events was not provided.”

Alltså, antalet anmälda ALLVARLIGA biverkningar var alltså nästan 20% högre i gruppen som fick placebo än i gruppen som fick vaccin..
Hur skall ni twista den faktan?

Haha, vad är det för hyperpartiskt inlägg du skriver. Varför avrundar du uppåt med ett relativt mått?

Varför presenterar du enbart absoluta skillnader när det favoriserar dig och inte annars?

20 % = relativ skillnad i incidens.

4/20 000 = absoluta differens mellan experiment och placebogruppen.

Är du lika oärlig som läkemedelsbolagen? Verkar så.

Nästan ingen får postcovid och blir långtidssjukskriven. Allvarliga biverkningar är extremt sällsynt.
Senast redigerad av Lukas17 2021-11-27 kl. 05:55.
Citera
2021-11-27, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Är det bara jag som tycker att det hela börjar bli lite genomskinligt nu? Jag bor normalt sätt inte i sverige utan är här ofrivillgt just nu på grund av att det är svårt att resa in i landet.. detta betyder att jag lägger otroligt mycket tid på att läsa om allt detta då jag försöker hitta någon öppning så att jag kan vara tillsammans med min tjej som jag älskar.

Allt känns lite väl organiserat för att det skulle kunna vara slumpen,Alla länder agerar lika dant hela tiden följer varandra. Först är swizz ute med att dom ska införa tvångsvaccinering sen kommer alla andra dagen efteråt för att försöker normalisera det hela.. Det var föga förvånande att en mutation skulle komma ut igår, Nämnde dom inte att det kommer komma en snart förra veckan? Nu har den kommit som ett brev på posten. innan man har tagit 3e sprutan så nämner man 4e för att få det att sjunka in i våra huvuden och låter oss acceptera läget.

Man borde ta och glo på typ equilibrium och reflektera över hur sjukt det här är. Man springer runt och är rädd för någonting som man inte ens hade vetat om , om ingen hade skrivit om skiten.

Fö känns det jävligt jobbigt att man har blivit tvingad att vaccinera sig bara för att man ska kunna flyga hem och vara med sin familj. har varit skeptisk mot hela vaccingrejen från dag 1 , jag tror helt ärligt inte att människor i höga positioner blir vaccinerade, Jag har själv varit med att smuggla ut ministrar ur karantänhotell i mitt hemland första året under pandemin. Fanns inte en enda av dom som ville sitta i någon slags karantän och dom betalade mycket för att komma ut direkt. dock förespråkade samma personer socal distancing och allt vad det innebär.

Hur man än vrider och vänder på det så är detta inget att vara rädd för, t o m Norge klassificerar detta numera som en influensa.

Ja, tänk att ta ett vaccin som ung o frisk, få kanske ett 3-4 % högre skydd jämfört med en ovaccinerad över en period på 6 månader - 1 år, där effekten sedan avtar hårt av allt att döma och där du ombeds att fylla på med vaccin, detta mot ett virus som har skonat 99,99 % av alla ungdomar i stort sätt och där 85 % av alla de som avlider tillhör minst en eller flera sjukdomgrupper och där postcovid + långtidssjukskrivning drabbar knappt någon, fler än 99,5 % klarar sig ifrån det om man tittar på utdrag ifrån patientregister.

Situationen är helt och hållet patetisk.

Men folk får gärna fortsätta ta sina sprutor. De är perfekta getter. Gör allt som deras herde ber dem att göra.

Kollektivt ansvar säger de duktiga getterna, men är de konsekventa i andra avseenden? Nej, givetvis inte.
Senast redigerad av Lukas17 2021-11-27 kl. 06:30.
Citera
2021-11-27, 06:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Den nya mutationen verkar lindrig. Kanske kan den vara vår räddning om vi har tur.
Vaccinen funkar nog längre än ett halvår, och naturlig immunitet minst ett år. Tror nog det bästa är att kontinuerligt utsätta sig för smitta när man väl har ett grundskydd.

Tycker data från andra länder talar emot din teori. Länder som likt Sverige haft en omfattande smittspridning och hög vaccinationtäckning har efter det upplevt svår fjärde våg.
Citera
2021-11-27, 06:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Senaste Dr John om O mutationen.

Beta hade 3 mutationer på spiken
Delta hade 8 mutationer på spiken
omicron har 32 mutationer på spiken.

Så rejält mycket fler ändringar som kan påverka vaccinerna. Pfizer säger de tar upp till 2 veckor för att verifiera om deras vaccin funkar.

Teori att Hiv personer med nedsatt immunförsvar odlar mutationer mer effektivt än andra.

https://youtu.be/oxlYyZ08cEg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in