2021-11-25, 09:33
Medlem
Katzyns avatar
Ja du TS, vilken hemsk sits. Tycker du har fått ganska många dåliga råd här och en del råd som kanske varit bra till någon med en partner med viss överviktsproblematik men inte av det slag din fru verkar ha.

Jag tycker inte det verkar som att det största problemet här är att din fru är tjock, utan som du själv skriver, att din fru håller på att äta ihjäl sig, vilket ju inte riktigt är samma sak. 100 kg till 160 cm är givetvis inte bra, men hade vikten legat stabilt där hade det ändå funnits ett liv att leva. Finns trots allt många som är så pass tjocka som ändå har hyggliga liv. Då är det ju mycket mer uppseendeväckande och allvarligt att hon gått upp typ 10 kg om året de senaste åren, fortsätter hon på det sättet kommer hon ju bokstavligen ta livet av sig inom inte allt för många år, medan era barn fortfarande är små. Så för mig verkar det största problemet vara att dina barn riskerar att förlora sin mamma inom några år, och att dina barn har en mamma som på något plan antagligen vill dö.

Om du skiljer dig eller inte är väl egentligen inte ens det avgörande här, det är ju frågan om dina barn ska få ha kvar sin mamma i livet. Men med det sagt så vet jag inte om det finns så mycket du kan göra för henne, kanske vore det bästa faktiskt en skilsmässa. En del människor tycks inte riktigt bli vuxna, hon hade sina föräldrar och sen hade hon dig som tagit ansvar för henne och kanske har hon aldrig riktigt landat i att hennes liv är hennes eget ansvar och ingen annans. Kanske skulle hon kunna få någon sorts insikter kring det som vänder skutan om du lämnar henne.

Det är ju i alla fall tydligt att det du gjort hittills inte har funkat så alla råd om att dra ut henne på promenader, handla grönsaker och sköta vårdkontakter kan du med gott samvete spola ner tycker jag. Jag tycker nog inte heller att du bara kan stanna där du är och låta henne äta ihjäl sig för att barnen ska slippa drama. Hon har inte fem år på det sättet hon håller på.

Andra strategier kan väl vara att skita helt i vikten och överösa henne med komplimanger och kärlek i enlighet med tanken på att det är bristen på det hon tröstäter över, alternativt att riktigt låta det ta hus i helvete och välja att inte vara peppande och stöttande utan skälla ut henne ordentligt. Får hon tillräckligt med egentid? Om det är återhämtning som saknas kan det ju bli så att man trycker i sig sött för att överleva dagen. Ett annat förslag är att du tar en "paus" typ säger att du allvarligt funderar på skilsmässa, ta ungarna och res bort en månad. Kanske hinner hon då få de insikter en riktig skilsmässa skulle ha gett utan att ni faktiskt måste skiljas.
Senast redigerad av Katzyn 2021-11-25 kl. 09:35.
Citera
2021-11-25, 18:44
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapspartiet
https://www.vbu-se.se/sv-SE/v%C3%A5rt-arbete/statistik/v%C3%A5rdnad-33538130
Statistik - Vårdnad
Jo men då måste modern göra något riktigt dåligt typ missbruka eller misshandla sina barn för att hon inte längre ska få behålla vårdnaden. Det är inte så lätt att bara få ensam vårdnad sådär

Tror knappast att en tjock kvinna speciellt i dagens Sverige blir av med vårdnaden för hon äter för mycket
Senast redigerad av Allcopsarebastards 2021-11-25 kl. 18:46.
Citera
2021-11-26, 13:42
Medlem
08-55331000s avatar
Att väcka sin frus kärlek till sig själv och sin hälsosamma kropp, det är en intressant frågeställning som kan ha en massa svar, vilka tål att fundera över.
Citat:
Ursprungligen postat av cutcut1337
Elvanse är en bra direktverkande medicin när det kommer till ätstörningar hos personer med kraftig övervikt.
Dessvärre skrivs den endast ut till människor med adhd/ADD vilket är lite synd då det är en riktigt bra medicin när det kommer till oxhunger(bulimi).
Elvanse tar i princip bort alla hungerkänslor för min del även vid riktigt lågdos som 30mg i 16+ timmar vilket gör att man inte känner något som helst sug efter att stoppa någonting i munnen överhuvudtaget, man till och med drar sig från att äta.
Sen ger det även en liten kick så att man enkelt tar sig ur sängen och gör något.
(Utan medicinen kan jag äta hur mycket som helst utan att känna mättnad, med medicinen kan jag vattenfasta en hel vecka utan att känna hunger eller sug men det är Inget att rekommendera till någon med diabetes givetvis)
Nu har din fru garanterat inte adhd/ADD även om det ofta går hand i hand med taskig impulskontroll, obefintlig motivation, depression och ätstörningar och kan därav ha svårt att få tag på medicinen men går nog att få tag på andra sätt - det är värt ett försök...

Hoppas hon finner motivationen tillslut.

Elvanse är den mest psykoaktiva enantioneren av Amfetamin med en liten lysinmolekyl fäst på sig. Dexamfetamin kan vara bra och är en klassiker vid behandling av vissa ätstörningar men efter en tid inträder minskningar av effekten. Något som kanske kan vara värt att nämna.
Ett matberoende som lett fram till flera följdsjukdomar och riskerar än mer är att ta på stort allvar, men den mest hållbara metoden är nog att få bort matKICKsBeroendet. även om det är djupt och sitter svårt till.
Vid ADHD och ADD kan Amfetamin skapa en ökning av Oberoende och minska risken för beroende. Men detta förefaller inte gälla vid ätstörningar även om en positiv effekt kan ses kortsiktigt.
http://www.adhdcenter.n.nu/elvanse Den verksamma substansen blir verksam som amfetamin http://www.adhdcenter.n.nu/attentin Inget jag rekomenderar utifrån vad som skrivits.
Citera
2021-11-26, 15:28
Medlem
hannybannys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oralzink
Låter som ett ganska bra skarvande. Forskning visar att det i de flesta fallen är bättre att hålla ihop.
Jaså, då kanske du kan länka till den forskning som finns där det framkommer att det ibland är bättre att föräldrar med en dålig relation bor ihop för barnens skull?
Citera
2021-11-26, 18:37
Medlem
08-55331000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Hon äter piller sen innan vi träffades. Hon har försökt sluta men då har det gått riktigt snett.

Vilka piller äter hon och vilken betydelse har dessa?
Vad har du gjort för att komma tillrätta med problemet hitintills som gett resultat och vad står härnäst på din lista?
Hur ser dina tankar ut efter all denna feedback du fått här i tråden?
Citera
2021-11-26, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08-55331000
Vilka piller äter hon och vilken betydelse har dessa?
Vad har du gjort för att komma tillrätta med problemet hitintills som gett resultat och vad står härnäst på din lista?
Hur ser dina tankar ut efter all denna feedback du fått här i tråden?

Känslan just nu är att jag inte orkar mer än att ta en dag i taget. Jag kan inte lösa hennes problem ändå. Hon har haft problem med sitt ätande och mående sen tonåren men har väl lyckats hålla det någorlunda i schack tills de senaste 5 åren.

Jag har jättemycket att göra på jobbet och allt känns väldigt tidspressat. Har ingen tid till nånting känns det som.

Så här är det också. Jag är på dagis och lämnar/hämtar 7 ggr i veckan. Min fru hämtar en dag i veckan. Sen är hon ledig en dag i veckan. Samma dag som vi har städhjälp. Alltid lika fascinerande att höra om hennes gnäll över hur jobbigt det är att hålla sig undan när de städar...
Citera
2021-11-26, 20:49
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ja nu ligger hon framför tv:n och snarkar igen. Högt! Vägrar gå och lägga sig i sängen eftersom hon vet att det retar mig att hon ligger här och snarkar. Säger jag åt henne på skarpen så blir hon skitsur.

Jag var nog inte helt ärlig. Den här människan hon är nu älskar jag inte. Tvärtom nästan. Hon är så sur och avig. Räcker med att jag tittar på henne när hon trycker i sig ännu en macka för att hon ska explodera. Och mackor det äter hon.

Men det är alltid något. Nu vill jag inte förstöra julen med en skilsmässa.

Men nä, det här är inte roligt. Fattar inte att hon vill leva såhär. Alltid dödstrött.

TS, du framstår inte som en empatisk person, alls. Ändå spelar du hjälte i denna tråd och blir struken medhårs trots att du inte älskar din fru, "tvärtom nästan" säger det mesta. Sanningen är att du är rädd att förlora bekvämligheter om du skiljer dig (vänner och hus). Inser du inte att dina barn lider av hur du ser ner på, och föraktar, deras mamma, men väljer att stanna för din bekvämlighets skull? Du kan inte dölja det, barnen vet och förstår.

Edit: Att du tittar på henne när hon trycker i sig en macka ... HUR tittar du? Med kärlek? Skulle inte tro det. Klart hon exploderar.
Senast redigerad av Passepartout 2021-11-26 kl. 20:53.
Citera
2021-11-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
TS, du framstår inte som en empatisk person, alls. Ändå spelar du hjälte i denna tråd och blir struken medhårs trots att du inte älskar din fru, "tvärtom nästan" säger det mesta. Sanningen är att du är rädd att förlora bekvämligheter om du skiljer dig (vänner och hus). Inser du inte att dina barn lider av hur du ser ner på, och föraktar, deras mamma, men väljer att stanna för din bekvämlighets skull? Du kan inte dölja det, barnen vet och förstår.

Edit: Att du tittar på henne när hon trycker i sig en macka ... HUR tittar du? Med kärlek? Skulle inte tro det. Klart hon exploderar.

Jag försöker att inte titta alls.

Klart jag är rädd. Varför skulle jag inte vara det? Har inga syskon, åldrande föräldrar, dåligt med _egna_ vänner. de flesta vi umgås med är ju andra par...
Citera
2021-11-26, 21:33
Medlem
08-55331000s avatar
Citat:
Känslan just nu är att jag inte orkar mer än att ta en dag i taget. Jag kan inte lösa hennes problem ändå. Hon har haft problem med sitt ätande och mående sen tonåren men har väl lyckats hålla det någorlunda i schack tills de senaste 5 åren.

Jag har jättemycket att göra på jobbet och allt känns väldigt tidspressat. Har ingen tid till nånting känns det som.

Så här är det också. Jag är på dagis och lämnar/hämtar 7 ggr i veckan. Min fru hämtar en dag i veckan. Sen är hon ledig en dag i veckan. Samma dag som vi har städhjälp. Alltid lika fascinerande att höra om hennes gnäll över hur jobbigt det är att hålla sig undan när de städar...
Ok. vilka piller äter hon/vilken medicinering har hon och vilken betydelse har detta?
Citera
2021-11-26, 23:38
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Jag försöker att inte titta alls.

Klart jag är rädd. Varför skulle jag inte vara det? Har inga syskon, åldrande föräldrar, dåligt med _egna_ vänner. de flesta vi umgås med är ju andra par...

Ja det stämmer väl in på det som sägs i videon jag länkade till.

Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Om hon mot förmodan går ned i vikt kommer hon lämna dig, vill du veta varför får du lyssna på detta: https://www.youtube.com/watch?v=YsNEeNXvSnU
Citera
2021-11-26, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Ja det stämmer väl in på det som sägs i videon jag länkade till.

Förlåt men den där videon är bara empatilöst skrävlande av en "man" som ser sin fru som nån slags sexdocka och pratar om henne på ett avhumaniserande sätt.
Citera
2021-11-26, 23:57
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Förlåt men den där videon är bara empatilöst skrävlande av en "man" som ser sin fru som nån slags sexdocka och pratar om henne på ett avhumaniserande sätt.

Den är också sann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in