2021-11-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad tillför du diskussionen genom att säga "so what" att viruset kan orsaka permanenta skador samtidigt som du jämrar dig för vaccinets högst hypotetiska skadeverkningar?

Du får det att låta som att skadeverkningar är något unikt. Hela livet är en enda lång skadeverkning.

När jämrade jag mig över vaccinens skadeverkningar?
Citera
2021-11-26, 20:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderar lite kring hur farlig den nya mutationen egentligen är. Ingen rök utan eld, eller är det bara falskt larm?

Vad händer om dagens vaccin skulle visa sig inte hjälpa ett dyft mot afrika-mutationen? Börjar vi om i pandemin då? Hur snabbt kan vaccintillverkarna ändra vaccinet och hur snabbt kan man få ut det till världens befolkning?

Pfizer säger att det kommer att ta ca 100 dagar att få fram det:

https://nyheder.tv2.dk/2021-11-26-seneste-nyt-om-coronavirus

Pfizer kan være klar med vaccine mod ny variant om 100 dage
Hvis nødvendigt kan Pfizer/BioNTech være klar med en opdateret version af coronavaccinen, der beskytter mod den nye sydafrikanske variant Omicron. Det skriver The Guardian.

Pfizer/BioNTech er allerede nu i gang med at undersøge, om vaccinen er effektiv mod den nye variant. Det vil man være klogere på om cirka 14 dage, oplyser selskabet.

Også andre virksomheder eksempelvis Johnson&Johnson er netop nu ved at teste, om vaccinen virker mod Omicron.
Citera
2021-11-26, 20:56
Medlem
Kommer detta vara dödsstöten för alla andra vaccintillverkare förutom Pfizer och Moderna?
Finns inget val sen att välja ett mer klassiskt vaccin för att få titta på bio.
Eller tror någon att något annat kommer finnas att tillgå framöver?
Citera
2021-11-26, 20:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Du får det att låta som att skadeverkningar är något unikt. Hela livet är en enda lång skadeverkning.

När jämrade jag mig över vaccinens skadeverkningar?

Bra att du inte läser diskussionen du ger dig in i och grattis för att missförstå poängen.
Citera
2021-11-26, 21:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du må var bara störd eller idiot men detta är ett forum för diskussioner.

Jag vet massor om den
Det är ett virus
Den tillhör coronavirus
Ursprung Sydafrika
Nu namngiven Omicron av WHO
Enligt uppgift ca 5 gånger så smittsam som tidigare varianter
Forskarna vet troligen mer än vad de går ut med för att undvika panik
Du kommer troligen få njuta av den då du är antivaxxer. haha

5ggr mer smittsam?
Vart finns info om detta?
Citera
2021-11-26, 21:03
Medlem
Citat:
Bra att du inte läser diskussionen du ger dig in i och grattis för att missförstå poängen.
Skadeverkningar av covid är inget skäl till varken oro, vaccin eller restriktioner.
Citera
2021-11-26, 21:30
Medlem
Den nya mutationen verkar vara så mycket mer smittsam att Tegnell och Giesecke kanske äntligen kan få sin flockimmunitet genom smitta.
Citera
2021-11-26, 21:42
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Orolig är fel ord, jag har pluggat virologi. Jag har respekt för okända bieffekter av virusinfektioner som kan uppstå många år efter att man har blivit infekterad. I fallet covid är det uppenbara okända bieffekter eftersom det påverkar i princip alla organ i kroppen. Det är inte raketvetenskap att försöka se den större bilden. Man behöver inte ens ett tresiffrigt IQ för at göra det.

Jo, men det betyder inte att man inte får permanenta skador av viruset i processen. Skador som kan få stora konsekvenser senare i livet. Jag gissar att du är 20 år och tror att du är odödlig men om ett par år när en del av dina polare har dött i diverse sjukdomar så fattar du att du inte är odödlig och då kommer den här typen av logiskt tänkande att sitta lite mer naturligt i skallen.

De har tagit tre olika virus och satt ihop det till ett som din kropp aldrig sett förrut

Jag har två tonåringar hemma och är nog något äldre än dig eller inte vad vet jag. Jag lovar, jag har en bit över tresiffrigt IQ (har mätt). MEN det betyder inte ett skit enligt mig. Det finns gott om exempel på superintilligenta människor som är kompletta idioter samtidigt.

Det som du skriver om sjukdomar är nog tvärtom för mig. När man sätt nära människor som drabbats av svåra sjukdomar så blir man mer benägen att bara inse det faktum att vi ska alla dö och den tid man har ska inte slösas bort på att oroa sig för det oundvikliga.

Jag personligen är säker på att detta virus ovasätt om det är konstgjort eller naturligt inte är eller kommer bli värre än något som vi inte redan utsatts för under miljoner år.

Glöm inte bort att det är mänskligt att vara rädd för det nya och okända men då gäller det att tänka rationellt och inte låta rädslan styra.

Ursäkta den seriösa tonen i inlägget nu kan vi fortsätta pajkastningen och att kalla varandra för idioter.
Citera
2021-11-26, 21:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur länge kan man ha ett inresestopp för afrikaner ...

Tills man har ett vaccin som biter på den nya varianten.

Citat:
... och varför inte också Belgien eller hela EU, smittan har ju upptäckts även i Belgien?

Ja, då får man överväga att stänga gränserna mot Belgien. Hellre stängda gränser än ett nedstängt samhälle.

Citat:
Angående passen tycker jag att ditt resonemang låter rimligt.

I övrigt kan vi konstatera att fokus har legat på att vaccinera de allra äldsta samt barn med dos 1 och 2 samtidigt som myndighetspersoner, politiker, läkare och jäviga "vaccinexperter" har tjatat till leda om att alla bör vaccinera sig asap.

Jag ser gärna att vaccinet är tillgängligt även för personer utanför riskgrupperna. Men enligt min uppfattning, bör riskgrupperna alltid stå först i kön. Övriga får acceptera att stå längre bak i kön.

Citat:
Man har monterat ner vaccinationsorganisationen samtidigt som man har propagerat för att alla bör vaccinera sig, nu är det svårt att hinna med alla.

Efter sommarens massiva vaccineringsarbete, så gick vaccineringstakten ner kraftigt under hösten. Av dom skäl som jag har nämnt, så var det olämpligt att behålla vaccineringspersonal när det inte fanns vaccinationer att göra. Det bästa hade naturligtvis varit att då inleda arbetet med påfyllnadsdoserna. Men Folkhälsomyndigheten bromsade. Nu står vi här. Riskgrupperna håller på att förlora vaccinskyddet, och påfyllnadsdoserna dröjer.

Citat:
Jag betraktar situationen ur ett helikopterperspektiv och måste säga att jag tycker att det mesta tycks vara osammanhängande och ologiskt vad gäller svensk pandemihantering.

Ja. Mycket har varit märkligt. Som att införa vaccinpass samtidigt som den tillgängliga vaccineringskapaciteten borde användas till riskgrupperna.

Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Under expressen tv interjuv ger Richard Bergström en känga till ovaccinerade.

Vad väntar ni på?

Att riskgrupperna ska få sina påfyllnadsdoser?
Senast redigerad av Onkel Kostia 2021-11-26 kl. 21:53.
Citera
2021-11-26, 21:52
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men läs artiklarna jag länkar till så får du svar på dina frågor.

I Iran har våg på våg slagit till utan att man har sett röken av immunitet. I någon region har man haft en attack rate på 200% d.v.s. varje individ har varit smittade minst två gånger. COVID19 har återkommit till samma familjer och smittat ner medlemmarna. Det här har varit situationen i det då i det närmaste helt ovaccinerade Iran:
/.../These results also show that despite several waves of infection and high attack rates in many provinces with largely unmitigated epidemics, herd immunity through natural infection has not been achieved.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.04.21264540v1

Iran har 80+ miljoner invånare och när jag säger att minst hundratusen har varit smittade minst två gånger så visualiserar jag bara. Troligtvis är det en grov underskattning av mig. Det är först efter att vaccinationerna kom igång under sommaren som man ser siffrorna gå ner.

Så glöm att några t-celler kommer att skydda dig i längden. Eller din naturliga immunitet efter ev. infektion. Det finns liksom inget som tyder på det vilket fler och fler studier börjar visa.

Den har varit besynnerligt denna diskussion kring immunitet och COVID19. Ingen av de andra coronavirus ger någon längre immunitet och definitivt inte livslång sådan. Du får upprepade infektioner av dem under ditt liv. Det finns helt enkelt inte någon permanent immunitet när det gäller coronavirus. Nu har det t.o.m. kommit fram att COVID19 är det sämsta på att ge immunitet bland coronavirus:

The durability of immunity against reinfection by SARS-CoV-2: a comparative evolutionary study

https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00219-6/fulltext

Så svaret som iofs är en gissning från min sida är att hundratusentals ovaccinerade haft COVID19 mer än en gång kanske t.o.m. fler.

Och vi kommer att se fler fall även i Sverige framöver skulle jag tro.

Så vill du ha det bästa skyddet så är det vaccin som gäller även om du haft COVID19. Då får du dessutom ett mycket bra skydd:

COVID super-immunity: one of the pandemic’s great puzzles

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02795-x

Och ja, du kan som individ ha ett mycket bra skydd efter infektion också. Om du har tur. Det förändrar inget av det jag säger här ovan. Det är fortfarande oklart vad som gör att man ser en utveckling som i Iran. Min gissning är att immunitet efter infektion varierar i allra högsta grad där vissa inte ens utvecklar några långlivade antikroppar, medan vaccination är en mer kontrollerad immunisering och ger ett förutsägbart standardiserat skydd.

Du hävdar att Iran har högre trovärdighet än CDC?
Båda uttalanden kan inte vara sanna
Citera
2021-11-26, 22:16
Medlem
Varför gnäller Tegnell och FHM ”…det är väldigt olyckligt att regionerna nu trappat ner på sin vaccineringskapacitet…”?

Minns jag rätt lät det ungefär - för ca 2 mån sedan ”nu kommer det dras ner på möjligheterna att vaccineras så de som är ovaccinerade bör gå och vaccinera sig snarast eftersom det blir färre ställen att vaccinera sig på”. Då verkade de inte bekymrade alls utan snarare ville de lägga lite press på de ovaccinerade. Men nu när tredje sprutan plötsligt ska tas (och en ny variant av viruset knackar på dörren) så gnäller de på att regionerna dragit ner på kapaciteten?!?
Citera
2021-11-26, 22:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nu har Europeiska Unionen stoppat flygplan från södra Afrika.

Då blir nästa fråga hur man hanterar resenärer som reser från södra Afrika via 3:e land. Det behöver finnas en beredskap att stoppa resenärer från alla länder som håller sina gränser öppna mot södra Afrika.

Bra fråga, det har jag inget bra svar på. De borde stoppat hela kontinenten + mellanöstern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in