Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Hur länge kan man ha ett inresestopp för afrikaner ...
Tills man har ett vaccin som biter på den nya varianten.
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
... och varför inte också Belgien eller hela EU, smittan har ju upptäckts även i Belgien?
Ja, då får man överväga att stänga gränserna mot Belgien. Hellre stängda gränser än ett nedstängt samhälle.
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Angående passen tycker jag att ditt resonemang låter rimligt.
I övrigt kan vi konstatera att fokus har legat på att vaccinera de allra äldsta samt barn med dos 1 och 2 samtidigt som myndighetspersoner, politiker, läkare och jäviga "vaccinexperter" har tjatat till leda om att
alla bör vaccinera sig
asap.
Jag ser gärna att vaccinet är tillgängligt även för personer utanför riskgrupperna. Men enligt min uppfattning, bör riskgrupperna alltid stå först i kön. Övriga får acceptera att stå längre bak i kön.
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Man har monterat ner vaccinationsorganisationen samtidigt som man har propagerat för att alla bör vaccinera sig, nu är det svårt att hinna med alla.
Efter sommarens massiva vaccineringsarbete, så gick
vaccineringstakten ner kraftigt under hösten. Av dom skäl som jag har nämnt, så var det olämpligt att behålla vaccineringspersonal när det inte fanns vaccinationer att göra. Det bästa hade naturligtvis varit att då inleda arbetet med påfyllnadsdoserna. Men Folkhälsomyndigheten bromsade. Nu står vi här. Riskgrupperna håller på att förlora vaccinskyddet, och påfyllnadsdoserna dröjer.
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Jag betraktar situationen ur ett helikopterperspektiv och måste säga att jag tycker att det mesta tycks vara osammanhängande och ologiskt vad gäller svensk pandemihantering.
Ja. Mycket har varit märkligt. Som att införa vaccinpass samtidigt som den tillgängliga vaccineringskapaciteten borde användas till riskgrupperna.
Citat:
Ursprungligen postat av
x2016
Under expressen tv interjuv ger Richard Bergström en känga till ovaccinerade.
Vad väntar ni på?
Att riskgrupperna ska få sina påfyllnadsdoser?