2021-11-26, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är ett problem, finns en enkel åtgärd, stäng Öresundsbron. Lastbilschaffisar kan pcr-testas innan de släpps igenom. Det blir bökigt men det går. Fast jag glömmer lätt att jag bor i Sverige då mentaliteten här är: "finns inte mycket att göra".
Ja först är det att verklighetens parametrar stoppas in i den Tegnellkonfigurerade Balthazarmaskinens mycket långsamma beräkning, som till sist fulländar sitt värv och plingar fram medicinen för sent så klart, och landar i högst förväntad defaitism i visshet om att i alla fall svenskt rättssystem och media inte ställer ansvariga till svars på alldeles riktigt.

Det är självklart att man måste ha en reaktionssnabbhet utöver den vi sett under FHM:s mediaaccepterade diktatur.
Prakt-autistisk superfokus på evidensbaserade åtgärder, som betalas med okänt stor risk medan försiktighetsprincipen på dess väg genom kloaksystemet undrar vad som hände?

Som sagt, det fungerar med den trötta media vi har i Sverige som inte direkt ser folkupplysning som prioritet om man säger så.
Citera
2021-11-26, 17:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Och WHO gör förstås allt för att varianten ska spridas så snabbt som möjligt över klotet....

"WHO meets to designate new variant, cautions against travel measures" reuters
Citera
2021-11-26, 17:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Eller så litar vi på att det vetenskapen och myndigheter säger stämmer, att vaccinen skyddar mot allvarlig sjukdom och död. Då låter vi skiten brinna igenom utan restriktioner, folk får naturlig immunitet och sedan är det över. Pandemier håller i sig 2-3 år sedan blir det endemiskt och milda infektioner framöver. Vi är snart inme på 3:e året. Det finns verkligen inga skäl alls att tro att detta virus skulle vara annorlunda.

Enda skälet att köra med lockdowns/restriktioner nu är om man tror att vaccinet inte fungerar alls. Är det vad du tror? Jag tror det, men är det vad du tror?

Det här är en ny variant som inte vet något om. Vad tänker du om den rundar den naturliga immuniteten också? Då är vi verkligen tillbaka på noll och sitter riktigt i skiten. Vaccinen fungerar bra mot deltavarianten, det vet vi, mot den nya - det vet vi inte. Därför bör man göra något, EU föreslår flygstopp från södra Afrika, det är en bra början. Köp tid, utvärdera!

Den fetade texten säger det mesta, fortsätt göra som innan, dvs ingenting, definitionen på vansinne.
Citera
2021-11-26, 17:48
Medlem
AnnaDeas avatar
Med tanke på att deltan gav mig en mildare andra infektion så hoppas jag att redan smittade har ett bättre skydd mot denna variant, och kommande i framtiden.
Citera
2021-11-26, 17:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja Sverige är ofta en hönsgård. Kolla bara på riksdagen. Om man stängde Öresundsbron skulle det vara intressant hur man hanterade alla pendlare i Öresundsregionen. Jag har ingen aning men har vi ens beredskap att kontrollera flygplatser och gränser?

Troligtvis klarar vi inte av det. Danmark, Norge och Finland klarade av det, man undrar ju var problemet är? Danmark är väldigt flitiga med att använda sin militär vid gränskontrollerna, vad har vi vår militär till - att gå i pridetåg?
Citera
2021-11-26, 17:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ja först är det att verklighetens parametrar stoppas in i den Tegnellkonfigurerade Balthazarmaskinens mycket långsamma beräkning, som till sist fulländar sitt värv och plingar fram medicinen för sent så klart, och landar i högst förväntad defaitism i visshet om att i alla fall svenskt rättssystem och media inte ställer ansvariga till svars på alldeles riktigt.

Det är självklart att man måste ha en reaktionssnabbhet utöver den vi sett under FHM:s mediaaccepterade diktatur.
Prakt-autistisk superfokus på evidensbaserade åtgärder, som betalas med okänt stor risk medan försiktighetsprincipen på dess väg genom kloaksystemet undrar vad som hände?

Som sagt, det fungerar med den trötta media vi har i Sverige som inte direkt ser folkupplysning som prioritet om man säger så.

Senfärdigheten stör mig, folk blir rädda när det inte händer något. Skulle man sätta ett schackbräde framför Tegnell med en timer så hade han bara suttit där som ett fån...pling. Ingenting har hänt.
Citera
2021-11-26, 17:55
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
En jäkla rysare.
Och är den värre (mer dödlig) och ger sig på yngre blir det riktigt allvarligt.
Funkar vaccin mot den så ska det bli intressant att se hur många antivaxxers det finns kvar.

Man kanske gör en ny risk/nytta-övervägning och beslutar sig för att ta vaccinet?
Inga konstigheter för de flesta, men säkert jätteintressant för dig och de andra fåren.
Citera
2021-11-26, 17:56
Medlem
Nu behöver vi få fram en ny vaccin som biter på nya mutationen.
Och sen vaccinera alla igen…puuuhh..hur orkar ni?
Citera
2021-11-26, 17:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag vet inte.

Ställde en fråga till dig, som jag vet har lite bättre koll på dessa delar än mig själv.

Tyckte bara det kändes lite osannolikt att vaccinet skulle bli helt verkningslöst från att ha funkat ganska bra mot deltan.

Ja, innan man har de två uppgifterna, så kan man inte räkna ut hur mycket vaccinets skyddseffekt har minskat... Vi får väl låta FHM göra det, det är ju det de har betalt för! :-D
Citera
2021-11-26, 17:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Med tanke på att deltan gav mig en mildare andra infektion så hoppas jag att redan smittade har ett bättre skydd mot denna variant, och kommande i framtiden.

Absolut vi ska leva på hoppet. Det är precis samma som folk som lever på hoppet att bli rika, det blir man inte rik av. Rik blir man av hårt arbete, vara proaktiv och framåt, inte sitta på röven och hoppas!
Citera
2021-11-26, 17:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
En jäkla rysare.
Och är den värre (mer dödlig) och ger sig på yngre blir det riktigt allvarligt.
Funkar vaccin mot den så ska det bli intressant att se hur många antivaxxers det finns kvar.

Ja, det är exakt det jag har varit rädd för hela tiden. Att den ska komma tillbaka och ta våra unga. Precis som Spanska sjukan gjorde.
Citera
2021-11-26, 17:59
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Absolut vi ska leva på hoppet. Det är precis samma som folk som lever på hoppet att bli rika, det blir man inte rik av. Rik blir man av hårt arbete, vara proaktiv och framåt, inte sitta på röven och hoppas!

Finns ju inte så mycket att göra för oss redan med naturlig immunitet.

Förutom gå tillbaka till ruta 1 om det nu behövs. Vilket framtiden får utvisas. Dock tycker jag det kan bli lite läskigt i framtiden om det fortsätter att muteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in