2021-11-26, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Det var två helt vanliga och ärliga frågor.
Har du räknat på det? Vad kom du fram till?

Vad menar du med att det inte finns något resultat?
Exemplet antar att solen är långt ifrån eller att solen är nära. Ett antagande i båda fallen och inte bevis för varken platt eller rund jord.

Din avsikt är såklart en annan, att visa att jag inte kan räkna på exemplet och därmed misskreditera mig, precis som du har blivit lärd.
Citera
2021-11-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Att anta radien är att anta jordens form. Håller inte som bevis när man ska bevisa jordens form.
Globen Arena i Stockholm bevisar inte att jorden är sfärisk.
Svara på frågorna är du snäll.

Är ekvatorns längd ett antagande?

Förnekar du att ekvatorn är en cirkel med nordpolen i centrum och omkretsen 4000 mil?
Citera
2021-11-26, 17:01
Medlem
Citat:
Att anta radien är att anta jordens form. Håller inte som bevis när man ska bevisa jordens form.

Jag räknade precis ut det åt dig!!
Är ekvatorn 4000 mil eller är det en religion också?
Finns Pi eller är det gammal folktro?
Citera
2021-11-26, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Man kan mäta att jorden blir lägre och lägre ju längre mätsträckan är. Det ÄR en kurva som uppmätts, inget antagande.
Du antar att det är kurva, kan lika gärna vara en minskad vinkel. Eftersom ingen kurva någonsin skådats är det senare mer rimligt.
Citera
2021-11-26, 17:05
Medlem
Citat:
Exemplet antar att solen är långt ifrån eller att solen är nära. Ett antagande i båda fallen och inte bevis för varken platt eller rund jord.

Din avsikt är såklart en annan, att visa att jag inte kan räkna på exemplet och därmed misskreditera mig, precis som du har blivit lärd.

Du har inte räknat på det då? Var det bara ett påstående?

Så vitt jag minns nämns inget om solens avstånd. Det handlar om vinklar till solen och avståndet mellan två kända platser. Rätta mig någon om jag har fel. Tänker inte lägga tid på det.
Senast redigerad av LudwigVon 2021-11-26 kl. 17:08.
Citera
2021-11-26, 17:06
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag vet inte hur långt du kan se. Dina frågor är såklart retoriska och avser bevisa att jordens form skulle vara sfärisk. Det skulle kunna vara en effekt av en rund jord, men då återstår det för dig att visa det runda. Inget av det ser visar något runt, bara effekter av något du tror är runt. Ingen kan visa upp det runda, bara effekter med med antaganden.
Jag avser inte att bevisa varken det ena eller det andra.

Jag undrar varför jag inte kan se Kebnekaise, som når 2 000 m över havet. Är det mina ögon som inte är tillräckligt bra? Jag har aldrig försökt med en kraftig kikare. Då kanske jag kan se Kebnekaises topp. Vad tror du? som kan zooma in båtar på längre avstånd än 5 km.
Citera
2021-11-26, 17:10
Medlem
Citat:
Du antar att det är kurva, kan lika gärna vara en minskad vinkel. Eftersom ingen kurva någonsin skådats är det senare mer rimligt.
Minskad vinkel? Mot vad?
Ju längre sträckor man mäter, ju lägre är marken. Man kan mäta vid en sjö på flera avstånd och det visar på en kurva. Det är inget antagande eller tolkning, det blir en kurva. Det är därför jag inte ser till Karlstad från Lidköping.
Citera
2021-11-26, 17:10
Medlem
Citat:

Du är medveten hur dum du låter nu, radie är inte att anta jordens form.
För att även du ska förstå cirklar så får jag hänvisa dig hit Cirkel för att sitta och förklara detta på en som har bestämt sig likt ett barn att bara skrika nej fungerar inte. Du kommer aldrig få någon status som trovärdig när du duckar att göra de experiment vi bett dig göra eller komma med bevis och teorier för dina påstående om att allt är lögn utom just det du vet.

Kom ut ur sandlådan eller garderoben eller vart fasen du nu befinner dig för detta är trams även från en sådan som dig.
Citera
2021-11-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Du har inte räknat på det då? Var det bara ett påstående?

Så vitt jag minns nämns inget om solens avstånd. Det handlar om vinklar till solen och avståndet mellan två kända platser. Rätta mig någon om jag har fel. Tänker inte lägga tid på det.
Jag konstaterade att exemplet med Eratosthenes baseras på ett antagande om att solen är långt borta.
Eratosthenes exempel bevisar således ingenting.
Citera
2021-11-26, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Jag avser inte att bevisa varken det ena eller det andra.

Jag undrar varför jag inte kan se Kebnekaise, som når 2 000 m över havet. Är det mina ögon som inte är tillräckligt bra? Jag har aldrig försökt med en kraftig kikare. Då kanske jag kan se Kebnekaises topp. Vad tror du? som kan zooma in båtar på längre avstånd än 5 km.
Jag vet inte varför du inte kan se saker. Minskad vinkel kanske.
Citera
2021-11-26, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Minskad vinkel? Mot vad?
Ju längre sträckor man mäter, ju lägre är marken. Man kan mäta vid en sjö på flera avstånd och det visar på en kurva. Det är inget antagande eller tolkning, det blir en kurva. Det är därför jag inte ser till Karlstad från Lidköping.
Jag vet inte vad menar med det fetade.
Citera
2021-11-26, 17:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jo, man förutsätter ett klot. Det gör du ju här ovan.
Nej jag förutsätter ingenting utan jag räknar på ekvatorns läng och får då som resultat att jorden måste vara ett klot. Förutsätter ingenting innan jag börjar räkna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in