Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
Jag hoppas jag har fel men jag tror inte de, eller något annat parti utanför riksdagen, kommer klara 4%-spärren. Att de ökar är nog inte omöjligt, men inget tyder på att de kommer få i närheten av 4% av rösterna eller högre.
Det tillhör inte vanligheterna att nya partier kommer in i riksdagen, de få gånger det skett har de oftast behövt lång tid på sig. Så det är väl bara att jobba på med att marknadsföra sig på så många ställen som möjligt så folk åtminstone hört talas om partiet.
Inte så säker på att det behövs lång tid. Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna behövde decennier på sig innan de lyckades krångla sig in i riksdagen, men för miljöpartiet och Ny demokrati så gick det snabbt.
Men om det inte går med en gång så tar det många val, eller så ger de upp på vägen som Fi och Piratpartiet gjort.
Tillägg: I EU-parlamentsvalet är det mycket lättare att komma in som nytt parti, där har Junilistan, Piratpartiet och Feministiskt initiativ tagit sig in utan större besvär bara för att åka ur till nästa period.