2021-11-25, 21:37
  #26653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men varför var Engström med i skytteförening tidigare i livet ?

Tyder ju ändå lite på intresse...Eller?

Han jobbade inom Försvarsmakten på "armetygförvaltningen".
Under Kalla Kriget.

Det förväntades.
Sedan var det väl trevligt att umgås med kollegorna.
Citera
2021-11-25, 21:38
  #26654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Skytte var kanske vår största idrott på den tiden. Att spela ett par innebandymatcher betyder inte per automatik att du är intresserad av innebandy. Man kan lika gärna bara hänga på, umgås med lite folk.

Visst om han bara hängde på någon gång...

Fick väl intrycket att han var där mer än 50gånger typ..

Då har man iallafall vapenvana oavsett .
Citera
2021-11-25, 21:39
  #26655
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vilken väktare säger mörk rock från början? Jag minns inte att nån av väktarna säger "mörk rock". Vill minnas att det är duffel och gammaldags jacka.


ALG ändrar sig till mörk rock, men, detta göra hon ett antal dagar efter förhöret, som komplettering. En vild gissning, är ju att hon och SE (han berättar att han bar en svart rock) eller hon och HO pratat efteråt, alternativt har bläddrat i en gammal tidning. ALG hörs ju 12 juni och HO 10.
Citera
2021-11-25, 21:44
  #26656
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vilken väktare säger mörk rock från början? Jag minns inte att nån av väktarna säger "mörk rock". Vill minnas att det är beige duffel och gammaldags blå jacka.

Du har rätt. HO säger blå jacka, gammal modell i sitt förhör. Så der passar ju inget vidare med YNs beskrivning av mannen på DBG.
Citera
2021-11-25, 21:48
  #26657
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Han jobbade på armetygförvaltningen och då "ingick ett medlemskap i en skytteklubb i arbetsbeskrivningen".

SE sköt för övrigt gevär i klubben. Något vapenintresse tyder detta däremot inte på dessvärre.

Jag kan personligen relatera till detta då jag gjort lumpen, och trots att jag sköt så hade jag inget direkt intresse för det.

Man får väl ändå lite vapenvana med gevär...rekyll o kan lite om ammunition..!

Man är iallafall inte helt handfallen när det gäller vapen..
Citera
2021-11-25, 21:49
  #26658
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Skytte var kanske vår största idrott på den tiden. Att spela ett par innebandymatcher betyder inte per automatik att du är intresserad av innebandy. Man kan lika gärna bara hänga på, umgås med lite folk.

Han var en föreningsmänniska och det är nog så man skall tolka det. Skyttet var bara en cykel för att ta sig från plats a till b.

Hade det varit kyrkans kör hade det inte handlat om skytte, utan om bakande och stickande.

Argumentet till det är att han slutade skjuta när han inte längre jobbade på samma plats.
Citera
2021-11-25, 21:51
  #26659
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Man får väl ändå lite vapenvana med gevär...rekyll o kan lite om ammunition..!

Man är iallafall inte helt handfallen när det gäller vapen..

Fast du verkar missa något viktigt. Skytte var en folkrörelse på den tiden. Det var enormt. Att någon har lite lätt vapenvana säger absolut ingenting.

Det är en rejäl pjäs att ha med sig på stan om man är en person med anseende. Fängelse i straffskalan.
Citera
2021-11-25, 21:51
  #26660
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Man får väl ändå lite vapenvana med gevär...rekyll o kan lite om ammunition..!

Man är iallafall inte helt handfallen när det gäller vapen..


Man får väl utgå ifrån, att när SE arbetade på KATF och illustrerade handböcker för revolvern, faktiskt också "pillade" på den, klämde och kände, sannolikt även tog chansen att provskjuta den nya spännande amerikanska revolver. Vore nästan konstigt annars?
Citera
2021-11-25, 21:52
  #26661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast du verkar missa något viktigt. Skytte var en folkrörelse på den tiden. Det var enormt. Att någon har lite lätt vapenvana säger absolut ingenting.

Det är en rejäl pjäs att ha med sig på stan om man är en person med anseende. Fängelse i straffskalan.

Ja du säger folkrörelse...menar du över 30% var med då ?
Citera
2021-11-25, 21:54
  #26662
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Man får väl utgå ifrån, att när SE arbetade på KATF och illustrerade handböcker för revolvern, faktiskt också "pillade" på den, klämde och kände, sannolikt även tog chansen att provskjuta den nya spännande amerikanska revolver. Vore nästan konstigt annars?

Jo men folk härinne verkar nästan påstå att Engström inte alls hade vapenvana..
Citera
2021-11-25, 21:57
  #26663
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast du verkar missa något viktigt. Skytte var en folkrörelse på den tiden. Det var enormt. Att någon har lite lätt vapenvana säger absolut ingenting.

Det är en rejäl pjäs att ha med sig på stan om man är en person med anseende. Fängelse i straffskalan.

Jag vill påstå att Engström skjutit av fler kulor än 95% av befolkningen som bor i stan..
Citera
2021-11-25, 21:58
  #26664
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jo men folk härinne verkar nästan påstå att Engström inte alls hade vapenvana..

Ja, det stämmer ju inte på en fläck. Han äkte även in på ett par repövningar under sjuttiotalet, kanske sträckte de sig ändå in på åttiotalet, lite oklart. Men exfrun nämner ju dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in