2021-11-25, 21:09
  #26641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
En sådan kula går inte rakt igen kroppen på 20 sekunders avstånd

Centimeter.

Den tumblar.
Citera
2021-11-25, 21:14
  #26642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Från Gunnar Walls blogg

"Stig Engströms alibi på DN Debatt: 15 belägg för att han var ett vittne

ANKLAGELSERNA MOT STIG ENGSTRÖM FÖR ATT ha mördat Olof Palme har till stor del gått ut på att hävda att han inte fanns på mordplatsen minuterna efter dådet.

I en artikel som i kväll publicerats på DN Debatt går fyra debattörer konkret igenom vad Engström berättat om vad som skedde på platsen sedan mördaren flytt. En stor del av dessa uppgifter lämnade han mycket tidigt. Det är, menar debattörerna, orimligt att tänka sig att han skulle ha fått rätt om allt detta ifall han inte varit där."

Fortsätter på https://gunnarwall.wordpress.com/2021/11/25/stig-engstroms-alibi-pa-dn-debatt-15-belagg-for-att-han-var-ett-vittne/

Nu börjar TPs jätte på lerfötter att vackla. Fakta mot hittepå och fantasier. Godnatt.
Citera
2021-11-25, 21:19
  #26643
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Nej, SE är jordgubbe sedan länge.

SE gick på Sigtuna och bodde i Täby så han har mer Stockholms dialekt än någon annan dialekt.

Han var också smålänning född i Indien.

"Han vart skjuten" är ganska grov stockholmska. Inget jag tycker man märker när SE pratar.
Citera
2021-11-25, 21:22
  #26644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Han var också smålänning född i Indien.

"Han vart skjuten" är ganska grov stockholmska. Inget jag tycker man märker när SE pratar.

Gick på Sigtuna.
Där vill man inte ha dialekt.
Citera
2021-11-25, 21:24
  #26645
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Gick på Sigtuna.
Där vill man inte ha dialekt.

Nä precis, de ville inte ha dialekt, därför ville man inte ha stockholmska.

SE pratade inte stockholmska
Citera
2021-11-25, 21:25
  #26646
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Från Gunnar Walls blogg

"Stig Engströms alibi på DN Debatt: 15 belägg för att han var ett vittne

ANKLAGELSERNA MOT STIG ENGSTRÖM FÖR ATT ha mördat Olof Palme har till stor del gått ut på att hävda att han inte fanns på mordplatsen minuterna efter dådet.

I en artikel som i kväll publicerats på DN Debatt går fyra debattörer konkret igenom vad Engström berättat om vad som skedde på platsen sedan mördaren flytt. En stor del av dessa uppgifter lämnade han mycket tidigt. Det är, menar debattörerna, orimligt att tänka sig att han skulle ha fått rätt om allt detta ifall han inte varit där."

Fortsätter på https://gunnarwall.wordpress.com/2021/11/25/stig-engstroms-alibi-pa-dn-debatt-15-belagg-for-att-han-var-ett-vittne/

Undrar om man tillfrågade KP eller TP innan man skrev debattinlägget?
Jag antar att det inte kommer att publiceras en liknande lista med argument för att SE är GM.
Någon sådan lista existerar helt enkelt inte.

Listan i DN är snyggt gjord. Punkterna ser "oskyldiga" ut och kommer att angripas av SEktmedlemmar. Jag ser att det finns konkret material bakom varje punkt som kommer att presenteras av de som skrev debattinlägget när de blir angripna.

De kommer att kunna försvara varje punkt med hårda fakta inser jag.
Citera
2021-11-25, 21:26
  #26647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Nej, inget är OMÖJLIGT.

SE kanske hade handgranater och ett raketgevär innanför rocken eller om det var jackan eller i sin handledsväska.

Erkänn att inget talar för att SE hade en revolver. Ingenting alls.

Men varför var Engström med i skytteförening tidigare i livet ?

Tyder ju ändå lite på intresse...Eller?
Citera
2021-11-25, 21:27
  #26648
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Ja, denna bit förtjänas dissikeras mera.

Finns det några vittnesmål, tex från Skandiavakterna, som anses bekräfta att Stig hade rock på sig den dagen.

Bara för att lite mer konkret bevisa att Netflix dummar sig.

En väktare säger duffel, men ändrar sig sedan till mörk rock, vilket den andre väktaren som verkar ha mer koll överlag i sitt förhör hävdar redan från början.
Citera
2021-11-25, 21:29
  #26649
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men varför var Engström med i skytteförening tidigare i livet ?

Tyder ju ändå lite på intresse...Eller?

Skytte var kanske vår största idrott på den tiden. Att spela ett par innebandymatcher betyder inte per automatik att du är intresserad av innebandy. Man kan lika gärna bara hänga på, umgås med lite folk.
Citera
2021-11-25, 21:31
  #26650
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men varför var Engström med i skytteförening tidigare i livet ?

Tyder ju ändå lite på intresse...Eller?

Han jobbade på armetygförvaltningen och då "ingick ett medlemskap i en skytteklubb i arbetsbeskrivningen".

SE sköt för övrigt gevär i klubben. Något vapenintresse tyder detta däremot inte på dessvärre.

Jag kan personligen relatera till detta då jag gjort lumpen, och trots att jag sköt så hade jag inget direkt intresse för det.
Citera
2021-11-25, 21:31
  #26651
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
En väktare säger duffel, men ändrar sig sedan till mörk rock, vilket den andre väktaren som verkar ha mer koll överlag i sitt förhör hävdar redan från början.

Vilken väktare säger mörk rock från början? Jag minns inte att nån av väktarna säger "mörk rock". Vill minnas att det är beige duffel och gammaldags blå jacka.
__________________
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-11-25 kl. 21:41.
Citera
2021-11-25, 21:33
  #26652
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Han var också smålänning född i Indien.

"Han vart skjuten" är ganska grov stockholmska. Inget jag tycker man märker när SE pratar.

SE hade ju ett mischmasch av dialekter/accenter. Dåtida klassisk stockholmska talar han ju definitivt inte, som du påpekar. Finns tydliga spår av småländskan kvar, tycker jag.

Mannen som säger "Han vart skjuten", är med 99 procent säkerhet samme person som säger "vi såg bara andra skottet", och den personen är med största sannolikhet vittnet JA, när man analyserat hans röst från de två rättegångarna. Inte särskilt svårt, eftersom JA säger just dessa meningar i rätten. Och, JA har även han en lite unik röst, väldigt mjuk och gäll, och klassisk stockholmska, betonar orden på samma sätt och vid samma ställen. Och, vi borde ju rimligen innebära LL och JA, vittnet SE kom mig veterligen till platsen själv, men förmodligen flera minuter senare, om han inte var GM vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in