2021-11-25, 21:17
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Oooookeyyy det är JAG som är pajas

Du vet mycket väl att om du tar bort gruppen 0-18 och tittar på den vuxna befolkningen så blir det inte riiiktigt samma siffror.
Det som är intressant att titta på är om vaccinet hjälper den vuxna befolkningen mot infektion och i förlängningen om den hjälper till att bromsa smittspridningen.
Att det hjälper mot allvarlig sjukdom och död syns tydligt men inte hjälper den till så värst mycket för att dämpa smittspridningen bland den vuxna befolkningen.

Det var det som några påpekade innan du kom in som en jävla galning och härjade.

Hope that helps!
Ja, det är du som är en pajas. Först kliver du in mitt i en debatt och släpper lös åsiktsmaskinen utan att veta vad som skrivits tidigare. I det här fallet spelade du som vanligt allan ballan och menade att jag skulle räkna själv. Låt mig infoga vad du egentligen skrev:

Citat:
I stället för att göra en egen uträkning som bevisar din hypotes så skriker du som ett barn.
Visa din briljans i stället då för helvete och räkna själv eller kan du inte?
Eller kan det vara så att det faktiskt är så att vaccinerade börjar vara överrepresenterade i statistiken oavsett hur du räknar?

Och detta hasplade du ur dig utan att veta att jag just givit halva antivaxxargänget en lektion i femteklassmatematik? Du tycker inte att det är lite pinsamt? Det tycker jag. Å dina vägnar. Skämskudde, faktiskt.

Vi kan väl var överens om att jag i det avseendet redan "visat min briljans och räknat själv"? Och att jag var den enda som kunde?
Citera
2021-11-25, 21:19
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rra4Rx/okning-av-smittade-i-sverige?fbclid=IwAR36ePr0DIeUmohS2JS8ouN6DyDl8c8L6 cweZHTfvyIJHPP7u4rndzwzayU

Ytterligare åtgärder är pågång snart lär alla restriktioner vara här igen.

Kanske inte skulle öppnat upp så snabbt jävla amatörer
Citera
2021-11-25, 21:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, denna del är komplett obegriplig
Man fokuserar på att vaccinera 12 åringar och undersöker möjlighet för 5 åringar.
Men igen så sviker man alla i riskgrupperna med sitt till synes totalt inkompetenta agerande i denna fråga.

Säger inte att det är fel att vaccinera yngre grupper också. Vad jag däremot inte förstår är varför man ansåg sig klara med vaccineringarna i början av hösten. Varför fortsatte man inte då med yngre och började så sakteliga med de äldsta riskgrupper för att sedan trappa nedåt med de över 65, övriga medicinska riskgrupper etc. Jag får intrycket av att man sovit bort cirka 3 månader och tappat tempot totalt här. Jag är skiträdd för att vi får en ny svår våg i Sverige, där väldigt många blir svårt sjuka. Restriktioner och rekommendationer, exempelvis den om hemarbete är avskaffad. Sitter då en massa 18-65 i sina kontor utan vaccinationsskydd kan det ju gå illa. De borde alla fått sin tredje dos.
Citera
2021-11-25, 21:27
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Aha ok du brukar ju annars ha koll på SIR så jag antog att du räknat.
Vi ska inte måla fan på väggen riktig än då det fortfarande ser lugnt ut i Svea rike.
Fler smittade helt klart och det märks lite överallt men ingen ökad belastning på vården.

5 st ungdomar i våran absoluta närhet just nu men ingen bryr sig nämnvärt och för dom är det som en förkylning.

Jag tror forfarande vi kommer klara oss lindrigare undan än övriga den här gången.

Men men vi får se.
Du kanske får rätt. Att vi tidigare har haft mer smitta kanske är en fördel nu.

Du kommer inte gilla detta men jag tror att anledningen att det ser bättre ut för oss är att vi haft mycket smitta bland barnen och många av de har ett bättre skydd nu genom naturlig immunitet. Jag tror att mycket av smittspridningen startas i skolan bland barn för att sedan dras hem och med föräldrarna spridas ut i samhället. Om barnen har en bra immunitet tror jag det är svårare för smittspridningen att komma igång. Men sedan kommer det ju beror på hur vi som land reagerar. Bra immunitet bland barnen kan fördröja en vinter våg men vintern är lång och det behövs också bra ledarskap och den har vi inte riktigt fått till under denna tiden.

Men jag tror som du, vi har möjligheter att få en lugnare vinter.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-11-25 kl. 21:29.
Citera
2021-11-25, 21:36
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja, det är du som är en pajas. Först kliver du in mitt i en debatt och släpper lös åsiktsmaskinen utan att veta vad som skrivits tidigare. I det här fallet spelade du som vanligt allan ballan och menade att jag skulle räkna själv. Låt mig infoga vad du egentligen skrev:

Och detta hasplade du ur dig utan att veta att jag just givit halva antivaxxargänget en lektion i femteklassmatematik? Du tycker inte att det är lite pinsamt? Det tycker jag. Å dina vägnar. Skämskudde, faktiskt.

Vi kan väl var överens om att jag i det avseendet redan "visat min briljans och räknat själv"? Och att jag var den enda som kunde?

Rapporten visade att vaccinet inte gör ett speciellt bra jobb att förhindra infektion i den vuxna befolkningen. En del går att förklara med att vaccinerade har ett annat levnadssätt och rör sig ute men långt ifrån allt.

Du väljer såklart att inkludera barnen där vaccinationstäckningen är låg, smittspridningen som högst och vaccineringen är färskast.
Nu var det var inte det vi diskuterade utan aktuell skyddseffekt gällande infektion för vuxna.

Det behövs fyllas på kanske för dom som vill men din 120 inlägg långa mattelektion visade bara exakt vad vi skrev i början. Du vet jag var med lite i diskussionen innan du började gorma om din egen förträfflighet.
Sen att ingen orkar läsa alla dina aggresiva narcissistika inlägg om din egen förträfflighet kan nog anses som mänskligt.
Citera
2021-11-25, 21:41
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Slutsatsen är att jag kunde räkna då min uträkning (inte estimering) var identisk med din i slutändan. Dina siffror med din formel gav samma siffror som jag delade imorse (inte estimeringen igår). Du kan dock inte läsa eftersom du konstant använde fel åldersgrupper i dina försök att motbevisa mig. Dina påhopp visade sig helt utan grund som vanligt.
Nej, du kan inte alls räkna. Du höftade till en siffra som inte bara var ordentligt fel (16.8%) från början men lika kunde varit ÄNNU mer fel om du haft otur. Och allt detta för att du inte vet hur man räknar.

Jag frågade i vänlig ton från början om det var siffror som du hittat på själv, men då påstod du att siffrorna stod i dokumentet. Det gjorde de INTE, och du hittade helt enkelt på ett sätt att räkna som inte var korrekt.

Jag har nu förklarat för dig exakt VARFÖR man inte kan räkna som du gör. Jag har förklarat HUR man skall räkna och jag har dessutom givit dig korrekt grunddata (som du garanterat inte varit kapabel att räkna fram själv), och dessutom visat dig hur man räknar fram det med en dividend divisor quotient formel.

Värsågod, får man väl säga.
Citera
2021-11-25, 21:43
Medlem
Skrev i tråden om biverkningarna, men tar det här också. Vilket fall som helst har jag en kompis vars fru jobbar som sjuksköterska på en hjärtavdelning, och dem har märkt ovanligt många unga människor som kommer in med hjärtproblem under hösten. Sen om det är av viruset eller vaccinet ska jag ha osagt.
Citera
Medlem
Feta sextioplussare bankar på vaccinporten med panik i ögonen.

Vänta lite nu, först skall väl 5-11 åringar dubbelvaccineras för att inte belasta sjukvården. Ja de som varit på förskolan senaste åren och varit friskare än någonsin eftersom rs-viruset tog semester. Denna grupp som tidigare inte drev någon smitta alls är nu boven som skall injiceras.

Grejen är bara att barnen snarare behövde en tbe-spruta men de enda oskyldiga i denna soppa skall såklart inte skyddas mot det de kan bli sjuka av, de skall skydda feta äckliga isterbukar så de kan förstöra planeten några år till.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns ju som att FHM ligger sju steg efter hela tiden. Tycker det är obegripligt att det är först nu som de vaknat och börjar vilja ge en tredje dos till alla. Varför omvärldsspanar de inte? Många länder runt om hela världen ligger ju långt före Sverige. I Israel insåg man behovet av en tredje dos redan i augusti. De ligger ett kvartal före Sverige i princip. Nu är det risk för att hela smittsituationen går totalt överstyr igen, för att man är så saktfärdiga. Så jävla tragiskt och framförallt onödigt om det blir så. Kommer väl heta att "ingen såg det komma", trots att man måste vara närmast blind och döv för att inte se vad som händer i omvärlden.

Det är Tegnell som förminskar smittan i vanlig ordning.

Citat:
På slutet av juni sa han:
Men att en fjärde våg skulle slå till i höst ser inte Anders Tegnell som troligt, mycket på grund av vaccintäckningen – cirka 46 procent har nu fått minst en dos.
– Fortsätter utvecklingen på det här viset och vi fortsätter att vaccinera oss som vi har gjort så bedömer jag att en fjärde våg är väldigt otrolig, säger statsepidemiologen.

28 oktober sa han detta:
Spridningen av coronaviruset fortsätter att öka i Europa medan situationen i Sverige är mer stabil. Det sade statsepidemiolog Anders Tegnell på torsdagen, men han varnade för att unga ovaccinerade kan driva smittan.
– Det finns en del tecken på att det håller på att gå upp litegrann, men inte till någon drastisk nivå.

Jag förstår inte varför Tegnell vill alltid påskina att Sverige är bättre än andra länder och att faran är mindre i Sverige. Det skickar fel signaler till folk som tror på allt som han säger.
Vi som har följt honom från början av pandemin vet att man ska tänka precis tvärtom vad han säger.

I dagens presskonferens sa FHM att smittan ökar men man vet inte varför.

Varför kan inte FHM vara proaktiva för en gångs skull? Dom kunde ha planerat vaccineringen redan då när smittan började öka i andra länder i Europa. Men nej. Man gör samma fel om och om igen.
Citera
2021-11-25, 21:44
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Rapporten visade att vaccinet inte gör ett speciellt bra jobb att förhindra infektion i den vuxna befolkningen. En del går att förklara med att vaccinerade har ett annat levnadssätt och rör sig ute men långt ifrån allt.

Du väljer såklart att inkludera barnen där vaccinationstäckningen är låg, smittspridningen som högst och vaccineringen är färskast.
Nu var det var inte det vi diskuterade utan aktuell skyddseffekt gällande infektion för vuxna.

Det behövs fyllas på kanske för dom som vill men din 120 inlägg långa mattelektion visade bara exakt vad vi skrev i början. Du vet jag var med lite i diskussionen innan du började gorma om din egen förträfflighet.
Sen att ingen orkar läsa alla dina aggresiva narcissistika inlägg om din egen förträfflighet kan nog anses som mänskligt.
Nej, den gjorde inte det, det är ju själva poängen. Skall vi ta det från början?

Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Statistik runt om i världen börjar ju se minst sagt intressant ut. Så här såg det ut vecka 46 i UK (ålder 18-80).

Antalet genombrottsinfektioner (efter minst 2 doser) per 100 000: ca 1200

Antal infektioner bland ovaccinerade per 100 000: ca 700

Källa
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1034383/Vaccine-surveillance-report-week-46.pdf#page23

Kan vi vara överens om att de siffrorna inte var speciellt rätt (och då är jag ändå snäll som inte tar upp diskussionen om hur man skall tolka de personer som smittats utan att ingå i den fullvaccinerade gruppen, men inte heller räknas med i den ovaccinerade)?
Citera
2021-11-25, 21:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Ungefär som doktorer i ekonomi som uttalar sig om viruset.

Absolut, så vida de inte uttalar sig om pandemins påverkan på ekonomin. Hade den teologiedoktorn på SwebbTV hållit sig till frågor av typen: "Hur påverkar pandemin folks tro på Gud", alternativt "Hur behandlar Bibeln historiska smittor, t.ex spetälska?", så hade det varit relevant, för den skara som intresserar sig för sådant.
Citera
2021-11-25, 21:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns ju som att FHM ligger sju steg efter hela tiden. Tycker det är obegripligt att det är först nu som de vaknat och börjar vilja ge en tredje dos till alla. Varför omvärldsspanar de inte? Många länder runt om hela världen ligger ju långt före Sverige. I Israel insåg man behovet av en tredje dos redan i augusti. De ligger ett kvartal före Sverige i princip. Nu är det risk för att hela smittsituationen går totalt överstyr igen, för att man är så saktfärdiga. Så jävla tragiskt och framförallt onödigt om det blir så. Kommer väl heta att "ingen såg det komma", trots att man måste vara närmast blind och döv för att inte se vad som händer i omvärlden.

Folkhälsomyndighetens fiasko kommer att ge vaccinmotståndarna vind i seglen. Folkhälsomyndighetens misslyckande att ge påfyllnadsdoser, kommer att innebära att sjukhusen fylls av fler Covid-patienter. Dessa patienter fick sina 2:a doser långt tillbaka. Att sjukhusen fylls med vaccinerade patienter, kan vaccinmotståndarna utnyttja i sina kampanjer mot vaccinerna. Folkhälsomyndigheten spelar på vaccinmotståndarnas sida.

Du har helt rätt i att det är tragiskt och onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in