Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Han var också smålänning född i Indien.
"Han vart skjuten" är ganska grov stockholmska. Inget jag tycker man märker när SE pratar.
SE hade ju ett mischmasch av dialekter/accenter. Dåtida klassisk stockholmska talar han ju definitivt
inte, som du påpekar. Finns tydliga spår av småländskan kvar, tycker jag.
Mannen som säger "Han vart skjuten", är med 99 procent säkerhet samme person som säger "vi såg bara andra skottet", och den personen är med största sannolikhet vittnet JA, när man analyserat hans röst från de två rättegångarna. Inte särskilt svårt, eftersom JA säger just dessa meningar i rätten. Och, JA har även han en lite unik röst, väldigt mjuk och gäll, och klassisk stockholmska, betonar orden på samma sätt och vid samma ställen. Och,
vi borde ju rimligen innebära LL och JA, vittnet SE kom mig veterligen till platsen själv, men förmodligen flera minuter senare, om han inte var GM vill säga.