2021-11-25, 16:11
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Så här har arvet fördelats över tid:

Esbjörn hade tre syskon, två bröder och en syster.

När föräldrarna gått bort ärvde de tre bröderna 1/3 var. Dottern/systern ärvde ingenting.

Esbjörn och en bror B hade inga barn (barnbarn). Systern hade tre barn (barnbarn) och bror A hade tre barn (barnbarn).

Systern går bort.
Bror B går bort. Då ärver syskonen till bror B honom. Dvs Esbjörn, bror A och systern ärver 1/3 av bror B's 1/3, alltså varsin 1/9 av huset.

Esbjörn har då 1/3 + 1/9 = 4/9 av huset.
Systern har gått bort och kan inte ärva, hennes barn träder i hennes ställe. Hennes tre barn ärver alltså den 1/9, med en tredjedel var. Varje barnbarn ärver alltså 1/27 var.

Nu är systern och bror B döda. Återstår Esbjörn och bror A, samt de sex barnbarnen.

Så går bror A bort. Då ärver bror A's barn honom. Han har tre barn, så de ärver varsin 1/3 bror A's innehav i huset som är/var samma andel som Esbjörns 4/9. Barnen ärver alltså 1/3 av 4/9 var, vilket är 4/27. Matz är ett av dessa tre barn. Matz äger då alltså 4/27 av huset.

Nu är alla Esbjörns syskon borta, och kvar är de sex barnbarnen. Tre av dem äger 4/27 var och tre av dem äger 1/27 var.

Sedan överlät barnbarnen sina andelar till Esbjörn, som vad jag förstår köpte ut dem och de fick alltså alla, utom Matz, betalt i pengar för sina andelar. Matz däremot ingick avtal med Esbjörn om att Esbjörn fick Matz andelar i huset "idag" mot att Matz skulle få HELA huset när Esbjörn gick bort.

Det avtalet är dock ogiltigt enligt lag, som jag nämnde varför i ett tidigare inlägg idag.
Det man skulle kunna spekulera kring i det fallet, är Esbjörns bättre rätt till de 4/27-delarna.
Kanske det blir näst tvistemål i denna cirkus, nu när jag nämnt det här i tråden
Dock lär resultatet av en sådan tvist på sin höjd bli att Matz får "skadestånd" av Esbjörn motsvarande värdet för andelen.

Det intressanta i hela denna cirkus är det faktum att den dagen Esbjörn dör, om han då fortfarande hade ägt huset, vilket var Matz och Esbjörns avsikt när de ingick sitt avtal, är att alla Esbjörns syskonbarn skulle ha ärvt huset till lika delar. I dagsläget rör det sig alltså om ett värde på 700 000 - 800 000 kr var för syskonen. MEN, Matz avtal med Esbjörn syftade alltså till att Matz skulle få HELA huset, och Matz syskon och kusiner ingenting alls. Matz försökte alltså blåsa sina kusiner på hela deras framtida arv i huset.

Det lär inte finnas någon syskonsämja kvar i den familjen, det är ett som är säkert, om det nu fanns någon alls sedan innan. Vilket kanske är tveksamt. Det har inte hörts ett enda knyst från ett enda syskonbarn till Esbjörn, förutom Matz, i hela denna soppa. Nog har någon skallerblaskajournalist försökt prata med dem alla, därom är jag övertygad. Men som sagt, inte ett enda ord.

Ovanstående med reservation för i vilken ordning Esbjörns syskon avled, minns inte allt in i minsta detalj nu, det var väl ett år sedan eller så jag gick igenom familjeträdet

Liten twist på det hela!
Esbjörn kunde sälja till vem han ville, då det är genom gåvobrev han förvärvar hela fastigheten 2008.
Men även testamentera fastigheterna till vem han vill utan att det kunde påverkas av Matz ”avtal”.
Avtalet från 2007 har nämligen aldrig varit giltigt, Matz skrev ju ett ej villkorat gåvobrev 2008.
2021-11-25, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Undra vad Esbjörn röstar på?
Det får vi aldrig veta, men jag tror att han ångrade sig.
2021-11-25, 17:17
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det får vi aldrig veta, men jag tror att han ångrade sig.

Edit; annars är ju L (ö)kända som en vindflöjel.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-11-25 kl. 17:26.
2021-11-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag är övertygad om att Ebba visste. Ebba är en person som gör sin bakgrundsvillkor noga.

Marielund är en väldigt liten ankdam där folk har bott och ägt sina hus i generationer. Familjen Bodin har funnits i ankdammen sedan begynnelsen. Precis som väldigt många andra familjer.

Att det pratades om Esbjörns hus är givet. Byns skamfläck. Folk på byn vist både att Esbjörn var lite åderförkalkad. Samt att Matz skulle ärva.

Kvinnan som äger pensionatet visste det. Det var det första hon sa när hon fick kännedom om affären.
- Men det ska ju Matz ärva.

Visst, man kan lägga moralen på Esbjörn även sty Ebba visste. Men Esbjörn är gammal och lite glömsk. Han blev charmad av Ebba och tänkte inte riktigt klart.

Personligen tycker jag att Ebba som är partiledare för ett kristet parti, vara profilering är etik och moral. Borde respektera ett avtal om det så enbart består av ett handslag.
Eftersom avtalet var en "servettskiss" och inte fanns registrerat så var det omöjligt för Ebba att känna till det. Så enkelt är det. Vissa saker går helt enkelt inte att "kolla upp".
Testament är ännu en sådan handling.
Vad är förresten ett "bakgrundsvillkor"...? Inte är det ett ord som finns i alla fal.
2021-11-25, 19:04
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det här med dispotionsrätt förstärker ju verkligen teorier som funnits om att Ebba innan köpet fick Esbjörn att tro att köpet var något annat än ett rent köp. Att Ebba under de två månader det tog att få Esbjörn att skriva på, invaggade honom i tron att det här var något annat än en ren fastighets affär. Utan mer om att Ebba skulle återställa huset, och att Esbjörn alltid skulle vara en självklar del av det. Och att hans ord skulle råda i fråga om förändringar.
Det finns flera punkter som talar för det.

Dels polisförhöret angående trädfällningen. Där Esbjörn själv antyder det. Han säger saker som så här skulle det inte bli. Hon lurade mig allt.

Vidare Ebbas eget brev till Ebba. Där hon lovar att inte många träd ska tas bort och hon talat om att restaurera huset. Kan man verkligen kalla en förvandling från gistet sommarhuset till fungerande åretrunt bostad för restaurering?

Vi har oxå Esbjörns juridiska ombud ord om saken. Att Esbjörn självklart inte trodde att Ebbba var intresserad av honom som man, men att Esbjörn trodde att han skulle bli del av Ebbas närmaste i och med att överlåta huset. Och att han efter att kontraktet var påskrivet kände sig lurad.

Även de lögner Ebba blivet ertappad med på Facebook talar för att det inte finns tillstymmelsen till rent mjöl i denna härva.

Jag tycker det är så fruktansvärt fult gjort av Ebba. Och även om det är svårbevisat. Så är det allvarligt bedrägeri. Och det säger en hel del om hur viktigt Ebba egentligen tycker att äldre människor är.

Att Ebba inte har några skrupler. Eller att hon ser sig stå över vanliga regler. Speglad tydligt i hur hon betraktar sina egna lagöverträdare.

Hennes brottslighet är ett undantag. Just hennes förtal finns ursäkter för och just hon är undantagen från att behöva stå för vad hon gjort. I och för sig g är det omöjligt att förstå hur hon inte kan se alvaret i att förtala motpartens ombud i en pågående juridiskt process är ofarbart och detta i syfte att förminska förtroendet för honom.

Att de flesta brottslingar tycker att just deras brottslighet går att förklara bort och att den har fullkomligt godtagbara ursäkter. Går Ebbas näsa fullkomligt förbi. Vilket faktiskt får en att oroa sig för hur det är ställt i huvudet på fröken Busch.

Har du rökt något dåligt ?
Vadå tro att ett köp inte är ett köp utan något annat? Vad skulle det annars vara? En påse chips till fredagsmyset.....
2021-11-25, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Senaste nytt från Svea Hovrätt är att sjöjuristen har inkommit med en fullmakt i original som företrädare för E*björn, ingen komplettering än av överklagandet alltså.

Då har han tid tills imorgon att komma in med vad Hovrätten begärde.

https://anonfiles.com/T6D5n4Xcu5/T_13497-21_pdf

Ett alternativ är ju att han inte inkommer med någonting alls. Han måste ju inte det. Men det vore ju högst oprofessionellt att inte göra det.

Det faktum att han skickade in fullmakten i original tyder på att det imorgon inkommer en komplettering till överklagandet, vilket betyder att de inte drar tillbaka överklagandet. Hade de haft för översikt att dra tillbaka kunde de struntat i fullmakten också.

Vi kan alltså vara tämligen säkra på att det inte blir något tillbakadragande. Det ska då bli mycket intressant att se vad de riktar in sig på i överklagandet. Det borde bli två saker, dels att Esbjörn vilseletts eller utsatts för tvång av sina egna ombud samt att Hestra advokatbyrås information till domstolen att Esbjörn ångrade sitt brev var osant, vilket är extremt allvarligt och borde föranleda anmälningar till advokatsamfundet och polisen. Det kan vara läge att kolla upp den saken, om några sådana anmälningar inkommit. Dels att domstolen inte borde att utfärdat dom mot bakgrund av Esbjörns brev trots att Esbjörns ombud från Hestra meddelat domstolen om Esbjörns ånger kring brevet.

Sanningen i allt, tror jag, är att Hestra advokatbyrå har agerat korrekt utfrån deras klients uttryckliga önskan, dvs jag tror att Esbjörn har velat och sagt allt Hestra sagt och gjort, och att han då har sagt och gjort dessa saker utan att vara påverkad av någon extern part.
Jag tror samtidigt att Esbjörn har skickat brevet och sagt allt det andra, men då under påverkan av en extern part, a.k.a. sol-o-vårar-maggan.

Esbjörns nya ombud, som åtminstone verkar ha förtjänat titeln "jurist", men som inte heller är advokat, har en direkt koppling till sol-o-vårar-maggan. Så den stora frågan är vem som förser honom med den information han får från "Esbjörn", och om Esbjörn har en möjlighet att kommunicera med fritt med sitt nya ombud, eller om det är sol-o-vårar-maggan som ombesörjer den kontakten. Glöm inte att Esbjörn och hans nya ombud sitter sisådär 50 mil ifrån varandra.

För ombudet handlar det då om att, i första hand, inkomma med bevisning som styrker för SH att UT inte borde ha förkunnat stadfästelsedomen.

Här uppstår då frågan hur långt domstolen skulle ha gått för att övertyga sig själv om att det var bägge parters vilja att avtalet skulle stadfästas. Det som nu blir ett problem för Esbjörn, är hans trovärdighet. Kommer SH att tro på Esbjörn. När man upprepade gånger påstår sig vara utsatt tvång och det inte visar sig vara fallet, och sedan upprepade gånger påstår sig ha ångrat saker som man sedan tar tillbaka, och sedan återigen påstår sig vara utsatt för tvång eller ånger, då finns inte mycket trovärdighet kvar. Särskilt inte när man har minst tre olika ombud (fullmaktstagaren inräknad) på plats som samtliga intygar (antar jag) att allt gått korrekt till, varav två är advokater.

Om juristen endast hävdar att domstolen inte skulle ha utfärdat domen till följd av Esbjörns brev, men inget mer. Då kan ett avfärdande av överklagandet komma ganska kvickt tror jag.
Om han däremot också anklagar advokaterna för vad jag uppfattar som rena brott, då lär advokaterna få en möjlighet att inkomma med sin syn på saken, och ett avgörande kan dröja lite. Möjligen beslutar domstolen om ett prövningstillstånd i sådant fall.

Men observera då redan nu, att ett sådant prövningstillstånd inte har någonting alls med förlikningen och förlikningsavtalet i sig att göra. Det gäller tingsrättens stadfästelse, ingenting annat.
2021-11-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Har ingen betydelse vad man värderar huset till i efterhand. Enda relevanta är vad köpare och säljare kommit överens om. Vilket nedtecknades i ett avtal som signerades. Därmed är saken klar.

Mycket riktigt. Det spelar, som nämnts tidigare i tråden, inte någon roll om Esbjörn och Ebba så spelade tärning om vad priset skulle vara. Hur de kom fram till priset är helt oväsentligt. Det enda som spelar roll är ATT priser är korrekt, eller "tillräckligt" korrekt. Och därom råder ingen tvekan.
2021-11-25, 20:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ett alternativ är ju att han inte inkommer med någonting alls. Han måste ju inte det. Men det vore ju högst oprofessionellt att inte göra det.

Det faktum att han skickade in fullmakten i original tyder på att det imorgon inkommer en komplettering till överklagandet, vilket betyder att de inte drar tillbaka överklagandet. Hade de haft för översikt att dra tillbaka kunde de struntat i fullmakten också.

Vi kan alltså vara tämligen säkra på att det inte blir något tillbakadragande. Det ska då bli mycket intressant att se vad de riktar in sig på i överklagandet. Det borde bli två saker, dels att Esbjörn vilseletts eller utsatts för tvång av sina egna ombud samt att Hestra advokatbyrås information till domstolen att Esbjörn ångrade sitt brev var osant, vilket är extremt allvarligt och borde föranleda anmälningar till advokatsamfundet och polisen. Det kan vara läge att kolla upp den saken, om några sådana anmälningar inkommit. Dels att domstolen inte borde att utfärdat dom mot bakgrund av Esbjörns brev trots att Esbjörns ombud från Hestra meddelat domstolen om Esbjörns ånger kring brevet.

Sanningen i allt, tror jag, är att Hestra advokatbyrå har agerat korrekt utfrån deras klients uttryckliga önskan, dvs jag tror att Esbjörn har velat och sagt allt Hestra sagt och gjort, och att han då har sagt och gjort dessa saker utan att vara påverkad av någon extern part.
Jag tror samtidigt att Esbjörn har skickat brevet och sagt allt det andra, men då under påverkan av en extern part, a.k.a. sol-o-vårar-maggan.

Esbjörns nya ombud, som åtminstone verkar ha förtjänat titeln "jurist", men som inte heller är advokat, har en direkt koppling till sol-o-vårar-maggan. Så den stora frågan är vem som förser honom med den information han får från "Esbjörn", och om Esbjörn har en möjlighet att kommunicera med fritt med sitt nya ombud, eller om det är sol-o-vårar-maggan som ombesörjer den kontakten. Glöm inte att Esbjörn och hans nya ombud sitter sisådär 50 mil ifrån varandra.

För ombudet handlar det då om att, i första hand, inkomma med bevisning som styrker för SH att UT inte borde ha förkunnat stadfästelsedomen.

Här uppstår då frågan hur långt domstolen skulle ha gått för att övertyga sig själv om att det var bägge parters vilja att avtalet skulle stadfästas. Det som nu blir ett problem för Esbjörn, är hans trovärdighet. Kommer SH att tro på Esbjörn. När man upprepade gånger påstår sig vara utsatt tvång och det inte visar sig vara fallet, och sedan upprepade gånger påstår sig ha ångrat saker som man sedan tar tillbaka, och sedan återigen påstår sig vara utsatt för tvång eller ånger, då finns inte mycket trovärdighet kvar. Särskilt inte när man har minst tre olika ombud (fullmaktstagaren inräknad) på plats som samtliga intygar (antar jag) att allt gått korrekt till, varav två är advokater.

Om juristen endast hävdar att domstolen inte skulle ha utfärdat domen till följd av Esbjörns brev, men inget mer. Då kan ett avfärdande av överklagandet komma ganska kvickt tror jag.
Om han däremot också anklagar advokaterna för vad jag uppfattar som rena brott, då lär advokaterna få en möjlighet att inkomma med sin syn på saken, och ett avgörande kan dröja lite. Möjligen beslutar domstolen om ett prövningstillstånd i sådant fall.

Men observera då redan nu, att ett sådant prövningstillstånd inte har någonting alls med förlikningen och förlikningsavtalet i sig att göra. Det gäller tingsrättens stadfästelse, ingenting annat.

Jag tror också att det kommer något imorgon annars är det ju ingen mening med att skicka in fullmakten.

Frågan är ju när det kommer att lämnas in, om den nye juristen följer den gamla juristens(Binninge) mönster så lär det komma i sista minuten, lagom sent så att vi vanliga dödliga inte hinner få kopior på det, Expressen får ju givetvis kopior direkt av sjöjuristen för att kunna dreva lite i media.

Hur som haver, ska bli intressant att se vilket spår som de tar, domvilla är väl det enda som de kan åberopa men fan vet.
2021-11-25, 20:22
Medlem
Citat:

Det kommer att bli intressant i så fall. Media kommer ju, så klart, att skriva att det gäller att ogiltigförklara förlikningen. Just nu har de stor konkurrens i media av den politiska cirkusen som pågår.

Frågan är om det kommer nån info under morgondagen?
2021-11-25, 21:33
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det kommer att bli intressant i så fall. Media kommer ju, så klart, att skriva att det gäller att ogiltigförklara förlikningen. Just nu har de stor konkurrens i media av den politiska cirkusen som pågår.

Frågan är om det kommer nån info under morgondagen?

En begäran om uppskov kanske dyker upp heeelt oväntat……
2021-11-25, 22:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tror också att det kommer något imorgon annars är det ju ingen mening med att skicka in fullmakten.

Frågan är ju när det kommer att lämnas in, om den nye juristen följer den gamla juristens(Binninge) mönster så lär det komma i sista minuten, lagom sent så att vi vanliga dödliga inte hinner få kopior på det, Expressen får ju givetvis kopior direkt av sjöjuristen för att kunna dreva lite i media.

Hur som haver, ska bli intressant att se vilket spår som de tar, domvilla är väl det enda som de kan åberopa men fan vet.

Vare sig Särö-juristen kommer att dra tillbaka överklagandet eller fullfölja det måste fullmakten in "snarast" och definitivt om ombudet skall agera. Att dra tillbaka överklagandet är en sådan aktion.

Vad det betyder är inte lätt att veta förrän i morgon...
2021-11-25, 22:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vare sig Särö-juristen kommer att dra tillbaka överklagandet eller fullfölja det måste fullmakten in "snarast" och definitivt om ombudet skall agera. Att dra tillbaka överklagandet är en sådan aktion.

Vad det betyder är inte lätt att veta förrän i morgon...

Hmm, du tänker som så?

Men om han inte gjort något alls, dvs. inte skickat in fullmakten igår den 24/11-2021 så hade väl hela överklagandet avslutats i och med att ärendet inte var komplett.

Ett ofullständigt överklagande avslås väl med automatik just för att det är ofullständigt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in