2021-11-24, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
F22 må vara det bästa planet USA har men de elektroniska komponenterna är flera generationer äldre än det som finns i dag och går inte att få tag på längre. Är inte nyare produkter kompatibla blir det inga fler plan.

Så gamla att de inte kan utbyta data med F-35, utan får reläa det datat via en pod på en F-15!!

https://www.airforcemag.com/article/the-f-22-and-the-f-35-are-struggling-to-talk-to-each-other-and-to-the-rest-of-usaf/
Citera
2021-11-24, 21:50
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Eh, nej...

Din gissning poppar upp i den här sortens diskussioner då och då. Ledsen att komma med trista fakta:
• Ett JAS 39 C tar 54 000 timmar att bygga. Fyrtio datorer. 30 000 meter kabel. 650 meter rör.
I sammanbyggningsverkstaden, alltså den del av Saab där det ser ut som att man bygger ett flygplan, sätts flygplanskroppen ihop på 74 dagar.

• De år då man jobbat för fullt, har strax under 30 plan monterats. Bara luftvärdighetsbesiktningen tar en vecka. Man klockar in på strax under två år från beställning till flygfärdigt plan.
Det är inte direkt ett löpande-band-arbete. Det handlar om människor. Utbildade.
(På toppen av detta behöver vi ha utbildade piloter också.)

• Många verkar ha fått för sig att det går att växla upp till krigsproduktion, som USA gjorde under WW2 (under 1944 klämde industrin ur sig i snitt 263 flygplan per dag - nästan elva plan i timmen, dygnet runt).

• Lockheed kämpar med produktionstakten - det tar mellan 40 000 och 60 000 timmar att skruva ihop en F-35. Man har fått ur sig 133-139 plan per år (målsättningen har varit 175 plan per år).

• Vi har idag att göra med stridsförlopp som kan räknas i timmar och dagar. Det som finns att flyga och kriga med, när skiten träffar fläkten - det är också vad vi kommer att ha.

• Minst lika viktigt, är att kunna växla upp till forcerad produktion av vissa vapensystem. Inte minst missiler.
Men när en enda Meteor kostar drygt 20 miljoner SEK, så...

Svårt att veta vad som är möjligt i krigstid. Det är underbetyg till beredskapen om man inte har uttömt alla möjligheter att rampa upp produktion i krigstid. Jag tror också att mycket kan skippas i krig, t.ex. luftvärdighetsbesiktning. Man kan väl inte gå ut med full fart ur fabriken, men det borde kunna testas med ett par enkla pass.

När det gäller missiler vet jag inte alls hur det ser ut med lager osv. Produceras något i Sverige idag?
Citera
2021-11-24, 21:53
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Den stora frågan är väl hur elektronisk krigsföring ser ut på ett slagfält utan piloter. En drönarsvärm måste ju alltid vara steget före i tekniken för att inte bli jammade(eller liknande) och utslagna. Ingenting är ju konstant eller förutsägbart med slagfältet i luften. En pilot kan ju ta kontroll och flyga manuellt utan att ta beslut baserade på en dators logiska process.

Jammade låter som elektromagnetisk strålning. Man kan väl använda en riktad laser?
Citera
2021-11-24, 22:22
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Är det ett problem i så fall? Dom tänker väl inte köra Windows på den?

Jag tror ingen någonsin kör windows i embedded miljö.
Citera
2021-11-24, 23:12
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Svårt att veta vad som är möjligt i krigstid. Det är underbetyg till beredskapen om man inte har uttömt alla möjligheter att rampa upp produktion i krigstid. Jag tror också att mycket kan skippas i krig, t.ex. luftvärdighetsbesiktning. Man kan väl inte gå ut med full fart ur fabriken, men det borde kunna testas med ett par enkla pass.

När det gäller missiler vet jag inte alls hur det ser ut med lager osv. Produceras något i Sverige idag?

Innan du ger beredskapen ett definitivt underbetyg,
så tror jag att du underskattar komplexiteten i ett modernt stridsflygplan.

Vi kan jämföra produktionen av ett Gripen med produktionen av J 29 Tunnan.
Ett mått (om än något trubbigt) på komplexiteten, är vad prylarna kostar.
• Österrike betalade 525 000 SEK per tail då de köpte 30 stycken J29F år 1962.
Räknar vi om den pengen med SCB:s prisomräknare, så ser vi att ett plan kostade 6,08 miljoner SEK.

• Då Schweiz skulle shoppa Gripen E, talade SvD om ett snittpris på 575 000 000 SEK per styck.

• Tunnan kostade alltså 1,06 procent av ett Gripen.
Titta sedan på priserna i snabbköpet för moderna jaktrobotar:
• Meteor: ≈ 20-22 miljoner per styck (idag världens dyraste jaktrobot).

• IRIS-T: 3,8 miljoner per styck.

• AMRAAM 120D: 16,2 miljoner per styck.
Sjömålsrobotar:
• RBS-15 – ska vi mörda ryska matroser med sjömålsrobot, så pratar vi om ett styckepris
på killgissningsvis 25-35 miljoner, beroende på om det är Mk II eller Mk III.
- - - -

Saab spottade i snitt ur sig 110 Tunnor per år 1951-1956.
Att jämföras med Gripen där högsta produktionstakt är knappt 30 plan per år. Men komplexiteten är som natt och dag. J 29 var ett flygplan utan radar. Gripen har runt 40 datorer ombord och EW-kapaciteten är ett av planets bästa vapen.

För priset av vad en rote Gripen kostar, med hängda vapen under vingarna,
kunde vi ha köpt oss ett mindre flygvapen i början av 60-talet.

• Det är i ljuset av detta som du får se möjligheterna att rampa upp produktionen. Även om vi tar genvägar vid luftvärdighetsbesiktning och annat.

När det gäller missiler:
• Vi bygger ju våra RBS-15 själva. Produktionstakten är (givetvis) okänd. Men en sjömålsrobot snyter man inte ur näsan. Jetmotorerna till dessa görs i Frankrike av Microturbo SA och kostar runt miljonen styck. Fabriken i Toulouse gör runt 120 sådana motorer per år.
Även robotens tub, klimatsatt och med sprängbultar för att öppna luckorna, kostar över en miljon.
- - - -

Det moderna kriget medger inte att man sätter igång krigsproduktion.
Det måste finnas grejor färdiga när KGB-agenten i Kreml inleder sina sattyg.
På samma sätt måste merparten av vår utrustning finnas i den terräng den ska användas. Ska vi ha Archer-pjäser på Gotland så måste de stå där. Att försöka skeppa luftvärn från södra till norra Sverige får betraktas som ett högriskföretag i nivå med Operation GUTEN.

• Frågar du mig, så måste vi ha resurserna tillverkade och lagrade i fredstid. Enbart logistikproblemet i ett skymningsläge kan antagligen sänka oss. Och att hoppas på att någon ska sätta hinna igång produktionen av missiler och Excalibur-granater när det regnar missiler och granater över oss... nej.

• Därför behöver vi redundans så inihelsicke och snabbare än brännvin avskaffa det idiotiska, fredsskadade experimentet FMLOG i Arboga.
Att applicera Elgigantens lagersystem på Försvarsmakten är bara inihelsicke korkat.

- - - -

• Nu kom vi lite långt från ämnet, men både Sverige och Finland måste ha sina Gripar flygfärdiga innan risknivån för krigshandlingar ökar.
Citera
2021-11-25, 09:35
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jammade låter som elektromagnetisk strålning. Man kan väl använda en riktad laser?
Riktad laser?
Gripen exempelvis använder DRFM för att påverka fiendens radar, som jag förstått.
Senast redigerad av slashx 2021-11-25 kl. 09:46.
Citera
2021-11-25, 09:43
Medlem
slashxs avatar
Citat:
• Frågar du mig, så måste vi ha resurserna tillverkade och lagrade i fredstid. Enbart logistikproblemet i ett skymningsläge kan antagligen sänka oss. Och att hoppas på att någon ska sätta hinna igång produktionen av missiler och Excalibur-granater när det regnar missiler och granater över oss... nej.
FMLOG klarar väl inte ens av vinterföre i dagsläget. Är det skjutövningar på I19 har väl konvojen kört i diket tio gånger innan de är framme, i fredstid.
Citera
2021-11-25, 11:09
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
FMLOG klarar väl inte ens av vinterföre i dagsläget. Är det skjutövningar på I19 har väl konvojen kört i diket tio gånger innan de är framme, i fredstid.

• Det är inte logistikförbanden jag tänker på. Utan det jävla centrallagret i Arboga. Där lite för många ägg ligger i en och samma korg, för länge sedan inmätt och inlagd i de ryska målpärmarna...

• Som en utländsk besökare sade, när platscheferna, sprickfärdiga av stolthet, hade visat dem runt: ”I hope you guys have some serious air defences around this one...”
Citera
2021-11-25, 12:46
Medlem
slashxs avatar
Citat:
• Det är inte logistikförbanden jag tänker på. Utan det jävla centrallagret i Arboga. Där lite för många ägg ligger i en och samma korg, för länge sedan inmätt och inlagd i de ryska målpärmarna...

• Som en utländsk besökare sade, när platscheferna, sprickfärdiga av stolthet, hade visat dem runt: ”I hope you guys have some serious air defences around this one...”
Jo det förstår jag. Var bara mer en kommentar om logistiken i sig. Bra logik att ha så många ägg i samma korg. Vem fan lägger de besluten? Men det är väl klart det kostar mindre att centralisera.
Citera
2021-11-25, 13:27
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Jo det förstår jag. Var bara mer en kommentar om logistiken i sig. Bra logik att ha så många ägg i samma korg. Vem fan lägger de besluten? Men det är väl klart det kostar mindre att centralisera.

Man fattade beslutet 2006. Oklart vem som fattade det.

• Det skedde alltså ungefär ett år efter att Putin hävdat att Sovjetunionens kollaps var ”the greatest geopolitical catastrophe of the century”. Strax därefter började han ju att muppa sig på allvar (nytt självförtroende sedan han fått nya ilägg i skorna?). I augusti 2008 tryckte han på knappen för Georgien-kriget.

• Apropå Arboga: Det finns en helt galen intervju från 2009 med en Herr Ande_s Malmst_öm, som anställdes som chef för FMCL. Hans meriter var ”gedigen erfarenhet av arbete med lager och distribution.”
Och det stämmer nog. Han kom närmast från... (brace positions, now!) IKEA. FMCL-chefen talar:
– Jag sökte det här jobbet bland annat för att det påminner delvis om vad jag gjort inom IKEA. Till exempel har jag varit med och byggt upp lager i Polen och i England. IKEA har en vältrimmad försörjningskedja, logistiken styrs av ordning och reda, rutiner och ett tydligt koncept.

– Erfarenheten är att det som hakar upp sig är IT-systemen. Den svaga länken är att få systemen att prata med varandra, säger han.
• Militära, ohyggligt dyrköpta erfarenheter säger, att det som får saker att haka upp sig är 1) en elak fiende med ett knippe kryssningsrobotar eller hyggligt motiverade attackflygförband, 2) kommunikationernas sammanbrott, 3) annan kritisk infrastruktur havererar, 4) befälsstrukturer slås ut, då fienden har avrättat någon i kedjan, 5) panik bland civila och mängder av skadade och döda.

• Jag har nog aldrig sett ett mer fredsskadat beslut tas, än FMCL.
Under Kalla Kriget fanns en plan med redundans, hängslen och livrem.
Det var visserligen en annan Försvarsmakt, men vi hade någonstans mellan 6 000-8 000 mobförråd.
Låt den siffran sjunka in en stund...

• Och för att ånyo återföra diskussionen till JAS 39 Gripen: Vi hade reservbanor i varannan socken. En strategi som Finland delvis anammat.
Av bland annat det skälet, tror jag att Finland väljer Gripen E.
Citera
2021-11-25, 13:28
Medlem
Discgears avatar
Citat:

Oh my...
Citera
2021-11-25, 13:35
Medlem
Haubits77Bs avatar
Jag tänker på den misslyckade försäljningen av Gripen A/B till Pakistan.

Där gick USA in och stoppade försäljningen pga. att motorerna kommer från USA, och då ska vi minnas att Pakistan i praktiken är allierat med USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in