Citat:
Det först fetade:
Du får ursäkta mig, men jag ställer mig skeptisk.
Det andra fetade:
Ja, det är ju självklart att det skall ses som [grov] misshandel när man skjuter någon i arm eller ben. Det kan ju inte vara rimligt att det skulle kunna rubriceras som mordförsök eftersom det ju inte är ett mordförsök!
Det är ju i kriminella sammanhang inte ovanligt att skott i någons knä har ett mycket bestämt s k signalvärde.
Det tredje fetade:
Jag har det. Har du?
Ditt avslutande resonemang:
Det kan inte hjälpas att på det vis du där skriver, man inte kan få annat intryck än att du antyder att Emil råkade ut för en olycka. Så här resonerar du:
"För om inte Emil hade suttit så där lite på snedden och haft ett revben så där dumt placerat så att ett eller flera hagel genom det där dumma revbenet hade råkat ändra riktning -tja, då hade i princip inget hänt där hemma hos fyrabarnspappan Emil.."
Citat: "Nu är ju det inget att lasta honom för.."
Nej, fattas bara! Jag tycker att du borde fundera lite över hur du uttrycker dig.

Du får ursäkta mig, men jag ställer mig skeptisk.
Det andra fetade:
Ja, det är ju självklart att det skall ses som [grov] misshandel när man skjuter någon i arm eller ben. Det kan ju inte vara rimligt att det skulle kunna rubriceras som mordförsök eftersom det ju inte är ett mordförsök!
Det är ju i kriminella sammanhang inte ovanligt att skott i någons knä har ett mycket bestämt s k signalvärde.
Det tredje fetade:
Jag har det. Har du?
Ditt avslutande resonemang:
Det kan inte hjälpas att på det vis du där skriver, man inte kan få annat intryck än att du antyder att Emil råkade ut för en olycka. Så här resonerar du:
"För om inte Emil hade suttit så där lite på snedden och haft ett revben så där dumt placerat så att ett eller flera hagel genom det där dumma revbenet hade råkat ändra riktning -tja, då hade i princip inget hänt där hemma hos fyrabarnspappan Emil.."
Citat: "Nu är ju det inget att lasta honom för.."
Nej, fattas bara! Jag tycker att du borde fundera lite över hur du uttrycker dig.

1. Jag har varit tävlingsskytt sedan barnsben. Gjort lumpen där jag också fick försvarets skyttemedalj. Varit med vid jakt flertalet gånger. Sen kan du vara skeptisk då det är din fulla rätt.
2. Jag personligen tycker att om du skjuter mot en annan människa ska det vara mordförsök. Då du aldrig kan garantera att ett skott inte skulle vara dödligt. Med den ammunitionen kriminella oftast använder sig av idag. Ger sällan någon större skada beroende på hur den träffar. Men tex skulle du använda dig av ett avsågat hagelgevär och skjuta mot benet på väldigt kort håll. Skulle det också vara misshandel för dig. Eller att det är hålspetsammunition vapnet är laddat med. Vilken kunskap har kriminella om vapen och ammunition. Det är ju frågor som ställs till L bla. Skulle rättssystemet att lagstadga att skjutningar mot en människa är att räkna med mordförsök. Skulle kanske vapenvåldet minska en hel del framöver. Titta bara i denna rättegången hur det pratas i förhören med L. De undrar ju varför L tar fram vapnet öht. Varför hon anser att det är bra sätt att skrämmas. Och som hon påstår riktar vapnet mot hans fötter tex. Säg att hon skulle ha skjutit honom i foten. Tycker du att hon skulle dömas för misshandel då eller alternativt grov misshandel? Det är ju som du resonerar hade varit ett bättre signalvärde. Jag menar på att beroende på hur det träffar oavsett var på kroppen det gör det kan det vara dödligt. Den möjliga dödligheten beror mycket på vilket slags vapen du använder men mest vilken slags ammunition som används. L kanske skulle tagit E oregistrerade pistol som han hade istället. Då kanske det hade blivit misshandel istället.
3. Jag vet vilken skada vapen kan göra på människor och djur. Även hur olika ammunitioner fungerar och vilka olika skador de kan göra. Men jag riktade detta inte mot dig utan generellt vad folk vet om vad som händer när någon blir skjuten. Det finns rätt många som vet vad som händer men betydligt fler som inte har den kunskapen.
Sista. Sorry att jag inte är den bästa på svenska. Jag skriver som jag pratar och tänker. Inte vad som är korrekt svenska. Därför jag oftast skriver lite mer för att försöka förklara mig vad jag menar.
Nej det är du som resonerar så. Det är inte vad jag har skrivit. Jag menade bara på att marginalerna beroende på var ett skott träffar kan vara ödesdigra. 5-10cm och med den tidiga vård han fick så kunde han ha överlevt. Och så bra skytt är inte många att de träffar var de siktar. Eller har kunskapen om var de ska skjuta. Så E hade maximal otur att hans hjärta och kroppspulsådern blev träffad. Skadorna sitter på hans högra sida i majoritet. Och vad man kan utläsa från obduktionsrapporten så verkar han ha suttit lite snett emot där L sköt honom. Så jag försökte bara förklara att det är väldigt lite som gör att det kunnat bli en annan utgång av denna tragedi. Och jag försökte vara tydlig att E hade inte något som helst ansvar för det. För att det så fort någon skriver något i denna tråd så dissikeras det och tas ur sin kontext. Jag försöker att vara så neutral som möjligt åt båda håll. Att L ska dömas för mord ser jag som självklart. Det jag skulle vilja se mer av i en HR är mer försvårande omständigheter eller förmildrande om det finns. Vilket jag tror och av L påståenden borde kollas upp om de stämmer eller inte. Där hon hänvisar till sms bla. Annars lär det bli som TR skrivit i domen. Och jag skulle inte bli förvånad att det sänks till 16års fängelse där om inget annat kommer fram. Sen är det inget jag personligen tycker. Utan jag tycker vid mord och mordförsök att straffen ska bli högre. Längre tidsbestämda straff och att livstidsstraff är faktiskt ett livstid i fängelse. Men det har ingen större betydelse i specifika fall vad man tycker om det. I domen reder de tydligt ut vad de har att gå på vid utmätning av längden på straffet. Vilket jag inte sett innan så tydligt. Sen är det alltid en bedömning av det med. Det är ju människor som gör bedömningar fortfarande.
Var snäll att inte ta små bitar ur sin kontext. Vi kan ha olika åsikter det är lugnt för mig. Och lägg inte ord i min mun så att säga så är du snäll.