Citat:
Ursprungligen postat av
TigerFlaggan
Nej jag vet fullt ut vad ett vapen kan göra. Men jag vet också hur en del tror om vapen. Jag tror bara hur det kan vara efter hur L resonerar i förhören. Har ju givetvis ingen aning om vad hon faktiskt vet eller tror utan spekulera. Förhörsledaren är ju tom väldigt brydd hur hon pratar om jakt och vapen. Och tar man in i hur hagelgevär funkar i jakt så är det annorlunda än hur det fungerar i närstrid. Men har man inte varit med eller skjutit själv ett djur. Så kan det för många vara svårt att veta konsekvenserna av vad ett vapen kan göra. Titta bara hur rättsväsendet ser på det. Ett skott eller ibland flera skott i benet/benen ses rättsligt som grov misshandel i många fall. Det anser jag är så urbota dumt. Och skulle vilja få det ändrat till mordförsök alltid när ett vapen skjuts mot en person. Vad tror du händer om du går fram med ett hagelgevär och sätter emot ett lår och trycker av vs en pistol med ammunition som inte fläker ut sig vid träff. Hur många har kunskaper om vad som faktiskt händer när man skjuter någon och vad konsekvenserna kan bli. Hade det varit längre avstånd i detta fall eller att hon träffat 5-10cm mer till vänster från där hon träffade E. Hade han haft stora möjligheter att överleva detta dåd. Nu har han haft maximal otur och ytterkanten av hagelsvärmen träffade hjärtat och kroppspulsådern tyvärr. Kan tom med vara att få hagel ändrat riktning på revbenen också. Och att han satt lite vriden mot henne. Nu är det inget att lasta honom för alls. Då man aldrig siktar eller skjuter mot en annan människa. Så mord kommer hon att dömas för. Men kommer inte annat fram i rättegången. Så tror jag att domen fastställs eller sänks till 16år. Sen vad jag tycker är en annan femma om hur lång strafflängden borde vara. Inte lägre straff iallafall. Nu är det som det är tyvärr.
Det först fetade:
Du får ursäkta mig, men jag ställer mig skeptisk.
Det andra fetade:
Ja, det är ju självklart att det skall ses som [grov] misshandel när man skjuter någon i arm eller ben. Det kan ju inte vara rimligt att det skulle kunna rubriceras som mordförsök eftersom det ju inte är ett mordförsök!
Det är ju i kriminella sammanhang inte ovanligt att skott i någons knä har ett mycket bestämt s k signalvärde.
Det tredje fetade:
Jag har det. Har du?
Ditt avslutande resonemang:
Det kan inte hjälpas att på det vis du där skriver, man inte kan få annat intryck än att du antyder att Emil råkade ut för en olycka. Så här resonerar du:
"För om inte Emil hade suttit så där lite på snedden och haft ett revben så där dumt placerat så att ett eller flera hagel genom det där dumma revbenet hade råkat ändra riktning -tja, då hade i princip inget hänt där hemma hos fyrabarnspappan Emil.."
Citat: "Nu är ju det inget att lasta honom för.."
Nej, fattas bara! Jag tycker att du borde fundera lite över hur du uttrycker dig.