Citat:
Ursprungligen postat av
mjohan84
Situationen blir allt värre i Europa. Har många vänner som backar ifrån att resa just nu
Tror detta är högst individuellt, t ex kostar min bil mig ca 3000 kr i månaden (ingen faktisk utgift då jag äger bilen men typ värdeminskning, försäkring) och om jag helt plötsligt skulle göra mig av med bilen hade jag ju inte accepterat att köpa typ samma hus jag redan äger för en miljon mer, värdet på fastigheten för mig individuellt ökar ju inte för att mina utgifter minskar.
Om det däremot är en funktionsförändring att typ om jag skaffar ett visst boende så behöver jag inte bilen och sänker mina kostnader så kan jag ju värdera just bostaden med den funktionen högre.
Problemet med bostäder är ju att det är samma bestånd som i princip varierar i pris, inte som bilar eller övrigt där det faktiskt kommer nya modeller.
Men jag låter det vara osagt, finns ju extremt många svenskar som uttrycker sig att de har ”tjänat 100 kr” om de köpt ett par skor med 100 kr i rabatt så den ekonomiska rationaliteten är kanske inte alltid den högsta bland befolkningen