2022-07-07, 12:35
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detail
Blir inflationen 2023 verkligen fortsatt hög? Långa räntorna sjunker, råvaror är ner 20-30% från toppen, stora företag som IKEA flaggar för prissänkningar, bensin och disel spås bli billigare.

Ja, den blir nog hög. Råvarupristoppen från juni har inte satt något avtryck i priserna än, så fort går det inte. Råvarupriserna steg förra året 25% från tidigare jämviktsläge fram tills årsskiftet, sen dess är de fortfarande upp ytterligare 20% även om de tappat 15% från toppen.

Nu har Sverige dessutom rekordsvag valuta.

Tjänstesektorn är överhettad och driver inhemsk prisökning.

Frågan är om det blir 10%+ i KPI-ökning nu när även räntorna ökar bördan?
2022-07-07, 12:38
Medlem
Citat:
Blir inflationen 2023 verkligen fortsatt hög? Långa räntorna sjunker, råvaror är ner 20-30% från toppen, stora företag som IKEA flaggar för prissänkningar, bensin och disel spås bli billigare.

Livsmedelsindex är upp 78 % på 5 år och backar inte.
2022-07-07, 13:23
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Sluta fantisera!
Du har visserligen rätt i att efterfrågan på "disel" inte är stor, det har den nog aldrig varit, om jag ska vara ärlig så vet jag inte ens vad "disel" är.
2022-07-07, 13:26
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Sluta fantisera!
Du har visserligen rätt i att efterfrågan på "disel" inte är stor, det har den nog aldrig varit, om jag ska vara ärlig så vet jag inte ens vad "disel" är.

Dis-el är får du när det är disigt kring vindkraftverk. Tyngre luft som ger lite extra el från snurrorna.

Nej lite konstigt att tro att prisökningarna ska stanna abrupt och att detta blir den nya nivån där det planar ut. Vore dessutom i sig ett helt annat läge jmf med innan, så vi skulle behöva prissänkningar de kommande två åren för att vara tillbaka på samma kostnadsläge.
2022-07-07, 13:35
Medlem
Citat:

Vi har en vinter som kommer?

Omöjligt att förutspå sommaren 2023.

Oljepris etc har gått ner nu, vet du varför?
För att man räknar med nedstängning och recession.

Energipriset kommer fortsätta spåra ur till årets slut.

Inflationen är här för att stanna men den kommer gå upp och ner tills dess.
2022-07-07, 14:03
Medlem
details avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vi har en vinter som kommer?

Omöjligt att förutspå sommaren 2023.

Oljepris etc har gått ner nu, vet du varför?
För att man räknar med nedstängning och recession.

Energipriset kommer fortsätta spåra ur till årets slut.

Inflationen är här för att stanna men den kommer gå upp och ner tills dess.

Men varför faller de långa räntorna? De borde ligga på 5-7% redan nu om det ni skriver stämmer.
2022-07-07, 14:05
Medlem
Citat:
Men varför faller de långa räntorna? De borde ligga på 5-7% redan nu om det ni skriver stämmer.

Varför skulle de göra det när vi har en styrränta på 0,75%?.
Den styrräntan ska egentligen ligga på 9%.

De faller därför marknaden prisade i förväg in räntehöjningar, dvs de gjorde RBs arbete åt RB, skillnaden var bara att bankerna fick mer i fickan då RB inte hade höjt mot bankerna.
2022-07-07, 14:22
Medlem
Känner folk som inte lyckas sälja nu men ska försöka till hösten

Är marknaden just nu bara ”kall” och avvaktande dvs att det skulle inte ens gå att sälja för halva priserna eller är det något som talar för att det skulle bli billigare i höst?
2022-07-07, 15:36
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten

Är marknaden just nu bara ”kall” och avvaktande dvs att det skulle inte ens gå att sälja för halva priserna eller är det något som talar för att det skulle bli billigare i höst?

Inte vad jag kan se. Det brukar måhända bli mer liv och rörelse på bostadsmarknaden till höstarna, men tills slutet av september lär styrräntan gått upp 0.5-0.75%. Dvs. en dubblering från dagens räntenivå. Om inget oväntat händer så borde priserna rimligen fortsätta att gå ner under hela hösten.
2022-07-07, 16:48
Medlem
Kaenkelberries avatar
Jättebra dag idag faktiskt för mig med bolån! SBAB har meddelat att räntorna de långa har justerats ner.
Råvarorna tappat rejält och börsen lyser grönt.
Lite trist att ens villa har gått ner något så nu är jag bara 8 mkr plus sedan inköpet 😅
2022-07-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jättebra dag idag faktiskt för mig med bolån! SBAB har meddelat att räntorna de långa har justerats ner.
Råvarorna tappat rejält och börsen lyser grönt.
Lite trist att ens villa har gått ner något så nu är jag bara 8 mkr plus sedan inköpet 😅

Det är härliga tider för oss med låneutrymme och det bör väl stå klart för alla utom dessa buttra hyrestorskar i tråden att marknaden ska upp nu! För de som är med i matchen är det alltså dags att maxa hävstången och köra på för allt vad tygen håller - och särskilt i ditt fall så vore det mumma om du kunde få tag i en mindre nogräknad bankman och lägga de 8+ millarna som 15% handpenning på 10 lägenheter och låna upp resten som vi gjorde på gamla goda tiden. Annars är det ju mellandagsrea på börsen så ett annat smart sätt att maximera sin vinstpotential är att lägga pengarna i optioner - the only way is up baby!

Jag ringer banken imorgon. Gör så du också som läser så sätter vi hyrestorskarna på plats - men handla snabbt så du inte missar tåget!!!
2022-07-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
De lyckas inte sälja till priser som inte gör dem fattiga.

Samma sak varje gång. Kreti och pleti trycker in alla sina pengar i bostaden. Bostaden uppvärderas, maken säger till frugan "titta Berit, vi är miljonäääärer". Sen sjunker marknadspriserna och ingen vill längre betala vad de trodde att sitt boende var värt. Nu har de svårt att acceptera att de faktiskt inte är miljonäääärer. Notera att marknaden alltså är under 2017 års topp. Det innebär att någon som köpte på toppen 2017 nu går back vid försäljning, trots att han bara för ett år sedan sa till Berit att de var miljonäääärer.

Detta är en stor anledning att det med nödvändighet tar lång tid för bostadsmarknader att nå tillbaka till avslut när marknaden kraschat (såvid den inte sätter fart igen, vilket här bara skulle ske via antingen sänkta räntor eller extrem statlig inverventionism).

Ge ett barn en godispåse, sen tar du tillbaka den igen. Barnet kommer inte acceptera situationen, trots att scenariot är +-0.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-07-07 kl. 18:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in