2021-11-23, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Vi som trodde att pandemin var över när vaccinerna kom... men det var ju inte så.

Usas riksbank ville minska stödköp osv

Vad tror ni? Är detta nytt raketbränsle till aktier och huspriser igen? Folk lär inte kunna resa på ett tag nu när det ser ut som det gör i vårt närområde

Vilka kan inte resa och vart?
2021-11-24, 07:35
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Vilka kan inte resa och vart?

Situationen blir allt värre i Europa. Har många vänner som backar ifrån att resa just nu
2021-11-24, 07:37
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Situationen blir allt värre i Europa. Har många vänner som backar ifrån att resa just nu
Några vänner skulle resa till Wien den här veckan och besöka en julmarknad men den är inställd p.g.a. nedstängningen där.

Den varar till åtminstone 13 december för utländska turister.

https://www.austria.info/en/service-and-facts/coronavirus-information/entry-regulations
2021-11-24, 07:39
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Intressant att en klar majoritet tycker att utvecklingen på bostadsmarknaden är rent osund, trots att alla bidrar till den mer eller mindre. https://www.affarsvarlden.se/artikel/svenskarna-ser-boprisrusningen-som-osund

Folk har inget val. Jag inräknad...

Vad har man för val? Bo i en sunkig hyresrätt där svenskarna är i minoritet ?

Bodde tidigare i hyresrätt men tröttnade och hade inget val när otryggheten ökade där
2021-11-24, 07:40
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Några vänner skulle resa till Wien den här veckan och besöka en julmarknad men den är inställd p.g.a. nedstängningen där.

Den varar till åtminstone 13 december för utländska turister.

https://www.austria.info/en/service-and-facts/coronavirus-information/entry-regulations

Och detta lär fortsätta... har en vän som skulle på ölresa i Belgien och även detta blir framflyttat...
2021-11-24, 08:40
Medlem
Citat:

Tror detta är högst individuellt, t ex kostar min bil mig ca 3000 kr i månaden (ingen faktisk utgift då jag äger bilen men typ värdeminskning, försäkring) och om jag helt plötsligt skulle göra mig av med bilen hade jag ju inte accepterat att köpa typ samma hus jag redan äger för en miljon mer, värdet på fastigheten för mig individuellt ökar ju inte för att mina utgifter minskar.

Om det däremot är en funktionsförändring att typ om jag skaffar ett visst boende så behöver jag inte bilen och sänker mina kostnader så kan jag ju värdera just bostaden med den funktionen högre.

Problemet med bostäder är ju att det är samma bestånd som i princip varierar i pris, inte som bilar eller övrigt där det faktiskt kommer nya modeller.

Men jag låter det vara osagt, finns ju extremt många svenskar som uttrycker sig att de har ”tjänat 100 kr” om de köpt ett par skor med 100 kr i rabatt så den ekonomiska rationaliteten är kanske inte alltid den högsta bland befolkningen
2021-11-24, 08:47
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Tror detta är högst individuellt, t ex kostar min bil mig ca 3000 kr i månaden (ingen faktisk utgift då jag äger bilen men typ värdeminskning, försäkring) och om jag helt plötsligt skulle göra mig av med bilen hade jag ju inte accepterat att köpa typ samma hus jag redan äger för en miljon mer, värdet på fastigheten för mig individuellt ökar ju inte för att mina utgifter minskar.

Fast jo.

Värdet på huset ökar för att du helt plötsligt fått flera konkurrenter i budgivningen vid samma prisnivå som tidigare. På grund av att deras utgifter i förhållande till disponibel inkomst minskat av någon anledning.

Det kan vara allt från löneförhöjning, lägre inkomstskatt, lägre räntor eller just att folk inte kan/vill resa för stunden.
2021-11-24, 08:54
Medlem
Citat:
Fast jo.

Värdet på huset ökar för att du helt plötsligt fått flera konkurrenter i budgivningen vid samma prisnivå som tidigare. På grund av att deras utgifter i förhållande till disponibel inkomst minskat av någon anledning.

Det kan vara allt från löneförhöjning, lägre inkomstskatt, lägre räntor eller just att folk inte kan/vill resa för stunden.

Det antagandet bygger ju på att man inte kan spara pengar? Men visst finns kanske de som har inkomsterna för att köpa en bostad men saknar kontantinsats som helt plötsligt efter något år med ”tvångssparande” kan köpa en bostad
2021-11-24, 09:05
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Det antagandet bygger ju på att man inte kan spara pengar?

Medianförmögenheten (tillgångar minus skulder) i det här landet är runt 770 000 kr (inklusive bostaden) och 25% kan inte hosta upp till en oväntad utgift på 5 000 kr.

Svar ja Bostadsköp är precis som leveranskedjorna just in time!
2021-11-24, 20:36
Medlem
Citat:
Folk har inget val. Jag inräknad...

Vad har man för val? Bo i en sunkig hyresrätt där svenskarna är i minoritet ?

Bodde tidigare i hyresrätt men tröttnade och hade inget val när otryggheten ökade där

Precis. Sålde min första Brf 2012, köpt 2004. Köpte in mig igen i friköpt nybyggt radhus tokigt nog 2018 när man inte trodde det kunde bli dyrare. Huset har nu en prisuppgång på nästan 40 %. Hade en bra kontantinsats att slänga in och en belåning nu på ca 50 % och lågt bunden ränta i flera år.
Åren i hyresrätt med plastmattor, usla vitvaror, tvättStuga, sämre grannar till en dyrare månadskostnad och pengar rakt ner i skön. Dock låg hyreshuset Centralt och var fint skött.
Valet känns givet om man har familj……
2021-11-24, 20:55
Medlem
Citat:
Medianförmögenheten (tillgångar minus skulder) i det här landet är runt 770 000 kr (inklusive bostaden) och 25% kan inte hosta upp till en oväntad utgift på 5 000 kr.

Svar ja Bostadsköp är precis som leveranskedjorna just in time!
Haha, om det stämmer är det ett bevis på hur sjukt allt har blivit.
2021-11-25, 09:49
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Senaste nytt; Riksbanken talar fortfarande om 2024 som året då räntan höjs. https://www.affarsvarlden.se/artikel/har-ar-riksbankens-nya-rantebesked-2

Citat:
Konjunkturen är stark och inflationen har stigit snabbt, till stor del drivet av stigande energipriser. Riksbanken bedömer att inflationen faller tillbaka under nästa år”, skriver centralbanken.

Prognosen är att reporäntan höjs under senare delen av 2024.

Citat:
Riksbanken beslutade även att under första kvartalet 2022 köpa obligationer för att kompensera för kommande förfall i Riksbankens värdepappersinnehav.

Plattan i mattan med andra ord!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in