2021-11-25, 01:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.folkbladet.nu/2021-11-24/sprutan-avslutade-min-brors-liv-och-ska-nu-inskranka-mitt

Det är ingen som tvingar honom att ta AstraZenecavaccinet, det är borttaget från det svenska vaccinationsprogrammet. Han får jobba hårt för att få en spruta med det. Vill han ha AstraZenecas vaccin?
Citera
2021-11-25, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jo, det kan bli mycket lägre.

Räkna ut det då. Genomsnittet för 18 till 79-åringar.
Citera
2021-11-25, 01:24
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Exakt, det är antalet som gör att vissa åldersgruppers rate blir viktat högre jämfört med andra åldersgrupper.
Jag har inte siffrorna på antal i respektive grupp. Då går det inte att räkna på de verkliga siffrorna. Om jag hade haft antalet smittade i respektive grupp hade man kunnat reverse engineerat det totala antalet vaccinerade och ovaccinerade i respektive grupp, men inte heller det data finns där. Det är lite dåligt faktiskt, tycker jag.
Det går faktiskt att göra en reverse på antalet i varje grupp. För antalet döda efter 28 dagar och 60 dagar finns ju i absoluta tal i de två föregående tabellerna och sen i rate i den tabellen vi tittar på.
Edit: I tabell 3 finns faktiskt antalet smittade också!
Citera
2021-11-25, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
”Varför lönar det sig att ta coronavaccinet?

Coronavirusvaccinet skyddar mot coronavirussjukdomen som orsakas av viruset SARS-CoV2. Sjukdomen orsakar en akut luftvägsinfektion vars styrka kan variera från symtomfri infektion till ett mycket allvarligt tillstånd som kräver intensivvård. En del patienter kan lida av långvariga följdverkningar av COVID-19, såsom trötthet, andnöd, hosta samt led- och bröstsmärtor.
Symtom och behandling – coronavirus

Coronavaccinationen eliminerar inte helt risken för att få och sprida smitta, men den minskar betydligt utsöndringen av viruset och dess spridning från en människa till en annan. Därför kan coronavaccinerna främja uppkomsten av så kallat indirekt skydd. Genom att ta vaccinet kan du alltså skydda både dig själv och andra.

Tillsammans med andra bekämpningsåtgärder bidrar vaccinationerna avsevärt till bekämpningen av såväl lokala epidemier som hela den globala pandemin. Varje beslut att ta vaccin har betydelse”
Vet du hur det går till i labb när det gäller att hitta nya virus? Vet du processen bakom det?
Citera
2021-11-25, 01:31
Medlem
användarnmnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Österrike har en nästan lika hög vaccinationsgrad som Sverige. Där ligger ju nu tydligen fullvaccinerade på hög inne på IVA.

Att Sverige har så låg smittspridning handlar om att Sverige lät viruset gå igenom hela befolkningen under 2020. De flesta svenskar har på ett eller annat sätt blivit utsatta för viruset och har därför ett naturligt skydd som sitter i benmärgen.

Det är givetvis helt omöjligt att det bara är 1.2 miljoner som har haft Covid-19 i Sverige. Statistiken bygger på att alla med symtom går och testar sig eller eventuellt testar om de har antikroppar.

Långt ifrån alla har testat sig. Det är exempelvis bara två stycken på syrrans jobb som har testat sig vid symtom under hela pandemin....

Många skiter helt enkelt i det.
Det är naturligtvis inte så man testar hur många som haft viruset. Det naturliga skydd du pratar om är spårbart, och den som kan något om statistik förstår att det räcker med att testa en tillräckligt stor slumpmässigt vald urvalsgrupp för att se ungefär hur stor del av befolkningen som byggt upp detta naturliga skydd.
Din sista mening är inget annat än anekdotisk bevisföring som är irrelevant i sammanhanget.
Citera
2021-11-25, 02:06
Medlem
Citat:
Jo, det kan bli mycket lägre.

Jag räknade ut genomsnittet med hjälp av siffrorna du använda, så vi kan korrigera det. Ska dubbelkolla imorgon och återkomma.
Senast redigerad av hasse3344 2021-11-25 kl. 02:13.
Citera
2021-11-25, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Stackars barn som råkar illa ut för att deras föräldrar är antivaxxers. Ja så kan det gå!

Han citerar bara meningslösa jämförelser mellan grupper. Jag är rätt säker på att det han tar upp inte tar hänsyn till riskgrupp, D-vitaminnivåer etc.

Barn klarar sig bra överlag.

Mellan 0-29 år så har cirka 99,993 % överlevt. Hade du justerat det för riskfaktorer och D vitamin så hade vi kommit ännu närmre 100 %.

Inget att oroa sig över detta. Norge klassar corona som en influensa.
Senast redigerad av Lukas17 2021-11-25 kl. 02:21.
Citera
2021-11-25, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Majoriteten som dör i covid är äldre. Tycker ändå det blir fel att påstå att det har med en lägre vaccinationstäckning att göra då det redan är klarlagt att äldre och sköra svarar dåligt på vaccinet. Så då hade det troligen kvittat om dom vart vaccinerade eller ej.

I Sverige säger man att det är naturligt att äldre vaccinerade dör av Corona. (Men man verkar föredra att säga med) Detsamma måste ju gälla ovaccinerade. Blir ju knepigt om det är ett mått på vaccinets effektivitet?

”The highest number of deaths due to COVID-19 in Poland occurs in the elderly over 80 years (22.62 percent). Mortality in the 70-80 age group is 15.1 percent, while people aged 60-70 represent 7.7 percent of deaths in 2021”

https://www.statista.com/statistics/1110890/poland-coronavirus-covid-19-fatalities-by-age/

Det håller jag inte med om.

Vaccinering hjälper äldre på två sätt.

Dels hjälper det till att minska smittspridningen totalt.

Dels så hjälper det mot svår covid 19 - även hos äldre.
Citera
2021-11-25, 07:24
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det är inte jag som tror att jag är smartare än 99% av forskarna utan du och din kära Geert.

Jasså ok återigen det är inte jag som tror att jag är smartare än 99% av forskare och virologer.

Den mutation vi brottas med nu uppstod hösten 2020 i Indien innan första mrna-sprutan injicerats. Mutationer kommer såklart fortsätta dyka upp oavsett vaccinering.

Enligt vem "vet han mer om virus än alla andra expert"? Hur mäter man det???
Har han själv påstått detta eller är det din åsikt?

Det är väl bara att se över hans renommé och antingen håller du med eller inte. Svårt att hitta någon mer trovärdig.

Men du verkar ha stenkoll på läget så jag känner mig trygg nu.
Citera
2021-11-25, 07:25
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Med ditt resonemang så borde alla som var smittade förra året vaccinera sig då spikproteinet är annorlunda i deltavarianten.

Vi har två alternativ, låta smittan bränna igenom en ovaccinerad befolkning med påföljden att många dör, eller så vaccinerar vi dem. Oavsett kommer du få mutationer.

Sen är det väldigt få genombrottsinfektioner, men det kan upplevas som en del då majoriteten är vaccinerade. Genombrottsinfektioner sker även på konvalescenta och det har det vittnats om i tråden. Vad är skillnaden om det uppstår en "immun escape" variant hos dem?

Geert säger ju att vaccinen har god effekt? Jag lyssnade på hela, är inte övertygad.

Nej, du lyssnade inte på hela om det är det du tog med dig. Men vet du vad, vi får helt enkelt se vad som händer. Jag hoppas ju han har fel, för allas skull.
Citera
2021-11-25, 07:25
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Jag räknade ut genomsnittet med hjälp av siffrorna du använda, så vi kan korrigera det. Ska dubbelkolla imorgon och återkomma.
De siffror jag använde var ett exempel. Om du skall räkna ut det verkliga antalet vaccinerade och vaccinerade smittade per 100,000 över alla ålderskategorier måste du veta antalet personer som smittats i varje kategori (vacc och ovacc) samt hur många personer som totalt ingår i varje grupp (vacc och ovacc). Vad jag kan se finns inte det datat i rapporten.
Citera
2021-11-25, 08:15
Medlem
"Antalet fullvaccinerade som vårdas för covid-19 på iva ökar.

Enligt Folkhälsomyndigheten kan det vara ett tecken på att vaccinets skydd mot allvarlig sjukdom långsamt börjar avta, rapporterar
DN.

Statsepidemiologen Anders Tegnell säger till tidningen att vaccineringen av den tredje dosen måste ske snabbare om man ska undvika att smittan ökar under julen.

Samtidigt är antalet iva-patienter få totalt sett relativt få jämfört med tidigare under pandemin, och siffrorna måste tolkas med försiktighet.

Och antalet ovaccinerade på iva är fortfarande fler än antalet vaccinerade.

Däremot syns en ökning bland de äldsta som fick sitt vaccin tidigt i år.

– Det kan finnas en tendens till att vaccineffekten börjar släppa främst bland de som är över 65. Det har man sett i flera länder. Nånstans vid sex månader börjar risken för allvarlig infektion försiktigt öka även för vaccinerade över 65 år. Det är därför vi nu rekommenderar att ge en tredje dos, säger Anders Tegnell."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Vintern kommer. Hoppas flock immunitet håller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in