Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Att SE befann sig i direkt närhet av mordplatsen när det smällde går väl inte att komma ifrån. Återstår då att försöka reda ut om han i just det här ögonblicket befann sig (som han själv säger) 20 meter norr om mordplatsen, eller om han (som åklagaren menar) just då befann sig på själva mordplatsen, eller om han (som Lars Borgnäs är inne på) i själva verket befann sig ett tjugotal meter in på Tunnelgatan.
Känns nästan lönlöst att försöka bevisa exakt på minuten var Stig befann sig.
En käpphäst jag har fått: Det blir fånigt när folk fäster jättestor vikt vid utpasseringstiden - men inte så mycket vikt vid längden på samtalet med väktarna.
Det va förbluffande för mig när jag såg serien Osannolika Mördaren där man målar upp scenen som att väktaren läser ett papper och utan att ens titta upp säger de "Godnatt, Stig" medan Stig går förbi utan att stanna och säger "Godnatt".
Samtidigt sa väl väktarna i vittnesmålet att samtalet varade någon MINUT.
Hur i helvete kan en så stor produktion välja att tolka det så - när vaktens vittnesmål påstår att det va ett minutslångt samtal?
Med tanke på att väktarsamtalet tydligen kan tolkas som allt mellan 5 sekunder till 2 minuter och stämpelklockan likaså ifrägasätts hitan och ditan så känns det som alla teorier som är starkt byggda kring "Det kan inte ha varit han pga att han va 1 minut för sen eller för tidig" är lite fåniga.
OBS: Ingen kritik riktad mot dig här - jag bara spann vidare på ditt inlägg!
Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
"Allra sist kommer Rydéns svar:
Jag tror att Skandiamannen av en händelse råkar bli vittne till skjutningen på Sveavägen. Han blir rädd och springer för livet. I efterhand inser han att han framstår som en fegis och gör då allt för att söka en prominent roll i ett historiskt sammanhang. Han handlar som de flesta av oss skulle ha gjort. Ta skydd när det smäller och träda fram när strålkastarna tänds."
Inte helt orimligt.
Det finns ju egentligen 3 huvudteorier kring Stig
1. Mördaren
2. Talade sanning - han va bland de första på platsen, pratade med Lisbeth och fick mördarens signalemente, vände på Palme och försökte återuppliva honom - trots att ingen av de andra återupplivarna minns honom, sprang efter mördaren i gränden (trots att andra menar att det vid den tiden bord funnits poliser med radio nära mordplatsen)
3. Galet vittne
Teori2 är det väl knappt ingen som tror på så det står mellan Mördare eller Galet vittne.
Vilket också gör ämnet så svårt... om han är Galet Vittne så finns det ju absolut ingenting i det han sagt eller påstått sig ha gjort som kan användas som bevis för nånting.
Ska dock sägas att det verkligen hjälper att höra lite 'narrativa' beskrivanden av händelsen. När jag först började läsa om Palmemordet och SE tänkte jag "Nej men det kan väl inte va möjligt att man har någon som man vet va på mordplatsen och som påstår sig ha vänt på Palme - men inte en jävel tror att han talar sanning - och ändå tror man att han va oskyldig" Men jag har vant mig vid tanken på att det finns oskyldiga galningar också.