2021-11-24, 23:22
  #26485
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
1.
Det är du som driver tesen om att han ska ifrågasättas även på mordplatsen på ett desinformativt och tramsigt sätt där du hela tiden länkar tillbaka till dina tidigare inlägg i frågan som på inget sätt klargör ett smack.
Lyft blicken och se till helheten av nyhetsflödet istället för att sitta här och cherry-picka!
Se även antalet felaktigheter som spreds i media!

2.
Det är såklart fler uppgifter SE kommer med som inte stått i media.
Dock inga som du verkar ha förstånd att ens reflektera över.

Men nu är vår diskussion över mer. Orkar inte med ditt trams en gång till.
Att SE befann sig i direkt närhet av mordplatsen när det smällde går väl inte att komma ifrån. Återstår då att försöka reda ut om han i just det här ögonblicket befann sig (som han själv säger) 20 meter norr om mordplatsen, eller om han (som åklagaren menar) just då befann sig på själva mordplatsen, eller om han (som Lars Borgnäs är inne på) i själva verket befann sig ett tjugotal meter in på Tunnelgatan.
Citera
2021-11-24, 23:26
  #26486
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Lyssnade nu på senaste avsnittet av podcasten Palmemordet med Lasse Lampers som kom ut idag. Mest genomgång av sådant som har diskuterats flera varv förut, men också lite om den i tråden på senare tid uppmärksammade Ålandskvinnan. Lampers tror inte att det är SE hon har sett på Åland, men pekar på det intressanta här i att Ålandskvinnan troligen är en av de absolut första att misstänka vittnet Stig för att vara gärningsmannen. Lampers berättar också att polisen samma månad fick in tips från ytterligare en person som tyckte att polisen borde kolla upp det här vittnet. Just det här om Ålandskvinnan och den andra tipsaren börjar 35 minuter in i avsnittet:
308. "Palmemördaren" med Lasse Lampers – del 4
https://play.acast.com/s/palmemordet/308-palmemordaren-med-lasse-lampers-del-4
1. Lampers minns lite fel när han tror att Ålandskvinnan uppgav att polletten trillade ner för henne när hon såg Folke Rydéns rekonstruktion med SE i Rapport den 6/4. Hon säger själv i förhör att hon inte har sett det inslaget, och hon säger att det var när hon läste en artikel om SE i Expressen den 7/4 som hon reagerade (alltså just den artikel som flera har citerat kortare textstycken ur men ingen ännu kunnat länka till).

2. Det här som Lampers berättar om att polisen sedan fick in ytterligare ett tips om SE samma månad, är det någon här som har hört talas om det förut och kan berätta vad det handlar om? Eller är det här nya uppgifter för tråden?

Du menar artiklarna där SE var upprörd över att inte bli kallad till rekonstruktionen. Här är de:

https://drive.google.com/file/d/1anmBdNHIcWUBOzhn97M2kUzAj7dysI_q/view

Folke Rydén, som var med och gjorde det berömda TV-inslaget i samma veva, har nyss uttalat sig:

https://www.dn.se/kultur/folke-ryden-jag-tror-att-skandiamannen-rakade-bli-vittne-till-mordet/
Citera
2021-11-24, 23:28
  #26487
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att SE befann sig i direkt närhet av mordplatsen när det smällde går väl inte att komma ifrån. Återstår då att försöka reda ut om han i just det här ögonblicket befann sig (som han själv säger) 20 meter norr om mordplatsen, eller om han (som åklagaren menar) just då befann sig på själva mordplatsen, eller om han (som Lars Borgnäs är inne på) i själva verket befann sig ett tjugotal meter in på Tunnelgatan.

Han kan också ha gått åt andra hållet och blivit nyfiken av ljuden, eller befunnit sig inne i byggnaden.

Eller så kan det ju vara en konspiration där väktarna är involverade och där man kan tänka sig snart sagt vad som helst.
Citera
2021-11-24, 23:42
  #26488
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Folke Rydén, som var med och gjorde det berömda TV-inslaget i samma veva, har nyss uttalat sig:

https://www.dn.se/kultur/folke-ryden-jag-tror-att-skandiamannen-rakade-bli-vittne-till-mordet/
Det är en spännande teori. Folke Rydén är alltså inne på samma idé som författaren Lars Borgnäs här, dvs. att SE hade passerat mordplatsen och redan var en bit inne på Tunnelgatan i ögonblicket när Palme blev skjuten:
Citera
2021-11-24, 23:52
  #26489
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är en spännande teori. Folke Rydén är alltså inne på samma idé som författaren Lars Borgnäs här, dvs. att SE hade passerat mordplatsen och redan var en bit inne på Tunnelgatan i ögonblicket när Palme blev skjuten:

Har Rydén tacklat av?

Hur bar SE i så fall sig åt för att se LJ och allt som hände på mordplatsen?

Det intressanta som framkommer är väl det han säger om varför inslaget blev av, och hur SE var.
Citera
2021-11-24, 23:52
  #26490
Medlem
Diskussion om Stig Engströms utstämplingstid på Gunnar Walls blogg.

Tre olika uppgifter, en från Stig Engström, en från Roland B och en tredje uppgift från Per H

"Uppgiften att klockan gick en minut fel dyker först upp i Stig Engströms samtal med polisen 10 mars 1986.
Den kommer igen i förhöret med Roland B tre månader senare, den 9 juni 1986, där det framgår att det ar Roland B som kollat utstämplingstiden på Stig Engströms uppmaning och sedan jämfört med Fröken Ur.
Han nämner i likhet med Stig Engström att stämpeluret visat en minut fel tid. Men Stig Engström och Roland B anger alltså motsatta uppgifter om hur stämpelurets tid var missvisande. Enligt Engström visade stämpeluret 23.19 medan rätt tid skulle vara 23.20. Enligt Roland B visade stämpeluret 23.20 medan rätt tid skulle vara 23.19.

Det hela kompliceras i någon mån ytterligare av att Per H, en Skandiaanställd före detta polis som misstänkte att Stig Engström kunde vara inblandad i mordet, i polisförhör som även det hölls den 9 juni kategoriskt slog fast att Skandias stämpelur gick rätt.

Allt det här gör att vi sitter i en lite vansklig situation när vi ska bedöma den verkliga tiden för Engströms utstämpling. All information om den här saken som fortfarande finns tillgänglig är de uppgifter som finns i förhör med i första hand Stig Engström och Roland B."

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/11/05/den-osannolika-mordaren-som-tv-fiction-nara-eller-langt-fran-verkligheten/#comment-30382
Citera
2021-11-24, 23:54
  #26491
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Signalement...fördel ?
Utstämplingstiden...fördel ?
Motiv...fördel ?
Sprang i gränden ...fördel ?

Osv


Jag tycker eg inget direkt pekar till hans fördel utan snarare att det behöver inte vara Engström trots...

Alla saker går såklart att förklara men inte helt lätt...

Ta hans chock dom beskriver inne på Skandia när han återvänder...syns den på brottsplatsen?

Såg ett klipp på youtube där dom gick in på att ingen behöver minnas Engström för alla minns inte alla på en fest...

Men alla på festen minns om någon börjar springa I lokalen...t.ex..

Jag tycker Engström är aktiv på brottsplatsen o borde minnas...
Vissa saker kan förklaras både till hans fördel och nackdel. Signalementet kan förklaras åt båda hållen. Utstämplingstiden hör ihop med när han kom ut på gatan och att han inte berättar om samtalet osv. Motiv kan enbart förkaras till hans fördel, det finns ingen rimlig förklaring till varför han skulle mörda OP på impuls. Sprang in i gränden kan förklaras åt båda hållen, det finns ett signalement som stämmer in på SE inne på Bohemia, det kan också vara påhitt, det kan också förklaras med att han är GM. Hans vittnesuppgift om att LP sagt "mörkblå täckjacka" kan inte förklaras till hans nackdel, hans vittnesuppgift om LJ är svårflörtat till hans nackdel, vapentillgång och anledning att vilja ha vapen kan enbart förklaras till hans fördel, hans vittnesuppgifter till väktarna vid återkomsten kan enbart förklaras till hans fördel osv.
Citera
2021-11-25, 00:09
  #26492
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Diskussion om Stig Engströms utstämplingstid på Gunnar Walls blogg.


Jag tror inte man behöver krångla till det här. Förstahandsuppgiften kommer alltså från Bergström på Skandia som kollade upp saken, och han menar att efter korrigering mot Fröken Ur var den korrekta tiden för SE:s utpassage 23:19. Det var också den tid han sedan förmedlade till SE, och senare också till Per Häggström. Sedan kan man ju krångla till det här hur mycket man vill om man är ute efter att hitta alibi åt SE. Intressant i sammanhanget är att Leif GW Persson och hans medarbetare också har tittat på det här, och inte heller LGWP m.fl. har kunnat se något annat än att SE stämplade ut just kl. 23:19 (dvs. 23:19:00 - 23:19:59).
__________________
Senast redigerad av Draifos 2021-11-25 kl. 00:18.
Citera
2021-11-25, 00:10
  #26493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att SE befann sig i direkt närhet av mordplatsen när det smällde går väl inte att komma ifrån. Återstår då att försöka reda ut om han i just det här ögonblicket befann sig (som han själv säger) 20 meter norr om mordplatsen, eller om han (som åklagaren menar) just då befann sig på själva mordplatsen, eller om han (som Lars Borgnäs är inne på) i själva verket befann sig ett tjugotal meter in på Tunnelgatan.
Känns nästan lönlöst att försöka bevisa exakt på minuten var Stig befann sig.

En käpphäst jag har fått: Det blir fånigt när folk fäster jättestor vikt vid utpasseringstiden - men inte så mycket vikt vid längden på samtalet med väktarna.

Det va förbluffande för mig när jag såg serien Osannolika Mördaren där man målar upp scenen som att väktaren läser ett papper och utan att ens titta upp säger de "Godnatt, Stig" medan Stig går förbi utan att stanna och säger "Godnatt".

Samtidigt sa väl väktarna i vittnesmålet att samtalet varade någon MINUT.

Hur i helvete kan en så stor produktion välja att tolka det så - när vaktens vittnesmål påstår att det va ett minutslångt samtal?

Med tanke på att väktarsamtalet tydligen kan tolkas som allt mellan 5 sekunder till 2 minuter och stämpelklockan likaså ifrägasätts hitan och ditan så känns det som alla teorier som är starkt byggda kring "Det kan inte ha varit han pga att han va 1 minut för sen eller för tidig" är lite fåniga.

OBS: Ingen kritik riktad mot dig här - jag bara spann vidare på ditt inlägg!
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
"Allra sist kommer Rydéns svar:
Jag tror att Skandiamannen av en händelse råkar bli vittne till skjutningen på Sveavägen. Han blir rädd och springer för livet. I efterhand inser han att han framstår som en fegis och gör då allt för att söka en prominent roll i ett historiskt sammanhang. Han handlar som de flesta av oss skulle ha gjort. Ta skydd när det smäller och träda fram när strålkastarna tänds."
Inte helt orimligt.
Det finns ju egentligen 3 huvudteorier kring Stig
1. Mördaren
2. Talade sanning - han va bland de första på platsen, pratade med Lisbeth och fick mördarens signalemente, vände på Palme och försökte återuppliva honom - trots att ingen av de andra återupplivarna minns honom, sprang efter mördaren i gränden (trots att andra menar att det vid den tiden bord funnits poliser med radio nära mordplatsen)
3. Galet vittne

Teori2 är det väl knappt ingen som tror på så det står mellan Mördare eller Galet vittne.
Vilket också gör ämnet så svårt... om han är Galet Vittne så finns det ju absolut ingenting i det han sagt eller påstått sig ha gjort som kan användas som bevis för nånting.

Ska dock sägas att det verkligen hjälper att höra lite 'narrativa' beskrivanden av händelsen. När jag först började läsa om Palmemordet och SE tänkte jag "Nej men det kan väl inte va möjligt att man har någon som man vet va på mordplatsen och som påstår sig ha vänt på Palme - men inte en jävel tror att han talar sanning - och ändå tror man att han va oskyldig" Men jag har vant mig vid tanken på att det finns oskyldiga galningar också.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-11-25 kl. 00:13.
Citera
2021-11-25, 00:12
  #26494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Man får väl anta, att SE hade möjlighet att ta sig in på Skandia utanför kontorstid och på helger? Det jag inte får ihop, är varför han (om han gömde vapnet på fredagen) inte hämtar upp det på lördag, senast söndag? Det är ju rätt äventyrligt, att ha det utan uppsikt i två dygn? Och det hade ju faktiskt varit ganska rimligt, om PU riktat sina näsor mot just Skandiahuset redan timmen efter mordet, sökt efter spår och vapen, kollat vilka som varit i huset, etcetera. På den korta stund som SE var i huset efter mordet, och om han var GM, hade han ju knappast hunnit gömma vapnet på något extravagant ställe?
Bra tankar.
Kan vi vara helt säkra på att han inte var där under helgen?
Lördagen verkar iofs ha gått åt till att titta på tv. läsa tidningar, ta reda på utstämplingstid och ge intervjuer.
Hans passerkort lär inte ha använts under helgen iaf det har rimligtvis utretts.
Så det är timligt att tro att SE inte var in på jobbet under helgen.
I bästa fall hann han gömma vapnet på sitt kontor ja.
Citera
2021-11-25, 00:17
  #26495
Medlem
Citat:
Man får väl anta, att SE hade möjlighet att ta sig in på Skandia utanför kontorstid och på helger? Det jag inte får ihop, är varför han (om han gömde vapnet på fredagen) inte hämtar upp det på lördag, senast söndag? Det är ju rätt äventyrligt, att ha det utan uppsikt i två dygn?
Spontant en rimlig tanke
Men Stig var inte så rimlig.
Med tanke på att han hade spritflaskor i skrivbordet kanske han kände sig rätt säker på att ingen skulle rota genom hans skrivbordslådor.

Har man
* eget kontor med låst dörr
* sprit i skrivbordslådan
* en onormal personlighet, förmåga att ljuga för polis och media osv

då kanske man inte ens kan föreställa sig att nån skulle rota genom ens skrivbord

Värt att notera är att enligt TV-serien Osannolika Mördaren så skulle han även ha behållt spritflaskorna i skrivbordet även EFTER han blev förknippad med mordet - och en annan Skandia-anställd som va tjenis med en polis i Palme-utredningen skulle ha gått igenom Stigs skrivbord på jakt efter bevis.
Så Stig va inte den mest försiktiga personen.

Han va ju även full på jobbet ibland sägs det.
Kanske till och med under mordnatten.
Samtidigt ljög han för polisen och sa att han varit på kontoret hela kvällen - argumentet att han då skulle ha varit så rädd för att få sparken pga att han druckit på jobbet - det faller ju lite på att det måste varit solklart för vakterna att han söp på kvällstid. Kanske lutar åt att Stig inte va den mest försiktiga människan.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-11-25 kl. 00:47.
Citera
2021-11-25, 00:22
  #26496
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att SE befann sig i direkt närhet av mordplatsen när det smällde går väl inte att komma ifrån. Återstår då att försöka reda ut om han i just det här ögonblicket befann sig (som han själv säger) 20 meter norr om mordplatsen, eller om han (som åklagaren menar) just då befann sig på själva mordplatsen, eller om han (som Lars Borgnäs är inne på) i själva verket befann sig ett tjugotal meter in på Tunnelgatan.
Du glömde det mest sannolika alternativet, att SE befann sig längre norrut på Sveavägen än 20 meter. Han kan mycket väl ha befunnit sig i receptionen på Skandia. Det är inga spekulationer tagna ur luften, det grundar sig i logiska slutsatser av den fakta som finns tillgänglig.

Borgnäs teori är tagen ur luften. Finns ingenting som tyder på att SE var inne vid barackerna på Tunnelgatan när OP mördades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in