2021-11-24, 20:38
Medlem
Slettsnokens avatar
Et alibi som kun baseres på et vitne, særlig med nær forbindelse til mistenkte, vil aldri være et vanntett alibi.

I denne saken er samtalen med sønnen det eneste alibiet man har, en samtale sønnen først etter 10 dager og 4 avhør husket innholdet av.

Samtalen ble foretatt i samme minutt som man ser TH’s bil på kamera svinge inn på parkeringsplassen på Futurum, neppe tilfeldig.
Citera
2021-11-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Et alibi som kun baseres på et vitne, særlig med nær forbindelse til mistenkte, vil aldri være et vanntett alibi.

I denne saken er samtalen med sønnen det eneste alibiet man har, en samtale sønnen først etter 10 dager og 4 avhør husket innholdet av.

Samtalen ble foretatt i samme minutt som man ser TH’s bil på kamera svinge inn på parkeringsplassen på Futurum, neppe tilfeldig.
Hva tenker du er grunnen til at dette alibiet står så sterkt? TH ble jo løslatt fra varetekt med dette alibiet som hovedgrunn, og det må vel være pga. alibiet at politiet mener at TH har hatt rollen som "bestiller"?
Citera
2021-11-24, 21:13
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Det er jo det jeg mener, han sier en ting mens han sier noe annet en annen gang, her i notatbøkene som han frivillig ga til politiet. Selv om Hagen har sagt til politiet at han ikke er en person som tenker på hevn, eller at de snakket om skilsmisse, kan vel det bare være fordi han fryktet at pressen skulle få tak i avhørene hans? Dersom han er uskyldig, hadde han kanskje aldri tenkt at notatbøkene skulle holdes opp mot forklaringen hans på denne måten. At det finnes notatbøker som er brent, vet vi ikke noe om, og om notatbøkene som ble nevnt at var forsvunnet, fremdeles er forsvunnet, vet vi heller ikke. Kanskje de har blitt levert senere? I boka refereres det til notatbøker som ble beslaglagt etter Hagen ble pågrepet, kanskje det er disse notatbøkene som politiet savnet i første omgang. Angående pistolen vet vi ikke noe om denne heller, eller ammunisjonen. Kanskje snakker TH sant om dette, selv om det høres litt rart ut. Han var jo medlem av en pistolklubb, og hadde vel arvet noen av disse våpnene, og er kanskje interessert i våpen? Det er jo ikke slik at å ha våpen i hus, må ha en sammenheng med at eieren har brukt dem til noe kriminelt. Vi vet jo at han har hatt med seg våpen da han var hos eks-svogeren, men vi vet ikke om planen var noe annet enn å skremme. Ikke at det er lovlig da, men det trenger heller ikke bety så mye.

Du kan kalle det hva du vil. Jeg kaller det for å lyve. I intervju, så inngås det som oftest en avtale om hva det kan/skal spørres om, så spørsmålene har han avtalt med dem på forhånd.
TH har mye mer å tjene på å si sannheten om ekteskapet, enn å skjule det.
Informasjonen fra avhørene ble faktisk holdt skjult helt til at TH satte seg på bakbeina og nektet å forklare seg mer. Da begynte det å komme ut ting fra avhør.
Frivillig skriver du, men noen av bøkene ble funnet på arbeidsplassen. Politiet har også sagt at de lette etter forsvunne bøker. Og dette var etter arrestasjonen, og ikke før, slik du antyder. Så, så frivillig var det nok ikke.
Vi vet ikke noe om pistolen nei, for TH nekter for å ha noe pistol, og han nekter for å ha kjennskap til patronene. Men funnene taler for seg.
Du mener at det ikke trenger å bety så mye at TH har dratt til svogeren og truet han med pistol?
Da betyr det kanskje heller ikke så mye at TH har fjernet en pistol, og nekter kjennskap til patronene?

Alt som har kommet fram tegner et bilde av en empatiløs, manipulerende, løgnaktig, truende, og voldelig psykopat av en ektemann. Man kan se bilde av han der han sto utenfor Lillestrøm politistasjon og nettopp hadde fått beskjed om at politiet mente at kona var død.
Og på det bildet kan man faktisk se at han står å gliser.
Citera
2021-11-24, 21:15
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det du kaller "THs løgner", er ikke nødvendigvis løgner.
Det som karakteriserer det du kaller "THs løgner", er at det ikke gir ham noen fordeler.
Det er derfor mer sannsynlig at TH har forklart seg etter beste evne, og det tyder mer på uskyld. Altså et indisie på uskyld.

Klart det ikke gir han noen fordeler hvis han nekter for at de snakket om skilsmisse, men at det står noe helt annet i notatbøkene. Når han satte huset på seg selv fordi han fryktet skilsmisse, så må han ikke komme i avhør å si at de aldri snakket om skilsmisse. Om du kaller det for å ha forklart seg etter beste evne, så må du jo få lov til å si det.
Citera
2021-11-24, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Du kan kalle det hva du vil. Jeg kaller det for å lyve. I intervju, så inngås det som oftest en avtale om hva det kan/skal spørres om, så spørsmålene har han avtalt med dem på forhånd.
TH har mye mer å tjene på å si sannheten om ekteskapet, enn å skjule det.
Informasjonen fra avhørene ble faktisk holdt skjult helt til at TH satte seg på bakbeina og nektet å forklare seg mer. Da begynte det å komme ut ting fra avhør.
Frivillig skriver du, men noen av bøkene ble funnet på arbeidsplassen. Politiet har også sagt at de lette etter forsvunne bøker. Og dette var etter arrestasjonen, og ikke før, slik du antyder. Så, så frivillig var det nok ikke.
Vi vet ikke noe om pistolen nei, for TH nekter for å ha noe pistol, og han nekter for å ha kjennskap til patronene. Men funnene taler for seg.
Du mener at det ikke trenger å bety så mye at TH har dratt til svogeren og truet han med pistol?
Da betyr det kanskje heller ikke så mye at TH har fjernet en pistol, og nekter kjennskap til patronene?

Alt som har kommet fram tegner et bilde av en empatiløs, manipulerende, løgnaktig, truende, og voldelig psykopat av en ektemann. Man kan se bilde av han der han sto utenfor Lillestrøm politistasjon og nettopp hadde fått beskjed om at politiet mente at kona var død.
Og på det bildet kan man faktisk se at han står å gliser.
"Og dette var etter arrestasjonen, og ikke før, slik du antyder." Jeg antyder det ikke, det står i boka.
"Da betyr det kanskje heller ikke så mye at TH har fjernet en pistol". Fordi om pistolen som patronene hørte til, ikke ble funnet i huset, må det ikke bety at den noen gang har vært i huset, og blitt fjernet. Det er jo bare noe du tenker kan ha skjedd. Hørte du hva som ble sagt i telefonsamtalen da TH gliser, som du mener han gjør? Nå er vi tilbake til personlige tolkninger, og det er jo kun det det er, dine personlige tolkninger.
Fra boka, under kapittel-overskriften "Politiets nye beviser": Sammen med bryllups- og bursdagskort funnet hos Hagen mener politiet nå for alvor å kunne bevise Hagens drapsmotiv. Han har i avhør sagt at hevn aldri har stått i hodet på ham, men notatbøkene slår fast noe annet. Han har også forklart at skilsmisse aldri har vært tema, men samtidig skrevet det motsatte. På den annen side viser notatbøkene at Hagen lenge har tenkt på hevn uten å gjøre noe med det. Han har heller ikke skrevet om å hevne seg på kona – men på Sjur (eks-svogeren). Og selv om Hagen har sagt til politiet at han ikke er en person som tenker på hevn, kan vel det bare være fordi han fryktet at pressen skulle få tak i avhørene hans? Dersom han er uskyldig, hadde han kanskje aldri tenkt at notatbøkene skulle holdes opp mot forklaringen hans på denne måten. Dessuten er så å si alle notatene politiet nå har funnet, skrevet før kona hans forsvant. Fra desember 2018 og frem til april i 2020, altså i nesten halvannet år, bodde Hagen i huset hvor beslagene er gjort. Dersom han ønsket å skjule dokumenter, bursdagskort og notater for politiet, så har han hatt rikelig med tid til å destruere alt sammen, men det har han altså ikke gjort.

Avsnitt fra boka: Det som derimot står i kontrast til Hagens forklaring om en mulig skilsmisse, er hans egne notatbøker, som politiet har funnet hjemme hos ham. Enkelte av notatbøkene er beslaglagt etter
pågripelsen. Tror ikke jeg antydet at bøkene ble funnet før pågripelsen, hvis jeg har skrevet det, må jeg i så fall ha skrevet noe feil.
Senast redigerad av univers123 2021-11-24 kl. 22:11.
Citera
2021-11-24, 21:46
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
"Og dette var etter arrestasjonen, og ikke før, slik du antyder." Jeg antyder det ikke, det står i boka.
"Da betyr det kanskje heller ikke så mye at TH har fjernet en pistol". Fordi om pistolen som patronene hørte til, ikke ble funnet i huset, må det ikke bety at den noen gang har vært i huset, og blitt fjernet. Det er jo bare noe du tenker kan ha skjedd. Hørte du hva som ble sagt i telefonsamtalen da TH gliser, som du mener han gjør? Nå er vi tilbake til personlige tolkninger, og det er jo kun det det er, dine personlige tolkninger.

Jeg har bare lest det som står i media. Jeg har ikke boken, så det kan jeg ikke bekrefte, så da får du heller legge ut screenshot av det, ellers blir det bare dine ord.
Uansett så har han beviselig løyet en rekke ganger.

Når TH nekter seg bekjentskap med patronene, sier det seg selv at det er noe han vil skjule.
De patronene må jo tilhøre et våpen, det skjønner du også.

Du mener at det er noe i en telefonsamtale som gjør at TH gliser? Da er det din tolkning.
Jeg oppfatter han ihvertfall som en kald og empatiløs fyr.
Citera
2021-11-24, 21:55
Medlem
Citat:
Jeg har bare lest det som står i media. Jeg har ikke boken, så det kan jeg ikke bekrefte, så da får du heller legge ut screenshot av det, ellers blir det bare dine ord.
Uansett så har han beviselig løyet en rekke ganger.

Når TH nekter seg bekjentskap med patronene, sier det seg selv at det er noe han vil skjule.
De patronene må jo tilhøre et våpen, det skjønner du også.

Du mener at det er noe i en telefonsamtale som gjør at TH gliser? Da er det din tolkning.
Jeg oppfatter han ihvertfall som en kald og empatiløs fyr.
Ja du, jeg vet at patroner finnes for å brukes i et våpen. Men at dette våpenet må ha vært i huset, og at TH må ha fjernet det, vet nok verken du eller jeg noe om. Trodde du mente at han fikk beskjed i telefonsamtalen at kona var drept, og at det var dette han stod og gliste (ditt ord) av, mulig jeg ikke forstod helt hva du mente.
Citera
2021-11-24, 22:10
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ja du, jeg vet at patroner finnes for å brukes i et våpen. Men at dette våpenet må ha vært i huset, og at TH må ha fjernet det, vet nok verken du eller jeg noe om. Trodde du mente at han fikk beskjed i telefonsamtalen at kona var drept, og at det var dette han stod og gliste (ditt ord) av, mulig jeg ikke forstod helt hva du mente.

Men mest sannsynlig har han vært i besittelse av et ulovlig våpen, og det må være en grunn til at han ikke har det i huset. Mest sannsynlig har han fjernet det. Funn av 2 ulovlige pistoler indikerer at han hadde lav terskel for å ha med ulovlige våpen å gjøre.
Om du ikke mener det, men f.eks. mener at han hadde patronene til pynt, og hadde glemt av at han hadde patronene, så får du lov til å mene det. At noen andre folk skal ha lagt patronene der slik han sier, faller på sin egen urimelighet.
Han var medlem i pistolklubb, og det skulle være lett for han å få registrert våpnene hos politiet.
Men det var tydeligvis et ønske om at våpnene skulle være uregistrerte. Han har jo hatt våpnene i mange mange år.

Nei, han var inne på stasjonen og fikk altså beskjeden inni bygningen. Når han sto på utsiden, så hadde han altså nettopp fått beskjed om at politiet trodde at AE var død. Hvis det kunne misforstås.

Jeg syntes dine forklaringer minner mer om bortforklaringer, og baserer seg veldig mye på "kan hende, og kan hende", og bærer preg av å være veldig langstrukne.
Citera
2021-11-24, 22:26
Medlem
Citat:
Men mest sannsynlig har han vært i besittelse av et ulovlig våpen, og det må være en grunn til at han ikke har det i huset. Mest sannsynlig har han fjernet det. Funn av 2 ulovlige pistoler indikerer at han hadde lav terskel for å ha med ulovlige våpen å gjøre.
Om du ikke mener det, men f.eks. mener at han hadde patronene til pynt, og hadde glemt av at han hadde patronene, så får du lov til å mene det. At noen andre folk skal ha lagt patronene der slik han sier, faller på sin egen urimelighet.
Han var medlem i pistolklubb, og det skulle være lett for han å få registrert våpnene hos politiet.
Men det var tydeligvis et ønske om at våpnene skulle være uregistrerte. Han har jo hatt våpnene i mange mange år.

Nei, han var inne på stasjonen og fikk altså beskjeden inni bygningen. Når han sto på utsiden, så hadde han altså nettopp fått beskjed om at politiet trodde at AE var død. Hvis det kunne misforstås.

Jeg syntes dine forklaringer minner mer om bortforklaringer, og baserer seg veldig mye på "kan hende, og kan hende", og bærer preg av å være veldig langstrukne.
Uregistrerte våpen finnes nok mange steder, min bror hadde et uregistrert gevær arvet etter vår far. Kanskje det samme var tilfelle hos Hagen. Tviler på at han hadde patroner til pynt, men hvem vet Mine forklaringer er ut fra det jeg har lest om saken. Når jeg ikke vet, men spekulerer rundt hvordan noe kan være, bruker jeg uttrykk som "kanskje" og "muligens". Synes det er bedre enn å komme med påstander som kun baserer seg på personlige tolkninger.
Citera
2021-11-24, 22:41
Medlem
Citat:
"Tror som sagt ikke vi skal bruke THs advokat som noe pekepinn her på om hvorvidt TH er skyldig eller ikke". Nei, men nå var det snakk om hvor sikkert alibiet hans er, ikke skylds-spørsmålet. Jeg er ikke jus ekspert, så mye mulig at planlegging og leie av folk til å utføre et drap, gir samme straff som å utføre drapet selv. Sikkert mange ting som spiller inn her i forhold til straffutmåling.
Har du noen eksempler på at disse løgnene hans bidrar til å få han til å virke mindre skyldig? For meg virker det bare som han sier en ting en gang og noe annet en annen gang, uten at det fremmer noen form for uskyld.
Th vil garantert få minst like streng straff som gm om det kan bevises at han er bestiller av et drap. Kidnappe egen kone er ikke troverdig.
Citera
2021-11-24, 22:49
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Uregistrerte våpen finnes nok mange steder, min bror hadde et uregistrert gevær arvet etter vår far. Kanskje det samme var tilfelle hos Hagen. Tviler på at han hadde patroner til pynt, men hvem vet Mine forklaringer er ut fra det jeg har lest om saken. Når jeg ikke vet, men spekulerer rundt hvordan noe kan være, bruker jeg uttrykk som "kanskje" og "muligens". Synes det er bedre enn å komme med påstander som kun baserer seg på personlige tolkninger.

Du ordlegger deg hvordan du vil, og det samme gjør jeg.
Når jeg f.eks. skriver at TH er psykopat, så betyr det jo at jeg mener at han er det.
Det betyr ikke at han er diagnostisert på Modum Nervesanatorium. (Selv om han skulle vært der en tur). Tror ikke at det er noen som misforstår meg.
Veldig mange her inne mener at TH er psykopat. Når de ser sjekklisten for psykopati, så ser de at veldig mye stemmer. Empatiløshet, manipulerende, kontrollerende, kalkulerende, voldelig, truende, har liten respekt for lov og orden osv.

Uregistrerte våpen finnes rundt omkring. Sikkert flere titalls tusen uregistrerte hagler rundt omkring, men jeg regner ikke med at broren din truet noen med den hagla, eller hadde patroner som han mente at noen andre måtte ha lagt der. Det er den store forskjellen.
Citera
2021-11-24, 22:53
Medlem
Citat:
Alibi henger sammen med skyldspørsmål, så enkelt er det.

Det er nok mye som spiller inn når det gjelder straffeutmåling. Men i hovedsak dreier det seg om drapet er uaktsomt, forsettlig, eller overlagt. Om du f.eks. sender en polakk eller om du bruker en ildsint pitbull, eller om du bruker pistol, går ut på det samme.

TH skriver i sine bøker at han frykter for skilsmisse, og beskriver alvorlige ekteskapsproblemer helt fram til 2018. Han sier at han frykter de økonomiske og de sosiale konsekvensene ved en skilsmisse.
I politiavhør sier TH at de aldri snakket om skilsmisse.
I NRK-intervjuet sier han at han satte huset på seg selv fordi han var redd for skilsmisse, mens i neste setning ler han og sier at han ikke er redd for å dele. Han sier også i samme intervju at de hadde et godt ekteskap, og at Anne ikke ville skille seg.
Det er jo ikke så vanskelig å se at han lyver for å prøve å skjule sannheten.
Det som står i notatbøkene spriker veldig med det han har forklart i avhør og i det NRK-intervjuet.
Og så har vi notatbøker som er på avveie, som mest sannsynlig har blitt brent.
Så vi kan jo tenke oss hva som sto der.
Og så har vi det med den pistolen. Det ble funnet ammunisjon til en pistol som ikke var der.
Her sier TH at han ikke kjenner til ammunisjonen, og at noen må ha lagt patronene der.
Jeg ser ingen motiv for at noen skal ha lagt patroner der, så her lyver TH om noe. Hvor er pistolen, og hva har den blitt brukt til? 2 andre pistoler ble funnet der. Funksjonsdyktige pistoler.
Det var også 2 til, men som var plombert.
kan aeh blitt truet med våpen og skutt uten å bli drept, kastet ned trappa og kvalt. Kan gm også truet aeh til å ringe og sende sms i forkant for å sikre th alibi. Mb og aeh avsluttet samtale i samme minutt som bilen ankom. Th var ikke reist og må ha sett bilen. Muligens noen aeh og th kjente? Ukjent gm som ventet fra 8.56 til 9xx med å aksjonere og holde på til minst 10.07 henger ikke på greip i det hele tatt. Gm virker lite proff så dette er ingen typisk leiemorder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in