Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Det är ju inte ogiltigt, per se, utan ogiltigt i den meningen att det inte påverkar fastighetsaffären.
Jaha, så det som står i lagtexten är inte sant? Eller hur menar du?
Det borde egentligen ha stått så här i JB då menar du
3 § Bestämmelse vid köp som ej intages i köpehandlingen påverkar inte fastighetsaffären, om den innebär att
1. förvärvets fullbordan eller bestånd är beroende av villkor,
Är det inte en lite överflödig sak att skriva i en lagtext. Är det inte självklart att det som överenskoms utanför ett avtal, inte påverkar avtalet. Utan att det står i lagen. Jag menar om jag säljer ett hus till någon och sedan helt utan koppling till husaffären ger densamme en glass, så behövs det väl ingen lagtext som påtalar att glassen inte har något med husaffären att göra!? Eller?
Men om jag istället kräver att någon ger mig en glass för att jag ska sälja huset till dem, då har jag inte rätt att kräva den glassen, om det inte finns medtaget som villkor i köpehandlingen. Det är vad lagtexten säger. Tycker du verkligen att det är så konstigt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Givetvis står det Esbjörn och Ebba fritt att komma överens om det ena eller andra runt fastigheten, typ "en begränsad dispositionsrätt". Bryter Ebba (eller Esbjörn) mot avtalet uppstår på sin höjd en civilrättslig tvist.
Ja det är klart att det blir en civilrättslig tvist, vad trodde du, att JB är en del av brottsbalken?
Esbjörn påstår att Ebba brutit mot flera delar av avtalslagen, menar du att Esbjörn borde ha polisanmält Ebba för detta?
Nivån på "motargumenten" i detta börjar faktiskt bli löjligt låg.