2021-11-24, 12:53
  #26401
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det som utmärker SE är väl att det har ifrågasatts om han överhuvudtaget har varit på mordplatsen, och att han verkar överdriva och ljuga. Många menar att han dessutom ljuger och överdriver systematiskt för att framställa sig som ett viktigt vittne, för att få uppmärksamhet och göra sig märkvärdig. Om du kollar på den första rapportsändningen kl. 04:00 så ser du att mycket av det som SE sedan dagen efter berättar i intervjuer och i tipset till polisen går att hitta i just den sändningen (vittnesuppgifterna om dels en yngre man med mörkblå täckjacka, och dels någon med lång mörk rock som SE själv, Lisbeth träffad men ej skadad, två flickor var där mycket tidigt osv. osv.).

Det finns dock en grej han säger som är svår att förklara med att han kan ha fått det från media (eller kunnat gissa sig till det), och det är att han kan beskriva hur gärningsmannen rörde sig direkt efter skotten:
(FB) Skandiamannen

En sak som jag har funderat på är hur ni tänker er Skandiamannens fysiskt form, allmäntillstånd och framförallt sömnbehov.

Reflekterar TP något över det?

Om vi säger att SE stämplade in på Skandia kl 09.00 så bör han ha gått upp senast 07.30 för en stadig frukost, kaffe och Svenska Dagbladet innan han begav sig hemifrån.

Sedan jobbade han hela dagen fram till klockan 23.15 ungefär. Han har nu varit igång i ca 16,5 timmar. Och jobbat en långpanna på drygt 14 timmar! Lägg därtill stressen för att hinna klart med allting innan semestern. Detta kan vi utgå från är belagt, då det är garanti på att PH och TP tjatat hål i huvudet på kollegerna för att hitta ens antydningar om att SE inte verkligen jobbade in i det sista.

Jag vet också att det viskades om att SE hade varit ute och ”druckit lunch” (vilket han förnekade själv, va?) samt att det påstods han alltid hade en flaska till hands i en skrivbordslåda.

Om han styrkt sig med en hutt eller två inför hemgången så var det väl inget som väktarna vittnade om?

Hur som helst så tycker jag att det talats för lite om att vi har att göra med en 50-årig man som efter en tuff arbetsvecka inför semestern avslutar med en ”fredag från helvetet” som innehöll cirka 14 timmars koncentrerad grafisk formgivning - i praktiken två arbetspass i följd - där det inte gick att slarva en millimeter!

(SE var f.ö. omtyckt, trevlig och hade en imponerande yrkesskicklighet. Han var motsatsen till misslyckad, som det felaktigt påståtts för att få ihop diverse gärningsmannaprofiler.)

Nu var han utpumpad men mycket nöjd antagligen. Han var klar och kunde åka bort med gott samvete.

Det är i detta läge åklagaren påstår att grafikern kliver ut på Sveavägen, drar upp en revolver han aldrig haft och dödar Palme och skjuter på frun.

Vi bortser nu från att SE troligtvis är för sen ut och hör andra skottet och att han inte ser ut som Jan-Carl Raspe.

Men vi kan säga att SE är mördaren, som med superkrafter uppfattade det mesta runt sig.

Att 50-åringen därefter sprang en sväng i vinternatten och sedan snabbt tillbaka i brottsplatsens närhet för att…kunna låtsas att han var ett vittne.

Åka hem fanns inte på kartan.

Efter att framgångsrikt ha snokat runt på mordplatsen och lagt saker på minnet som en mördare som bara flytt aldrig kunnat veta kliver han in på Skandia och låtsas, överraskande väl, att spela chockad.

Sedan hem.

Sova? Nej, för fan, jag dygnar, som vilken student som helst.

Alla TV-nyheter ses, varenda radioprogram avlyssnas.

Den fantastiska 50-åringen har varit vaken i ca 20 timmar, jobbat koncentrerat i 14 av dessa (supit en del, enligt skvallret) men han sitter som Robocop och suger i sig och analysera vartenda ord i TV-nyheterna kl 04.00.

Nya nyheter på radion. Sen kommer tidningarna.

Allt ska läsas, ses och lyssnas på.

Alla fakta ska in i skallen för att sen kalibreras till den perfekta storyn för att undkomm.

Denna ostraffade, timida och uttalat feminine man har alltså mördat statsministern några timmar tidigare, han har jobbat hårt och länge och varit vaken i nära ett dygn.

Sova?

Någon timme. Möjligt.

Men han är tidigt uppe för följa alla nyheter och ringa arbetet och att bitcha om utstämplingstiden. Fan vet varför.

Att han orkar med allt detta är faktiskt imponerande. Jag har säkert även glömt en jävla massa som SE hann med innan Idre-resan.
Citera
2021-11-24, 12:58
  #26402
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Självklart är det andrahandsuppgifter, vi får vänta på personernas dementier. Jag är dock övertygad om att TP har återgett deras berättelser korrekt. Som jag skrivit tidigare så vore det verkligen att bjuda kritikerna på lågt hängande frukter att hitta på något sådant, det skulle ju kvadda all trovärdighet.
Du förstår inte. Sådant här är inte alltid svart eller vitt. Journalisten kommer med ytterst komprometterande uppgifter mot SE och återger det bara med sina egna ord. Det tyder på att journalisten vill dölja att det finns en viss osäkerhet. Och jag undrade även när journalisten fick den här uppgiften från vittnet. Var det 25 år efter mordet? 30?
Citera
2021-11-24, 13:04
  #26403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Jag tar inte bort alla spontandåd däremot kanske jag tar bort många spontandåd mot högt uppsatta politiker och tjänstemän, och hur många är det genom historien? Kan man ju räkna på sina fingrar.

SE kan omöjligt ha avgjort på 40m om han var övervakad eller inte. Vet du hur diskreta livvakter kan vara? De kan gå 200m bakom, eller framför, gå på andra sidan vägen, köra bil på vägen. Liksom han kan inte ha analyserat allt detta och givetvis många han ha ägnat åtminstone någon sekund till detta iaf.

Din fråga du ställer är väl inte i omöjlig tes? att någon/några skulle veta att Palme var obevakad och därmed utföra mordet känns inte som en omöjlighet. Men självklart är den personen inte var SE. Sån insyn hade inte en vanlig grafiker på Skandia.

Nu menade jag ju såklart att du tar bort spontandåd när det gäller Olof Palme o inte alltså random spontandåd där aldrig livvakter finns....


Sen gör du ett klassiskt misstag att du tänker logiskt när du sätter dig in i ett mordfall...

Har det varit ett impulsdåd så är dom ju sällan så logiska...

Du tror det varit ett beställningssmord då ?

Har du en teori ?
Citera
2021-11-24, 13:09
  #26404
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Du förstår inte. Sådant här är inte alltid svart eller vitt. Journalisten kommer med ytterst komprometterande uppgifter mot SE och återger det bara med sina egna ord. Det tyder på att journalisten vill dölja att det finns en viss osäkerhet. Och jag undrade även när journalisten fick den här uppgiften från vittnet. Var det 25 år efter mordet? 30?
Journalisten, det vill säga Thomas Petterson, fick den senaste uppgiften (veckopendlaren) vid ett samtal 34 år efter mordet. De andra har han pratat med några år tidigare, bör ha varit 2006 eller senare. Det var då han inledde sitt gigantiska och mångåriga gräv, som resulterade i ett välförtjänt pris.

https://magasinetfilter.se/filterbubblan/grattis-till-guldspaden-thomas-pettersson/
"Det är mina och Filters slutsatser, att Skandiamannen med största sannolikhet också är gärningsmannen, som provocerar. Oftast för att man själv håller på andra, mer konspiratoriska lösningar. Jag tycker också att man ska läsa juryns motivering innan man kritiserar deras beslut."
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-24 kl. 13:11.
Citera
2021-11-24, 13:11
  #26405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Boken så klart, tror du att TP hittar på?

Kollegan från sportlovet hade träffat Stig den 3 mars, "han kom väl in eftersom han skulle på skidresa".

Praoeleven sa att SE gick runt och snackade, "men det gjorde inget, han hade ju semester".

Det var väl ingen som hade sportlov under mordveckan?
Citera
2021-11-24, 13:13
  #26406
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det var väl ingen som hade sportlov under mordveckan?
Stockholmsområdet hade sportlov den veckan.
Citera
2021-11-24, 13:13
  #26407
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Journalisten, det vill säga Thomas Petterson, fick den senaste uppgiften (veckopendlaren) vid ett samtal 34 år efter mordet. De andra har han pratat med några år tidigare, bör ha varit 2006 eller senare. Det var då han inledde sitt gigantiska och mångåriga gräv, som resulterade i ett välförtjänt pris.

https://magasinetfilter.se/filterbubblan/grattis-till-guldspaden-thomas-pettersson/
Du vill ju inte prata om TP men ändå håller du med - - - > Det var då han inledde sitt gigantiska och mångåriga gräv, som resulterade i ett välförtjänt pris.

Okej, såpass. 34 år efter mordet säger någon till en journalist att SE sagt att han sprang på DBG strax efter mordet. Och detta återges inte i dialogform, utan journalisten använder sina egna ord och nämner ingenting om osäkerhetsfaktorer.
Citera
2021-11-24, 13:18
  #26408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Stockholmsområdet hade sportlov den veckan.

Var inte det samma vecka som SE var i Idre?
Citera
2021-11-24, 13:19
  #26409
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Journalisten, det vill säga Thomas Petterson, fick den senaste uppgiften (veckopendlaren) vid ett samtal 34 år efter mordet. De andra har han pratat med några år tidigare, bör ha varit 2006 eller senare. Det var då han inledde sitt gigantiska och mångåriga gräv, som resulterade i ett välförtjänt pris.

https://magasinetfilter.se/filterbubblan/grattis-till-guldspaden-thomas-pettersson/
"Det är mina och Filters slutsatser, att Skandiamannen med största sannolikhet också är gärningsmannen, som provocerar. Oftast för att man själv håller på andra, mer konspiratoriska lösningar. Jag tycker också att man ska läsa juryns motivering innan man kritiserar deras beslut."
Varför la du till ännu mer från Filter? Du ville ju inte diskutera TP och Filter.

De använder sig av ett väldigt äckligt trick för att förminska kritiska röster. Säger du emot oss så beror det på att du känner dig obekväm. Klassiskt sektbeteende.
Citera
2021-11-24, 13:19
  #26410
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Du vill ju inte prata om TP men ändå håller du med - - - > Det var då han inledde sitt gigantiska och mångåriga gräv, som resulterade i ett välförtjänt pris.

Okej, såpass. 34 år efter mordet säger någon till en journalist att SE sagt att han sprang på DBG strax efter mordet. Och detta återges inte i dialogform, utan journalisten använder sina egna ord och nämner ingenting om osäkerhetsfaktorer.
Dialogform vet jag inte men så här till exempel:
" - Stig hade ju förföljt mördaren uppför trapporna och över Malmskillnadsgatan. Det är också den versionen som levt kvar inom Skandia, vad jag kommer ihåg så här långt efteråt".

Så säger sportlovsåtervändaren, en mellanchef.
Citera
2021-11-24, 13:19
  #26411
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Journalisten, det vill säga Thomas Petterson, fick den senaste uppgiften (veckopendlaren) vid ett samtal 34 år efter mordet. De andra har han pratat med några år tidigare, bör ha varit 2006 eller senare. Det var då han inledde sitt gigantiska och mångåriga gräv, som resulterade i ett välförtjänt pris.

https://magasinetfilter.se/filterbubblan/grattis-till-guldspaden-thomas-pettersson/
"Det är mina och Filters slutsatser, att Skandiamannen med största sannolikhet också är gärningsmannen, som provocerar. Oftast för att man själv håller på andra, mer konspiratoriska lösningar. Jag tycker också att man ska läsa juryns motivering innan man kritiserar deras beslut."

Som det annars brukar heta när det kommer till palmemordet: Uppgifterna från dessa två kan nästan avskrivas.

Var det inte så att en av dom som har skrivit stadgarna för Guldspaden hävdar att TP inte skulle ha fått priset?
Citera
2021-11-24, 13:21
  #26412
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Journalisten, det vill säga Thomas Petterson, fick den senaste uppgiften (veckopendlaren) vid ett samtal 34 år efter mordet. De andra har han pratat med några år tidigare, bör ha varit 2006 eller senare. Det var då han inledde sitt gigantiska och mångåriga gräv, som resulterade i ett välförtjänt pris.

https://magasinetfilter.se/filterbubblan/grattis-till-guldspaden-thomas-pettersson/

Hur många gånger du än nämner gaphalsen MG i samma mening som legenden Hannes R så kommer ingen insatt att se någon enda likhet mellan de två…

Ingen alls.

Det riktiga journalisten Bo G Andersson, mångårig DN-medarbetare och en av grundarna av ”Föreningen grävande journalister”, som delar ut Guldspaden, förklarar mycket pedagogisk i podden ”Palmemordet” varför TP absolut inte skulle tilldelats priset. En journalist som sitter i knät på en åklagare ska helt enkelt inte ens kunna komma i fråga. Och frågan är om han ens är journalist då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in