2021-11-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
IPSOS med deras heltal kom nyss.

S 25 (-1)
V 11 (0)
MP 4 (-1)
C 8 (0)

L 3 (-1)

M 20 (0)
KD 6 (+2)
SD 20 (0)

Magda effekten verkar helt ha försvunnit, positivt. Stort lyft för KD. Skönt att både MP och L backar.

Så inga decimaler? Verkligen?
Citera
2021-11-23, 22:41
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Du kan verkligen inte ta in att en normal svensk arbetare inte har något emot att betala skatt om skatten går till sådana saker som du beskriver här, men att den viljan försvinner om en stor del av skatten försvinner till att försörja en massa arbetslösa människor som kommit hit från andra sidan jorden.

För mig är det enkelt att förstå att låginkomsttagare duperas att tro att lägre skatt är bra för dem.

Men vi pratade om vad som är arbetarpolitik och inte fan är det den politiken M driver i alla fall.

Sen att du inte kan diskutera något utan att dra in invandring får bli din din sorg.

Och sen är det så att SD gift sig med M. Då kanske man känner att man vill stödja sänkta skatter för att må bättre. Det kan jag också förstå.

Men kalla det inte arbetarpolitik.
Citera
2021-11-23, 23:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Så inga decimaler? Verkligen?

Ja de gör så, värdelöst.
Citera
2021-11-23, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
För mig är det enkelt att förstå att låginkomsttagare duperas att tro att lägre skatt är bra för dem.

Men vi pratade om vad som är arbetarpolitik och inte fan är det den politiken M driver i alla fall.

Sen att du inte kan diskutera något utan att dra in invandring får bli din din sorg.

Och sen är det så att SD gift sig med M. Då kanske man känner att man vill stödja sänkta skatter för att må bättre. Det kan jag också förstå.

Men kalla det inte arbetarpolitik.

Sedan valet 1994 har S minskat från 45% till ca 25% samtidigt som SD ökat från 0,1% till ca 20%. Vad tror du att det beror på?
Citera
2021-11-23, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
IPSOS med deras heltal kom nyss.

S 25 (-1)
V 11 (0)
MP 4 (-1)
C 8 (0)

L 3 (-1)

M 20 (0)
KD 6 (+2)
SD 20 (0)

Magda effekten verkar helt ha försvunnit, positivt. Stort lyft för KD. Skönt att både MP och L backar.
Mycket positiv mätning därför att den inte visar någon Magda-effekt. Hur många mätningar har visat en sådan effekt? En?

Man ska inte sälja skinnet förrän man skjutit björnen och jag ser Magda som en betydligt farligare motståndare än Löfven i kommande debatter, men än så länge ser det bra ut.
Citera
2021-11-24, 07:01
Medlem
arbetets avatar
Då får vi se hur siffrorna kommer at se ut framöver. Min kommentar till den nya situationen sammanfattas väl med att jag stjäl Viktor Barth-Krons rubrik i dagens Expressen:

Den ”breda mitten” dog i direktsändning

https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/den-breda-mitten-dog-i-direktsandning/

Jag tror framförallt att S åtminstone inte sjunker och att V kan dra fördelar här. Det mest intressanta är om vi nu kommer att få klarhet i om åtta procent av Sveriges röstberättigade borde stå under tvångsmedicinering med antipsykotika eller om C nu faktiskt sjunker.

Hur många "svek" från Annie Lööf tål egentligen det svenska folket?
Citera
2021-11-24, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Då får vi se hur siffrorna kommer at se ut framöver. Min kommentar till den nya situationen sammanfattas väl med att jag stjäl Viktor Barth-Krons rubrik i dagens Expressen:

Den ”breda mitten” dog i direktsändning

https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/den-breda-mitten-dog-i-direktsandning/

Jag tror framförallt att S åtminstone inte sjunker och att V kan dra fördelar här. Det mest intressanta är om vi nu kommer att få klarhet i om åtta procent av Sveriges röstberättigade borde stå under tvångsmedicinering med antipsykotika eller om C nu faktiskt sjunker.

Hur många "svek" från Annie Lööf tål egentligen det svenska folket?

Det stora sveket i svensk politik är det Kd och sedan M och L gjorde genom att bryta överenskommelsen om att passivt stödja regeringen och istället gå i opposition tillsammans med Sd. Man lovade att aldrig ta stöd av Sd. Nu ska man bilda regering med dem.
Citera
2021-11-24, 09:26
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det stora sveket i svensk politik är det Kd och sedan M och L gjorde genom att bryta överenskommelsen om att passivt stödja regeringen och istället gå i opposition tillsammans med Sd. Man lovade att aldrig ta stöd av Sd. Nu ska man bilda regering med dem.
En intressant "analys" som tål att diskutera.
Om man idag (IDAG!) går bakåt och tittar på vad den nuvarande regeringen har åstadkommit så kan man faktiskt hävda att allt jävla vansinne har pushat M och KD in i ett SD samarbete.
Med facit i hand så skulle idag ett passivt stöd till den nuvarande regeringen resultera i en väljarflykt från M och KD till SD.

Det handlar helt enkelt om att M och KD tvingades att lyssna på sine väljare, inget annat.
Citera
2021-11-24, 09:58
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Mycket positiv mätning därför att den inte visar någon Magda-effekt. Hur många mätningar har visat en sådan effekt? En?

Man ska inte sälja skinnet förrän man skjutit björnen och jag ser Magda som en betydligt farligare motståndare än Löfven i kommande debatter, men än så länge ser det bra ut.

Konstigt, en ny partiledare brukar ge ett uppsving i oppinionen. Det kanske är regeringsförhandlingarna som spökar? S kanske kommer öka när/om hon blir vald?

Men jag instämmer, Magdalena Andersson är en klart bättre debattör än Stefan Löfven. Sedan är det ju frågan om i vilken omfattning det verkligen påverkar hur människor röstar? Tittar de som inte vet hur de skall rösta på valdebatterna, det är kanske främst de som är mest intresserade och redan bestämt sig som kollar på dem? I någon mån påverkar det nog, men frågan är om den egentligen är så stor?
Citera
2021-11-24, 10:22
Avslutad
Kul med senaste Sifo-mätningen och en ökning där. Runt 20% är ju en riktigt bra grund att stå på.

Bara Demoskop och aftonbladet som skickade ut sin vinklade skitmätning som visat något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Risken med att gå ut med gemensam syn med M och KD är att folk som svajar lite väljer bort SD då M och KD ändå ger samma sak. Här måste de nog profilera in sig på några vänsterfrågor som gör att de skiljer sig från M och KDs värsta nedmonteringspolitik. Gällande invandring ska de alltid flytta fram gränsen, när M/KD eller något annat skitparti tagit över en fråga och vill genomföra den.

SD gör redan detta. Agerar att ta bort spetsarna på M:s högerpolitik som är impopulära. Bland annat har SD och Jimmie Åkesson gång på gång påpekat att man kräver att sjukersättningen och a-kassan lämnas orörda. Där hade M varit och petat om man kunnat, men det kan man inte nu tack vare SD som värnar om välfärden och trygghetssystemen för svenska medborgare.
Citera
2021-11-24, 10:24
Avslutad
Bra mätning även från Ipsos för Sverigedemokraterna. 20% även där. Så både Sifo och Ipsos har denna nivå.

Bara SnorMellin som ville föra fram Fyllekajan som fick fram en annan siffra med tidningens anlitade institut.
Citera
2021-11-24, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Sedan valet 1994 har S minskat från 45% till ca 25% samtidigt som SD ökat från 0,1% till ca 20%. Vad tror du att det beror på?

”Neddragningar i offentlig sektor på 90-talet och nazismens trollkonster mot proletariatet” *host* *host*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in